De kleuterperiode wordt verdeeld in 6 fases over de hele linie. Ik zal even een voorbeeld geven: Tellen en getalbegrip: hoeveelheden: FASE 6 Gecijferde omgeving: accent ligt op hoeveelheden structureren in 2-tallen, 5-tallen en 10-tallen en het aflezen van (beeld) grafieken. FASE 5 Gecijferde omgeving: accent ligt op aantallen presenteren met cijfers, vingers, streepjes en stippen tot 20. en het toepassen hiervan in eenvoudige rekenhandelingen. Fase 4 Kan aantallen tot en met 12 telbaar presenteren met vingers, streepjes en stippen en toepassen in situaties van erbij/eraf. Toon doelmatige beschrijving FASE 3 Gecijferde omgeving: accent ligt op uitvoeren van rekenhandelingen tot en met 10. FASE 2 Gecijferde omgeving: accent ligt op schatten en vergelijken op: meer-minder, evenveel, meest-minst. FASE 1Telt spontaan hoeveelheden tot en met 10. (strategie van getelde objecten wegschuiven). Het meisje waar ik het over heb zit in fase 2.....en dan meestal met hulp van de leerkracht. De andere groep 1 kinderen zitten in fase 3 en hoger..... In principe volgt dit meisje haar eigen leerlijn en zal ze gewoon doorgaan naar fase 3 volgend schooljaar. Maar kan ik haar niet groep 2 noemen. Stel ze maakt grote sprongen en kan aansluiten bij de kinderen van groep 2, dan is dat prima en kan ik tijdens het oudergesprek het uitleggen.
Cito zegt wel iets, maar altijd iets in combinatie met het beeld van de rest van de ontwikkeling, dus observaties van de leerkracht, ervaringen van kind en ouders etc. Cito test slechts een heel klein stukje van de ontwikkeling. Maar het is niet zo dat het totaal onzin is. Ik vind het dan ook wel bijzonder dat er ouders zijn die letterlijk zeggen 'cito resultaten interesseren me geen reet'. Het is óók iets van je kind.... toch? Een slechte cito score wil zeker niet zeggen dat een kind iets niet kan of zich niet goed ontwikkelt. Vooral in groep 1 zijn er zoveel factoren die een cito score kunnen beinvloeden. Sommige kinderen zijn nog niet toetsbaar en gewoon nog niet toe aan het werken in een boekje. Een streepje zetten uberhaupt is vaak nog een hele opgave. En soms kiezen ze een plaatje omdat ze die de mooiste vinden. Dat dus. Die observaties zijn van groot belang bij het interpreteren van een score en te beoordelen in hoeverre een score representatief is. De overgang van groep 1 naar groep 2 is niet zo'n spannende. Helemaal niet in het geval van een 1-2 combinatie. De overgang naar groep 3 is wel een lastige soms. Je kiest namelijk wel voor een heel jaar want zo zit ons onderwijssysteem in elkaar. Waar je met zwemles (sorry beetje gekke vergelijking) meerdere momenten in een jaar hebt waarop je door kunt stromen naar een volgend niveau of fase kun je in het nederlandse onderwijs slechts 1x per jaar door naar een hogere groep. Dus heb je altijd een groep kinderen die nog nét niet toe zijn aan groep 3 en een groep die halverwege groep 2 eigenlijk wel uitgekleuterd zijn. En dan is het de kunst die kinderen goed te begeleiden en een passend aanbod te creeren. Lastig beroep hoor, leerkracht In het geval van ts denk ik dat er op dit moment weinig is om je zorgen over te maken. School volgt de ontwikkeling van je kind en kijkt of dat beter past bij het aanbod van groep 1 of groep 2. Prima toch? Riekt het meer naar groep 1, dan kan ze daarna nog een jaar groep 2 doen. Ontwikkelt ze zich goed richting groep 2 dan is de overstap naar groep 3 wellicht haalbaar daarna. Lijkt me heel prima.
Nou zou ik zelf iets andere bewoordingen gebruiken, maar daar komt het voor mij dus wel op neer. Ik vind een kleutercito totaal onbelangrijk. En observeren hoe een kind tot een bepaalde score komt, klinkt leuk, maar de dingen die je daar uithaalt, kan je ook achterhalen door een kind tijdens een werkje te observeren of vragen te stellen over dat werkje. Heb je geen toets voor nodig. Sterker nog, dat vind ik dus veel meer informatie geven over de vaardigheden van een kind dan een toets. Daarbij is een kind observeren bij een werkje of in andere schoolse situaties veel makkelijker, wanneer je niet ook nog andere kinderen moet observeren, omdat die gelijktijdig ook een toets maken. En cito is bedoeld als objectief meetmoment, om te achterhalen waar de onderwijsbehoefte zit. Ze volgen een meetbare vaardigheid en niet werkhouding, concentratie, oid. Zodra je gaat observeren, voeg je sowieso altijd subjectieve informatie toe. Lijkt mij dat er dan betere wegen naar Rome leiden dan het afnemen van een kleutercito. (Uitzonderingen daargelaten)
Sorry ik ben zo'n ouder die dat zegt Maar puur omdat mijn kind op de cito al jaren compleet anders scoort dan in kerntoetsen en op het rapport. Ik heb echt een kind dat bij het zicht van zo'n cito niet meer zichzelf is. Niet omdat ze faalangst heeft maar ze snapt cito gewoon niet. Ze heeft voor spelling dictees 8en en 9ens ook op haar rapport die punten en op cito een V. En zo met meer vakken, dus nee cito kijk ik niet eens naar. En de juf en ib'er zijn het met mij eens.
Oh in sommige gevallen snap ik het wel hoor. Maar Cito spelling is ook gewoon een dictee dus daar valt niet zoveel anders aan te snappen dan een 'gewoon' dictee. Bij rekenen en begrijpend lezen kan ik me wel voorstellen dat een kind daar anders bij zit. Er is echter wel een inhoudelijk verschil tussen methode toetsen en cito en dat is dat bij een methodetoets vaardigheden getoetst worden die de afgelopen (korte) periode zijn geoefend. Bij Cito wordt gevraagd leerstof toe te passen die over een langere periode zijn aangeleerd. Wel echt anders en daarom komt het heel vaak voor dat de cito scores erg afwijken van het beeld wat een leerkracht in de klas heeft. Het een is niet belangrijker dan het ander maar het zegt wel iets.
Bij begrijpend lezen is het hetzelfde geval. Als de juf de citostof probeert te toetsen bij haar weet ze het antwoord wel, maar niet op de manier hoe cito het stelt. En anders zegt het maar wel wat, mij kan het dus niet bommen
Tja mij 'bomt' alles wat mijn kind aangaat.... Daarbij vooral hoe ze zich voelen en in hun vel zitten maar ik denk dat dat voor alle ouders zo is
Nou dat laatste was al uitdaging genoeg het afgelopen jaar dus dan is de cito helemaal onbelangrijk. Maar wat doe jij dan in zo'n geval? Als het je nl iets uitmaakt dan moet je daar iets mee lijkt me? Ik vind dat ik er niks mee hoef daarom maakt het mij niks uit.
Hoe bedoel je in zo'n geval? Als je kind niet lekker in z'n vel zit is dat natuurlijk het eerste wat je probeert te verbeteren en dat maakt al het andere automatisch minder belangrijk op dat moment. Ik zou de oorzaak willen achterhalen van het niet lekker voelen van mijn kind en daarvoor moet je wel alles meenemen wat met je kind te maken heeft, dat kunnen ook leerprestaties zijn. En als die in de klas goed zijn maar bij cito niet dan kan de conclusie natuurlijk zijn dat de cito voor jouw kind er minder toe doet. Maar om te zeggen dat het niet interesseert, nee dat vind ik dan te kort door de bocht.
Nee ik bedoelde puur over de cito wat je daar dan mee zou doen. Niet alle schoolprestaties zijn goed. Alleen spelling en begrijpend lezen en technisch lezen wel. Maar op cito dus niet. Als mij iets wel interesseert dan houdt mij dat bezig, dan probeer ik te onderzoeken hoe we iets kunnen oplossen/verbeteren. Maar dit is niet op te lossen, dus interesseert het mij verder niet. Wat maakt het dan dat het jou wel iets doet/kan schelen? Veranderen kun je het toch niet, dan kun je het toch beter naast je neerleggen?
Ik moet helaas ook wel eens iets naast mij neerleggen wat mij wel interesseert... dat is dan een keuze. Als de situatie je niet bevalt kun je of de situatie veranderen of weggaan uit de situatie. Dat laatste kan ook zijn dat je iets accepteert en verder gaat. Maar ik kan dan toch niet zeggen het interesseert me niet.
Ik snap jou , het lastige is echter dat CITO-toetsen bekeken worden in de bovenbouw voor de keuze van middelbare school. Methodetoetsen zijn daarbij weer niet relevant. Methodetoets test feitelijk alleen wat ze laatste weken hebben geleerd, dus meer de test voor de juf of kinderen de laatste lessen hebben begrepen. Cito toetst de vaardigheid en kennisbeheersing over een langere periode. Het lastige is idd dat het niet altijd aansluit op de methodetoets, maar dat is bewust. Cito is geen herhaling van lesstof, en methode wel. Bij technisch lezen en dictee moet het dan weer niet uitmaken: lezen is lezen, en spelling is spelling (tenzij juf een lager niveau afneemt in de klas dan nodig voor de cito)
De juf heeft hier ooit beeldend uitgelegd hoe zo'n groep 1 cito eraan toe ging: erg vermakelijk, conclusie de gemiddelde 4-jarige is gewoon nog niet geschikt voor het concept van stilzitten met een boekje, juiste bladzijde voor de neus, bij het juiste opdrachtje, en dan ook nog een steeds wisselend concept toepassen. Wat de anderen ook zeggen: ze is een van de jongere kindjes, kleuters ontwikkelen zich grillig en als er een kindje over de gang rent zijn die smurfjes alweer kwijt wat ze moesten doen. Lekker laten gaan, cito IV is ook maar onderdeel van een normale (?) verdeling en zeker niet per se zwak, en ze heeft nog tijd genoeg voordat ze moeten gaan presteren.
Ja dat klopt dat die meetellen, maar er is helaas weinig aan te doen. Ik denk dat wij zelf ook al een heel realistisch beeld hebben van het schooladvies ook al moet ze nog naar groep 6
Bij ons gaven ze de cito-resultaten bij kleutersalleen door aan de ouders als er iets opvallends aan was of als ze totaal niet overeen kwamen met wat de juf had verwacht. Vond ik wel goed, zo zaai je niet onnodig paniek onder sommige ouders.
https://www.heutinkvoorthuis.nl/nl/herfstkleuters-en-de-overgang-naar-groep-3/news/32/ school moet dus goed onderbouwen dat een herfstkleuter nog een keer groep 1 doet. Alle kinderen van oktober/november/december nog maal groep 1 laten doen is dus niet de standaard en ook niet hoe het wettelijk geregeld is. Ligt ze echt achter of is ze speels, dan is nogmaals groep 1 logisch. Zo niet en is kennis ook op niveau zou ik pleiten voor groep 2.
De overheid ziet herfstkinderen die doorstromen als versnelde (herfst)kinderen. Ook ziet men dat de CITO scores in deze groep dalen, omdat er veel scholen zijn die herfstkinderen 'automatisch' doorstromen. (https://www.onderwijsincijfers.nl/themas/transities-in-het-onderwijs/versnelling-in-het-funderend-onderwijs/hoe-succesvol-zijn-de-leerlingen-die-versnellen-in-hun-verdere-loopbaan)
Hier blijven herfstkinderen nog een jaar in groep 1, ténzij ze echt duidelijk klaar zijn voor groep 2. In de praktijk komt dat laatste maar heel weinig voor hier.