Streptokokken

Discussie in 'Gezondheid' gestart door patriciaax3, 23 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. patriciaax3

patriciaax3 Actief lid

20 nov 2009
    354
    0
    16
    hoi allemaal,

het onderwerp zegt het al een beetje, ik heb de streptokokken-bacterie waardoor ik in het ziekenhuis moet bevallen met antibiotica enz.

mijn vraag is,
    zijn er mensen die hetzelfde hebben gehad tijdens hun bevalling, en hoe ging dat dan? ;)
    en wat doet dit nou precies met je (ongeboren) kindje?

ik weet het nog niet zo lang dus ik ben nog niet heel erg geinformeerd. ik hoorde het van mijn huisarts, die had me doorverwezen naar de gyn maar die zei dat ik tot 36 weken ook gewoon bij de vk mocht blijven dus dat doe ik nu gewoon..
    maar als jullie dezelfde ervaring hebben zou ik dat graag willen horen, is toch anders dan wat een huisarts je kan vertellen :D

bedankt alvast!

2. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Ik ben ook drager van streptokokken B, bij mij zijn ze er achter gekomen toen ik met 33 weken in het ziekenhuis kwam met voortijdige weeen.

Vanaf die datum stond ik wel volledig onder behandeling van de gyn, maar deze zwangerschap mag ik gewoon naar de verloskundige.

Mijn bevalling was een eitje, maar dat zal niet met alle bevallingen met streptokokken zo zijn. Ik moest bellen zodra de weeen begonnen. Dit hebben we gedaan, we mochten komen, ik bleek 3 cm ontsluiting te hebben. Ze hebben toen de eerste lading antibiotica gegeven, vliezen gebroken, pompje met remyfentanil (ik weet niet precies hoe je dat schrijft) en opwekkers omdat ze mijn weeen nog te onregelmatig vond. Uiteindelijk bleken die weeen wel degelijk hun werk te doen, want binnen 2,5 uur had ik persdrang. Toen hebben ze toch snel de 2e lading antibiotica gegeven, en 20 min. later was F er. (normaal moet er 4 uur tussen de 2 ladingen zitten)

Je kindje zelf merkt er volgens mij niet zo veel van. Wij moesten nog 2 nachtjes in het ziekenhuis blijven en mochten toen naar huis. Ik weet verder alleen dat je snel moet bevallen omdat de besmetting plaats kan vinden vanaf het moment dat je vliezen gebroken zijn.

Deze zwangerschap waarschijnlijk weer hetzelfde protocol, maar mij hoor je niet klagen (al had ik het natuurlijk liever niet gehad)

succes!

3. patriciaax3

patriciaax3 Actief lid

20 nov 2009
    354
    0
    16
    bedankt voor je reactie!

klinkt toch als een heel gedoe..:)
    is je kind automatisch ook drager van deze bacterie als jij het als moeder hebt of niet?
    en zijn er ook dingen die ze extra bij je kindje in de gaten houden dan, als je nog 2 nachten extra moet blijven?

groetjes

4. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ook ik ben draagster. Per toeval achter gekomen lang voordat ik zwanger was van de eerste.
    Toen in dat ziekenhuis niet het protocol antibiotica bij bevalling.
    Gevolg dat zowel ik als Erik koorts kregen. En Erik gelijk aan een antibiotica infuus moest en 3 dagen in de couveuse moest liggen.

Zoals ik heb begrepen zijn veel vrouwen draagster van deze bacterie die dan alleen in de vagina voorkomt. Doordat de kleine daardoorheen moet kan ie de bacterie binnen krijgen.
    En dit heeft dan als gevolg dat ie hersenvliesontsteking krijgt en kan sterven. Dit alles gebeurd heel snel binnen een paar dagen.( de symptomen zijn oa moeilijke ademhaling )
    Daarom nog dat de kleine een paar dagen in het ziekenhuis moet blijven na de bevalling om te kijken of de antibiotica zijn werk goed heeft gedaan en dat ie toch geen symptomen heeft.

Nu moet ik trouwens wel aan de antibiotica infuus bevallen ( ander ziekenhuis )
    Vind dat wel fijn want zo'n klein beebje aan het infuus is maar niks hoor :(

Deze site gaat helemaal over het GBS bacterie
    www.ogbs.nl

5. Ik weet niet of ik drager ben... Hoe komen ze daar achter eigenlijk?

6. patriciaax3

patriciaax3 Actief lid

20 nov 2009
    354
    0
    16
    Bij mij hadden ze mn urine op kweek gezet omdat ik zoveel blaasontsteking had, en daar zagen ze hm.

7. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    bij mij kwamen ze er bij toevallig achter bij een kweekje dat ze jaren eerder genomen hadden uit mijn vagina

8. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    In nederland is er inderdaad geen standaard test. Enkel bij aanwijzingen (blaasonsteking, vroeggeboorte etc.) onderzoeken ze het.

ik geloof dat inderdaad enorm veel vrouwen draagster zijn, maar dat het in de meeste gevallen helemaal geen kwaad kan. Ook hier moesten we in het ziekenhuis blijven om te kijken of er geen symptomen boven water zouden komen en omdat F. haar temp. niet goed kon houden.

Je kind is niet automatisch drager hoor.

9. patriciaax3

patriciaax3 Actief lid

20 nov 2009
    354
    0
    16
    maar het is wel redelijk gevaarlijk toch voor je kind??

10. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Ja, je kind kan besmet raken tijdens de bevalling en dan heb je bijv. kans op een hersenvlies ontsteking bij je kindje.

Maar kijk anders eens op de site van Mamzie. Daar staat veel info op, ook over de risico's etc.

11. Esthers

Esthers Bekend lid

7 jul 2009
    541
    1
    16
    zorgkundige
    Flevoland
    Je kindje kan het al wel eerder oplopen dan voor het de baringkanaal bereikt hoor.Maar dit komt echt heel zelden voor,helaas is het gebeurd bij vrienden van ons.Dus hier moet je je niet al te druk over maken hoor!

Bij ons is het gelukkig optijd ontdekt waardoor ik optijd was in het ziekenhuis voor een shotje antibiotica.Ik had met 35 kw mijn eerste weeen die niet echt door zette .Met 36 weken ben ik opgenomen vanwege de weeen en haar hartslag viel steeds weg of kwam onder de 100 slagen per minuut , uiteindelijk is ons dochter met 37 wk heel gezond geboren :D. Echte een reden voor het wegvallen van haar hartslag hebben ze niet gevonden..ze vermoeden dat het kwam door de navelstreng die had ze drie x om haar nek en 1x om haar middel.Maar zeker weten doen ze niet. Wat ik je al vertelde het is belngrijk dat de kleur van de baby niet grauw word de ademhaling mag niet kreunend zijn en haar temperatuur moet goed wezen.Dit zijn de eerste tekenen van de bacterie.ALs je er snel bij bent kunnen ze het kindje dan snel behandelen met antibiotica.Zijn ze er te laat mee dan worden de risico's dus ook vele malen erger.Maar meid geloof me het scheelt dat je nu weet dat je in het ziekenhuis bevalt en dat je je daar optijd moet melden.Door de antibiotica die te toegedient krijgt heeft je kindje dus echt vele malen minder kans op deze infectie.Mijn dochter dus hierom niet eens getest of ze het ook had want ze had toch via mij antibiotica gekregen en.. ik had een keizersnede.Niet dat je het dan niet op kan lopen maar de kans is dan ook al minder....

Het enige wat mij beangstigd met deze zwangerschap is dat dit kindje wel te vroeg geboren word,natuurlijk hoeft dat niet maar ik ben er dus wel bang voor.Je hebt door de blaasontsteking hier wel meer kans op..Maar goed dit hoeft natuurlijk ook niet altijd te gebeuren..

Volgens mij is jouw'n kindje niet meteen ook dragen van deze bacterie mocht het groot genoeg zijn als hij/zij kinderen wil.Het zal dan vast wel getest moeten worden.Maar goed zover zijn we gelukkig nog niet he? Trouwens de ziekte openbaard zich meestal al vrij vlot na de bevalling maar je zal de eerste "drie maanden"?? het extra in de gaten moeten houden.Maar goed dat zul je zowiezo anders ook wel doen.Want wat kan je je druk maken over je kleine frummel ;). Mijn dochter heeft de eerste drie maanden ook naast ons in een wiegje geslapen niet alleen op de bacterie maar ook om de borstvoeding hoor!

Als je nog meer vragen hebt stel te gerust en anders kan je je verloskundige ook altijd vragen!!

12. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Als ze urine op kweek zetten, om een eventuele blaasontsteking op te sporen, zouden ze die streptokok dan altijd vinden, of was het meer toevallig?

13. patriciaax3

patriciaax3 Actief lid

20 nov 2009
    354
    0
    16
    ik denk het wel, ze bekeken bij mij gewoon alle bacterieën die erin zaten om de juiste antibiotica te kunnen vinden om ze te bestrijden, dus ik ga er wel vanuit.

14. patriciaax3

patriciaax3 Actief lid

20 nov 2009
    354
    0
    16
    Dankjewel!!

15. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    maar goed, de streptokokken hoeven niet altijd te zien te zijn in de urine!!
    Dat is alleen maar als er een hoge concentratie van de bacterie er is.
    Dus je urine kan schoon zijn, maar dan kan je WEL draagster zijn van de bacterie

16. sonja17

sonja17 Actief lid

14 feb 2009
    155
    0
    0
    hoi

ik heb precies hetzelfde als jou. Bij mijn vorige bevalling ben ik en mijn zoon ontzettend ziek geworden. hij werd na 10 dagen gelig en ademde heel moeilijk, direct naar het ziekenhuis en in de couveuse met antibiotica, was kantje boord. Ik ben zelf ook heel ziek geworden. Pas bij mijn miskraam een jaar erna werd mij verteld dat het een streptokok is. En nu bij deze zwangerschap mag ik tot de 37e week onder controle bij de vk en daaarna in het het ziekenhuis. Moet zowieso bevallen in het ziekenhuis met antibiotica. Ik zie er enorm tegen op. Maar ben wel blij dat ik weet dat ik het heb, en niet 10 dagen na de geboorte voor verrassingen kom te staan. Sterkte ermee en zet hem op.

17. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe

Dat herken ik helaas maar al te goed. Ook ik maak me daar erg zorgen over. Wat een rot gevoel he..

18. Esthers

Esthers Bekend lid

7 jul 2009
    541
    1
    16
    zorgkundige
    Flevoland
    Ja het is inderdaad een rot gevoel maar het hoeft natuurlijk niet.Het kan natuurlijk net zo goed in week 40 of zelf nog later geboren worden.Maar goed dat het kan,daar blijf ik meer mee zitten.Ik praat mezelf wel steeds in dat het natuurlijk niet hoeft. Maar ik hoor het hier ook allemaal zeggen,dat dit kindje ook eerder komt.Dus dat stelt me natuurlijk ook niet echt gerust. Hoeveel was jouw´n kindje te vroeg?

19. patriciaax3

patriciaax3 Actief lid

20 nov 2009
    354
    0
    16
    Heb jij nu nog steeds vaak blaasontstekingen dan?

20. Esthers

Esthers Bekend lid

7 jul 2009
    541
    1
    16
    zorgkundige
    Flevoland
    Ik ben nu eindelijk 1 weekje vrij van infecties...Ik liep al met met urineweg infecties vanaf week 8 daarna kregen ze hem niet onder controle waardoor ik in de ziektewet belande.Vanwege de harde buiken.Nu zit ik nog steeds in de ziektewet vanwege de harde buiken.....Mijn harde buiken komen dus door de blaasontsteking en gaan ook maar niet weg...Erg vermoeiend kan ik zeggen hoor!! Ik ben benieuwd hoe lang ik infectie vrij ben..Ik slik nu cranberry capsules en ik zorg dat ik veel blijf drinken.Op tijd naar de toilet ga.Want die drang voel ik ook niet meer ..

Deel Deze Pagina