Meiden, ik heb hier al vaak over geschreven in diverse topics, maar ik zit er even doorheen, ik weet het niet meer! Onze dochter sliep altijd als een roosje tot ze zo'n 11 maanden werd, begon ze 'snachts zich te melden, toen werd ze ziek en gaf ik haar wanneer ze wakker werd haar wat te drinken. Toen ze beter was bleef ze zich melden op gezette tijden, half 11, 2 uur en 5 uur, speentje geven werkt niet, ze wil wat te drinken en slaapt dan altijd gewoon direct weer verder. Ja ik heb dus de weg van de minste weerstand gekozen zodat ik zo weer verder kon slapen, maar nu............. tja het wordt steeds erger, vannacht was het ook weer raak, ik probeer wel een speen maar dan krijst ze alles bij elkaar, ik kan het niet aan horen en ren dan weer naar haar kamer. Mijn man vindt dat ik haar verwend heb, ja lekker makkelijk om met je oordeel klaar te staan dus kregen wij daar een discussie over niet goed natuurlijk. Hij vindt dat ik maar een paar nachten op de bank moet gaan slapen zodat hij haar kan laten huilen. Vindt het zo zielig!!!! Ik ben vannacht dus maar op de bank gaan liggen, hij heeft haar vannacht laten huilen en ze is toen maar 1x gekomen en gaf het na zo'n 15 minuten op. Heb ik haar nu verwend en is dit de beste methode, haar toch laten huilen, of is er nog een andere mogelijkheid. alle tips welkom!!! henriette
Als ze na 15 minuten ophoudt, zou ik dat zeker even een paar nachten volhouden! Klinkt dan toch alsof ze niet echt honger of dorst heeft, want dan zou ze niet na een kwartier ophouden.
maar die 15 minuten lijken wel 15 uur te duren, ja ja ja ik weet wel dat ik een softie ben, zou ze als ik dit volhoudt leren om s'nachts niet te hoeven drinken?? Mag ik haar wel een speentje geven of dit ook liever niet, vindt het wel zielig voor haar hoor, heeft ze eerder altijd respons gekregen, zou er nu niemand meer komen, moet voor haar beleving wel heel erg zijn, of overdrijf ik nu?? henriette
Het is inderdaad heel moeilijk Henriette. Wat dat betreft kan ik echt met je meevoelen. Maar toch zou ik dit wel even volhouden, want de beste methode om dit af te leren is negeren. Dat ze 15 minuten huilt, lijkt in onze beleving heel lang, omdat je het zo vervelend vindt, maar een kind heeft absoluut nog geen tijdsbesef en voor je dochtertje is 15 minuten huilen op haar leeftijd echt niet zo lang. Je kunt kinderen toch het beste slechte gewoontes afleren door het gewoon te negeren. Als iets geen aandacht krijgt, geven kinderen het al snel op om te zeuren en leggen ze zich er bij neer, dat er niemand op reageert. Dat ze vannacht 'maar' 15 minuten heeft gehuild en het na de ene keer, dat er niemand kwam, ook meteen al heeft opgegeven, is eigenlijk meteen al een succes. Nog even doorzetten en dan heb je het gewenste resultaat en houdt ze jullie 's nachts niet meer wakker. Ik zou er toch echt voor zorgen dat ze dit afleert, want over een tijdje zit ze in de peuterpuberteit en dan gaat ze jullie nog veel meer uit proberen en dan is ook het advies al het 'geklier' negeren en goed gedrag ontzettend belonen met lovende woorden. Frieda
hey frieda, meis je zit volgens mij vlak in de buurt, Buinen in GN?? ik ben nu in stadskanaal, we zouden bij elkaar op de koffie kunnen! hi hihi! ja je hebt gelijk, dit was eigenlijk een succes!!! zo moet je het maar zien!! henriette
Wij hebben dat probleem ook gehad hier, ik kon het verhaal zelf wel geschreven hebben haha. Maar idd even doorzetten werkt! Het is heel vervelend maar Vinnie sliep na 3 nachten 20 min huilen gewoon weer door,. Dus zet 'm op! Gr Joyce
Ja Henriette, Buinen ligt inderdaad niet ver van Stadskanaal, maar het is nog wel Drenthe hoor. Dus jij woont in Stadskanaal? Nou, wil je vanmiddag op de thee komen? En veel succes met het doorzetten!!!! Dan wordt het vast een groot succes =D> Liefs Frieda
hey frieda nee ik werk in stadskanaal ik woon in duitsland even over de grens bij ter apel! grappig zo dicht in de buurt!!!! Joyce dus ik moet haar gewoon laten huilen elke keer, mag ik haar wel een speen geven? Maar dus geen drinken geven de hele nacht niet?? of moet ik gaan afbouwen?? henriette
Doet ze haar speen nog niet weer zelf in haar mond dan? Ik heb zelf geen ervaringen met een kind met een speen van die leeftijd, want mijn oudste dochter had nooit een speen en de jongste heeft nu wel een speen, maar kan die nog niet zelf in haar mond doen. Maar ik dacht dat ze dat toch al wel zelf weer in hun mond doen op de leeftijd van jouw dochtertje. Mijn zusje had bij haar zoontje altijd een paar spenen in zijn bedje liggen en wanneer hij de speen dan kwijt was, pakte hij gewoon een andere. Misschien is dat een tip. Als je toch naar je dochtertje gaat om de speen te geven dan schenk je er wel weer aandacht aan dat ze huilt door bij haar te komen en eigenlijk moet ze gewoon leren dat ze doorslaapt en niet 's nachts ergens om gaat zeuren. Maar als je wel naar haar toe gaat, moet je ook alleen de speen geven en verder helemaal geen aandacht aan haar schenken en ook niet tegen haar praten. Je moet zelf maar kijken wat het beste werkt, denk ik. Afbouwen van het drinken geven is, denk ik, geen optie. Met dit soort dingen is het vaak het beste om het rigoreus aan te pakken anders blijft het probleem gewoon in stand. Frieda
ja zeker kan ze zelf haar speen weer in de mond doen maar ze komen altijd uit bed te liggen op de grond daar kan ze zelf niet bij, ze heeft meestal zo'n drie spenen in bed liggen. Okay ga het proberen dus ondanks dat ze langdurig huilt niks meer geven of is er een grens hoe lang ze mag huilen???? henriette
Ik zou haar ook laten huilen. Zeker als ze na 15 minuten inderdaad opgeeft. Als er echt iets is (pijn, dorst, honger) dan geven ze niet zo snel op. Maar makkelijk is anders. Het is echt zo'n oerdrang om je kind te troosten, maar soms is het echt beter om ze toch te laten huilen, en zo iets te leren, of af te leren. Je kunt de speen wel terug geven, maar ik zou het niet doen. Rond de 9 maand heb ik de speen gewoon niet meer gegeven, het 1e slaapje heeft hij 20 minuten gehuild, de 2e 10 minuten, de 3e 5 minuten. En zo waren we in een dag van de speen af (Dat heb ik overdag gedaan, toen mijn vriend werkte, die kan ook niet tegen huilende kindjes)
Mijn dochtertje heeft dit ook opeens,wat ik doe is haar echt als ze in bed ligt nog een beker met water geven een boertje laten en meteen laten slapen en meestal slaapt ze dan wel door hoor,bij haar ligt het ook echt aan de tanden dat ze s 'nachts wakker wordt van de pijn en daardoor denk ik dan ook te drinken wil ofzo.
hey moona, ja zo is het bij ons ook begonnen, ze was ziek, moest erg hoesten, als troost en proberen om haar keeltje te smeren gaf ik haar drinken, en nu wil ze het ook gewoon hebben! tja dat is een idee natuurlijk haar ook geen speen meer te geven, pfff arm kind ineens van alles naar niks!!!!
Hi Henriette, Ik snap je dilemma maar ik vrees toch dat manlief gelijk heeft. Ze moet er even doorheen. Verwend klinkt zo naar maar gewend is ze waarschijnlijk wel en dat geeft bepaald gedrag. Gedrag moet weer afgeleerd worden. Omdat ze 11 maanden is kan ze nog geen discussie met je aangaan en daarom gaat ze huilen. Nog altijd is huilen het enige waarmee ze gemakkelijk kan communiceren. Laten huilen is ook een recht net zoals iemand z'n verhaal te laten doen. Ik zou de speen ook maar eens afschaffen. Als jij (want je meisje kan echt al zonder) daar nog niet aan toe bent koop dan een speenknuffel of een speendoekje waardoor hij niet zo gemakkelijk uit bed gaat (te koop bij o.a. Prénatal). Vervelend maar waar.. laten huilen en echt even doorzetten!
Ik zou haar niet laten huilen. 11 Maanden is een lastige leeftijd. Blijkbaar heeft ze momenteel heel erg behoefte aan de veiligheid die ze krijgt door 2x per nacht, jou wakker te maken. Ik denk dat dit een fase is zoals met alles. Eigenlijk, zoals ik uit jouw verhaal opmaak, zegt jouw moedergevoel je, om je kind niet te laten huilen, maar doe je het wel omdat je erg moe bent ( achja, wie niet ), en vanwege je man. Met 11 maanden is nauwelijks verbale communicatie mogelijk met je kind, ze hebben vaak alleen nog het huilsignaal om aan te geven dat ze iets willen. Ik denk dat je die behoefte van je kind niet moet negeren. Ik heb het hier ook gehad met mijn zoontje vanaf maand 8 t/m maand 11, toen was het opeens vanzelf over. En wat ben ik blij dat ik hem nooit heb laten huilen. Hij wist dat hij bij mama terecht kon, ik bood hem die veiligheid. En geloof me, hij is echt niet verwend
Esmee heeft ook rond de 11 maanden een periode gehad dat ze ook s'nachts veel behoefte aan "veiligheid" had.. Even een aai en een slokje drinken en ze ging weer slapen.. Dit ging na zo'n 3 weken vanzelf weer over.. Ik kan ook niet langer als een paar minuten laten huilen en een kindje huilt niet voor niets..
ik voel hetzelfde als jullie twee hoor, ik kan haar ook niet laten huilen, maarrrrrrrrrrrr het duurt nu al zo'n 4 a 5 maanden, dat is toch wel erg lang voor een fase. daarom twijfel ik nu ook zo enorm, en vraag ik hier om advies wat te doen! henriette
Mogen huilen is ook een recht hoor. Je kindje kan niet veel meer dan huilen. Dus huilen betekent van alles en is niet alleen maar zielig. Het grootste deel van de huiltjes zijn niet zielig.. Ga maar eens na hoevaak je kindje nou echt zielig is... ze heeft mooi kleertjes aan, krijgt zat te eten, heeeeel veel liefde etc etc. Kindjes huilen omdat ze niet anders kunnen wanneer ze iets kenbaar willen maken.. Straks vragen ze om snoep, dat ga je ook niet altijd geven... ook niet als er gehuild wordt (tenminste dat neem ik aan.... )
Hai Wij lieten Noël ook niet huilen vooral omdat hij net uit het zkh kwam en wij 24/7 aan zijn bed zaten en toen thuis durfden wij hem niet alleen te laten slapen,toen was hij 9 maanden oud,en het nadeel is dus dat hij nu 3.5 is en nog niet alleen naar bed gaat,het gaat je leven echt beheersen,nu moet ik zeggen wij hebben dit zelf gedaan en daarom vind ik niet dat hij er om moet huilen. Nu hebben we jaimy en daar ga ik dus wel proberen hem te laten huilen en dan dat hij in slaap valt,want ik wil dit niet hetzelfde als met noël,wij hebben nu zelfs een bed bij Noël op de kamer staan voor ons zelf als hij snachts wakker word,en dan blijven we daar even liggen en gaan dan weer weg,want het breekt je op ;-( En dan zeggen ze ook laten huilen,nou noël word helemaal hysterisch en daar kan ik niet tegen dan voel ik me erg klote en moet zelfs huilen dus dat doe ik niet,dus ja ik hoop dat hij zegt als hij ouderw ord dat het allemaal niet meer nodig is
@ jette, volgens mij lees ik mijn eigen verhaal. Hier is het gerommel met 9 a 10 maand begonnen. Gemiddeld 16 x per nacht eruit voor die speen. Het was gewoon pure gewenning, want Mason heeft afgelopen donderdag een nacht in het ziekenhuis gelegen en wat denk je? Geen 1 keer voor de speen gekomen. Ik heb de speen hier resoluut de deur uit gegooid. De nachten gaan weer de goede kant op ,de laatste 2 nachten is hij zelfs maar 1 x gekomen. Hij heeft zelfs niet gehuild om zijn speentje. Overdag is hij nog boos zonder speen in bed, maart ik zet door ,want ik weet dat hij het kan. Tussendoor kijk ik dan even bij hem en geef hem een aai over zijn bol. Succes met het doorzetten , ik snap je helemaal dat het moeilijk is ,mara ik geloof er ook heilig in dat het gewenning is geworden. edit: Mason gings zelf lachen als ik hem 's nachts de speen bracht ,nou hoezo uitproberen