Concentratieboog

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Klevkin, 19 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Klevkin

Klevkin Bekend lid

26 aug 2008
    659
    1
    0
    Begeleider van zelfstandig wonende l.v.b.ers (24 u
    Friesland
    Mijn dochter heeft een korte concentratieboog, vrij normaal voor kinderen van haar leeftijd, hoewel ik merk dat er ook genoeg kinderen zijn met een behoorlijk langere concentratiespanne, maar die zijn dan vaak ook bedachtzamer en rustiger dan mijn doldrieste meid.

Nu komt het volgende. Mijn dochter is wat voorlijk. Op het consultatiebureau is dan ook het advies gegeven (al zeer regelmatig) om haar genoeg uitdaging te geven. Iets wat we sowieso al deden. Het laatste bezoekje (4 weken terug) werd aangegeven dat ze functioneert op het niveau van een 3 a 4 jarige. En hoe knap en leuk dit ook mag zijn over het algemeen. Het brengt ook zeker de nodige problemen met zich mee. Omdat ze niet op alle gebieden zich op dat niveau bevind. Bijv. haar concentratie. Uitdagingen voor zijn momenteel spelletjes en dingen met regeltjes, zoals memorie, domino en meer van dit soort dingen. Het nadeel is dus haar concentratie, het gaat de eerste 3 a 4 minuten heel goed, is duidelijk te zien dat ze het leuk vind en dat ze het snapt. Daarna is de concentratie weg en maakt ze er een potje van.

Ik weet dat dit bij haar leeftijd hoort, maar hierdoor is het lastig haar uitdagingen te bieden en merk je aan haar dat ze zich verveelt. PSZ gaat ze in september heen. Ze zat voorheen altijd op een kinderopvang (omdat de PSZ pas vanaf 2 jaar en 9 maanden is hier) maar deze is gesloten. Nu mag ze dus bij uitzondering gelijk na de zomer beginnen op de PSZ, ze is dan 2 jaar en 5 maanden. Maar tot die tijd krijgt ze dus niet de uitdagingen die ze daar wel heeft. Tot slot gaat ook haar vriendinnetje (haar nichtje van 3) waar ze echt veel mee speelt 6 weken op vakantie.

Lang verhaal, maar wel even nodig. Mijn vraag is, wat zouden jullie doen in deze situatie, manieren zoeken om haar concentratieboog te vergroten, en weten jullie dan misschien ook manieren?? Of zouden jullie zoiets hebben van, het hoort bij haar karakter en leeftijd, gaat vanzelf wel over. Ik hink namelijk wat op twee gedachten hierover en weet zelf niet wat ik zal doen....

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja onze dochter is wat ouder.. maar ze wil wel ALLES weten.
    Leukste is dan om in de praktijk of met filmpjes uit te zoeken hoe precies iets zit.

Zo wist ze al heel jong dat koeien melk gaven, poezen geen pizza horen te eten, dat de molen graan maalt waar je dan brood van maakt etc.
    Afgelopen week hebben we gekeken hoe de melk begint bij de koe maar eindigt in onze koelkast.
    (koe op de kinderboerderij kende ze natuurlijk al.. maar nu met filmpjes van een melkmachine, koe.. en de fabriek waar ze het in een pak "gieten")
    Kdvjuf was stomverbaasd.. "dat hoeven ze pas te leren als ze 8 is!!".
    Maarja ze vindt het geweldig, wil van alles weten hoe alles werkt.. tja wie ben ik dan om er niet in mee te gaan :)

En we leren er zelf ook nog weleens wat van bij.
    Bedoel.. dat een molen graan maalt wist ik wel. Het allemaal bekeken in een echte molen had ik ook nog nooit.
    En leuke is dat omdat het "echt" is.. die concentratieboog ook veel beter gaat.
    Veel beter dan concentreren op een spelletje zegmaar.
    Want met bijna 4 jaar.. is hier een heel memory"spel" nog steeds lastig :)
    Geen idee wat standaard is qua concentratieboog/aandachtsspanne hoor.. soms gaat het 2 spelletjes goed.. maar meestal redden we 1 spelletje net.
    Puzzelen gaat overigens wel een stuk beter en daar kan ze best wel een tijdje mee bezig zijn.

3. Klevkin

Klevkin Bekend lid

26 aug 2008
    659
    1
    0
    Begeleider van zelfstandig wonende l.v.b.ers (24 u
    Friesland
    Dank je voor je ervaringen, misschien is dat iets om hier ook uit te proberen zulke dingen.

Ik kort het memory trouwens in hoor :) vaak maar 10 kaartjes of zo :) anders wordt het idd te lang. Maar zelfs puzzelen wil ze niet. Ja, de houten puzzels, want die heeft ze in 2 tellen klaar. Maar met stukjes, nee, die haalt ze uit elkaar en dan vind ze het wel weer genoeg, ze heeft gewoon het geduld niet om er voor te gaan zitten en te puzzelen. Een heel enkele keer heeft ze er eens eentje gemaakt, en laat dan ook zien dat ze het prima kan. Ze doet het gewoon niet.

Misschien moet ik het maar gewoon zo laten, en zien hoe het loopt :) als ze niet al te verveeld wordt in elk geval :)

4. Saskia78

Mja AS kan puzzels maken van 8-9 jarigen. (op kdv.. gekocht omdat daar meer puzzelfanatieke kindjes zitten)
    Maar meestal pakt ze een makkelijkere omdat ze daar sneller mee klaar is.

wat hier trouwens wel heel goed gaat is bambino loco.
    ze wil dat ik er bij blijf zitten en af en toe ook een stukje doet.
    maar in principe kan ze bijna het hele boekje achter elkaar doorwerken.

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Misschien kijken wat ze leuk vindt?

Ik bedoel, J. lijkt soms ook een hele korte concentratieboog te hebben, maar geef haar iets wat ze leuk vindt (zoals puzzelen of Duplo of materiaal waar ze mee kan doen alsof) en ze is zo een uur zoet.

En uitdaging bieden kun je ook doen door dingen te ondernemen. Inderdaad bv. inderdaad door naar een molen te gaan gaan en kijken hoe zo iets werkt. Of bv. door naar het schapen scheren op de kinderboerderij te gaan kijken ofzo.

En bij spelletjes zou ik het gewoon heel kort houden. En gewoon stoppen als ze er klaar mee is of misschien dan juist nog een minuutje doorgaan en het zo uitbreiden. Misschien werkt een kookwekker of kleurenklok voor haar ook goed? Dan kan ze zien hoe lang ze nog 'moet'?

En ik zou het zoveel mogelijk afwisselen...af en toe een activiteit om te proberen haar concentratieboog te vergroten, maar haar verder vooral zelf lekker laten spelen en dingen met haar doen die ze leuk vindt. Ze is pas 2, ze moet nog lang genoeg dingen. :)

6. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Saskia, niet om je aan te vallen maar kan ze echt al puzzels van 150 – 200 maken? en 3d puzzels of puzzelballen? (dat is va 7 jr nl)?

7. Saskia78

@patroeska: geen 150 stukjes maar wel mamaolifant met babyfant.
    Dus grijs op grijs voor alle stukjes van de puzzel.
    Geen idee of ze 150 stukjes ook red maar volgens kdv is die Puzzel (en 2 anderen..) BSO materiaal in de categorie 8-9 jaar.

Wel laatst bijna puzzelbal gekocht trouwens.
    Bijna.. :)
    Ze was wel genoeg verwend al die dag en het leek mij erg lastig.

Voel me verder niet aangevallen hoor.. Herhaal puur wat kdv zegt wat dat betreft. Die zouden het moeten weten lijkt me.

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik merk dat mijn dochter door te knutselen en tekenen haar energie kwijt kon.

Creatief bezig zijn maar dan zonder echt heel erg hoeven na te denken.

Dus meer met gevoel bezig zijn dan met de ratio. Msischien is dat iets voor je kind. dat ze al de hele dag bezig is met leren kan soms dat deel helemaal worden verwaardeloosd.

Op het krijtbord
    Vingerverf
    Tekenen met potloden-stiften
    Klei
    papier
    et cetera.....

Deel Deze Pagina