Lange tijd zindelijk maar ophouden

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Boordevol, 2 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Hoi,

Het volgende probleem begint een beetje uit de hand te lopen dus ik dacht ik vraag hulp.

Mijn zoontje is vanaf zijn tweede dag en nachtzindelijk. Nu is hij 4 en in die twee jaar heeft hij bijna nooit een ongelukje gehad. Sinds kort gaat hij ook naar school en dat gaat ook zo goed dat ik geen extra kledingsetje meer meegeef.

Maar nu, al lange tijd houdt hij zijn plas zo lang mogelijk op. Hij danst, wiebelt en doet van alles behalve naar de wc gaan. Tot hij niet meer kan of ik hem dwing. Want als ik hem gewoon stuur gaat hij huilen dat hij niet moet. Tot we net de deur uit zijn of in de auto zitten en ik zsm een wc moet zien te vinden. Als hij een grote boodschap moet doen rent ie snel ergens naartoe en verstopt zich. Ook dan moe tik hem sturen naar de wc. Desondanks heeft hij nooit ongelukjes maar het begint nu echt verelend te worden dat als ik hem zeg bv voor het slapen gaan of na het wakker worden dat hij naar de wc moet er eerst een driftbui aan vooraf moet gaan. Verder gaat hij soms ook gewoon uit zichzelf maar ik ben zo bang dat het ook echt slecht is voor zijn blaas.

Hoe kan ik hier nou iets aan doen? Praten, uitkeggen, op de wc zetten helpt allemaal niet. En als ik het negeer gaat hij pas als hij echt niet meer kan en zie ik dat hij zo een uur tot twee uur zijn plas heeft opgehouden voor hij is gegaan. Hij gaat dus uiteindelijk wel maar het lijkt me zo slecht voor zijn blaas dat ik steeds vaker moeite heb om niks te zeggen als ik zie dat hij moet. Zelfs zijn broer herkent nu wanneer hij moet ooepen of olassen en komt me dat stiekem melden en dan klopt het ook.

Een stickersysteem helpt trouwens niet en als ik met hem praat beloofd hij de voogende keer meteen te gaan maar doet het niet.

Hopelijk hebben jullie nog tips.

2. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Onze dochter was ook met 2 zindelijk (2 jaar en 3 maanden). Is nu 4,5 en heeft nu ook al een tijdje last van zo laat mogelijk naar de wc gaan. Op school zelfs een keer in haar broek geplast, want ze was aan het spelen met haar vriendinnen.

Ik heb haar urine overigens laten testen voor de zekerheid, kwam niks uit. Als ik signalen zie als wiebelen e.d. stuur ik haar ook naar toilet. Gaat onder zwaar protest.

Ik zeg het is een fase, het is fase.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Goh toevallig, hier een dochter die vanaf haar tweede zindelijk was. En idd altijd op het àllerlaatste moment naar de wc rennen. Stond ik daar te stressen in een winkel oid: " had je niet thuis kunnen gaan"
    Op een gegeven moment dacht ik: anders plas je maar eens in je broek en als we kort weggingen zei ik van te voren te gaan plassen anders heb je pech. Ze probeerde het nog wel, maar toen ik zei: nou plas maar in je broek dan was het klaar.

Maar nog steeds loopt ze op het laatste moment...wiebelend en al: "nee hoor hoef niet te plassen"...en dan een paar minuten later vliegt ze voorbij.
    Het is een beetje een chaotisch meisje en dit hoort er ook wel bij denk ik. Ze is nu 7 en heeft nooit ongelukjes gehad.

4. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Hmm, jullie komt het dus bekend voor maar hebben er ook geen oplossing voor. Ik ben dat geschreeuw en gegil ecjt zat elke dag als ik hem naar de wc moet brengen omdat hij gewoon weigert. En als ik niks zeg dan denk ik die arme blaaaas.

Maar al laat ik hem dus met het idee plas maar in je broek.. Dan gebeurt et niet omdat hij last minute alsnog gaat. Maar dit kan toch gewoon niet goed zijn? Tijdens schooltijd moet hjj vaak twee keer gaan. De eerste keer gaat hij. De tweede keer is bijna standaard halverwege de rit naar huis en dan is het rennen naar huis. En op achool zeggen ga even plassen is steevast neeee, iik moet niet.

5. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Misschien helpt het om de discussie te vermijden? Dus ook al zie je dat hij op knappen staat, alleen maar zeggen ga even naar de wc want je bent al een tijd niet geweest. En als hij dan roept ik moet niet, zeg je ga maar even proberen als er niks komt dan niet. Dan zit je in elk geval niet met welles nietes. En dan ook zo voor je de deur uit gaat, gewoon even proberen.

6. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Zohra , dat heb ik indd geprobeerd. Ik heb een tijdje afgesproken dat als ik hem de vraag stel hij eerst even gaat nadenken en dan antwoord geeft of hij moet plassen of niet. Ik zie hem dansen en wiebelen. Hij zegt dan even nadenken... En dan 'nee, ik moet echt niet'. En hij kijkt je gewoon strak aan.

7. Zweden

Zweden Bekend lid

14 nov 2011
    711
    79
    28
    Hier ook een bijna 4 jarige die al kort na 2 jaar zindelijk was en nu ineens regelmatig plas ophoudt en soms ongelukjes heeft. Ik heb een nieuwe regel ingevoerd : altijd eerst naar de wc voor we weggaan ook al zeg je dat je niet hoeft. Ik heb geen zin meer in plassen bij winkels, naast de auto of hollend naar huis en dan alsnog een natte broek. Geen discussie meer. Eerst natuurlijk veel protest maar het gaat best prima nu!

8. Zweden

Zweden Bekend lid

14 nov 2011
    711
    79
    28
    Oh en verder zou ik voor mezelf even deskundig advies inwinnen over hoe slecht ophouden nu precies is en hem dat op een rustig moment eens haarfijn uitleggen. Vervolgens is het in ieder geval bij onze dame verstandig om er dan voorlopig niet op terug te komen naar haar er eens rustig overna te laten denken. Vaak doet ze dan (een dag later ofzo) wel degelijk iets met de info en past ze haar gedrag aan. Of ze stelt er nog een vraag over die ik dan een beetje zakelijk beantwoord. Maar ga je erover door of ga je pushen dan wordt het een strijd... en bereik je niet je doel.

9. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Lastig!
    Maar ik bedoelde eigenlijk dat je hem helemaal niet vraagt of hij moet, maar dat je hem zegt dat hij naar de wc gaat. Als je niet zegt ga plassen maar ga even proberen, dan kan hij gaan zonder dat hij het gevoel heeft dat hij de strijd heeft verloren. Als hij er eenmaal op zit zal hij toch wel plassen hoop ik.

10. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.306
    17.206
    113
    Hier werkt "even proberen " ook beter dan "ga plassen" en vaak moet ze dan toch wel.

Maar pas heeft dochter ook 2x achter elkaar in dr broek geplast terwijl ze al ruim 3 jaar zindelijk is

11. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    Zoontje heeft dat ook een beetje. Ik heb echter bemerkt dat als ik vraag of hij moet plassen of hem stuur dat hij dan uit principe nog veel langer wacht.
    Hij wil het zelf bepalen
    Daarbij gebeurd er niks met zijn blaas hoor als hij ophoud

12. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Gewoon zeggen ipv vragwn weekt ook niet. Als het bedtijd is en als hij net wakker is of als we weggaan zeg ik gewoon ga maar even naar de wc en dan begint ie gelijk te janken dat hij wel 100x is geweest, en dat hij Altijd naar de wc moet enz. Jk denk dat het nu gewoon te negatief is geworden.

Misschien indd negeren maar buiten of bij anderen heb ik geen zin in evt een natte broek omdat meneertje naar de wc gaan weigert. En volgens mij is het altijd slecht om te lang plas op te houden. Ivm blaasontstekingen etc?

Deel Deze Pagina