Slecht zaadonderzoek?

Discussie in 'MMM clubs' gestart door miekkie, 29 aug 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miekkie

miekkie Bekend lid

24 feb 2006
    713
    162
    43
    Vrouw
    Mijn vriend heeft vanochtend een spermaonderzoek laten uitvoeren. Morgen krijgen we de uitslag van de arts, maar vanavond konden we het online al inzien. Een aantal dingen lijken voldoende; volume en pH waarde. De twee motiliteitswaarden lijken op het randje goed; prog 33% en totaal 44%. Maar de spermatazoa is 5, het aantal/ejac 16 en VCM 5. Dit lijkt volgens Google allemaal bizar weinig. Is dit correct?? Of maak ik me nu voor niets heel erg zorgen?

2. Minkx

Minkx Bekend lid

25 okt 2021
    926
    1.136
    93
    Vrouw
    Om een goede kans te maken op een spontane zwangerschap moet de VCM groter zijn dan 20. Het klopt dus dat 5 niet erg goed is. Het onderzoek zal over 3 maanden herhaald moeten worden. De beste uitslag telt. Mijn vriend had de 1e keer een VCM van 5,6 en de 2e keer 1,7. Daarop volgde een semenoverlevingstest, die uitwees dat wij zijn aangewezen op ICSI. Maar wie weet is jouw vriend zijn sperma de 2e keer stukken beter. Het kan in elk geval nog alle kanten op!

3. miekkie

miekkie Bekend lid

24 feb 2006
    713
    162
    43
    Vrouw
    Jeetje.. Bedankt voor je info. En heb je met ICSI dan een goede kans van slagen vanwege bv de motiliteitswaarden die wel voldoende zijn? Of blijft de kans verminderd met deze spermakwaliteit?

4. miekkie

miekkie Bekend lid

24 feb 2006
    713
    162
    43
    Vrouw
    De assistente van de huisarts heeft gezegd dat we geen afspraak met de huisarts hoeven te maken omdat alle resultaten goed zijn….. Zij zegt dat de waardes die onder het minimale liggen normaal zijn door zijn leeftijd (44)? Dat lijkt me echt totaal niet te kloppen.

QUOTE="Minkx, post: 24669412, member: 121274"]Om een goede kans te maken op een spontane zwangerschap moet de VCM groter zijn dan 20. Het klopt dus dat 5 niet erg goed is. Het onderzoek zal over 3 maanden herhaald moeten worden. De beste uitslag telt. Mijn vriend had de 1e keer een VCM van 5,6 en de 2e keer 1,7. Daarop volgde een semenoverlevingstest, die uitwees dat wij zijn aangewezen op ICSI. Maar wie weet is jouw vriend zijn sperma de 2e keer stukken beter. Het kan in elk geval nog alle kanten op![/QUOTE]

5. miekkie

miekkie Bekend lid

24 feb 2006
    713
    162
    43
    Vrouw

6. Minkx

Minkx Bekend lid

25 okt 2021
    926
    1.136
    93
    Vrouw
    Het enige wat je op basis van het 1e onderzoek kunt concluderen, is dat het onderzoek moet worden herhaald. Als het resultaat de 2e keer niet (veel) beter is, dan is sprake van verminderde vruchtbaarheid.

Zoals ik al zei: Een VCM van 5 is niet goed. Dat is het resultaat van het rekensommetje: volume * concentratie * motiliteit. De normen zijn:
    • Volume: ≥ 1,5 ml
    • Aantal: ≥ 15 miljoen per 1 ml (normaal: ≥ 39 miljoen in totaal)
    • Motiliteit (A + B): > 32%
    Ik weet het volume niet, maar als dat meer dan 1,5 ml was dan is 16 miljoen zaadcellen zeker te weinig. De gemiddelde man heeft per ejaculaat ≥ 39 miljoen zaadcellen. De motiliteit is net goed.

Eigenlijk kunnen in principe zowel IUI, IVF en ICSI uitkomst bieden bij slecht zaad. Het hangt er vooral van af hoe slecht het zaad precies is. Voor elke behandeling geldt dat het zaad wordt bewerkt in het lab, en daarbij kunnen nogal wat goede zaadcellen verloren gaan. Mijn vriend zijn zaad heeft dat proces niet goed doorstaan, waardoor er minder dan 100.000 zaadcellen over waren. Vandaar dat wij zijn aangewezen op ICSI. Maar als er minstens 1 miljoen zaadcellen over zijn, is IUI een mogelijkheid.

Ik zou het er in elk geval niet bij laten zitten. Want zo oud is je vriend nu ook weer niet, dus ik vind het bullshit dat de assistente zegt dat het wel goed zit.

Asil en miekkie vinden dit leuk.
  7. miekkie

miekkie Bekend lid

24 feb 2006
    713
    162
    43
    Vrouw
    Thanks voor je reactie!! We gaan ermee aan de slag.

8. Delila88

Delila88 Actief lid

23 jan 2023
    396
    396
    63
    Vrouw
    Hoi @miekkie, wat vervelend dat de assistent je zo afscheept. Ik zou toch een afspraak met de huisarts maken zodat jullie echt tegenover hem komen te zitten. Les 1 in dit traject (als je in een traject komt) is: overal zelf bovenop zitten.

Wellicht helpt dit artikel. Dat onderbouwt de uitleg van Minkx
    https://folders.tjongerschans.nl/documents/345/4aa6dee3-7d03-41ff-946b-89db58c2370a/Document.pdf

Mijn man heeft ook "traag" (te weinig zwemmers) zaad. Ruim onder het miljoen met afgelopen ICSI 300.000.
    Het goede nieuws is wel: er is zaad! Dus jullie zijn zeker niet onvruchtbaar. Jullie zijn enkel verminderd vruchtbaar. ICSI kan uitkomst bieden, want de hoeveelheid maakt dan niet uit. Alleen de kwaliteit. En tussen die paar duizenden zit hopelijk de helft van jullie kindje!

9. Liliane92

Liliane92 Fanatiek lid

7 sep 2020
    2.083
    3.164
    113
    Vrouw
    Een VCM van 5 is erg weinig. Mijn man heeft drie zaadtesten gehad. Daaruit kwam, VCM 19, 12 en 7. Bij hem lag het vooral aan het aantal zwemmers. Wij zijn doorgestuurd naar IVF. Bij de tweede IVF poging had hij weer een stuk beter zaad (nog steeds niet fantastisch, maar wel beter). Ik kan me ergens herinneren dat IVF wordt aangeraden onder de 10 VCM? Maar dat weet ik niet zeker meer. De sperma kwaliteit is zeer momentafhankelijk dus het zou best zo kunnen zijn dat hij de volgende keer weer veel beter is. Is je man +- drie maanden geleden ziek geweest oid? Dat kan ook heel veel schelen. Saunabezoekjes en een warm bad kan hij beter ook vermijden voor een zaadtest.

10. Minkx

Minkx Bekend lid

25 okt 2021
    926
    1.136
    93
    Vrouw
    Welk traject passend is, is ook afhankelijk van hoe het zaad reageert op de opwerking in het lab. De VCM na opwerking (wat vaak beduidend lager is dan vóór opwerking) bepaald het traject. Ons ziekenhuis wil een VCM > 1 voor IUI. Bij < 1 wordt het IVF, en < 0,1 is ICSI. Maar dat verschilt per ziekenhuis.

Deel Deze Pagina