voedingsschema kindje 1,5 met koemelkallergie

Discussion in 'Voeding' started by laury, Feb 17, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. laury

laury Lid

Jun 28, 2006
    83
    0
    0
    Hoi meiden,

afgelopen week kreeg ik op het consulatiebureau te horen dat wij ukkepuk nog teveel melk geven. Men kon mij alleen geen advies geven hoe we dit kunnen veranderen. Misschien dat jullie mij kunnen helpen.

Het schema is nu als volgt:
    07:00 uur: 1 boterham en dunne fles (=180 ml water, 4 schepjes Pepti)
    09:30 uur : fruithap (stukjes fruit) + bekertje sap
    12:00 uur : meestal 2 of 3 sneetjes brood (=180 ml water, 3 schepjes Pepti)
    15:00 uur : koekje met een bekertje sap
    17L30 uur : avondeten, gewoon met de pot mee en een toetje (appelmoes of fruitmoes)
    19:00 uur : 200 ml water met 6 schepjes pepti

Ik hoor van veel andere moeders om me heen dat zijn 's ochtends pap maken of een fles/beker met gewone melk maken. Echter kan dat hier dus niet wegens kma. De huisarts heeft mij dus gezegd om eerst een boterham te geven en daarna een dunne fles. Op het consulatieburo zeggen ze nu dat ik deze fles eraf moet laten. Maar wat moet ik dan te drinken geven? Sojamelk of thee gaat er echt niet in. En sap 's ochtends vind ik ook niet echt een goed idee. Hetzelfde geldt dus voor de lunch.

Hoe doen jullie dit?

groetjes Laury

2. Ntombi

Ntombi Actief lid

Jun 8, 2007
    426
    0
    0
    thuisblijf mama
    Nijkerk
    Sorry, heb geen tip voor je. Maar ik wilde even zeggen dat ik het grote onzin vind. Normaal drink je toch ook en glas melk bij je ontbijt en lunch, waarom je kind dan niet.
    Hebben ze ook gezegd waarom dit niet mocht? Misschien omdat Pepti voeding is? Maar ja, als je het zo verdund geeft lijkt mij niet dat het als een echte voeding telt.

Hoop dat anderen hier wel een tip hebben voor je.

3. laury

laury Lid

Jun 28, 2006
    83
    0
    0
    In pepti (maar ook de andere soorten opvolgmelk) schijnen meer eiwitten te zitten dan in normale melk. Daarom was volgens het consultatiebureau niet goed om als kindjes 1 jaar geworden zijn niet meer zoveel opvolgmelk re geven.

4. BrB

BrB Actief lid

May 20, 2008
    368
    0
    0
    Leusden
    joh, dat wist ik ook helemaal niet (ons meisje is iets jonger, 13 maanden, maar toch). Ik geef 's ochtends ook nog steeds een fles van 180/6 en soms krijgt ze 's middags na haar slaapje ook nog 180/6 (over het algemeen drinkt ze niet alles op, maar soms wel). Zal het ook eens navragen. Bij ons op het CB vragen ze er volgens mij ook nooit naar. Als ze het goed doet, goed groeit etc. dan is alles ok.

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Ik dacht dat ze nog zo'n 500cc (of 15 schepjes) van die opvolgmelk mochten na het 1e jaar. Daar zit je toch nog niet op, met 13 schepjes.

Ze hebben die opvolgmelk/groeimelk/peutermelk niet nodig na hun 1e jaar, als ze verder goed eten en drinken. Maar in jullie geval lijkt het de enige manier om zuivel binnen te krijgen.
    (wij zijn met 1 jaar wel opgehouden, geen KMA)

Thee maken we hier soms aan met wat honing, of een scheutje melk (kan vast wel met opvolgmelk). Dan is het wat minder bitter..

6. Line

Line Fanatiek lid

Jan 7, 2007
    2,694
    266
    83
    Hoi Laury,

Hier ook een meisje van bijna 1,5 met koemelkeiwitallergie.
    Haar eetschema ziet er ongeveer zo uit:

6.45 Flesje sojamelk
    7.30 Boterham met water of thee
    9.30 Ontbijtkoekje met appelsap
    12.00 1 of twee boterhammen met thee
    15.00 Fruit + drinken
    17.30 Een bord vol met warm eten
    19.00 Warme thee met honing

Heb je de speciale sojamelk voor kinderen al eens geprobeerd? Speciaal voor kindjes van 1-3 jaar. Mijn dochtertje vindt het erg lekker. Eventueel kan je die iets met water verdunnen, zodat de smaak neutraler is.
    En thee zoet ik wat bij met honing. Misschien een tip voor je.

7. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Bij de appie hebben ze ook rijstmelk (oid) ... of geitenmelk (of mag dat ook niet)?

En verder: waarom mag je kindje geen pepti? Is het ongezond? Of omdat (zoals op voedingscentrum.nl staat) ze anders te weinig van de rest eten? Dat doet jouw kindje volgens mij niet.

Dus als jij = blij en je kindje = blij ... CB lekker laten l*llen ...

Share This Page