Termijnecho - verdikte nekplooi

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Jaetje85, 25 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jaetje85

    Jaetje85 Actief lid

    22 nov 2015
    489
    452
    63
    Hoi allemaal,

    Afgelopen maandag (gisteren) hebben we de termijnecho gehad met 11.4 weken. Bijna alles zag er goed uit, wel een (licht) verdikte nekplooi van 3,8mm. De grens is 3,5mm en daarboven wordt je doorgestuurd naar het ziekenhuis voor meer onderzoek op chromosoomafwijkingen maar ook hartproblemen.

    Zijn er meer hier die in dit proces zitten van vervolgonderzoek? Ik zou graag met jullie zorgen delen en ervaringen en informatie uitwisselen.

    Ik schrok in eerste instantie niet zo eerlijk gezegd. Ik ben er wel rustig onder, maar soms steken de zorgen op en gaat er van alles door mijn hoofd. Mijn vriend was gelijk ongerust, maar door mij is hij ook weer wat rustiger.

    Ik weet dat het nog alle kanten op kan, onzeker maar ook fijn. Donderdag kunnen we al in het ziekenhuis terecht.

    De echoscopiste zei dat we ons nog niet erg ongerust hoeven te maken omdat het licht verdikt is, de plooi nog kan slinken. En er vaak toch een gezond kind wordt geboren.

    Wat we nu hopen is dat het vocht in het nekje donderdag minder is geworden. En we niet voor moeilijke keuzes komen te staan.
    Het vervolgonderzoek (bijv vlokkentest) vind ik maar spannend.

    Ik ben trouwens 35 en dit is onze eerste spruit. ❤

    Wil er iemand meepraten met of zonder eigen ervaringen, je eigen ei kwijt of iets anders, graag, fijn!
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. miep8

    miep8 Lid

    30 dec 2010
    73
    1
    8
    NULL
    NULL
    Ik heb hetzelfde meegemaakt.
    Met de termijn echo een nekplooi van 3,5 mm.
    Ik maakte me ook niet echt veel zorgen.

    Een week later mochten we voor een uitgebreide echo naar het VU en daar was de echo goed! Nekplooi nog maar 1,7 mm.
    We mochten nog een punctie doen als we wilden, maar hebben er voor gekozen om alleen de NIPT te doen (zonder nevenbevindingen) omdat we gerust gesteld waren.
    Ons gevoel zei ook dat het goed zou zijn.

    En die was ook goed. De 20 weken echo hebben we ook nog in het VU gehad en was ook helemaal goed!
    Óf de meting was de eerste keer niet goed óf het was te vroeg toen.
    Ze vertelden mij in het VU ook dat met een nekplooi van 3,5 mm je 5% kans hebt op een afwijking en bij 7 mm is het 60%. Dat was voor mij al een hele geruststelling.

    Succes morgen en hopelijk is het niks ernstigs!
     
  3. Mom4life

    Mom4life Actief lid

    17 mei 2015
    147
    322
    63
    Bij ons eerste zoontje werd er bij de 12 weken echo ook een verdikte nekplooi gemeten. Wij werden toen doorverwezen voor een vlokkentest. Daar ter plaatse werd de nekplooi nogmaals gemeten en was deze niet meer verdikt... Aangezien we daar waren voor de vlokkentest, deze toch laten doen voor de zekerheid. Uiteindelijk bleek er niets aan de hand!
    Onze zoon is nu een blakend gezonde jongen van 6!

    De kans is zeer groot dat alles gewoon ok is hoor. :thumup:
     
  4. Jaetje85

    Jaetje85 Actief lid

    22 nov 2015
    489
    452
    63
    Goed om te horen, dankjewel voor jullie reacties!

    Wij hebben nu gelukkig hetzelfde scenario als jullie. Vanochtend in het ziekenhuis informatie en een echo gekregen, alles zag er nu goed uit gelukkig! De nekplooi is een stuk dunner geworden, nu ruim onder de maxgrens, nog maar 2,3mm. (ipv 3,8 van 3 dagen geleden)

    Ons werd uitgelegd dat bij sommige babietjes het lymphesysteem wat langzamer op gang komt. Het vocht hoopt dan wat op in de nek. Komt het systeem eenmaal goed op gang, wordt het vocht alsnog afgevoerd (door de werking vd lymphen dus). En zie je dat de nekplooi dunner wordt.

    We zijn opgelucht en gerustgesteld! Toch even spanning van gehad, gelukkig maar een paar daagjes.

    We overwegen nu de nipt toch nog te doen voor de 'zekerheid', maar van vlokkentest of punctie zien we nu wel af. We krijgen met 16 weken een extra echo in het ziekenhuis en de 20 wekenecho ook in het ziekenhuis.

    @miep8 Fijn idd om te zien die cijfers van het VU!
    @Mom4life Gelukkig bij jou ook alles goed gekomen!
     
    MarloesK85, mimi1988 en Mom4life vinden dit leuk.
  5. Cupcake01

    Cupcake01 Fanatiek lid

    8 feb 2016
    2.942
    1.309
    113
    Vrouw

    Dat is fijn nieuws!
     
    Jaetje85 vindt dit leuk.
  6. miep8

    miep8 Lid

    30 dec 2010
    73
    1
    8
    NULL
    NULL
    Gelukkig goed nieuws!
     
    Jaetje85 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina