Hoi dames, Voor degene die bloedverdunners spuiten, laten jullie ook je anti xa waarde bepalen ? ( of je bloed niet te dik of te dun is). Ik spoot eerst 40 Mg clexane maar na de anti xa bleek dat er na 12 uur geen clexane meer in mijn bloed te vinden was.... Toen de dosering verdeeld over s morgens en. S avonds. Bleek de waarde wel wat gestegen te zijn maar nog steeds niet goed. Nu spuit ik 40 Mg s avonds en 20 s morgens. Woensdag moet ik het weer laten bepalen. Het gekke is dat ik dus geen officieel stollingsprobleem heb maar bloedverdunners gebruik vanwege twee onverklaarde doodgeboortes. Toch blijkt de normale dosering van 40 Mg niet voldoende te zijn, herkent iemand dit ? Ik slik er ook nog aspirine bij....
Hoi! Ik gebruik zowel heparine injecties als ascal 80 mg. Ik denk dat het aan de reden ligt van gebruik, of de waarde bepaald moet worden. Ik moet het gebruiken ivm SLE en het antifosfolipidensyndroom, met drie miskramen in de voorgeschiedenis. Ik heb nooit van die waarde gehoord en mijn internist heeft het er nooit over gehad. Misschien is dat alleen bij de medicatie die jij gebruikt? Het enige wat ze bij mij in de gaten houden zijn nierfuncties, leverfuncties, eiwitten in de urine en trombocyten, om te kijken of mijn bloed niet te dik is. Ik kan je dus helaas niet echt antwoord geven op je vraag. Kun je met je vraag niet terecht bij je internist/ gynaecoloog? Succes!
Hoi Beertje, Bedankt voor je reactie. Ik gebruik eigenlijk het zelfde als jij, clexane is ook een soort heparine. Mag ik vragen welke hoe jouw heparine heet en hoeveel jij spuit per dag ? Ik loop niet bij de internist, heb dit voorgeschreven gekregen van de gynaecoloog en voor haar is dit ook nog vrij nieuw. Ik weet wel dat de klinisch chemicus het vreemd vond dat ik na 12 uur geen clexane meer in mijn bloed had. In Amerika testen ze wel zwangere vrouwen op de anti xa. In Nederland is het toch allemaal weer anders... Jammer dat er niet meer meiden reageren !
Combinatie ascal en heparine is vrij zeldzaam. Ik denk dat er daarom niet zoveel reacties komen. Ik gebruik fraxiparine 0,3 ml (laagste dosering) met ascal 80 mg. Voorgeschreven door internist die veel weet over mijn aansoening. Helaas in de zwangerschap trombose in mijn vingertoopen gekregen, waardoor ik nu twee keer per dag die spuit moet zetten. Ik begreep wel dat die fraxiparine die ik gebruik, bij 1x daags gebruik na 12 uur uit je bloed is. Vandaar dat ze aanbevelen geen spuit meer te zetten op het moment dat de bevalling zich aankondigt. Dan is er nog tijd dat de heparine uitwerkt. Tot hoe lang moet jij beide medicatie doorgebruiken?
Ik krijg sowieso een geplande keizersnede ivm twee eerdere keizersnedes. Ik moet met de aspirine 5 dagen vantevoren stoppen en met de clexane weet ik het nog niet, ik denk de avond vantevoren nog een een spuit en de dan de volgende dag de keizersnede. Als ik zo ver kom..... En jij toch nog trombose in je vingers ? Wat raar dat ze je niet meteen twee keer per dag hebben laten spuiten als ze weten dat de heparine al na 12 uur uit je lijf is ! Maar nu geen klachten meer ? Ik was best wat huiverig om bloedverdunners te gaan spuiten, bang om lang na te bloeden bij een wondje, maar ik moet zeggen dat ik het erg mee vindt vallen. Met bloedprikken, wondjes etc stopt de bloeding echt vrijwel meteen. Ik heb met bijna 10 weken ook een bloeding gehad, schrok me rot maar ook dat was zo over..... Ik ben begonnen met 40 Mg per dag, toen kwamen e erachter dat na 12 uur er geen clexane meer in mijn bloed zat, toen de dosis verspreid over twee momenten, dus s morgens 20 en s avonds 20 Mg. Ook dat was nog te weinig... Nu spuit ik s morgens 20 Mg en. S avonds 40 Mg, ik wilde eigenlijk twee keer 30 Mg spuiten maar deze dosering bestaat schijnbaar niet in Nederland. Morgen wordt het weer gecontroleerd, ik hoop dat het nu wel goed zal zijn.... Waar zet jij nu de spuitjes nu je wat verder zwanger bent ?
In principe was 1 x per dag spuiten icm met de ascal voldoende om te voorkomen dat er trombose ontstaat (dat heet een profylactische dosering). Dat is ook volgens de richtlijnen van het CBO dus was er geen reden in eerste instantie om meteen de dosering op te hogen. Mijn aandoening is al zeldzaam en al helemaal de problemen met mijn vingers. Konden ook niet met zekerheid zeggen of het echt trombose was. Omhoog gaan met de spuitjes was de enige en veiligste oplossing die men kon geven. Ik kan niet echt zeggen dat het geholpen heeft, maar het wordt in elk geval niet erger. De spuitjes zet in in mijn bovenbeen, zijkant benen en op het vet op mijn heupen In het begin heb ik ook in mijn buik geprikt, maar dat vind ik nu niet meer zo'n fijn idee. Helaas heb ik vanaf het begin al een allergie voor de fraxiparine waardoor mijn benen onder de dikke jeukende plakkaten zitten. Probeer dus alle plekken van mijn benen goed af te wisselen.... Nog even volhouden
Ook hier word er fraxiparine gespoten.. Ik moet mezelf 1x per dag spuiten deze zwangerschap. In mijn eerste zwangerschap heb ik trombose gehad.. vandaar nu vanaf week 4 aan het spuiten.. ter voorkoming van... Bij mn zoontje spoot ik fraxodi.. dat is geloof ik wat 'heftiger' spul omdat het toen als behandeling moest en nu dus ter voorkoming dat ik het weer krijg. Ik ben ook nooit gecontroleerd op anti xa.. of uberhaupt op iets! Wel de standaard controles gehad die elke zwangere natuurlijk krijgt maar verder word er niks gecontroleerd bij mij. Moest inderdaad bij mijn zoontje zodra de bevalling zich aandiende niks meer spuiten, wat alsnog fout gegaan is want ik werd opgenomen vanwege hoge bd en moest savonds beslist spuiten van de zusters ook al werd ik de volgende dag ingeleid! Met als gevolg dat ik bijna de geboorte van mn kindje moest missen omdat het een spoed keizersnede werd! Mij werd gezegd dat ik geen ruggenprik mocht binnen 24u na de laatste injectie! Maar omdat mijn trombocyten aantal hoog was durfde de anesthesist het gelukkig toch aan! Ook hier allergisch op de fraxiparine! Ik jeuk me werkelijk kapot!! Probeer elke bodylotion uit want ook mijn huid word erg droog rondom alle prikken.. en ook overal harde plakken in mn buik! Ik probeer ook links/rechts elke dag af te wisselen maar soms is de ene kant overal hard en krijg ik gewoon de vloeistof er niet in gespoten! Dus.. momenteel is het waar ik een zacht plekje voel... prik ik!
Dag andere beertje! Misschien een tip voor die jeukende plekken: (ze hielden mij echt uit mijn slaap s nachts..) Ik heb van de huisarts toen lidocaine/levomenthol gel gekregen om erop te smeren als ik ook maar iets voelde kriebelen. Het verdoofd en verkoelt....heerlijk spul! En helemaal veilig in de zwangerschap. Veel succes met spuiten en nog even volhouden he. Het valt niet mee, het scheelt dat we weten waar wij het voor doen
Ik heb alleen ascal geslikt tijdens mijn zwangerschap, maar wilde even reageren op de jeuk! VRESELIJK!! Leek wel alsof ik de waterpokken had! Zat helemaal onder de vlekken en krabte mezelf gek... Ik gebruikte mentholgel... die ze ook bij waterpokken gebruiken... mocht in de zwangerschap... Hielp bij mij maar heel even... ben uiteindelijk gestopt met de medicatie... (mocht van de dokter) en dat is verder goed gegaan... Problemen kwamen pas bij 36weken zwangerschap en ben toen meteen ingeleid....
De anti-Xa test wordt gebruikt om de mate van antistolling door laag moleculair gewicht heparines (LMWH) te volgen. Eigenlijk best vreemd dat jullie hier niet op gecontroleerd worden, je weet dan dus niet of de antistolling voldoende aanwezig is in je bloed. Ik ben gisteren weer gecontroleerd en zelfs de dosering van 20 Mg in de ochtend en 40 Mg in de avond blijkt niet voldoende. Nu spuit ik twee keer 40 Mg en word ik volgende week weer gecontroleerd. Mijn gynaecoloog gaat wel contact leggen met een hematoloog om te vragen hoe dit kan en of verder onderzoek nodig is. Gelukkig heb ik geen last van bijwerkingen ! Wel blauwe plekken na sommige prikken maar echt geen issue ! Jullie last van langer nabloeden bij wondjes ?
Ik heb ook een tijdje mentholgel gebruikt tegen de jeuk.. maar dan moest ik elk uur wel smeren.. dus op een gegeven moment andere lotions geprobeerd.. Moet zeggen.. nu grbuik ik Nivea en daar trek ik het redelijk mee... Zelf vind ik het ook best raar dat er niks gecontroleerd word.. of het goedje inderdaad lang genoeg doorwerkt tot je volgende prik.. Laag moleculair gewicht heparine kan nog zoveel meer tekorten 'veroorzaken' in je lichaam... Best raar... Blauwe plekken vallen momenteel mee gelukkig 'afkloppen'. Meestal gaat dat bij mij eerst gepaard met een enorme harde ontzettend pijnlijke 'plaat' in mn buik en word het daarna blauw! Bloeden... zou het eigenlijk niet weten.. haha...! Af en toe wel eens wat na een prik maar verder heb ik me nog niet gesneden ofzo afgelopen maanden! Afgelopen week wel geprikt in mn vinger voor het Hb bij de vk.. en dat bloedde als een rund!! in die tijd dat ik daar zat 2x een nieuwe pleister ook gehad!