Ik hoop dat iemand hier een antwoord op weet. Ik ben er afgelopen dinsdag achter gekomen dat mijn zoontje van 3 maanden de laatste 6 weken weinig (in gewicht) gegroeid is. Hij woog 6 weken geleden 5200 gram (bij 59 cm) en nu 5620 gram (bij 62 cm). Daarnaast heeft mijn zoon sinds afgelopen zondag groene ontlasting. Volgens het cb hoefde ik me nog geen zorgen te maken, omdat het goed kan zijn dat mijn zoon volgende maand juist weer meer groeit. Maar toch maak ik me wat zorgen, zeker door de groene ontlasting. Ik kwam op internet tegen dat groene ontlasting kan voorkomen als een kind een verkeerde verhouding melk binnenkrijgt. Teveel voormelk en te weinig vettere achtermelk. Ik heb niet perse het idee dat dit bij ons het geval is. Maar Voor mijn gevoel is de totale melkproductie niet toereikend voor de behoefte van mijn zoon. Sinds ik werk (3 weken) wordt dat er niet beter op. Vorige week kolfde ik 1 dag 3x en de opbrengst was in totaal slechts 150ml. Afgelopen week heeft mijn zoon wel 2 regeldagen gehad en ik ben begonnen met fenegriek capsules. Ik heb wel het idee dat het hierdoor iets beter is intussen. Mijn zoon is wel tevreden (lijkt geen honger te hebben) en poept en plast genoeg. Kan het zo zijn dat de groene ontlasting komt doordat hij te weinig voeding krijgt? En wat kan ik verder doen om mijn productie te verhogen? En was is de meest effectieve manier om de grootst mogelijke hoeveelheid te kolven? Ik wil er alles aan doen om de borstvoeding te kunnen blijven geven. Mijn zoon drinkt gelukkig intussen wel uit een flesje maar dit heeft absoluut niet zijn voorkeur.
Zolang je kindje een stijgende lijn laat zien en poept en plast, en daarbij een goed humeur laat zien hoef je je inderdaad geen zorgen te maken. Is het een vrolijk ventje, ontwikkelt hij normaal. Dan komt hij waarschijnlijk niets te kort. Goed dat je met fenegriek bent gestart. Let wel dat dit niet wordt aangeraden wanneer je diabetes hebt, ik noem het maar even voor de volledigheid. Meestal heeft fenegriek zo'n 5 dagen nodig om resultaat te laten zien. Het regelen van je kindje kan komen doordat je minder kolft, op die manier zorgt hij voor balans in je productie. Ook kun je merken dat je kindje weer extra in de avond of nacht komt. Het kolven kun je op de volgende manier aanpakken: masseer en kolf afwisselend, waarbij je een halve minuut masseert, en dan in stappen van 7 minuten, 5 minuten kolft per keer. Meest effectief is dubbelzijdig (omdat je dan meer stimuleert) maar afwisselend om en om kan natuurlijk ook. Je bent dan iets langer bezig. Wissel 3 keer af, zodat beide borsten 3 keer zijn gemasseerd en daarna gekolfd. Welke kolf gebruik je? En hoeveel kolf je in een week: werk je 2, 3, 4 dagen? Soms past de kolf die je hebt niet bij het aantal uren dat je van huis bent en houdt de productie niet makkelijk in stand. De ontlasting zou ik me echt niet druk om maken. De een zegt dat het komt omdat je te veel melk hebt, de ander omdat je te weinig achtermelk zou hebben. Ik geloof daar niet zo in: achtermelk spreken we eigenlijk niet meer van. Na het toeschietreflex wordt melk ter plekke aangemaakt door je lichaam! Gewoon doorgaan, soms heeft een dipje te maken met het feit dat je weer aan het werk bent, andere dagindeling, misschien heb je iets onder de leden gehad waardoor je minder weerstand had en minder fit bent geweest. Ook je kindje kan extra regelen wanneer het bijvoorbeeld naar een dagopvang gaat waar ook andere kindjes zijn: daar pikken ze ook van alles op wat maakt dat er extra weerstand nodig is: dat resulteert ook in extra regeldagen. Zorg voor goede voeding voor jezelf en rust! Niet te laat naar bed, even bijpakken waar nodig en je komt hier weer doorheen! Succes!
Dankjewel voor de tips (en de geruststellende woorden). Ik heb een medela swing. Achteraf had ik beter een dubbelzijdige kunnen kopen. Ik werk 3 dagen van 8 tot 17:45. In die tijd kolf ik 3x. Met de productie gaat het inmiddels weer iets beter voor mn gevoel. Ik ben zelf inderdaad ziek geweest dus dat zal ook wel meegespeeld hebben...