Hallo allemaal, Mijn zoontje van 7 weken is heel onrustig. Als hij wakker is is hij constant bezig met huilen, persen of geluiden maken van misselijkheid en dan spuugt hij ook af en toe. Slaapjes doet hij alleen op zijn buik op mijn borst van een paar minuten. S'nachts doen wij hem in zijn eigen kamer in bed en bakeren wij hem in. Hij word dan elke 3 a 4 uur wakker voor flesvoeding. Zouden jullie elke keer na de voeding nog ongeveer 15 min met hem kroelen en "spelen" en hem dan naar bed brengen en inbakeren? Ik ben bang als we hem zo pushen om te gaan slapen steeds dat hij snachts minder goed zal slapen omdat hij dan minder moe is. Of is dit onzin? Ik ben de hele dag en avond zo met hem in de weer. Heb nergens anders tijd voor als hem te troosten, verschillende posities om me neerleggen en zijn beentjes omhoog te doen tegen de krampjes. Om vervolgens de nacht in te gaan en elke 3uur voeding te geven om vervolgens weer 2 uurtjes zelf te kunnen gaan slapen. Sorry voor al het geklaag! Maar ik hoop dat jullie wat tips hebben voor mij zodat het misschoen wat makkelijker kan gaan. Of is het gewoon zoals het is en zal het beter gaan als hij een aantal weken ouder is?
Ken je het boek: baby in een droomritme? Daar adviseren ze ook overdag in te bakeren en zij geven aan dat een baby tot 3 maanden 16-20 uur slaap nodig heeft per 24 uur. (8-10 uur slaap overdag). Heb je een idee waar de onrust / geluidjes vandaan komen? Tips uit het boek: Probeer eens 2 weken lang je kleintje na 30/45 min wakkere tijd weer in bed te leggen. Laat hem overdag niet langer dan 2-3 uur slapen zodat hij overdag voldoende voedingen krijgt en snachts langer slaapt. Ze hebben nu vaak nog geen dag/nacht ritme. Mijn zoontje was ook een erg slechte slaper overdag en s avonds, dit kwam bij hem door de verborgen reflux klachten. Na medicatie ging dit gauw beter. Verder slapen veel baby's lastig in tot 3 maanden, vaak(niet altijd) gaat het daarna beter. Als hij te weinig slaapt overdag, kan hij in een vicieuze cirkel komen met onrust en huilen. Het herkennen van slaapsignalen kan ook nog heel lastig zijn in deze periode. Succes!
Hier hadden we tot een paar dagen terug een aantal keren per dag een zeer ontroostbaar meisje. Wist echt niet wat er met haar was. Overdag na de voedingen ook gelijk huilen, overstrekken, tijdens voeding persen en kreunen. En nu? Meisje is tevreden, persen en kreunen is minder en overstrekken is ook minder. En weet je waarom dat hier zo is? Wij misten haar slaapsignalen! Met honger is ze zeeeeeeeer duidelijk, geeft ook echt wel een paar minuten hongersignalen. Als ze moe is blijkt dat ze maar heel kort signalen geeft en het dan al op een brullen zet (en overstrekken etc waardoor wij dachten dat ze last van dr darmen oid had). Hier is het nu: wakker, voeden, luier verschonen, even in de box als ze nog niet moe is (maar meestal wel, dus vaak maar 1 minuut) en dan bij de eerste kik weer dr bed in. Oftewel: ze is echt alleen wakker voor alle praktische zaken. Maar dat werpt dus wel zn vruchten af, want ze huilt echt stukken minder. En s nachts slaapt ze hier ook gewoon goed. Blijkbaar meisje die meer slaap nodig heeft dan het gemiddelde die genoemd worden in de statistieken. Ik zou dus vooral goed naar je kind blijven kijken. En uitproberen kan altijd!
Het boek heb ik gelijk besteld! Ben benieuwd. Het slapen snachts gaat wel goed gelukkig. Alleen overdags is echt een ramp. Hij geeft snel aan na zijn flesje dat hij moe is door te gapen. Als ik hem dan ingebakerd in bed leg krijgt hij krampjes en smakt en doet hij zijn tong uit zijn mond af en toe. Ook spuugt hij dan soms. Soms kleine beetjes, soms in 1 x veel. Dan ligt hij weer rustig, en dan begint er weer een kramp. Vandaag ga ik het blijven proberen om hem steeds te laten slapen. Maar zit nu een uur te wachten tot hij in slaap valt, maar het lukt hem nog niet.
Na hem 2uur lang te hebben geobserveerd in zijn bedje weet ik het zeker! Hij heeft Reflux! Er kwamen steeds kleine beetjes doorzichtig spuug uit zijn mond rollen, maakte veel geluidjes dat het hem niet lekker zat, beentjes constant de bewegen, overstrekken. Heb hem weer uit bed gehaald en ligt nu te slapen recht op tegen me borst. Hij maakt heeel veel en hard geluid bij elke slok voeding, ik kan hem nu dus beter rechtop voeding geven? Wat zielig dit!! 😞 Heb de huisarts gebeld en kan helaas woensdag pas terecht. Is de acceptabel? Of moet ik eerder terecht kunnen zodat hij waarschijnlijk sneller kan beginnen met de maagzuur remmers? Ik ga alvast zijn bedje aan 1 kant verhogen. Hebben jullie verder nog tips voor mij? Ik snap nu eindelijk waarom het allemaal zo moeizaam gaat!!
Je kunt/mag ook CB bellen. Daar werken ook artsen. Meestal worden H2-remmers bij zulke kleine kindjes door kinderarts voorgeschreven, en daar heb je een verwijsbrief voor nodig! Vind tot woensdag wachten wel wat lang namelijk. Hebben ze geen spoedplekof telefonisch spreekuur? Dat je vandaag niet kan snapnik nog wel, maar morgen zou toch moeten lukken lijkt mij zo.... Verdere tips, niet te volle flesjes geven. Bij te volle maag stroomt er meer terug. Na voeding rechtop houden (draagdoek?) En heel veel geduld hebben. Succes!
Het kan idd reflux zijn, maar hij is nog klein. Ik zou eerst de traditionele leefregels van reflux proberen alvorens medicijnen te geven, misschien helpt het wel. In geval van ons zoontje hielp het in ieder geval: - kleine flesjes (liever klein en vaak dan veel en minder vaak. Als er veel voeding in de maag komt, komt er meer druk op te staan en vergroot de kans op problemen; terug stromen vd melk naar de slokdarm) - alles schuinzetten. Dus onder het hoofdeinde van bijv het bedje een paar dikke boeken/planken. Alles wat schuin kan schuin zetten. - na elke voeding circa 30 minuten overeind houden. (Dag en nacht) - goed laten boeren (bij fv, NIET schudden, maar roeren) Etc.
Bedankt voor de reacties! Ik ga morgen naar het consultatie bureau inloopspreekuur. Heb hem vandaag 2x in zijn schuine bedje gelegd maar dan was het gelijk weer geluiden maken en huilen. Het zit hem dan gelijk niet lekker. Zou het schuin zetten gelijk resultaat moeten geven? Wat me wel al opvalt met het rechtop laten zitten tijdens voeden is dat hij wat minder hard geluid maakt tijdens het drinken. Maar hij is duidelijk niet relaxt aan t drinken. Ik vond het altijd al zo vreemd dat hij zo ging krijsen als ik hem alleen al ging verschonen of verkleden. Maar nu snap ik het. Als morgen het consultatie bureau me wilt wegsturen met alleen het advies van: Alles schuin zetten, recht op voeden, 30 min recht op laten zitten na voeding. Denk ik niet dat ik me hiermee laat wegsturen. Ik gebruik overigens de fles van dr brown. Kan ik met deze wel gewoon blijven schudden omdat hij de luchtbelletjes eruit haalt? Anders blijven er klontjes zitten in de fles van de Omneo voeding.
Ik gebruik geen omneo maar ik zou met een vork roeren en vooral niet schudden, hier krijgt hij mogelijk krampjes van. (Ik heb ook de dr brown). Maar kindjes krijgen geen zware reflux klachten van belletjes. Bij mij hadden de leefregels ook amper effect, mijn zoontje had er trouwens snachts ook veel last van. Zo zielig. Er wordt altijd eerst indikken met Johannes broodpitmeel meel geprobeerd, dit helpt bij sommige kindjes. (Bij mij niet). Dezelfde schrijfster heeft ook een boek: reflux baby. Ik vond dat ook een fijn boek. De kinderarts vertelde mij dat ze tegenwoordig erg terughoudend zijn met medicatie, volgens hem is het niet bewezen dat een maagzuurremmer (mijn zoontje gebruikt Ranithidine) helpt. Ik heb echter wel goede ervaringen, sinds hij dat gebruikt is hij enorm veranderd, veel blijer, rustiger en hij stikt niet meer steeds in het zuur. Mijn zoontje kon ook nooit plat liggen, verschonen doe ik trouwens voor de voeding maar dan nog kwam er zuur omhoog. Er is een protocol voor omgaan met reflux: Advies huisarts of kinderarts bij baby met ernstige reflux | [Babyblog] Succes morgen!
Nu vraag ik mij af hoelang het duurde, vanaf dat je wist dat je baby reflux had, dat het beter met hem ging.
Bij mij ging het bijna direct beter toen hij medicatie kreeg, dit 2x geprobeerd af te bouwen en toen kwamen de klachten direct (hevig) terug. Ik kreeg echter eerst Ranithidine vanwege spruw, achteraf denk ik dat daar geen sprake van was. Ik vond het een erg heftige tijd en vaak met tranen in mijn ogen mijn zoontje vastgehouden bij een verslik/stik aanval. Na medicatie ging hij beter slapen overdag en snachts rustiger slapen zonder alle rare geluiden en stik momentjes. Wat zeiden ze op het cb?
Om klontjes in de fles te voorkomen kan je de voeding oplossen in een deel kokend water. En dan aanvullen met koud water tot de juiste tenperatuur en hoeveelheid. Het is dan alleen even zoeken naar de goede verhouding.
Hier ook reflux wat werd verward met honger. Ook de nachten goed maar overdag drama. Heb aan de bel getrokken vind woensdag erg laat. Medicatie we hadden binnen 24 uur een ander kind
Sorry voor mijn late reactie! Er is een verpleegkundige van het consultatie bureau thuis langs gekomen. Ik zat er helemaal doorheen. Vooral omdat we al weken ons heel erg zorgen maakte en amper konden slapen. Ik vertelde dat ik zeker weet dat hij last van reflux heeft. De verpleegkundige dacht hier ook aan, maar hij was ook OVER vermoeid. Dat wist ik ook al lang natuurlijk, logisch als je maar niet kan slapen! Ze heeft me doorgestuurd naar de huisartsenpost, het was inmiddels 18.00uur. Ze zei dat we om een kinderarts moesten vragen om hem na te laten kijken. Daar aangekomen werden we te woord gestaan door een huisarts in opleiding:x. Ik wilde een kinderarts, maar was niet mogelijk volgens haar. Na aandringen werd een kinderarts gebeld en vroeg de huisarts aan haar voor een telefonisch advies. De kinderarts gaf het advies om minder voeding te geven (90ml 3 schepjes ipv 120ml 4 schepjes). Toen werd er opgehangen. Ik zei dat ik daar helemaal niets aan had want 1 week ervoor deden we dat nog en toen had hij al deze klachten. De huisarts zei; sorry maar ik moet nu ook weer verder. Je moet over 2 dagen je eigen kinderarts maar even bellen. Ik wilde geen dag langer meer wachten! Ik wilde dat mijn zoontje NU geholpen werd. Ik kon alleen nog maar huilen, voelde me zo machteloos. Nu ik er eindelijk zelf (ook dat nog eens) achter was gekomen waar hij last van heeft werd ik nog niet direct geholpen. Ik heb toen de couveuse afdeling gebeld waar mijn zoontje had gelegen voor 1 week na zijn geboorte. Zij zou nog een x de kinderarts vragen of ze wat voor mij kan betekenen. Ik werd toen terug gebeld en heb 30min met de kinderarts die toen dienst had aan de tel gezeten. Het advies was voeding verdikken met nutritron. We zijn hier gelijk mee begonnen. Onze zoon dronk direct veel rustiger en met veel minder geluid, maar de rest bleef het zelfde. 2 dagen laten onze eigen kinderarts gebeld en we mochten beginnen met Ranitidine 2 x per dag 1ml per x. We beginnen nu langzaam verbetering te zien. Vannacht heeft hij zijn record verbroken: 5.30min achter elkaar geslapen! Ook huilt hij aanzienlijk minder vaak. Ik begin voorzichtig blij te worden!!
Wat fijn dat er langzaamaan verbetering komt!!! Heftig dat de huisarts niet doorpakte, gelukkig kon de couveuse afdeling voor jullie bemiddelen. Good luck