Hallo iedereen, Ik weet niet of ik dit op een goede plek heb geplaatst maar ik loop hier al een hele poos mee rond. Mijn ventje van 1 zit op een kinderdagverblijf en ik weet niet of ik hem moet verplaatsen. Als we ernaar toe gaan dan is hij meestal erg blij om daar aan te komen. Maar er zit mij iets niet lekker wat betreft die opvang. Missch ben ik overbezorgd? Het is meerdere malen voorgekomen dat als ik mn kindje ophaal dat ik een kind zie huilen (helemaal overstuur) en dat dit wordt genegeerd en niet wordt getroost. Toen ik mijn zoontje vorige week bracht en een praatje maakte met een leidster was er een kindje van ongeveer 4 maanden denk ik volledig genegeerd toen hij flink aan het huilen was in bed. Als ik binnen stap en mn kleine zn jas en schoentjes uit doe, word er meestal na het open doen van de deur niet echt aandacht besteed dat ik als ouder mn kind breng. Als mn zoontje slaapt bij binnenkomst dan wordt er keihard geroepen: ..... is hier!!! Waardoor hij dus niet rustig op bed wordt gelegd maar wakker schrikt. Hij lekt vaak door (Poepluiers op rompertje) een paar keer per wk. Ik weet niet wat ik hier echt mee moet doen. Met de leidster van de opvang heb ik absoluut geen binding mee. Maar mn kleine is toch meestal wel blij om ernaar toe te gaan. Soms vraag ik me af: In hoeverre je dat bij zo een klein kind kan merken. Het zijn verder jonge meiden en stralen geen warmte uit op 1 leidster na daar is hij helemaal gek op, die is zo lief! Ik ben bang dat als ik een klacht indien dat het effect zal hebben op de zorg van me kind. Liefs, ML Hoop van jullie graag een mening hierover te horen.
Kindjes laten huilen terwijl ze op de speelzaal zijn, gebeurt hier niet (niet waar ik bij ben). Althans, natuurlijk zullen ze wel eens een moment moeten wachten, maar ik zie het vrijwel niet voorkomen. Op de slaapzaal gebeurt het echter wel. Je kunt niet bij ieder kind aan bed gaan staan als ze even huilen wanneer je ze in bed legt. Je kunt ze er evenmin steeds uithalen, want dan slapen ze niet. Ik vind dat dus niet meer dan logisch. Ik doe het zelf bij mijn zoontje ook. Mijn zoontje lekt daar ook regelmatig door terwijl dat thuis nauwelijks gebeurt. Ook dat vind ik logisch. Met al die kinderen in de luiers, merk je gewoon minder snel wanneer er eentje gepoept heeft. Je zit er tenslotte niet constant met je neus bovenop. En mijn zoontje speelt gewoon vrolijk door als ie gepoept heeft. Ik begrijp dat ze dat niet altijd binnen 10 minuten door hebben. Gevolg is dat ze sneller doorlekken. Ik denk dat jouw gevoel van onvrede wordt versterkt door het feit dat je geen goed contact hebt met de leidsters. Dat is namelijk wel erg belangrijk. Ik zou er dan ook een slecht gevoel aan over houden. In mijn geval zijn de leidsters juist heel lief en geinteresseerd. Ze maken altijd een praatje met me, zijn enthousiast als ik zoonlief kom brengen en ze vragen ook regelmatig naar mijn zwangerschap. Dat zorgt ervoor dat ik er vertrouwen in heb dat ze echt niet zomaar kinderen aan hun lot overlaten waardoor ik het denk ik ook makkelijker te accepteren vind als er een kindje huilt in bed. Heb je binnenkort geen oudergesprek waar je dit kunt aangeven?
Ik denk dat dit geen onoverkomelijke dingen zijn, maar dat je gevoel hierover inderdaad wordt versterkt omdat je toch al negatief tegenover het kdv staat. Ik begrijp het wel volkomen hoor, want ik heb het zelf ook. Als mijn zoon met hele vieze kleren thuiskomt betrap ik mezelf op de gedachte dat ze hem aan zijn lot hebben overgelaten tijdens het eten. Terwijl ik ook wel weer weet dat dat niet zo is. Maar op mijn kdv lopen er ook veel van die jonge meiden rond (stagiaires en invalkrachten). Dat zit me eigenlijk helemaal niet lekker. Ze zijn vaak wat afstandelijker en killer dan de oudere, vaste leidsters. Ik vind het ook niet prettig om mijn zoon aan hun af te geven, maar probeer me er niet te druk om te maken... hij heeft het namelijk wel naar zijn zin daar.
Ik had dit gevoel bij de peuterspeelzaal waar Isabella de eerste keer naartoe ging. De leidster vond ik echt vreselijk. Ik was een keer bij het ophalen eerst achter het raam wezen kijken. En toen werd mijn dochter geslagen. In plaats van te troosten werd ze aangesproken op haar huilgedrag. Ik heb haar eraf gehaald. Puur om mijn gevoel. Ze ging er ook niet graag naartoe moet ik eerlijk zeggen. Nu zit ze ergens anders met super leuke en echt goede juffen Ze wil nu juist daar naartoe en heeft super veel plezier. Ik zeg dus: volg je gevoel.
Bedankt voor jullie reacties, ik heb inmiddels een ander kdv gebeld (met gemixte gevoelens) om daar even te kijken. Afgelopen week was een leidster de bedrijfsleidster dr nagels aan het doen op het KDV (!!) en ik werd volkomen genegeerd bij het ophalen, vroeg een paar keer naar zn speen en werd niet echt op gereageerd... maar goed vandaag was tie super vrolijk toen ik door het raampje keek voordat ik binnen kwam. Het is echt moeilijk af te wegen als je kindje het niet zelf kan aangeven. Als ik hem daar weghaal dan is hij toch 't vertrouwde plekje kwijt. Pff...!!
Hier precies het tegenovergestelde. De oudere leidsters vind ik maar gefrustreerd en chagerijnig, sarcastisch soms! Vorige week is ons meisje voor het laatst naar het KDV geweest. Wij hadden vanaf de 1e wendag al een rotgevoel en dat is nooit meer weggegaan, sterker nog, het is helaas meerdere keren weer bevestigd. Ik zou zeggen, geef het nog een kans (of twee) maar als het niet beter wordt: actie ondernemen en je kindje ergens anders plaatsen. Wij hebben gekozen voor een gastouder (mede vanwege wachtlijsten op KDV's die wel goed zijn) Sterkte, ik weet hoe je je voelt!
Een lastig dilemma inderdaad! Het belangrijkste is dat je kind het naar zijn zin heeft en dat heeft ie blijkbaar. Maar het is ook erg belangrijk dat jij met een gerust hart op je werk zit. Ik vind de situatie die je omschrijft (dat ze je negeerde terwijl ze met d'r nagels bezig was) trouwens onaanvaardbaar. Ik kan me goed voorstellen dat je er een slecht gevoel over hebt! Het is toch een (belangrijk) onderdeel van je baan om de ouders de dag bij te brengen? Als je besluit om over te stappen, zou ik er wel alsnog een melding van maken!
Hier sluit ik me bij aan. Moet ook eerlijk zeggen dat ik nooit zo goed begrijp waarom mensen hun kleintjes ergens laten zitten terwijl hun gevoel niet goed zit. Ik had echt verder gekeken.
Ook ik heb dat gevoel gehad, maar deze KDV WAS gewoon ook heel slecht, in werkelijk alles. Ik heb mijn zoontje daar weg gehaald en gekozen voor een gastouder. Voel me daar veel beter bij!
Nou, morgen gaat ook mijn dochter voor het eerst naar een gastouder. Vandaag gesprek gehad met het KDV en gezegd dat ze daar niet weer terugkomt. Heb nog weer een aantal nare ervaringen gehad daar, maar eigenlijk is het vertrouwen er nooit geweest.
Ik heb daar ook mee gezeten en toen (om andere redenen) mijn dochter naar een ander KDV gebracht en wat een verschil! Op dit kdv zijn ze zoveel liever en meer betrokken. Mijn dochter gaat nu heel erg graag naar het kdv, dat was eerst echt niet zo hoor! Maar wat bosi al zegt, volg je gevoel...