Plakkende tepels

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door NikkiF, 19 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hallo !

Ik heb even een vraagje.

Mijn tepels bleven twee nachten geleden aan het zoogcompres (natusan) kleven. Ik heb ze los moeten weken waardoor ze toch beschadigd zijn ... echt zonde want het voeden gaat heel goed nu.

Ik heb van Medela (ik dacht) hydrofyle padds gepakt en die nu twee dagen in gebruik, maar deze zijn erg duur, 15,- voor 4 en maar 24 uur bruikbaar.

Kan ik nou beter overstappen op Lilli Padds of toch weer gewone zoogcompressen gebruiken ?

NikkiF

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

De pads die je van Medela gebruikt zijn voor wondgenezing en niet voor melkopname. Misschien kan je proberen om gewoon zonder zoogkompressen te zijn. Of als je heel veel lekt, zorgen dat je ze vaak verwisselt.

Als je de borsten zonder compressen laat, dan zal het lekken eerder stoppen. In bed kan je bijvoorbeeld een badlaken neerleggen en dan gewoon gaan slapen. Zonder compressen / BK's is er minder kolvend effect wat het lekken juist in stand houdt.

Lilly pads zijn te gebruiken als zoogkompressen met dat verschil dat ze geen vocht opnemen maar ervoor zorgen dat er geen melk uit de tepel loopt. het is een soort syliconen membraan wat je als het ware over je tepel op de huid legt. Dor het materiaal blijft het een soort van plakken en voorkomt het dat de melk uit de tepel stroomt.
    Dit werkt vrij goed. Toch hoor ik van sommige moeders minder goede verhalen. met name wanneer je veel melk hebt, of een krachtig toeschietreflex of jusit tepels die sterk reageren op prikkels (je kan je voorstellen dat wanneer een tepel vrij ver naar voren komt door prikkels dat er een soort ruimte ontstaat waarin zich een mooi plasje melk kan vormen. Als zich dan ergens een uitweg vormt dan stroomt er ineens een stroompje melk naar buiten.

Snap je het nog???

Succes in elk geval

Ilse

3. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Dank je wel voor de tips !

Ik heb nu ook de tip gekregen om een stukje katoenen zakdoek in de BH te doen, tussen de borst en het zoogcompres omdat katoen niet plakt.

De Lilypadz gebruikte ik 's nachts, maar ik denk dat we daardoor nu weer een beginnende Spruwinfectie hebben (zie andere vraag). Ik ben vandaag meteen begonnen met behandelen, gaat gelukkig al beter nu ...

Bedankt voor je antwoord !

Groetjes,
    Nikki F

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo

Excuses voor de late reactie. Een griepje en de Sint hebben de boel hier aardig opgehouden.

Hoe staat het met de spruw nu? Het is en blijft een hardnekkig iets. Let erg goed op de hygiëne. Daar staat of valt het hele beleid mee. Je kan nog zo goed smeren maar als de verwekker nog lekker kan overleven in doekjes, lakens, etc dan ben je zo weer besmet.

Was zoveel mogelijk op 60 graden en kook alles wat je kan uitkoken uit! ook speentjes etc.

Succes in de strijd tegen de Candida

Ilse

Deel Deze Pagina