Slechte eter - komt het ooit nog goed?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Sneeuwmees, 2 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Ik lees nu pas je een vervolg bericht. poeh dat is best heftig. Dan moet hij wel ernstig ondergewicht hebben neem ik aan? En waarom krijgt hij slaapmedicatie, is dat door de arts voorgeschreven? Want dat is wel erg ongebruikelijk voor die leeftijd

2. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    #22 Sneeuwmees, 3 nov 2019
    Laatst bewerkt: 3 nov 2019
    @julia80 mijn zoontje zit precies op de lijn qua gewicht en lengte. Daarom ziet de huisarts ook geen directe aanleiding. Hij is actief en vrolijk. Slaapmedicatie klinkt misschien wat te zwaar. Hij krijgt melatonine omdat hij dat zelf niet voldoende aanmaakt. Voor ons gelijk een gelegenheid om een bakje vla te geven. Dat eet hij wel graag.

Wij proberen ook wel een beetje te sturen door voor te stellen om 5 hapjes te eten omdat hij 5 is. Maar proberen dat redelijk luchtig te houden. Dus maken er geen strijd van. Ik zeg ook altijd dat hij pas mag zeggen als hij iets niet lust als hij het eerst geprobeerd heeft. Maar dat lukt absoluut niet. En dat hij het inderdaad uit mag spugen als hij het toch niet lekker vindt. Maar daar trekt hij zich niets van aan. Wat hij niet kent eet hij niet. Als hij het onder dwang toch zou moeten proberen, blijft hij net zo lang kokhalzen dat hij overgeeft.
    Ik probeer ook meestal wel dat er iets voor hem bij is. Al is het maar een paar plakjes komkommer ipv groente. Eten wij zelfgemaakte broodjes shoarma, dan eet hij alleen een droog pitabroodje. Als wij nasi eten, eet hij alleen kroepoek. Ik laat het dan ook maar zo. Omdat op deze manier de sfeer aan tafel wel prettig blijft (al vind ik het inwendig wel heel vervelend).

Omdat het ook bij iedere maaltijd een probleem is, dus al 3,5 jaar, 3 maaltijden per dag en de tussendoortjes kost het me echt teveel energie om bij ieder eetmoment regels te maken. Dus vandaar dat ik het vaak ook maar laat gebeuren en het negeer.

3. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.711
    4.029
    113
    Overijssel
    Wat lust mijn bijna 6 jarige: volkorenbrood met hagelslag,appel,peer, speklapje,poffertjes en soms een paar paar patatjes....:cry:

4. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Bedankt voor de toelichting. Oké, dus hij eet wel dingen als kroepoek en een pita broodje. Dat zijn natuurlijk relatief ongezonde dingen met calorieën, dus dat verklaart dan wel dat hij geen ondergewicht heeft.
    Ik zou in dat geval toch eens proberen te verlangen van hem dat hij eerst een paar hapjes, al begin je maar eens met 1 hapje, van iets gezonds eet. Bijvoorbeeld 1 hapje groenten en een hapje vlees en dat hij daarna kroepoek krijgt of pita broodje. Want beide dingen zijn natuurlijk absoluut niet voedzaam of gezond voor hem.

5. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @julia80 : je hebt helemaal gelijk en dat proberen we ook. Een stukje aardappel of 2 krieltjes op z'n bord, of maar 1 klein stronkje broccoli of 1-2 worteltjes, klein stukje vlees. Allemaal laagdrempelig ipv hele bord vol. Stimuleren om te proeven. Maar helaas werkt ook dat niet. En dwang werkt averechts bij hem.

Deel Deze Pagina