Gevraagd voor het onderzoek hysterosalpingo-foam sonography (HyFoSy)

Discussion in 'Zwanger worden' started by Hailey2016, Jun 13, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hailey2016

Hailey2016 Actief lid

Jul 10, 2016
    230
    29
    28
    Female
    Ik ben net gebeld door de gynocoloog en ze vroeg of ik mee wou doen aan een onderzoek.
    Aanstaande vrijdag krijg ik een HSG onderzoek en dan daar naast een HyFoSy onderzoek. Het is nog allemaal nieuw en in ontwikkeling en het schijnt minder pijndelijk tezijn als de HSG onderzoek. Ik heb uiteraard gezegd dat ik hier aan mee wil doen,zijn er nog meer vrouwen die hier voor zijn gevraagd?

Hier een klein stukje uit de informatie email die ik heb ontvangen.

1. Wat is het doel van het onderzoek?
    Het doel van dit medisch-wetenschappelijk onderzoek is antwoord geven op de vraag of een schuimecho (HyFoSy) even goed is als een baarmoederfoto (hysterosalpingogram) om de doorgankelijkheid van eileiders te testen. Hierbij wordt ook gekeken naar de kosteneffectiviteit.

2. Wat is een HyFoSy?
    Een hysterosalpingo-foam sonografie (schuimecho) betekent het zichtbaar maken van de baarmoeder en de eileiders door middel van een inwendige (vaginale) echo. Deze echo wordt gemaakt nadat er een kleine hoeveelheid (ongeveer 5-10 ml) schuim in de baarmoederholte is ingebracht via de baarmoedermond en –hals.

3. Wat is een Hysterosalpingogram?
    Een hysterosalpingogram (HSG) betekent het zichtbaar maken van de baarmoeder en de eileiders door middel van een röntgenfoto. Deze röntgenfoto wordt gemaakt nadat er contrastvloeistof (ongeveer 10 ml) in de baarmoeder is ingebracht eveneens via de baarmoederholte –en hals.

4. Hoe wordt het onderzoek uitgevoerd?
    Dit wetenschappelijk onderzoek vergelijkt twee verschillende methoden om de doorgankelijkheid van uw eileiders te onderzoeken. De ene methode is door middel van een inwendige echo (HyFoSy) en de andere methode is door middel van een röntgen onderzoek (HSG). Uit eerder onderzoek zijn er

aanwijzingen dat HyFoSy de doorgankelijkheid van de eileiders even goed aan kan tonen als HSG, terwijl HyFoSy veel minder pijnlijk ervaren wordt. Ons onderzoek wil antwoord geven op de vraag of we het testen van de eileiderdoorgankelijkheid tijdens het vruchtbaarheidsonderzoek middel HSG kunnen vervangen door HyFoSy. We zullen kijken naar kosteneffectiviteit als ook naar patiëntvoorkeur

2. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

Dec 24, 2013
    3,291
    1,491
    113
    Female
    Geen ervaring met het onderzoek, maar ik heb ook een keer zon schuimecho gehad.
    Is het toevallig in het Spaarne? Dr. Emanuel heeft volgens mij die schuimecho uitgevonden, ik stond tot voor kort bij hem onder behandeling.

Ik doe wel mee aan een wetenschappelijk onderzoek, de TRUST studie.
    Die onderzoekt of het zin heeft om septums te verwijderen bij vrouwen die dat hebben, om de vruchtbaarheid te bevorderen en miskramen te voorkomen...

Je kunt altijd uit zon onderzoek stappen als je niet meer wilt, je bent niets verplicht.
    Ik vond de schuimecho trouwend inderdaad niet pijnlijk.

3. Hailey2016

Hailey2016 Actief lid

Jul 10, 2016
    230
    29
    28
    Female
    Ja ik ga ook mee doen aan het onderzoek heb ik vandaag besloten,Morgen ochtend krijg ik eerst me schuim echo en daarna me baarmoeder foto dus ik ben benieuwd,

4. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

Dec 24, 2013
    3,291
    1,491
    113
    Female
    Spannend meid, succes. Hopen dat alles er goed uit ziet!

5. Blosje89

Blosje89 Fanatiek lid

Jan 12, 2016
    1,325
    242
    63
    Grappig dat Nederland t wiel wil uitvinden terwijl dit bijv in Duitsland al jaren wordt gedaan...

De foamecho wordt vaak een stuk minder pijnlijk ervaren dan de hsg. Wat mij betreft mogen ze dan ook de hsg vervangen voor de foam echo.

6. Baby dream

Baby dream Niet meer actief

Heb hier nog nooit van gehoord, wel heel fijn als het minder pijnlijk is dan een HSG. Ik heb wel een 'normale' HSG gehad en het viel mij erg mee. Even flink pijn maar ook zo weer voorbij. Hoe heb jij het ervaren @Hailey2016?

7. Blosje89

Blosje89 Fanatiek lid

Jan 12, 2016
    1,325
    242
    63
    Even gezocht naar medische artikelen die gepubliceerd zijn. De eerste zijn al te vinden in 2011.

Deze is van 2014
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/24996498/

Heel goed dat er mensen mee willen werken aan onderzoek, maar wanneer er al een aantal onderzoeken wereldwijd zijn uitgevoerd (en de uitkomsten daarbij overeen komen) vraag ik me af waarom Nederland dit wil herhalen.

8. Hailey2016

Hailey2016 Actief lid

Jul 10, 2016
    230
    29
    28
    Female
    In vergelijking met de schuim echo was de HSG een tegen valler maar dat kwam ook omdat ik een jonge Marokkaanse jongen had die mij ook geen hand wou geven ivm ze geloof (alle respect er voor hoor daar niet van) en hij had erg moeite met het inbrengen van het ballonnetje die schoot er uit nee..ik lag niet op mijn gemak en de na pijn was ook niet fijn

9. Baby dream

@Hailey2016 och wat vervelend.. nee ik snap dat het dan een stuk minder prettig is. Die jongen was je gynaecoloog? Rot voor je dat het zo verliep. Heb ik denk ik mazzel gehad, lees wel meer verhalen dat het zwaar tegenviel.

10. Hailey2016

Hailey2016 Actief lid

Jul 10, 2016
    230
    29
    28
    Female
    Gelukkig is het achter de rug en we weten waar we het voor doen nee gelukkig was dat niet mijn gynocoloog..

11. Hailey2016

Hailey2016 Actief lid

Jul 10, 2016
    230
    29
    28
    Female
    Ja dat is wel apart inderdaad ik weet eigenlijk niet waarom Nederland dit wilt herhalen staat ook niets in de informatie mail erover eigenlijk

12. Baby dream

We weten inderdaad waar we het voor doen. Vond het fijn om te weten dat beide eileiders mooi open zijn. Daarnaast is je vruchtbaarheid de paar maanden daarna iets verhoogd. Bij mij heeft het geen drol uitgemaakt trouwens, hopelijk heeft het bij jou wel effect.

Share This Page