Hoi ladies, Ik heb 2 dochters die beide 9 maanden bv hebben gekregen. Ik heb altijd volledig op verzoek gevoed en beide waren ze enorm borst fan, tot aan 9 maanden hele avonden clusteren en zeker wel 3 nachtvoedingen. De reden dat ik beide keren stopte was omdat het kolven erg zwaar werd en het kolfrecht hield op en het clusteren kon ik zelf niet goed meer handelen. Ik had ze tot zeker een jaar willen voeden en dat dat mij niet lukte heeft mij een enorm gevoel van falen gegeven beide keren. Nu verwacht ik over 4 weken nr 3 en natuurlijk gaat ook deze bv krijgen. Maar eerlijk gezegd zie ik er wel erg tegenop... weer dat clusteren weer die nachtvoedingen en het kolven op het werk en weer overal maar weer proberen zo discreet mogelijk te voeden... daarnaast is mijn omgeving weinig begripvol en snappen ze niet waarom ik niet 'gewoon' flesvoeding geef... ik denk dat ik gewoon even een peptalk nodig heb ofzo... Groetjes
Ach meid, je mag écht wat liever voor jezelf zijn! 9 maanden bv is onwijs mooi! En ja het is pittig maar de fles is dat ook. Het hebben van een baby is pittig en dat jij dan alleen even je borst tevoorschijn hoeft te toveren scheelt veel werk helpt dat een beetje?
Hoi, ik heb niet echt tips of advies voor je, maar ik vind 9 maanden hartstikke knap! Hartstikke goed van je! Jammer dat je weinig steun krijgt van je omgeving, maar gewoon weer lekker borstvoeding gaan geven als je dit wilt hoor! En misschien is nummer 3 wel heel anders! Succes en geniet er vooral van bij je zoontje straks!
Ik kan niet uit ervaring spreken omdat ik zelf flesvoeding gegeven heb. Ik heb ondanks alle voordelen zelf niks met het gevoel rondom BV. Maar wauw wat ontzettend knap dat je dit bij beide kids 9 mnd hebt volgehouden. En ik vind het erg raar dat je omgeving daar zo moeilijk overdoet. Vindt ik echt onterecht. En zeggen om gewoon FV te geven vindt ik echt not done! Ik heb het zelf wel gedaan maar dat is mijn keus en gevoel geweest. Dat iemand anders liever BV wil geven vindt ik alleen maar mooi en super stoer. Helemaal om dat FV vaak vele malen makkelijker is (is mijn ervaring). Maar weet je, ik zou er niet tegenop zien. Ik zou gewoon vol goede moed en bedoelingen beginnen. Als je het dan, ongeacht hoelang je al bezig bent, niet meer ziet zitten zonder je schuldig voelen mee kunt stoppen. Dan heb je iig alles gedaan om je kindje het beste mee te geven.
Heyhey, Ja ik vind het ook raar hoor want ik heb totaal geen mening over mensen die direct beginnen met fv, ik heb daar niks mee te maken en weet ook niks van de redenen erachter dus is het wel raar dat ik wel elke keer wordt aangesproken... maat ik laat het lekker langs mij heen glijden en doe toch gewoon wat ik wil... bedankt voor je reactie!
Ik heb bij m'n oudste een jaar fulltime gekolfd. Met veel liefde, maar niet met plezier. Achteraf was t n hele zware tijd. Eenmaal zwanger van nr 2 zag ik al beren op de weg als de bb live weer niet zou lukken. Jeetje ik zag er echt tegenop om weer een jaar te moeten kolven. Toen maakt mijn Lactatiekundige de geniale opmerking: Maar je besluit niet ineens om een jaar te gaan kolven. Je besluit dat je t vandaag gaat doen - en morgen is er weer een nieuwe dag. Dit geldt ook voor jou: je hebt besloten te starten met bv en vervolgens moet je maar zien waar t schip strandt. Als je er klaar mee bent, is het klaar. Doordat je jezelf de vrijheid geeft om elke dag van jezelf te mogen zeggen "Ik stop", is het makkelijker vol te houden. Je besluit immers om er vandaag dan in ieder geval nog mee door te gaan.
Bij de eerste word je moeder en is alles nieuw en spannend. Bij de tweede heb je opeens ontzettend handen tekort en moet je ontzettend leren goochelen. Deze derde is de les op te leren loslaten. Je weet al dat je te weinig handen hebt, dus geef daar gewoon aan toe. Neem het lekker per dag. Je weet al zoveel. Maak het jezelf makkelijk tijdens clusteren. Maak de voedingsmomenten gezellig met de meiden. Je weet al hoe je moet aanleggen, weet al hoe je goed kunt zitten enz. Dus zoek nu naar manieren om te voeden met een van je dochters op schoot, of terwijl je de spelkaarten van Uno schudt enz. Het kan zo gezellig zijn! En als het allemaal niet gaat en je besluit om te stoppen, weet dan dat moeder zijn zoveel meer is dan bv geven. En als je de voor jullie juiste keuze uit liefde maakt, dan heb je nooit tekortgeschoten.
Inderdaad, hoeft het niet zoals de vorige keren te gaan En 9 maanden in de buik, en 9 maanden moedermelk gedronken....hoe mooi is dat!
Hier sluit ik me helemaal bij aan! Ik heb bij de eerste een jaar bv gegeven en wilde dat voor nummer 2 ook. Maar net als jij zag ik op tegen het gedoe, ik kon alleen nog maar de nadelen herinneren. Maar nu hij er is en de opstartproblemen overwonnen zijn kan ik er toch echt wel weer van genieten en ben ik nog zeker niet van plan om te stoppen. En ik vind het super stoer dat ik een kind kan laten groeien. Bekijk het per dag, en wat je ook kiest, en wanneer dat ook is, het is sowieso goed! Succes!
Mijn eerste kindje clusterde ook, elke avond van 18:00 tot een uur of 22:00. Mijn tweede kindje helemaal niet. die kwam gewoon ongeveer om de 3 uur. (dag en nacht dat dan weer wel) Ik zou zeggen nu nog niet piekeren over dat clusteren, misschien dat deze dat niet doet. En doet deze dat ook, maak het jezelf zo makkelijk mogelijk savonds, gewoon aan toegeven werkte voor mij in elk geval een stuk relaxer dan me er druk om maken of om te proberen er tegen in te gaan. En als je nu na 9 maanden het clusteren weer niet meer trekt, dan stop je met de avondvoeding. Meid je doet wat je kan, je klinkt als een moeder die veel over heeft voor haar kinderen, geen reden om je schuldig te voelen hoor. Je kinderen hebben naast goede voeding misschien nog wel meer een moeder nodig die er voor ze kan zijn.