Slecht verstaanbaar

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Kache, 3 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft, wat hebben jullie hiermee gedaan.

Onze jongste van net 3 jaar is laat begonnen met praten, maar daarna wel redelijk snel naar 3-woordzinnen gegaan. Begrijpt alles prima. Gebruikt ook steeds meer nieuwe/moeilijkere woorden. Wat dat betreft lijkt ze nu prima binnen de marges te gaan.

Alleen... ik blijf haar vrij slecht verstaan. Afgelopen maart is ze gescreend door een logopediste op het KDV. Die merkte op dat ze idd redelijk slecht verstaanbaar is voor haar leeftijd, maar omdat de rest wel goed was (woordenschat, begrip, communicatie, e.d.) had ze het idee dat het te maken had met laat beginnen, dat ze daarom ook wat achterliep (minder oefening gehad zeg maar). Ze stelde voor om nog een half jaartje te wachten of ze uit zichzelf de inhaalslag ging maken. Zo niet dan alsnog logopedie overwegen/starten.

We zijn nu 2 maanden verder en ik vind eigenlijk niet dat ze veel vooruitgegaan is. Ik moet nog regelmatig tegen haar zeggen: "Ik versta je niet. Wat zeg je?"

En nu twijfel ik: toch eerder aan bel trekken bij logopedie? Wat gaan ze dan met haar doen? En wat wordt er dan van mij verwacht?
    Wie heeft hier ervaring mee?

2. Ongeduldje31

Ongeduldje31 Fanatiek lid

16 jul 2011
    1.001
    29
    48
    Mijn zoontje is ook heel laat gaan praten.
    Met 3.5 jaar bij t cb zagen ze nog niet zo'n probleem maar ik vond hem slecht verstaanbaar.
    Uiteindelijk via de psz bij de logopedist terecht gekomen. Daar gaan we nu wekelijks een half uurtje heen.
    Mijn zoontje heeft moeite met klanken die voor in de mond liggen. Dus hij begint woorden met klanken achter in de mond. Spelenderwijs zijn we nu alle letters voor in de mond aan t oefenen. Een half uurtje daar en dan een week thuis. Zoontje vind t erg leuk om te gaan en is benieuwd welk spelletje ze weer bedenkt.

3. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik zou naar logopedie gaan, dat kan zo goed helpen.
    Voor mijn dochter is het meer een half uurtje spelen dan wat anders. En daarna moet je een week thuis oefenen. Wij hebben oefeningen die je gewoon tussendoor doet of tijdens het spelen, ik verwacht dat jij ook zoiets zou krijgen.

4. Hemera

Hemera Actief lid

31 aug 2014
    187
    10
    18
    Hier idem. Half jaar geleden gescreend, toen nog binnen de marges, dus een half jaar wachten. Nu net opnieuw getest, over het algemeen is hij nognsteeds binnen de marges, behalve 1 ding, dus dat gaan we nu oefenen.

5. Pien120213

Pien120213 Actief lid

22 okt 2013
    178
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook een late prater (ze is nu 3) die een inhaalslag aan het maken is. Ook zij is slecht verstaanbaar. Toen ze nog alleen losse woordjes zei sprak ze deze veel beter uit. Nu ze dezelfde woorden in zinnen gebruikt spreekt ze deze anders uit (dus slechter). Mijn dochter volgt al logopedie en die gaf aan dat dat normaal is naarmate ze meer gaat praten. Het hoort er dus bij, alhoewel logopedie ook nog een goede hulpmiddel zou kunnen zijn. Mijn dochter vind logopedie ook helemaal te gek en gaat er echt met heel veel plezier heen.

Deel Deze Pagina