kan ik mijn zoontje al zindelijk maken

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door miss, 31 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miss

miss Fanatiek lid

20 mrt 2008
    1.647
    0
    0
    Mijn zoontje is in april 2 geworden. Ik wil proberen om hem zindelijk te maken maar ik zou niet weten hoe ik dat moet aanpakken. ik heb het potje al geprobeert maar hij begint al te huilen als hij het ding ziet. de wc ring vind hij wel leuk maar hij iwl er alleen op zitten.
    en het valt me op als hij zou plassen dan plast hij omhoog. is dat normaal in het begin? of kan ik gwoon beter de luier uitlaten ofzo? ik merk dat hij smorgens na de nacht vaak niet zo een grote plasluier heeft. overdag is het verschillend maar over het algemeen verschoon ik nog zo een 5 a 6 luiers per dag afhankelijk van hoeveel ontlasting hij doet.

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    1e opmerking: hij is nog wel jong. Jongens zijn over het algemeen pas op hun 3e zindelijk..

Probeer het vooral leuk te houden. Begin eens met 1 keer per dag op een vast moment hem op het toilet te zetten. Om te wennen aan de bril.
    Als hij op dat moment ook een plasje doet, maak er dan een feestje van. Lukt het niet, dan geen negatieve aandacht geven.
    Dat kun je langzaam uitbreiden..

Je kunt hem ook zonder broek laten lopen. Maar de kans dat het lukt is op deze leeftijd nog niet zo groot. Ik deed dat toen eens in de 2a3 maanden een ochtend. Als het dan niet lukte, hield ik er weer mee op. Het moet gewoon wel leuk blijven.

Mijn jochie was uiteindelijk 3,5 toen hij opeens na zo'n ochtend gewoon nog droog was. Hij was toen ook direct goed zindelijk. Heeft helemaal geen stress opgeleverd, kwestie van geduld..

Wat bedoel je met omhoog plassen? Als mijn jochie gaat zitten, dan moet hij even zijn geval naar beneden duwen, anders plast hij naar voren ipv in de pot. Bedoel je dat?
    Als hij staat te plassen moet je soms de voorhuid een klein stukje terughalen..

3. miss

miss Fanatiek lid

20 mrt 2008
    1.647
    0
    0
    ja ik bedoel dat het dan niet in de pot komt. ik zet hem idd af en toe er al op en soms vraagt hij er ook zelf om, laatst wou hij per see de luier af op de wc.... ik wacht het nog wel ff af dan. heel erg bedankt voor je tip.

4. Alita

Alita Niet meer actief

Ons meisje was begin dit jaar zindelijk....ik ben eens langzaam vorig jaar zomer begonnen met de luier uitlaten en kijken wat ze doet...erg bijzonder vondt ze het nog niet. Opeens vondt ze het echter vies en dat is een begin.

Ik had ook een potje maar die vondt ze hier ook niks....uiteindelijk gewoon iedere morgen op de wc gezt met zo`n verleiner en een paar keer per dag. Luier uitlaten en kijken wanneer ze het gaat aangeven. Had ze op de wc geplast of gepoept kreeg ze een stickertje. Ik had gewoon een leuk boekje gekocht waar je eigenlijk in kleurt en daar plakte ik de stickers in. Nou dat boekje werd altijd trots geshowd aan iedereen!

Je moet het zelf aanvoelen....interesseert het je kindje nog nisk hou maar op! Maar je zult het zelf merken als hij ereen toe is hoor...dit is niet leeftijdsgebonden vindt ik het ligt gewoon aan je kindje....

Succes en het is even aanpoten hoor maar je zult merken opeens kan hij het!!

5. veertje

veertje Fanatiek lid

Je kan het altijd proberen. Gewoon lekker zonder luier laten lopen en als hij dat niet wilt dan moet je hem niet dwingen.
    Het moet voor hem leuk blijven.
    Ik ben nu ook al langszaam met Lisa begonnen omdat ze het zelf aangeeft dat ze op het potje wil als ik naar de wc ga en af en toe komt ze naar me toe en zegt ze boek uit, luier uit, potje plas maar vaak doet ze niks. Van de zomer laat ik haar gewoon lekker de hele dag in een onderbroekje lopen en dan zie ik wel of ze er klaar voor is of niet..

Stijn was met 22 maanden zindelijk. Hij wou zelf geen luier meer om dus ik heb daar aan toe gegeven en na 3 weken was hij compleet zindelijk (ik deed hem wel een luierbroekje aan als we weggingen maar noemde dat een speciale onderbroek want als ik het woord luier noemde dan begon hij te huilen en schreeuwen en kreeg ik hem echt niet om) en thuis liep hij alleen in een onderbroekje en de dweil stond paraat :D Hij heeft de eerste 2 weken er alles onder geplast..

6. Coco

Coco VIP lid

31 aug 2007
    6.135
    0
    0
    omg. Rotterdam
    Wij zijn vorig jaar zomer ermee begonnen. Als het lekker weer was lieten we hem af en toe lekker in zn blote kont lopen. Het duurde best een tijdje, hij plaste dan vaak op de grond. In augustus was zijn eerste plasje op het potje, hij was toen 2 jaar en 2 maanden. Daarna had hij het wel vrij snel door, en hebben we de luier afgelaten. Wel nog af en toe ongelukjes, maar hij had door wanneer hij moest en waar hij moest, was alleen soms te laat.

7. Bri

Bri Niet meer actief

Ik denk niet dat je een kind zindelijk kunt maken, wel dat je ze kunt helpen bij het zindelijk worden.
    Om zindelijk te worden moet een kind kunnen voelen dat hij/zij poept of plast. Vervolgens moet een kind ook nog van tevoren gaan aanvoelen dat ze moeten. En dan moet hij/zij dat zelf ook kunnen beïnvloeden, oftewel het kunnen ophouden en het bewust laten lopen. Zolang een kind dat niet kan, zal het ook niet zindelijk worden.

Als je kind dat wel kan, kun je ze in elk geval kennis laten maken met het potje of de wc (wij gebruiken een wc-bril verkleiner, geen los potje). Een keer op zitten met kleren aan. Mee laten kijken als jij naar de wc gaat. Een keer op zitten met blote billen. En dan eventueel belonen als ze iets op het potje doen.

Het ene kind wordt binnen een week zindelijk, het andere kind heeft daar langer voor nodig. Maar ze worden het pas als ze daar lichamelijk aan toe zijn.

8. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Mijn dochter heeft al heel lang intresse in het potje en de wc. Zo nu en dan zetten we haar op de wc of laten wij haar even in de blote billen lopen met het potje bij zich.

Geeft de nodige ongelukken maar ja... We gaan niet pushen en houden het dus ook maar bij af en toe. Als het haar eenmaal 1 keer gelukt is zal het vast makkelijker gaan.

Probeer het leuk te houden en alleen op de wc te zetten wanneer hij het zelf wilt. Anders gaan ze er een negatieve gedachte bij krijgen.

9. Senais

Senais Fanatiek lid

27 jul 2008
    3.089
    0
    0
    Mijn oudste wilde met 2,5 jaar af en toe al geen luier meer om, maar het ging gewoon niet. Ze wilde geen luier, geen potje en ook geen wc. Tsja...dan werd het toch maar weer de luier. Toen ze net 3 was wilde ze weer geen luier om. Prima, hebben we gedaan. Ze was vrijwel meteen zindelijk overdag. Na een week wilde ze ook geen luier meer om 's nachts. Ook geprobeerd en ze is ook eigenlijk vanaf nacht 1 zindelijk. Ik maak haar ook niet neer wakker voor een plasje. Deed dat de eerste 2 weken wel, maar daar werd zo ontzettend chagrijnig van en dan hadden we een heel drama. Nu gaat ze gewoon zelf plassen op een potje snachts als ze moet.

Ik begon me al zorgen te maken dat ze niet zindelijk zou zijn als ze naar school zou gaan. En opeens was ze binnen 1 week van hele dagen luiers dragen naar helemaal zindelijk, overdag en 's nachts! Het kan dus ineens heel snel gaan :)

Maar als ik dit zo lees van je zoontje zou ik er nog even mee wachten. Als hij nu al moet huilen bij het zicht van een wc of potje zou ik zeker niks pushen, straks wil ie helemaal niet meer. Succes! :)

10. Klevkin

Klevkin Bekend lid

26 aug 2008
    659
    1
    0
    Begeleider van zelfstandig wonende l.v.b.ers (24 u
    Friesland
    Mijn dochter is 14 april 2 geworden en is nu sinds 2 weken zindelijk, en sinds gisteren zodanig dat ze echt alleen bij het slapen nog maar een luier om hoeft. Dus het kan wel.

maar elk kind is anders. Mijn dochter maakte er een enorme strijd van elke keer dat de luier om moest. Daar had ik geen zin in, maar op het potje zetten was ook een strijd, dat wilde ze ook niet. Heb haar uiteindelijk in haar onderbroek laten lopen, toen begon ze te plassen, hield ze het op van schrik (was wel binnen, buiten kon het haar niks schelen, liet ze het gewoon lopen). Ik dacht dat ze klaar was, dus had haar voor de associatie op het potje gezet (wat ze helemaal niet erg vond, geen gebrul dit keer), en daar bleek ze verder te plassen. Dit is 2 keer zo gegaan, de derde keer ging ze voordat ze moest plassen op het potje. Daarna zo nu en dan nog een ongelukje, vooral het poepen is ze nog niet zo'n held in op het potje of op de wc. Maar plassen doet ze alleen nog op de wc.

11. miss

miss Fanatiek lid

20 mrt 2008
    1.647
    0
    0
    hoi allemaal wat fijn dat er zoveel reacties komen!!

mijn zoontje heeft ook al wel heel lang intresse maar alleen in de wc en de wc verkleiner. het potje vind hij eng. Dus kan ik het beter proberen met de toiletverkleiner denk ik. zijn intresse is nu ff weg, ik vraag hem weleens of hij naar de wc wil dan zegt hij nee dus doe ik eht ook niet. maar ik ga toch eens proberen om hem 1 keer per dag erop te zetten inderdaad. morgen toch maar eens proberen.

12. Mayon

Mayon Niet meer actief

Ik lees dit toevallig, lees hier haast nooit natuurlijk. Maar vanaf dat mijn dochter 1 is hoor ik al van verschillende kanten dat ik de pot er bij moet pakken.. Heb het vorige week voor het eerst gedaan, ze is wel scherp in die dingen hoor, zij meteen mama en wees naar de toilet. Ze ging ook heel even persen toen ze erop zat. helaas is ze laatst gevallen ernaast, nu wil ze niet meer..Maar ik vind het zo jong.. Was dat voeger zo?? Ik mocht een po-stoel mee als ik wilde.. (schoonmoeder is over de 70)

13. Pruts27

Pruts27 Fanatiek lid

6 jan 2008
    1.275
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Kampen
    Onze zoon wordt half augustus drie. Voor een paar maand geleden wou hij in één keer op de wc op het kdv. Thuis ging hij af en toe op de wc of potje, maar we pushen hem niet. We vragen geregeld of hij moet plassen en soms gaat hij dan op de wc met brilverkleiner en krijgt hij een sticker op zijn plaskaart. Straks kan hij lekker zonder luier buiten en hopelijk gaat het zindelijk worden dan vanzelf.

14. Bri

Bri Niet meer actief

Vroeger werden kinderen ongeveer een jaar eerder zindelijk dan nu. Dat komt vooral doordat de huidige luiers veel beter absorberen, en het dus langer duurt voordat een kind uberhaupt voelt dat hij/zij plast.
    Als je je kindje wilt stimuleren, zou je dus kunnen kiezen voor katoenen luiers, of je kind in een onderbroekje laten lopen. Reken wel op véééél was.
    Maar ik blijf erbij: een kind moet het fysiek kunnen, anders wordt het alleen maar frustratie zonder resultaat.

(hier: zoon is 3, sinds half jaar aan het oefenen, nu vrijwel volledig plaszindelijk overdag (heel af en toe een ongelukje van een paar druppels) maar in bed moet hij nog wel een luier om, en poepen op de wc wil hij écht niet. hij houdt het net zo lang op tot hij een luier om krijgt.)

15. Mayon

Mayon Niet meer actief

Ja dat van die luier dat klopt. Nee het gaat er niet om dat ik haar al zindelijk wil maken, maar om het feit dat ik zo laks ben ;)

16. Klevkin

Klevkin Bekend lid

26 aug 2008
    659
    1
    0
    Begeleider van zelfstandig wonende l.v.b.ers (24 u
    Friesland
    Vind jouw dochter nog wel erg jong voor zindelijkheidstraining hoor. Ik heb wel aangehouden dat ze in elk geval zelf haar broek naar beneden kan krijgen. Heb ooit eens van 5 signalen wanneer ze er klaar voor zijn. En eentje daarvan is dus idd zelf de broek naar beneden kunnen doen.

Het schijnt dat kinderen ook pas vanaf ongeveer 2 jaar er echt controle over krijgen.

Zou iedereen lekker laten kletsen als ze zeggen dat je het potje erbij moet pakken, je wilt er denk ik ook niet teveel druk op gaan leggen!

Deel Deze Pagina