Dat is heel goed nieuws. Ik las dat verwacht wordt dat ze vanaf 2021 helemaal niet meer voorkomen, maar hoop dat de meeste scholen voor die tijd al zo slim zijn om er mee te stoppen. Met een beetje geluk hoeft mijn zoon nooit zo’n toets te doen.
Verbaasd dat ze dit doen uberhaupt. Ik woon niet meer in NL, en wist hier dus niks van af. Maar wat sneu. Een kind van vier moet toch gewoon kunnen kleuteren zonder te hoeven presteren? Hier doen ze huiswerk voor vier-jarigen. Vindt het echt bizar. Zit je een paar uur op school, mag je thuis ook nog aan de slag.
Niets sneu hoor! Een kind weet toch niet dat het een test is. Het is gewoon een werkje op spelen op de ipad. Zo brengen ze het ook. Verder gebruiken ze het op school als hulpmiddel en ter ondersteuning! Niet als drempel of een wel of niet over mag gaan. Het is een combinatie met gewone observatie en wat een kind laat zien in de klas. In het geval van TO geeft ze zelf en de juf toch ook al aan dat haar dochter zich slecht kan concentreren. Dan klopt de test toch aangezien ze het daar ook laat zien.
Mijn oudste vond cito’s altijd een feestje, soort extra bijzonder werkje met leuke plaatjes. Toen ik zei dat haar zusje het waarschijnlijk niet krijgt, vond ze dat heel jammer. Ik vind het hier heel gebalanceerd toegepast; observatie is heel belangrijk, cito is momentopname en wordt ook echt zo behandeld.
Van de week heb ik 10min gesprek gehad met de juf. Dat was heel positief. Ze gaf aan dat ze zag dat mijn dochter de 'kennis' heeft, en de score vd cito komt inderdaad gewoon door haar houding die nog ontwikkelt moet worden. Niks zorgelijks en ook zeker niet oefenen oid. Volgens haar komt dat vanzelf wel goed. Ze gaat mn dochter daarin positief benaderen. Als ze ziet dat ze goed zit oid geeft ze haar daarin een compliment. Ze neemt haar ook mee naar groep 2, omdat ze de verwachting heeft dat ze dat wel aankan. tijdens eerste rapport volgend jaar wordt dan geëvalueerd of ze in groep 2 kan blijven. En mochten wij eerder twijfels hebben of merken dat ze het niet redt, kunnen we uiteraard eerder aan de bel trekken.
Hier is het bij mijn oudste destijds wel gebruikt om hem nog een jaar te laten kleuteren. Wat achteraf een enorm stomme beslissing is geweest.
Zl ook! Voor rekenen scoorde hij super hoog, maar taal niet terwijl hij al zinnetjes schrijft, zoals Het bootje sloeg om in zee. Bizar gewoon. Zijn vocabulaire is ook heel groot, maar omdat hij meer bezig was met andere en luisteren niet echt zijn sterkste eigenschap, wat natuurlijk niet raar is voor een kind van 4, scoorde hij gemiddeld. Zijn juf en wij waren in eerste instantie verbaasd. Toen de juf zei dat ze ook moesten luisteren en heel goed opletten begreep ik het beter. Hij kan dat alleen als hij er zin in heeft. Daarom ook goed dat ze de Cito willen afschaffen voor kleuters. Sowieso mag het van mij verdwijnen.
Kleuter toetsen waren ook niet verplicht, dus dat is makkelijk afschaffen Hier op school hebben we als MR met de leerkrachten gekeken wat er aan overbodige regels en activiteiten afgeschaft konden worden i.v.m. werkstukverlaging en toen hebben we de cito voor kleuters afgeschaft. Beginnen pas in groep 3. Tot die tijd krijgen ze ook geen regulier rapport maar een observatie. Dus hoe het kind het sociaal dier, groepsgedrag, de interesses. Veel beter passend bij de kleuterklassen en veel minder belastend voor kinderen en leerkracht
Ik denk dat ik de kleutercito toch wel fijn vind. Maar dan de andere kant op. Mijn dochter en mijn nichtje hebben beiden zeer hoog gescoord. We wisten heus wel dat het slimme meisjes zijn, maar nu wordt er wel volgend jaar in groep 3 gelijk rekening mee gehouden. Is toch een fijn idee. Ik snap de aversie tegen de cito ook niet zo. Het is een leerlingvolgsysteem, net als een groeilijn in lengte of gewicht. Elk kind heeft een eigen lijn, dat is tich prima?
Punt is dat het lang niet altijd wat zegt. Zo scoorden (alledrie) mijn kinderen slecht, is mijn oudste daardoor ook blijven zitten/langer gekleuterd. En dan ook echt slecht, mijn oudste 2 hadden allebei een 4 en een 5. Sinds groep 3 scoren ze allebei in principe alleen maar 1. Het is dus geen lijn en het heeft ook geen voorspellende waarde. Ook niet andersom. Ik ken ook genoeg kleuters waarbij het andersom was. Heel hoog in de kleuters en daarna een enorme daling (wat nog erger is dan andersom wellicht). Mede door die citotoetsen lopen we nu al 5 jaar met de oudste aan te klooien dat hij zich verveelt. Dochtertje scoorde destijds ook zo slecht, maar haar lerares wist daar doorheen te kijken en gaf aan dat ze behoorlijk slim was en nog een jaar kleuteren niet goed was en dat blijkt nu ook wel. Jongste van de klas, met de hoogste scores. (niet om op te scheppen, maar het zegt dus echt gewoon lang niet altijd wat).
@suus1983 ik denk inderdaad dat dit wel gecombineerd met een goede leraar moet zijn. De Cito hoort niet leidend te zijn. Maar ik herken dat hier ook niet, maar ik heb geen idee hoe het gaat met kinderen met lage(re) scores. In ons geval pakt het positief uit, wat de juf en de meester zien, doen ze op de cito nog beter. Maar dat is er ook wel nadrukkelijk bijgezegd: wat zij bij de meiden al zagen.
Ik heb ook niks tegen cito, mits je het goed gebruikt. Als hulpmiddel. Eigen observatie lijkt me toch echt leidend voor een docent. Mijn dochter van 4 jaar. Kent prima de kleuren, tellen etc. Soms maakt ze echt een spelletje van zo'n werkje terwijl ze het wel weet.
Zo mee eens! Toen ik op de basisschool zat deed alleen groep 8 de cito. Groep 7 mocht officieus meedoen omdat het een combi klas was. De rapportbespreking en schooladvies was dan al gedaan, zodat er geen druk op zat. Meester legde ook ieder jaar opnieuw uit dat het niks uit maakt voor je vervolgschool. De meesten waren op dat moment ook al lang ingeschreven. Onze school doet gelukkig geen cito bij de kleuters. Echt onzin. Kijk zegt zoveel meer. Ons decemberjongetje is pienter genoeg, maar gaat mooi door in groep 1. Heeft nog steeds moeite met grote groep. Vooral verbaal komt hij nog niet uit de verf. Prima zo.
Mijn punt is dat het niet via een toets hoeft. Door observatie ziet de leerkracht ook wel wie extra hulp of extra uitdagingen nodig heeft. Zo is mijn zoontje echt bovengemiddeld intelligent. Maar dat merken de leerkrachten en IB ers ook wel zonder toetsen. En omdat ze het kind observeren en niet de toetsen weten ze ook hoe ze hem uit kunnen dagen zonder druk er op te leggen en hem te versnellen. En ze weten hoe ook heel goed wat zijn zwakke punten liggen en werken daar meer aan.
Hier hebben ze ook cito-toets afgenomen in groep 1, maar die kinderen weten dat helemaal niet, dus geen prestatiedrang ofzo.. Grappig is dat mijn dochter al best goed kan lezen, en op de cito scoorde ze daar juist minder mee dan met rekenen.. Hier werd het aan het eind van het 10-minuten gesprekje even kort besproken, maar er wordt echt geen oordeel aan gehangen van wel/niet overgang ofzo.. De juf legde het hier meer uit van: om straks een grafiekje te kunnen maken van de groei heb je een beginpunt nodig, en dit is het beginpunt, maar zegt niks over de ontwikkeling die ze nog gaan doormaken. Ik geloof dat ze volgend jaar idd geen cito meer doen in groep 1 in ieder geval..
Volgens mij doen ze helemaal geen cito meer bij ons op school. Ik heb dl sporadisch wel eens gezien met test-achtige velletjes, maar dl zag dat vooral als lekker kleuren (dwz lekker *alles* inkleuren)