maakt zij zich nou druk of ben ik nou zo relaxed?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door maartje25, 3 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maartje25

maartje25 Niet meer actief

Hallo dames,

Ik werk al jaren op een kdv en nu ben ik samen met een collega van me zwanger. Nu doe ik gewoon alle werkzaamheden nog maar zij wil niet meer op de groep werken ivm het tillen enzo( we zijn even ver). Tuurlijk let ik er ook wel op...ik laat de kinderen die het kunnen met een trap de commode op klimmen maar soms ontkom je er gewoon niet aan... ik hurk, kniel, zit op de grond etc.
    Nu vraag ik me af...maakt zij zich nou zo druk of ben ik nou te relaxed en schat ik de gevaren/risico's niet goed in?
    Qua eten ben ik wel echt een zeur en let ik overal op maar ben qua dit soort dingen heel makkelijk... en doe gewoon m'n ding... ik denk ook maar steeds:' in de sportschool til ik ook nog steeds alle zware gewichten dus kan dat op m'n werk ook'
    Mijn gevoel zegt dat het allemaal wel goed is maar is dat echt zo?

Heb ik nu de oogkleppen op?:(

groetjes maartje

2. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Ik vind het ook normaal hoor dat je alles blijft doen. Ben ook blijven sporten en heb 3 weken voor de geboorte nog winterbanden gewisseld en een week voor de geboorte de hele schuur nog overhoop getrokken en opnieuw ingeruimd. En daarmee zwaardere dingen dan kleine kindjes getild. Denk dat iedereen anders is erin. Maar volgens mij kan het geen kwaad zolang je het fysiek aankan.

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Nee hoor, ik snap je instelling wel.
    En zolang je je lijf goed in de gaten houdt is er ook niks mis met tillen ed.
    Zelf heb ik tot een week voor mijn zwangerschap alles gedaan. Zware boodschappen, op de knieen het kippenhok schoon maken, op de hoge ladder om de ramen te lappen...
    Waarom? Gewoon omdat ik me er goed genoeg voor voelde.!
    Zwanger-zijn is geen enge ziekte. Je leven staat niet ineens stil.
    Gewoon doorgaan met leven!

4. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ik til ook nog de boodschappen (alhoewel ik gisteren verkeerd tilde en dat aardig in mijn buik schoot dus moet wel even opletten hoe ;) sport nog twee keer per week, doe het huishouden, loop trappen, til, buk , kruip, etc. Gewoon naar je lichaam luisteren dan komt het wel goed. Ik denk dus niet dat je te makkelijk bent. Als het kan, waarom niet?

5. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.314
    17.216
    113
    gewoon normaal gezien zou je nog gewoon moeten kunnen tillen enzo, maar ik had nu met 14weken al last van mn bekken en dan zou ik ook proberen om dat op het werk (als ik zou werken) zoveel mogelijk te mijden. Misschien heeft zij er ook al wel last van? Of veel bandenpijn die erger word bij veel tillen?

6. Boommm

Boommm Niet meer actief

Je bent niet gehandicapt, je bent zwanger. Ik sta er dus net zo in als jij. Zolang het goed voelt, gewoon tillen.
    Verbaas mij er zo vaak over hoe erg mensen zich 'verschuilen' achter de zwangerschap. Je bent niet van porselein zodra je zwanger bent.

7. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Als het voor jou goed voelt doen, waarschijnlijk voelt zij zich minder fit of misschien heeft ze last van haar bekken, waardoor het allemaal niet meer zo lekker voelt. Iedereen is anders en iedereen is dus ook anders zwanger.

Ik word ook vreemd aangekeken dat ik alles nog doe. In het begin van de zwangerschap echter, was is zo ziek, kon ik niks behalve spugen en was ik slap en lusteloos, zullen mensen ook wel het een en ander over gedacht hebben, jammer dan ;)

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.993
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je kunt dat voor een ander niet inschatten. Bij de twee goede zwangerschappen heb ik tot het laatst nog vrij veel gedaan. Bij de oudste was ik aan het einde van het schooljaar ruim 30 weken. Tja, dan moeten er toch tekening van de muren en knutsels van het plafond (dus op een ladder) en dozen met schriften verplaatst en leeggemaakt. Ik kon dat nog en heb het dus gewoon gedaan. Iedereen loopt dan op zijn tenen, dus waarom een ander lastig vallen als je het zelf kunt? Met dat sjouwen ben ik wel teruggefloten door mijn lijf. Maar goed: dagje rust en dan zijn die harde buiken ook wel weer over.
    Bij de tweede had ik natuurlijk al een knul van drie rondlopen. Hij kom al veel zelf, maar als hij viel moest ik hem toch wel eens optillen. Daar kan ik moeilijk de buurvrouw voor vragen toch.

Maar bij de tweelingzwangerschap ** moest ik bij 7 weken al minder gaan werken. Ik kwam amper mijn bed uit, was na een ochtend voor de klas alweer steenkapot. Eén keer bukken en ik stond te kokhalsenvan misselijkheid enzovoorts. Tja, dan doe je dus dingen niet die een andere zwangere van 7 weken probleemloos doet.

Jij kunt niet voelen wat een ander voelt of kan. Zijn er vrouwen die er 'misbruik' van maken (of er juist volop van genieten, het is maar hie je het bekijkt ;)) Vast wel hoor. Maar jij weet niet of dit voor persoon X geldt.
    Ik hou dus ook niet zo van op de borst kloppen "Kijk mij nou eens dat ik die dingen doe die zij niet doet." Fijn voor je dat jij je fit genoeg voelt. Geniet ervan en doe vooral de dingen die je wil doen. Je lijf laat jou wel weten wat wel en niet kan. En vertrouw erop dat een ander ook naar haar lijf luistert.

9. mirriemeis

mirriemeis Actief lid

17 okt 2011
    143
    0
    0
    ik merk ook heel erg verschil bij mensen.
    Ik ben zelf ook erg nuchter, werk ook op een kdv (0-3) maar doe het inderdaad net zo. Oudste kinderen zelf naar boven laten lopen, en de kleinste til ik ook nog wel. Nu heb ik gelukkig ook nergens last van.
    maar andere collega's werken als snel minder omdat ze het niet redden.
    Gewoon je eigen ding doen.

10. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Luister naar je lichaam. Het kan best dat zij fysiek gewoon wat minder kan hebben nu dan jij, dat zij het bv 's avonds wel voelt als ze overdag veel heeft getild.

Bij mijn eerste zwangerschap liep ik de dag voor de bevalling ook nog te sjouwen met zware tassen, niks aan de hand, kon het fysiek nog prima aan. Nu 22w zwanger en ik vind het veel zwaarder. Ik krijg alles nog gedragen etc, maar voel dat wel sneller, wat last van m'n bekken etc.

11. maartje25

Ik hou dus ook niet zo van op de borst kloppen "Kijk mij nou eens dat ik die dingen doe die zij niet doet." Fijn voor je dat jij je fit genoeg voelt. Geniet ervan en doe vooral de dingen die je wil doen. Je lijf laat jou wel weten wat wel en niet kan. En vertrouw erop dat een ander ook naar haar lijf luistert.[/QUOTE]

Nou, ik klop mezelf helemaal niet op de borst want daar hou ik zelf ook niet van. In mijn begintopic staat toch echt duidelijk dat IK me afvraag of IK de risicos wel goed inschat. Blijkbaar fus wel...
    Ik beoordeel haar niet....dit moet ze zelf weten... maar mezelf op de borst kloppen ..nee hoor

12. kimberly1989

kimberly1989 Fanatiek lid

23 sep 2013
    1.743
    277
    83
    Vrouw
    Jeugdhulpverlener
    Denk ook dat het per persoon verschillend is, maar merk ook wel dat mensen echt kunnen overdrijven en overal het gevaar in zien

Ik doe nu ook nog steeds alles, ga nog steeds alleen boodschappen halen, draag ook wel zware tassen, zit nog op de grond om iets schoon te maken bijv.. Niet omdat ik me dan zo 'stoer' voel of anderen te laten zien dat ik dat doen, maar gewoon omdat het nog kan en ik nergens last van heb.. Geen zin om anderen te vragen iets te doen, wat ik zelf nog kan.. En het bemoederen wat mensen doen, hou ik ook niet van :p

13. Candle26

Candle26 Niet meer actief

Flauwe opmerking 'op de borst kloppen'.. Duidelijk dat TS juist kritisch naar haarzelf wilde zijn..

TS: snap wat je bedoeld, heb hetzelfde. Werk als verpleegkundige en op een afdeling waar mensen erg ziek en immobiel zijn. Dus vaak tillen/draaien/bukken/veel lopen.. En voel me er nog goed onder terwijl mijn leidinggevende gisteren adviseerde wat rustiger aan te doen om ontwikkeling van klachten te voorkomen.
    Ik kreeg als tip preventief richting de fysio te gaan gericht op zwangerschap, misschien dus ook voor jou een goede tip?

Groetjes!

14. Zolief

Zolief Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.413
    44
    48
    Onderin Nederland
    Ik kreeg een hele hevige bloeding, waarschijnlijk door het tillen van mijn backpack. Ik was dus ook heel gemakkelijk, maar daarna niet meer. Het is toch wel heftig als je daardoor je kind kunt verliezen.

Maar goed.. zolang je lijf het kan gewoon doen. Maar iemand met bekkenpijn kan echt wel veel last van zn zwangerschap hebben hoor, en dat is echt geen aanstellen.

15. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Dat is echt ieder voor zich. Bij jullie termijn deed ik dat ook maar ik kon al snel echt niet meer tillen, bukken, hurken of wat dan ook en er waren collega's die verder waren of even ver als mij en deze handelingen wel nog konden doen. Niet iedere zwangerschap is t zelfde. Ik ben iemand die echt wel met de handen werkt en ook alle "klusjes" op me neemde (zo van, oh dat doe ik wel f tillen en trekken en sjouwen) maar kon echt niet meer.

Luister naar je eigen lichaam.

16. ChocoChick

ChocoChick Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier is gewoon een advies voor en ik probeer dat zoveel mogelijk te volgen. Met een klein kind gaat dat niet altijd... Maar toch. Je hebt maar één lichaam en als je door overbelasting na de bevalling langer klachten hebt dan ben je ook mooi klaar.

"Regels voor tillen tijdens de zwangerschap
    Als u in uw werk moet tillen, zijn er de volgende regels:

Tijdens de zwangerschap en tot 3 maanden na de bevalling moet u handmatig tillen van gewichten zo veel mogelijk beperken.
    Is tillen toch nodig, dan moet het in 1 handeling te tillen gewicht minder zijn dan 10 kilo.
    Vanaf de 20ste week van de zwangerschap mag u niet vaker dan 10 keer per dag maximaal 5 kilo tillen.
    Vanaf de 30ste zwangerschapsweek mag u niet vaker dan 5 keer per dag maximaal 5 kilo tillen."

Bron: Waar moet ik op letten als ik zwanger ben en werk? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl

17. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

3 mei 2010
    1.036
    303
    83
    zolang het goed voelt lekker zo doen zoals je doet.
    Ieder mens is anders en misschien heeft zij al klachten waardoor ze voorzichtig aan doet, en als dat voor haar niet goed voelt dan zal ze sommige dingen niet doen. Zwanger zijn is geen ziekte maar het kan een hoop ongemakken meebrengen die ervoor kunnen zorgen dat je collega het bijv nu rustiger aan doet. Iedereen is anders heeft een ander lijf dat anders reageert op een zwangerschap, moeilijk te zeggen of jij zo makkelijk bent of zij zich nou zo druk maakt. Vooral bij haar respecteren dat ze er zo mee omgaat. De ene zwangerschap is ook makkelijker dan de ander wat kwaaltjes betreft. En misschien ben jij wat fitter in je zwangerschap gestapt dan je collega... kan ook nog , dat jij sport en beweegt en zij niet en sneller last heeft bijv. Ik roep maar wat.. dus ik denk dat zij zich niet aanstelt en dat jij je gewoon lekker voelt en blijf vooral doen wat goed voelt :)

18. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Wees blij dat je alles nog lekker kunt doen.
    Bij iedereen verschilt het wat nog kan en wat niet.

19. Marrie28

Marrie28 Fanatiek lid

27 jun 2007
    1.711
    0
    36
    Tja, de ene zwangerschap is de andere nou eenmaal niet. Fijn dat je je fit voelt. 1 tip: Hou jezelf in acht. Ik ben mijn eerste zwangerschap door blijven rennen + een schepje erbovenop en dat heeft als gevolg gehad dat ik met 23 weken 4 weken uitgeblust thuis heb gezeten. Dat voelt helemaal waardeloos!

20. maartje25

Ik weet dat alle zwangerschappen anders zijn en respecteer haar ook... ze heeft (gelukkig voor haar) geen last van haar bekken oid naar ze wil niet tillen omdat ze dan haar bekkenbodemspieren aanspant en dat wil ze niet...prima, haar ding... ik wil gewoon KRITISCH NAAE MEZELF kijken en het bovenstaande dus voorkomen...ik wist dus niet dat je door tillen bovenstaande kan veroorzaken... vandaar de vraag of IK misschien moeten afremmen...

Deel Deze Pagina