Slechte gewoonte...

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door LinCtje, 27 okt 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LinCtje

    LinCtje Actief lid

    27 okt 2005
    143
    0
    0
    Sales-Assistant
    Ninove (België)
    Ik was een verstokt rookster (lees: pakje van 20 per dag, in't weekend of stressdagen soms nog meer).
    Toen ik vorige week hoorde dat ik zwanger was, ben ik direct beginnen minderen. Ik weet dat het niet gezond is voor mij en voor mijn kindje maar ik rook nu nog zo'n 6 a 8 sigaretten per dag. Die kan ik me nog niet laten...

    Klopt het dat je niet mag stoppen van de ene dag op de andere? Of moet ik dit juist wel doen?
    Ik ben hierover compleet in de war maar vindt het wel al een serieuze prestatie van mezelf dat ik er nog zo weinig rook.
    Ook al is het nog steeds slecht voor mijn engeltje... :cry:

    wie kan me hierbij helpen??? Ik wil echt wel alles doen!
     
  2. Sientje

    Sientje Fanatiek lid

    4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    Volgens mij is het zo dat de 1e 8 weken van een zwangerschap je kindje nog zo ontzettend goed beschermd is, dat die nu het minste last heeft van je rook en zou dit de tijd zijn om helemaal te stoppen.
    Het is wel zo dat als je heel erg gestresst raakt en tegen de muren opvliegt het misschien verstandiger is om af te bouwen ipv radicaal te stoppen omdat zoveel stress minstens even erg is voor je babytje!
    Ik weet dat t nu effe tanden op elkaar zetten is, want ik rookte ook een pakje (cameltjes 25) per dag, maar het is voor het beste doel wat je maar kan bedenken, je babytje!

    ps. staan al meerdere topics over roken op t forum, misschien staat er een tip voor je bij.

    http://www.zwangerschapspagina.nl/viewt ... highlight=
     
  3. b-tje

    b-tje Actief lid

    2 aug 2005
    453
    0
    0
    bejaarde helpende in een verpleeghuis als vaste na
    lent (nijmegen)
    Lijkt me wel lastig voor je om zo ineens te stoppen.Ik hoorde laatst van een collega dat je beter 4 sigaretten op een dag kan blijven roken als dat je heel erg aan het stressen bent en sjaggie bent schijnt ook niet goed te zijn voor de kleine.

    veel sterkte ermee ben benieuwwd wat je gaat doen :)
     
  4. LinCtje

    LinCtje Actief lid

    27 okt 2005
    143
    0
    0
    Sales-Assistant
    Ninove (België)
    Goh, bedankt allemaal voor jullie steun!
    Ik vind het super dat hier iedereen iedereen steunt en helpt!
    Ik heb vandaag nog maar 0.2 sigaretten gerookt. Heb er een trekje van genomen en direct uitgedaan. Het smaakt gewoon niet meer....
    Ik hoop dat ze nog slechter gaan smaken, dan kan ik het zeker laten.
     
  5. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Goed Lin!! That is the spirit!! hou vol he!!!
     
  6. sas24kia

    sas24kia Bekend lid

    26 sep 2005
    653
    0
    0
    Succes ermee!
     
  7. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Succes! Gat vast en zeker lukken!
    Ik ben sinds zondag ook gestopt, sinds ik weet dat ik zwanger ben. Ik rookte niet zoveel, dus het zal voor jou wel wat zwaarder zijn, maar zet hem op! Denk maar aan het kindje dat in je buik groeit :D
     
  8. carlijn

    carlijn Actief lid

    24 okt 2005
    440
    0
    0
    zwolle
    Hoi,

    Hoe staat het nu met het roken? Ik heb de laatste 3 dagen helemaal niet gerookt en daarvoor af en toe een trekje. Ik heb altijd stevig gerookt en was absoluut niet van plan om te stoppen voorlopig, maar ja, nu ik zwanger ben...... Wat ik heb gedaan, is het mezelf niet verbieden, maar de eerst volgende zo lang mogelijk uitstellen. Ik liep er alleen tegen aan dat ik mezelf ging beloven dat ik na het avond eten er 1 mocht opsteken, en ik vond het moeilijk om die op te geven. ALs ik die dan gerookt had (na een hele dag niet) dan wilde ik er gelijk nog 1! Dus die heb ik afgebouwd met af en toe een trekje van de sigaret van mijn vriend en langzamerhand ben ik het vies gaan vinden. Nu gaat het eigenlijk best wel makkelijk. Had ik echt nooit van mezelf gedacht, hoor.
    Ik hoop dat het je lukt ena ls het niet helemaal lukt, in ieder geval zo weinig mogelijk. Ik weet hoe moeilijk het is en kwel jezelf er niet teveel mee. Succes!!

    Groet Carlijn
     
  9. Jenny

    Jenny Fanatiek lid

    14 mei 2005
    1.432
    0
    0
    Begeleiding dagbesteding
    WW
    Hai, ik ken mensen uit mijn omgeving die een zware buil sjek op een dag rookte en ineens gestopt zijn. Er schijnen boeken te zijn die je echt helpen met het stoppen met roken. Een vriendin zei het me van het weekend nog. Ze vond het in eerste instantie onzin, maar ze zei dat ze er wel heel anders tegen aan ging kijken. Misschien een tip. Succes ermee, groetjes Jenny
     
  10. Jolanda

    Jolanda Fanatiek lid

    26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    Ja dat zijn die boekjes van Allen Carr.
    Je hebt ze ook in pocket vorm.
    Ik heb het een aantal jaren geleden gelezen( die pocket uitvoering) en ik vond het onzin.
    De reden daarvoor is dat hij het alleen maar heeft over kleine monstertjes in je hersenen enzo.
    Nouja goed je mocht het hele boekje door blijven roken maar daarna zou je stoppen, ik las het boekje ook echt met de bedoeling om dan te stoppen, maar ik rookte gewoon door in plaats van dat ik dacht ja nou wil ik niet meer roken.

    Dus misschien dat het grote boek meer effect heeft ( daar staat ook in: de voordelen van roken.......lege bladzijde....tja voor rokers zijn er altijd een paar voordelen te noemen) maar het kleintje in ieder geval niet ( bij mij)

    Groetjes
     
  11. stamper

    stamper Bekend lid

    12 apr 2005
    739
    0
    0
    Vrouw
    huismoeder
    alkmaar
    hoi allemaal

    Ik heb het grote boek van allan care gelezen speciaal voor vouwen en het heeft mijn wil geholpen , nou denk ik persoonlijk dat het gewoon een steuntje is dat je help . als je wil stoppen .
    en ik denk dat het kindje in je buik je ook helpt .
    Bij mijn 1ste kindje ashley nu 5 jaar heb ik wel gerookt , het is een gezond meisje hoor , maar ik denk dat je jezelf nooit zou vergeven als er wat mis zou zijn .

    voor iedereen die wil stoppen heel erg veel sucses . ik weet dat het moeilijk is .

    groetjes yvonne
     
  12. mijnimeel

    mijnimeel Fanatiek lid

    10 nov 2005
    2.343
    0
    0
    Directeur
    In de buurt van Den
    Ik zou zeggen: STOPPEN!
    Roken is gewoon slecht voor je kindje, of je nou 1 trekje neem of 1 sigaret. Je kindje krijgt die zooi allemaal ongevraagd binnen. Ik ben na 12 jaar van de ene op de andere dag gestopt en geloof zelf niet in minderen. Dat is hetzelfde als een alcoholist nog maar 3 borrels op een dag neemt, of een junk nog maar 1 keer per dag heroine spuit.
    Je rookt, of je rookt niet....
     
  13. Jansen

    Jansen Bekend lid

    6 nov 2005
    588
    0
    0
    De personen die niet roken hebben wel makkelijk praten maar het klopt natuurlijk wel..je moet je kind een zo goed mogelijke start geven. En de hele dag je longen volroken is natuurlijk niet al te best voor ukkie.

    Maar inderdaad..de stress van de onthouding schijnt ook slecht te zijn voor het kind. De "afkickverschijnselen" voelt je kind nl ook..

    Bezint dus eer gij begint :) Beste is gewoon helemaal nooit roken en anders heel hard je best doen om proberen te stoppen voor je zwanger wordt.

    Gr,
    Jansen
    (een bijna ex-roker)
     
  14. Cynthia

    Cynthia Actief lid

    6 sep 2005
    243
    0
    0
    Ik heb jaren heel veel gerookt en op het laatst wel 3 pakjes van 25 sigaretten per dag. Dat was in een periode dat het heel slecht met me ging en ik heel depressief was. Ik ben toen van de ene op de andere dag gestopt, omdat ik kwaad werd op mezelf. Gewoon kwaad dat ik die sigaretten die macht over me liet hebben. Het is heel moeilijk geweest, en dan met name de geestelijke verslaving, maar ik was zo verschrikkelijk trots op mezelf...
    Dat was allemaal nog voor ik bezig was met zwanger worden, ik kende mijn vriend toen nog niet eens. Nu is het twee jaar later en het blijft een gevecht. Ik vind het nog steeds lekker ruiken en weet ook dat ik voor de bijl ga als ik ook maar 1 trekje neem. Dat doe ik dus maar niet. En nu zeker niet.
    Het enige wat in die twee jaar niet veranderd is, is de trots op mezelf en mijn kracht. Die is nog even groot als op het moment dat ik de beslissing nam dat ik zou stoppen. En daarom hou ik het vol!
     
  15. Nadje

    Nadje Actief lid

    7 okt 2005
    335
    0
    0
    het is inderdaad makkelijk gezegd voor mensen die niet roken. Ik heb bij mij eerste 2 niet gerookt en die waren vrij klein en licht bij de geboorte, bij mijn 3e wel gerookt (ca 5 per dag) en dat was de grootste en zwaarste baby van de 3! Nu wil ik echt niet zeggen dat het gezond is om te roken tijdens de zwangerschap, maar er wordt soms wel heel overdreven hysterisch over gedaan als je af en toe een sigaretje rookt als je zwanger bent.
     
  16. Carmen

    Carmen Fanatiek lid

    2 nov 2005
    1.065
    0
    0
    Peuterjuf
    Haarlem
    Misschien is het moeilijk voor je. Maar ik kan er met mijn kop niet zo goed bij. Ik rookte ook erg veel (minimaal 2 pakjes per dag!!) maar ik stopte meteen toen ik zwanger was. IK begrijp dus als geen ander dat het moeilijk is en ik wil je ook niet voor je hoofd stoten, maar stop gewoon! Elke hijs die je neemt, krijgt je kindje geen zuurstof, maar nicotine en teer binnen. Kop op meid, er zijn nog veel zwaardere dingen die je voor je kind moet gaan doen (in de toekomst) Jij moet stoppen! (je kindje kan niet kiezen , tenslotte..)

    Misschien reageer ik hysterisch, maar ja.
     
  17. Linda10280

    Linda10280 Fanatiek lid

    6 nov 2005
    1.764
    0
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    hmmm ik schaam me wel heel erg maar dan toch mijn verhaal :oops:

    Bij m'n eerste stopte ik 4 maanden voordat ik zwanger was met roken.
    Rookte zelf ook een pakje per dag.
    Maar wou zo graag een kindje dat ik helemaal geen moeite had om te stoppen.
    Helaas na ander half jaar pakte ik het roken weer op.
    Ik weet het...erg stom van me, maar het is niet anders.

    Toen we voor een 2e gingen kon ik echter niet meer zo makkelijk stoppen als met de eerste.
    Begon met minderen maar nadat me opa overleed zat ik weer aan een pakje per dag :oops:

    Helaas eindigde deze zwangerschap dan ook in een miskraam met 10 weken.
    Ik verweet het mezelf omdat ik rookte en waarschijnlijk daardoor m'n kindje was kwijt geraakt.
    De verloskundige vertelde me dat dat niet het geval was.
    Maar kon haar niet geloven.

    Uiteindelijk gingen we er nog een keer voor.
    Na 3 weken gevloeid te hebben na m'n miskraam werd ik al snel weer zwanger.
    Precies 7 weken na m'n miskraam had ik een positiefe test.

    Helaas kon ik het roken niet laten en rookte toch nog een half pakje per dag.
    En aangezien ik zo ontzetten bang was dat het deze keer misschien ook fout zou gaan rookte ik zelfs meer :(
    Ik weet het...stom, stom stom.
    Maar ben me hele zwangerschap bang geweest dat er iets zou gebeuren.
    Ben pas gestopt (helemaal) nadat ik 7 maanden zwanger was.
    Was namelijk voor een echo in het zh en de arts vertelde me dat hij al aan meerdere vrouwen had moeten vertellen dat er iets mis was met hun kindje.
    Waarom hij dat aan mij moest vertellen weet ik niet.
    Maar voelde me zo ontzettend schuldig dat ik ongezond leefde en mijn kindje gezond wa.
    En dat terwijl er vrouwen waren die er alles aan deden om zo gezond mogelijk te leven en er dan alsnog iets aa de hand was met hun kindje.

    Ik kon de schuld bijna niet verdragen en was gestopt.
    Me zoon kwam uiteindelijk hartstikke gezond ter wereld.
    De verloskundige kon aan de hand van mijn placenta vertellen dat ze nog nooit zo'n grote en gezonde placenta had gezien als de mijne :confused:

    Me zoon woog dan ook 4300 gram met geboorte.
    Nu 5 maanden oud en weegt 9100 gram en draagt kleertjes maat 74 :D
    Big Boy dus.

    Ben blij dat alles toch goed is gegaan.
    Maar als ik het over zou moeten doen zou ik absoluut stoppen.
    Al is het nog zo zwaar.

    Sorry voor dit lange verhaal :oops:
     
  18. Nadje

    Nadje Actief lid

    7 okt 2005
    335
    0
    0
    Haha, daar weet ik alles van hoor :) mijn oudste is 15 en zit in zijn examenjaar, de middelste van 12 in de brugklas en mijn jongste in groep 6 ;) Alledrie overigens kerngezond. Carmen, ik wil overigens ook niet zeggen dat het gezond is voor je kind als de moeder blijft roken, maar er zijn ergere dingen hoor dan een moeder die een paar sigaretjes per dag rookt als ze zwanger is. Bedoel er eigenlijk mee te zeggen dat iedereen dat voor zichzelf moet bepalen en dat niemand anders het recht heeft om je daarvoor te veroordelen. Heb de laatste 15 jaar in mijn omgeving en die van mijn kinderen heel wat ergere dingen gezien die ouders hun kind aan doen (na de geboorte), daarbij vergeleken is het roken van paar peukies per dag tijdens zwangerschap echt helemaal niets!
     
  19. Carmen

    Carmen Fanatiek lid

    2 nov 2005
    1.065
    0
    0
    Peuterjuf
    Haarlem
    Daar heb je ook helemaal gelijk in hoor! Er gebeuren vreselijke dingen met kindere... Roken is daarbij vergeleken een lachertje. IK ben alleen van mening dat je je kindje het beste van het beste moet geven, als moeder (in ieder geval dat wat in je macht ligt) Vandaar dat ik "doorroken" voor mij persoonlijk nooit goed zal keuren.
     
  20. rachel22

    rachel22 Actief lid

    16 feb 2006
    239
    0
    0
    verzorgende c
    ik rookte ook best veel vond ik toch wel een pakje per dag.nu rook ik er 2.1 rond 10 uur sòchtends en dan 1 na het eten.en daarna als het gevoel komt pak ik een appel of een waterijsje of een groot glas drinken.en als ik werk kauwgom..dat is de ideale oplossing voor mij.
     

Deel Deze Pagina