Onze dochter is al geen geweldige slaper. Zowel overdag niet als in de nacht niet ( vaak wakker). Nu vertikt ze het om het ochtend slaapje te doen, al een paar dagen. Normaal valt ze dit slaapje goed in slaap voor ongeveer een uur. Gisteren viel ze in slaap tijdens de middag fles ( vind je het gek gezien de ochtend niet geslapen) Daarna weer een opleving en om 2 uur ging ze naar bed, om vervolgens weer vroeg wakker te worden na ongeveer een half uur. Ik heb haar toen wel laten liggen en ze is nog een half uur in slaap gevallen. Wanneer gingen ze bij jullie naar 1 slaapje? en hoe ging dat? Het zou mooi zijn als ze van 1 tot 3 gaat slapen ofzo maar ze slaapt nooit langer dan een uur overdag.
Mijn zoon ging met 10 maanden naar 1 slaapje, die sliep ook zelden langer dan een uur, maar deed het er wel redelijk op. Mijn dochter deed ook alleen korte slaapjes, maar toen ze richting een jaar ging werd haar ochtendslaap vaak wat langer, met een jaar ging ze naar 1 slaap (met vaak een te lange middag, maar 2 slaapjes lukte niet meer). Nu is ze bijna anderhalf en haar middagslaap varieert van een half uur (dan is ze niet blij ) tot 3 uur (als ze een korte nacht heeft gemaakt, doet ze dat soms), meestal ongeveer 2 uur. En dat is dan idd vaak van ongeveer 1 tot 3, maar dat heeft wel even geduurd en is nu nog steeds erg variabel dus.
Mijn oudste ging met bijna 10 maanden naar 1 slaapje en toen ging hij ook van 12 tot 3 slapen. Hij was en is ook geen goede slaper en slaapt sinds een maand helemaal niet meer overdag. Dus het kan best dat je dochter het met 1 slaapje kan op een dag.
Dochterlief slaapt nauwelijks overdag... Heel soms 's ochtends nog een slaapje en daarna niet meer. Alleen als ze 's ochtends een echt drukke activiteit buiten de deur heeft gehad, dan slaapt ze rond het middaguur wel een uurtje, maar ook niet langer. (Probeer haar soms wel weg te leggen, maar meestal gaat ze dan gewoon met haar knuffels zitten spelen in haar bedje. Ook goed, heeft ze toch even een rustmomentje voor zichzelf.)
Zoon is nu 11 maand en slaapt ook al vanaf 9,5 maand maar 1 keer overdag. Gaat prima hier. In het begin merkte ik wel dat hij aan het eind van de middag moe was, maar dan knoopte ik hem op m'n rug en kon ik rustig koken en hij ff tot rust komen. De laatste twee weken heeft hij ontdekt dat hij overal zich aan op kan trekken en langs lopen en hij doet de hele dag niks anders en nu slaapt hij ook tweeenhalf uur overdag. Dat was eerst veel minder. Hij slaapt nu meestal van 12 tot half 3.
Hier was dat ook rond die leeftijd. In het begin erg rommelig, zoals je ook schrijft. Soms maar 30-45 minuten, omdat hij dat met 2 slaapjes ook zo kort deed. Ging dan eind van de middag nog even wandelen om tijd te rekken, dan eten en naar bed. Maar met een paar weken ging het beter en na 2 maanden sliep hij echt netjes 2 uur in de middag en heeft af en toe ook wel uitschieters gemaakt naar 3 uur of soms langer. Ik vond dat met pijn en moeite 2x per dag 3 kwartier slapen zo'n drama, was ik na een paar weken klaar mee, dus toen op deze tour verder gegaan. Nooit gedacht, maar zoon is nu 2,5 en slaapt nog steeds bijna elke middag.
Het hoort er dus een beetje bij. Ze was in slaap gevallen vanochtend met heeel veel moeite en voor 10 min.ga morgen haar maar eens ophouden. Brood wat verschuiven en kijken hoe ze het doet. Nadeel was wel dat ze niet zo happy was rond 12 uur en minder at dan normaal.
Wat ik hier dan deed was 's morgens na het tussendoortje even de deur uit. Bij thuiskomst tussen 11.00-11.30 eten en dan kon hij rond 12.00 naar bed. De lunch was even vroeg, maar anders zat hij inderdaad in z'n kinderstoel te knikkebollen en ging hij vervolgens in bed weer drama schoppen. Soms gaf ik hem dan als hij wakker werd nog een boterham, als hij bv. al om 13.30 wakker was en dan rond 15.30 een flinke bak fruit. Tijden verschoven vanzelf wat toen hij eraan gewend was. Rond een jaar aten we weer gewoon rond 12.00-12.30 en lag hij om 13.00 in bed.
Ja precies er even uit gaan werkt goed, even afleiding. Wel lekker dat we straks een hele ochtend zullen hebben. Nu is het altijd een gepuzzel.
Na 2 maanden kwam er een dag en nacht ritme en werd het gelijk 1 slaapje. Nou ja slaapje. Ze slapen beiden een uur of 2 a 3 elke middag aan 1 stuk door. Dat was best snel. De oudste ging pas rond een jaar van 2 naar 1 slaapje. Maar het is van zichzelf ook een enorm druk en gedreven mannetje, terwijl de oudste heel rustig is en gek is op slapen.