'Slechte' cito score kleuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Ammie1984, 27 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Sociaal -emotioneel is ze heel jong....dromerig....
    Ze kan heerlijk spelen:D

Angel1980 vindt dit leuk.
  2. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Dit zegt de moeder ook, maar ze beheerst de vaardigheden van een groep 1 leerling niet, dus waarom naar groep 2 met een grote achterstand?

3. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    gr 1 cito kun je echt niet serieus nemen. Maar goed, geef haar taakjes thuis, prullenbak leeg maken of tafel dekken helpen etc. laat haar gewoon spelen ipv oefenen. kleuters horen niet eens wat je zegt als ze iets aan het doen zijn. ze is nog zo jong.
    twijfel over gr1 en gr2 komt omdat ze een herfst kind is denk ik. niets te maken met haar scores.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Ow ja lastig. Welke groep 1 vaardigheden zijn dat dan? Hier zijn er natuurlijk wel verschillen tussen groep 1 en 2 maar nooit gehoord over specifieke vaardigheden. Dochter was destijds cognitief nog wel bij maar sociaal en emotioneel niet.

5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    lang kleuteren is altijd goed tenzij het kind niet van spelen houdt en veel voorloopt met lezen en rekenen etc.

6. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

toen de school zoontje nr gr2 bracht legde de juf hem uit dat hij nu werkjes wel af moest maken, en niet nee kon zeggen tegen een werkje om te spelen etc. gr1 speelt langer buiten. hoorde ik toen. het hft dus te maken met de werkhouding gr2

7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.184
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier doen ze pas in groep 2 een Cito bij de kleuters. Vind ik ook volstrekt onnodig maar goed. Dochter heeft ze bijzonder slecht gemaakt (oeps). Ook is zij gewoonweg nog niet rijp genoeg en ze gaat nog een jaartje Gr 2 doen, wordt einde augustus zes jaar. Ik zou me er niet zo’n zorgen over maken. Het kind is pas vier jaar. Achteraf had mijn dochter beter 2x Gr 1 kunnen doen en dan pas naar Gr twee. Zij is ons derde kind en ik sta er denk ik net iets anders in dan een andere ouder met zijn eerste kind. Mijn oudste twee kinderen hebben ook lang gekleuterd, allebei van december en de oudste gaat naar Havo 3 en de middelste gaat naar brugklas vwo en ook die hadden niet altijd geweldige Cito scores in hun schoolcarrière. Belangrijk is dat je kind met plezier naar school gaat en lekker in haar vel zit en daar hangt geen labeltje aan met een Cito uitslag.

8. Lisa280887

Lisa280887 Niet meer actief

#28 Lisa280887, 27 jun 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 jun 2018
    Hoe is het kind verder? Toe aan leren of erg speels?

Als het een combi is zou ik hem laten meedraaien in 2. Als het niet lukt, kan hij terugvallen op het programma van 1. Daarna kleuterverlenging.

Zie het kind eens voor je in een groep 3 setting. Achter een tafel, steeds opletten. Is het kind hieraan toe?

Edit: ik lees net de rest:roflmao:
    Maar wij hebben ook combigroepen 1/2 en kids gaan dan door naar 2, en daarna dus een jaar verlenging voor het naar 3 gaat. In een combi is het ‘makkelijk’ vorm te geven... kind slaat de groep 2 werkjes over en speelt dus gewoon. Het kan wel een werkje proberen als het kind wil, ik zal dat nooit tegenhouden.

9. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.843
    4.103
    113
    Door naar 2 en dan kijken hoe het ontwikkelt . Indien nodig nog een jaartje 2 erachteraan.
    Bij ons gaan kinderen tm dec automatisch door naar 2 en vanaf januari blijft in 1.
    Bij herfstkinderen (okt-nov-dec) wordt gedurende het jaar gekeken of het daarna 3 wordt of 2 blijft.

10. Lisa280887

Ja dit bedoel ik!

11. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Wij werken met DORR (6 ontwikkelingsfases: de eerste 3 horen bij groep 1, de laatste 3 horen bij groep 2)
    Ik heb een meisje van januari dat doorgaat naar groep 2 ( goede werkhouding, betrokken, de eerste 3 fases goed doorlopen en goede cito scores.
    Maar nu het meisje van december ( weinig interesse in taal/rekenspelletjes, niet betrokken) niet de eerste 3 fases goed doorlopen en slechte cito's.......

Ach.....laat maar....nu ik het zo opschrijf weet ik het wel:):thumup:
    Ouders kunnen zoveel tegengas geven dat ik aan mezelf ga twijfeleno_O:oops:

merah en Angel1980 vinden dit leuk.
  12. Lisa280887

Niet aan jezelf twijfelen! Jij ziet als prof toch wel wat het beste voor het kind is?
    Thuis is altijd een andere situatie... 1 op 1 ipv 1 op 25... bijwijze van spreken...

Fietwordtmama vindt dit leuk.
  13. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Ik heb twee 'vroege' leerlingen. Oudste is van September. Zij is toendertijd gelijk na de zomervakantie begonnen en is gewoon doorgestroomd naar groep 2.

Jongste is van oktober. Zit dus niet heel veel tijd tussen. Maar ik merk wel dat ze heel anders is.
    Oudste was echt al serieuzer bezig met dingen en de jongste is nog meer van het spelen. Ik weet dat ze de dingen wel beheerst, maar vraag me wel af of ze het zou redden in groep 2. Daar wordt toch al meer van een kleuter verwacht (moet werkjes, beetje plannen etc) en ik vraag me af of mijn dochter daar al klaar voor is.

Daarentegen lijkt 3 jaar kleuteren me best lang en vraag ik me af of ze wel voldoende uitdaging houdt tot groep 3.

14. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    Serieus....laat het vooral los....Cito is een moment opname. Wat ik lettelijk tegen een juf zegt als ze over Cito begint...."heel eerlijk; Cito uitslagen kunnen mij geen reet schelen"

Dus LET IT GOOOOOO :)

Fietwordtmama en Lisa280887 vinden dit leuk.
  15. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.265
    25.723
    113
    Zonder het kind te kennen is dit lastig. Maar mijn dochter is van december en is bij voorbaat al in groep 1 gebleven (dus ipv evt verlenging in groep 2). Hoewel ze in een gecombineerde groep zat en ze ook daardoor gevarieerde stof aangeboden kon krijgen, werd er wel meer van een groep 2 kind verwacht, bv met het al een beetje inplannen van werkjes e.d. Daar was ze gewoon niet aan toe en zou te veel druk leggen. Beste keuze geweest.
    Dus de cito score van dit meisje zegt me niet zoveel, maar haar sociaal-emotionele ontwikkeling klinkt als een groep 1 kind. Ik zou als juf me er hard voor maken om haar in groep 1 te houden.

16. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Niet oefenen! Dit komt gewoon door de leeftijd. Een tijd terug nog met onze ib-er over gehad. De kleuter Cito zegt echt niets (nou ja, bijna niets). Zegt iig weinig over de kwaliteiten tot leren.

17. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    In bijna alles: bij twijfel niet doen!

18. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dat is toch geweldig dat ze dat kan en er plezier in heeft?! De volwassen wereld duurt al zo lang. Als ze zich nu zou vervelen dan was het een ander verhaal, maar deze opmerking in combi met de twijfel bij leerkracht en score: lekker laten spelen!

19. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ja idd, als je de keuze hebt zou ik ook voor lang kleuteren kiezen.
    Hier laten ze de meeste herfstkinderen ook in groep 1 en gaan dan pas naar ruim 1.5 jaar naar groep 2.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Jij ziet het ongetwijfeld het beste. Wat ik mij wel afvraag? Is het verschil tussen groep 1 en 2 dan zo groot bij jullie of wordt daar zo strikt in gehandeld? Hier maakt het weinig uit, sowieso combi groepen en de groep 2 kinderen krijgen uiteraard moeilijkere werkjes en meer gericht op het overgaan naar groep 3. Maar als een kind daar toch niet aan toe is kun je dat toch laten zitten? Net zo goed als dat mijn zoontje die werkjes ook al mag doen ook al zit hij in groep 1 (is van januari)
    Sommige kinderen maken ineens een mega spurt en als een kind dan in groep 1 ingedeeld is kan die niet alsnog mee naar 3.
    Daarom zou ik herfstkinderen eigenlijk altijd door laten gaan naar 2 en dan kunnen ze die altijd nog overdoen.

Leo85, Janna en HappyRabbits vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina