Dag allemaal, ik ben nieuw hier. Ik ben zwanger en zoek iets van vis wat ik lust, een vette vis omdat dat goed zou zijn. Ik lees dat ansjovis goed is, maar stel me ook vragen... Is dat niet rauw? Ik heb hier een vacuumverpakt pakje dat in supermarkt naast de gerookte zalm en garnalen lag. Grijze ansjovissen in olijfolie. Mag je dat eten als je zwanger bent? Of niet omdat dat rauw is? Of is dat niet echt rauw? Alvast bedankt!
Ik denk dat het niet rauw is, maar ansjovis eet je niet echt als andere vis toch? Ik dacht dat je het meer door dingen heen gebruikte als smaakmaker. Het is een enorm zoute vis. Lust je geen gebakken zalm oid? Anders zou ik voor het gevoel gewoon visolie-capsules nemen.
Ja hoor, maar heb het liggen en heb er zin in (als hapje) en vroeg me af of ik dat mocht eten... Dat ziet er toch rauw uit (grijs vel en zacht)... maar wil niks eten wat niet mag...
Rauwe vis mag je gewoon eten, mits het goed vers is. Vacuum verpakte vis, zoals gerookte zalm, mag je niet eten! Door de manier van verpakken kan de listeriabacterie in de vis komen. Niet opeten dus je ansjovis.
Ansjovis is allesbehalve rauw! Wordt eerst een maand gepekeld (vandaar dat ze zo zout zijn) en daarna ingeblikt. Het valt juist voor zwangeren onder de gezonde vette vis Lekker eten dus Edit lees net dat ze niet uit blik komen. Dan weet ik het niet zeker....
Zijn ze met een wit buikje en grijs velletje? Dan zijn ze niet gepekeld maar gemarineerd. Dat zijn dan een soort tapasjes toch? Maar als ze idd vacuum verpakt zijn zou ik niet doen. Ze zijn wel meeeeega lekker.
Gepekeld is niet hetzelfde als niet rauw. Rauw betekent 'niet verwarmd'. De meningen zijn verdeeld over of de vis rauw mag zijn.. In Japan en China komen veel parasieten voor in maag en darmen vanwege alle rauwe vis die gegeten wordt. Ik doe het dus niet.
Oke, meningen verdeeld dus. Huisarts zegt dat het mag. Online lees ik dat het vette vis is en goed is. Maar is idd vacuumverpakt (allee, zoals je charcuterie koopt in supermarkt he)... Idd grijze visjes, in olie. En vreselijk lekker. Maar durf ze dus niet eten omdat ik niet zeker ben...
Je mag alle rauwe vis, behalve tonijn (roofvis, bevat veel lood/kwik). Alles wat vacuüm verpakt is heeft een grotere kans de listeria bacterie te bevatten. Dat geldt ook voor producten die al lange tijd in je koelkast/ in de koeling liggen (bv. fruit en groente, sandwiches etc). Hiermee dus voorzichtig zijn. De kans op besmetting, dus: ziek worden van listeria, is echter zeer zeer klein. Op de site van het voedingscentrum is te lezen dat er per jaar slechts 40-60 besmettingen zijn in heel NL. En daarbij: mensen met een zwak immuunsysteem lopen meer risico. Dat betekent niet dat je niet op moet letten, maar wel dat kansen klein zijn en je je niet overmatig schuldig moet voelen als je per ongeluk iets "van de zwarte lijst" gegeten hebt. Listeria gaat overigens dood bij verhitting. Wil je je ansjovis eten, maar twijfel je, doe ze op de pizza!