'Slechte' cito score kleuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Ammie1984, 27 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    #61 amdaa, 29 jun 2018
    Laatst bewerkt: 29 jun 2018
    Doorgaan naar groep 2 door herfstkinderen is niet versnellen, dat staat nergens. De wet is juist zo asngepast dat blijven zitten in groep 1 door herfst kinderen 'verlengd kleuteren' is.
    Dus noch versnellen, noch blijven zitten. Dan moet het gaan om een volledig jaar. En de bedoeling is dat voor verlengd kleuteren onderbouwing wordt gegeven inclusief 'extra aandacht' plan:
    Volgens de Onderwijsinspectie heeft de school wel iets uit te leggen als je herfstkleuter na de zomervakantie (weer) in groep 1 komt. Van der Vlies: 'Voor leerlingen die langer dan een half jaar in groep 1 verblijven, is in de geest van de wet meer onderbouwing nodig voor het herhalen van meer dan de helft van het onderwijsaanbod voor groep 1.' Kinderen die langer kleuteren, hebben volgens de inspectie speciale aandacht nodig, vertelt Van der Vlies. 'Het is aan de school hoe ze dit verantwoordt.' (citaat uit de link hierboven)

En grappig dat dit jouw conclusie is vanuit het artikel, terwijl de uiteindelijke uitkomst is dat versnelde leerlingen vaker in het vwo komen (dat gaat niet met lagere cito) en niet langer over vwo doen dan reguliere leerlingen.

2. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Er staat ook dit dat een trend is van de laatste jaren. De Cito gaat over groep 8; het percentage VWO'ers wordt pas in het derde jaar gemeten. Daar zit dus nog een paar jaar tussen. De kans is dus aanwezig dat over een paar jaar dat ook wat lager is, omdat nu de CITO's al lager zijn.

De uiteindelijke uitkomst is dat versnelde leerlingen vaker in het vwo komen; daar zit wel een verband, maar dit is natuurlijk geen oorzaak en gevolg.
    De kinderen die versnellen of als herfstkind sneller doorstromen, zullen meestal ook de 'slimmere' kinderen zijn; die dus sowieso een grotere kans hebben om op het VWO te komen.

3. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Nogmaals, herfstkinderen stromen niet sneller door, versnellen als term gaat over de kinderen die een schooljaar overslaan.
    Deze kinderen slaan 2-3 maanden van groep 1 over, dus het gaat meestal om sociaal emotionele vaardigheden, deze worden niet gemeten met cito toetsen.

Een dip in cito scores van echte versnellers kan ik daar zeker verklaren, zo'n kind moet een heel jaar stof zich eigenmaken zonder daar les in gehad te hebben en de CITO van een jaar hoger maken.
    En dat zijn grotendeels kinderen die daarna in vwo terecht komen (dus merendeel A cito scores hebben in de bovenbouw) , vandaar ook versnellen.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Persoonlijk kan ik de kleutercito niet meer serieus nemen. De oudste scoorden allebei super laag. De oudste heeft mede daardoor groep 2 nog een keer gedaan. Sinds groep 3 scoren ze beiden alleen nog maar hoog (gemiddeld een 1). Het zegt mij dus helemaal niks. De jongste heedt ook weer slecht gescoord, gelukkig herkent juf het ook totaal niet en straks lekker naar groep 3. Ik twijfel er geen seconde aan dat hij net zo slim is als de andere 2 en dus straks ook omhoog zal schieten (en anders maar niet hoor).

Edit: het kan dus van invloed zijn, zoals bij onze oudste, maar als je geluk hebt kijkt de leerkracht vooral naar het kind. Mijn oudste wilden ze zelfs nu nog een klas hoger zetten omdat hij zich constant verveelt. Nogmaals, persoonlijk zegt het mij dus echt niks meer.

5. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    Ja waar woont je school ik ben namelijk een beetje moment opnames, meetbaarheid enz enz dingen echt zooooo zat!

6. Bloem85

Bloem85 Niet meer actief

Heb je wel eens gevraagd of ze een cito 1 op 1 kunnen doen met je dochter? Ik heb pas, na schooltijd, een cito rekenen 1 op 1 met een leerling gedaan. Gewoon om te zien hoe de leerling denkt en welke stappen hij/zij neemt! Het kan een heel verhelderend beeld geven! (Het kost wel wat inspanning voor de leerkracht maar wel heel inzichtelijk)

7. tuc

tuc Niet meer actief

ja 1 op 1 is geen optie geloof ik. Wel zijn er heel veel andere handelingsplannen. Rekenen heeft ze een eigen leerlijn voor dus de cito is dan sowieso vrij nutteloos. Wil het daar volgend schooljaar nog eens over hebben. Begrijpend lezen zit ze apart en voorin met koptelefoon op.
    Nu is ze sinds een maand ook gestart met medicatie voor de adhd en de spellingcito is ineens prima gegaan. De andere cito's waren al geweest toen helaas. Komend schooljaar dus even in de gaten houden of dat dan ook beter gaat.

8. louan

louan Niet meer actief

Dit heeft de juf met onze zoon ook gedaan. 1 op 1 scoorde hij beduidend beter.

9. Pantoffelheldin

Pantoffelheldin Niet meer actief

Ben ik de enige die vind dat er steeds meer verwacht word van die jonge kinderen.
    4 jaar waar hebben we het over zeg.
    En het ergste is nog dat sommige ouders hier ook nog in mee gaan.

Ik vind het bizar dat er al cito toetsen gedaan worden vanaf groep 1.
    Doe dat lekker alleen in groep 8 ofzo.

Fietwordtmama, merah, Line en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. tuc

tuc Niet meer actief

Hier zijn de cito's bij de kleuters in zn algemeenheid ook afgeschaft.
    In een uitzonderlijk geval nemen ze die nog wel eens af. Ons is toestemming gevraagd of ze er bij onze zoon 1 af mochten nemen. Dat doen ze als het beeld van een kind vragen oproept of ze twijfelen aan wat een kind wel of niet kan.
    Maar ik vind idd ook dat kleutercito's geen standaard ding moeten zijn.

11. Proudmama2012

Proudmama2012 Bekend lid

16 jul 2012
    904
    128
    43
    Tilburg
    Tja we moeten allemaal al eerder presteren in het leven. Ach het is maar hoe je er mee omgaat. Over de Kleutercito hecht ik geen belang zolang ik zie en hoor dat alles goed gaat. Ze moeten nog zoveel leren. En als mijn kind haar best doet ben ik trots op haar en dat geef ik haar ook mee

12. Pantoffelheldin

Ja maar in zo'n situatie zou ik het enigzins nog begrijpen.
    Maar laat die kinderen toch nog lekker even kind zijn.
    Ik merk het hier met neefjes en nichtjes al, die onderlinge strijd van wie het hoogste gescoord heeft.
    En dan vooral het neerhalen van degene die toevallig die ene keer iets minder gescoord heeft

13. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    hier cito ook 1 op 1. op de pc. Kids vinden het heel leuk, spelletjes spelen met de juf :)

hier wordt er geen oordeel aan gegeven, maar het laat wel goed de ontwikkellijn zien in de loop van het jaar, en je ziet waar leerlingen echt op uitvallen. (en ja, natuurlijk hebben ze dat voor een groot deel al door)

ik dacht er altijd heel zwaar over, maar in de praktijk vind ik het wel meevallen. en ik hoor nooit kinderen hun cito-scores delen, ook niet nichtjes van andere scholen.(mijn zoon weet denk ik niet eens wat het is, die heeft gewoon samen met de juf een spelletje op de pc gedaan :) )

14. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Bij kleuters ja? Mijn dochter heeft niet eens in de gaten gehad dat er een test werd afgenomen, laat staan wat die score betekent .

15. Pantoffelheldin

Nee niet bij kleuters
    Zijn al wel iets ouder,maar vind het wel erg om te zien hoe dat gaat.

16. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.152
    23.235
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Lees net op NOS.nl dat de kleutertoetsen afgeschaft worden. :thumup: Ik was echt niet voor al cito in de kleuterklas.

Fietwordtmama, merah, Lieke1989 en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Mooi, dat is me dan alvast bespaard!

18. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.152
    23.235
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik dacht hetzelfde, haha.

19. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43
    Bij ons op school wordt de Cito al niet meer afgenomen bij de kleuters. Groep 3 t/m 7 krijgen nog wel cito's voor het volgsysteem maar de eindcito in groep 8 is ook al geschrapt.

20. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.932
    113
    Dan doen ze vermoedelijk een andere eindtoets;)
    Cito is niet verplicht maar een goedgekeurde eindtoets wel. Gelukkig zijn daar meerdere van tegenwoordig.

Afschaffen kleutercito vind ik een positieve ontwikkeling. Vooral omdat cito maar over zo'n klein stukje van de hele ontwikkeling iets zegt

Deel Deze Pagina