ontroostbaar op het kdv

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Ennas86, 21 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    Hoi hoi!

Even een vraagje:
    Finn gaat elke vrijdag naar het kdv. Vanmiddag belde ze me op (dit is de 2e keer) of ik hem op kon komen halen, omdat hij ontroostbaar huilde en ze wisten niet meer wat ze met hem moesten doen. Hij wilde niks, niemand kreeg hem stil en tevreden. Hij at ook slecht. Maar verder is ie niet ziek.
    Ik heb hem dus opgehaald en naar mn moeder gebracht, die gelukkig thuis was en geen plannen had verder. Dus kon ik daarna weer gewoon naar het werk.
    Maar is dat normaal dat ze bellen met het verzoek om hem op te komen halen omdat hij 'ontroostbaar' is. Als ie nou ziek zou zijn, snap ik het! Maar ik kan toch moeilijk elke keer van het werk gaan, om hem op te komen halen, omdat meneertje het niet naar z'n zin heeft die dag?

Ik heb er met m'n zus nog over gehad, zij heeft een kindje van bijna 2 jaar en hij gaat ook naar het kdv, en zij zegt dat het helemaal niet zo kan, dat ze zélf meer moeite moeten doen om hem tevreden te krijgen. Een stukje wandelen ofzo?!
    Want, en daar heeft ze wel gelijk in, ik moet natuurlijk wel oppassen dat dit niet elke week gebeurt, want als ik elke keer van het werk moet, zijn ze op het werk natuurlijk niet blij mee! En logisch natuurlijk! Plus het feit dat Finn ook wel in de gaten gaat krijgen, dat als hij blijft huilen, dat mama hem wel op komt halen!
    Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling!

Hebben jullie hier ervaring mee? En eventueel mensen die op een kdv werken? Hoe gebeurt dat bij jullie?

2. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Heb er geen ervaring mee, maar als de leidsters alles hebben geprobeerd dan kan ik me voorstellen dat ze bellen. Ga er vanuit dat ze niet al gelijk gebeld hebben maar dat ze toch wel echt een tijd geprobeerd hebben hem stil te krijgen, op een gegeven moment moeten ze toch een keus maken en ze hebben daar natuurlijk ook nog andere kindjes die verzorgd moeten worden

Kan het niet zijn dat hij tandjes krijgt ofzo, de onze was daarom laatst ook ontroostbaar, niks was goed. Dit was gewoon thuis maar kan me voorstellen dat als dat op het kdv was geweest ze ook gebeld hadden. We zijn in de nacht zeker een uur bezig geweest om haar een beetje rustig te krijgen al alle mogelijk manieren maar niks hielp.

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ervaring helaas ..

Mijn jochie ging met 15 maanden voor het eerst, en kon slecht wennen. De 1e 2 wendagen ging prima, maar daarna was het mis. Na 2,5 uur proberen hebben ze gebeld: hij wilde niet eten, niet slapen, en huilde alleen maar. Toen ik kwam vond ik hem er ook slecht uitzien, latargisch geloof ik, helemaal van de wereld.

Ik vond het ook prima dat ze belden. Ze hadden hem 2,5 uur bijna 100% aandacht gegeven, en dan nog was hij niet stil te krijgen. Dat was gewoon niet gezond meer..

Wel gewoon de week erna weer heengedaan. Hij ging trouwens 2 keer per week, dat was het advies, omdat ze met 1 keer vaak moeilijker kunnen wennen, zeker als ze 9maand+ zijn, dat zijn ze zich toch bewuster van het gemis van papa/mama..

Uiteindelijk is het bij ons wel goedgekomen, ik heb hem maar 1 keer zo snel opgehaald. De dag erna van te voren al een halve dag afgesproken, en daarna weer hele dagen. Natuurlijk niet direct zonder problemen, hij heeft een dik half jaar gehuild bij het afscheid, maar dat werd wel steeds minder. En hij was de rest van de dag steeds vrolijker.

Dus het is een kwestie van lange adem, en ook een beetje naar je kind luisteren..

4. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Nou, toeval bestaat niet?

Wij hebben deze week Mini ook al twee keer eerder op moeten halen omdat ze gewoon echt niet in haar hum was.

Mini is een tevreden kindje, absoluut niet makkelijk, ze vindt het tot nu toe super op het kdv omdat er altijd wel wat gebeurt. Ze slaapt er minder dan thuis, maar dat haalt ze thuis meestal wel weer in dus daar heb ik niet zo'n probleem mee.

Maar ze is ook heel huilerig op het kdv, eet nog wel goed daar en slaapt nu echt bijna niet (halfuurtjes, thuis wel anderhalf 1 twee uur per slaapje).

Ik heb ook een beetje datzelfde gevoel: toevallig waren we deze week best flexibel wat werk betreft en was het geen probleem, maar als we het druk hebben kunnen we niet voor elk 'wissewasje' maar de kleine gaan halen. En wij hebben ook geen ouders in de buurt die kunnen inspringen.
    Wij denken trouwens dat ze idd tandjes krijgt, ze heeft voor het eerst een beetje luieruitslag en is erg wisselend van humeur. Dus hopelijk zit er een rustiger periode aan te komen! :)

5. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.816
    4.057
    113
    Hier laten ze je de kleine ook ophalen hoor als die ontroostbaar is. Ze doen wel veel om ze proberen tevreden te krijgen, maar als het echt niet gaat dan bellen ze ook of je de kleine komt halen.

Zou jij je er prettig bij voelen als je aan het einde van de dag de kleine komt halen en hoort dat hij de hele dag ontroostbaar is geweest en dat zij hem wat ze ook deden niet tevreden konden krijgen, maar dat ze het maar zo hebben gelaten omdat je hem liever niet ophaalt om die reden?

6. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Ik zou juist blij zijn als ze hierover belden...als ze alles geprobeerd hebben! Zou t echt vreselijk vinden als ik zou weten / achteraf zou horen dat mijn kind t zo slecht naar de zin zou hebben.

7. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    ik ben ook zeker blij dat ze bellen als het niet gaat. Ik vind het echt verschrikkelijk als hij het niet naar z'n zin heeft, maar ik heb ook geen andere opppas.
    Tenzij het vaker gebeurt en ik geen opppas meer nodig heb, omdat ik thuis ben door ontslag!

een collega haar contract is namelijk niet verlengt, omdat ze continu weg moest om haar kindje op te halen.

Daar ben ik namelijk wel bang voor. Maar hoe moet ik het oplossen dan? Ander kdv is geen optie, vanwege de lange wachtlijsten. En dit kdv is kleinschalig, dus geen andere locatie.

8. Theepot

Theepot Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.447
    0
    36
    Zuid Holland
    Je man kan hem toch ook een keertje ophalen? Of misschien je moeder?
    Denk dat je op die manier een beetje moet afwisselen als het gebeurd, zal vast weer overgaan hoor!

9. tulip

tulip Niet meer actief

misschien even een kritische opmerking, maar ik vind het heel raar dat je wordt opgebeld om je kindje op te halen als het niet gaat. Bij ziekte is het logisch natuurlijk. Ik werk nu 6 jaar in de kinderopvang en mij maak je niet wijs dat als er lichamelijk niks is met het kindje, dus ziek ofzo dat het kindje dan de hele dag huilt. En zeker niet ineens. Jullie kindjes slapen toch ook daar of niet??? Als ze met je kindje op schoot zitten en met een knuffeltje of speentje, dan zal die toch vast wel stil worden. Het komt op mij een beetje over alsof ze graag willen dat de kindjes zelf even stil zijn, dus in de box of schommel en dat ze geen tijd hebben om met je kindje rond te lopen. Ik wil hiermee echt het kdv niet afzeiken, maar ik vind het toch wel erg vreemd klinken.

Dat ze je bellen om te laten weten dat het even niet zo gaat vind ik nog wel wat inzitten, maar vragen of je hem/haar kan komen halen dat vind ik echt bizar en zeer onprofessioneel. Ik zelf weet maar al te goed dat er nog meer kindjes zijn, maar ik vind dit toch niet kunnen. Dan moeten ze even praktisch nadenken en bv gaan wandelen met jouw kindje en nog een paar, dan blijven er nog collega's over voor de andere kindjes. Ik heb ook verschillende kindjes gehad die het heel moeilijk hadden, ik bespreek dit met ouders maar heb echt nog nooit een ouder gevraagd het kindje op te halen.:(

ts, ik zie dat je zoontje 10 maanden is, het kan best even een moeilijke periode voor hem zijn, omdat hij wellicht wat eenkennig wordt en maar 1 dagje per week gaat. Absoluut geen kritiek hoor, mijn dochtertje gaat ook maar 1 dagje:D maar ik probeer even mee te denken wat het kan zijn.

10. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ik werk niet op een kdv (mijn dochter gaat wel 2 dagen per week) maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel met Tulip eens ben...

11. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Mijn zoontje heeft t ook gehad, die huilde zo erg op t kdv, dat als ik m weer ophaalde hij nog lang na-aan-t-snikken was..

Uiteindelijk zijn we erachter gekomen dat hij erg gefrustreerd was dat hij zelf nog niet veel kon, maar wel wilde.. En dat hij op een groep zat van 0 tot 4.. Hij zag dus kindjes die veel konden, wat hij dus wel wilde, maar lukte m niet..
    Ik en/of mijn man hebben m een aantal keer eerder opgehaald..

Gelukkig had ik m nog op een ander kdv ingeschreven ivm een babygroep (daar ging mijn voorkeur naar uit) en heb m toen t kon over gezet op t andere kdv..

Ik heb ook wel eens gedacht: wat doen jullie allemaal om hem wel tevreden te houden. Thuis was t ook niet altijd makkelijk, maar huilde hij nooit uren..
    Sinds hij op t andere kdv zit (sinds dat hij een maand of 9 was,hij is nu inmiddels 2) doet hij t prima! Nog nooit heb ik m op hoeven halen, nog nooit heeft hij een dag gehad waar hij alleen maar heeft gehuild, of dat hij nog nasnikkend mee naar huis ging.

Oja, in die tijd maakte ik gebruikt van flexopvang, 52 uur verdeeld over de maand en dan bijna nooit hele dagen..

Hoop dat je kindje zich snel prettiger voelt op t kdv.. Ik vond t vooral een signaal dat hij het daar niet naar zijn zin had..

Sterkte en succes

12. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Mini huilt dan niet de hele dag hoor, meestal gaat het overdag gewoon goed maar is ze na het laatste slaapje wat uit haar hum. En dan vind ik inderdaad dat ze niet iedere keer hoeven te bellen of ik haar eerder op kan komen halen. Het mag best een keertje voorkomen dat ze bellen en zeggen: 'joh, ze heeft het een beetje moeilijk, als je eerder kán komen dan graag'. En dat heb ik van de week dus twee keer gedaan maar dat kan gewoon niet altijd.

En of ik het dan niet erg vind dat mijn kindje het niet naar haar zin heeft? Tja, ze is thuis ook weleens chagrijnig en dan is er ook (zelfs) door mij geen land met haar te bezeilen hoor. Ze kan nu eenmaal niet 100% van de tijd een toffe tijd hebben, zo werkt het nu eenmaal niet in het leven. En natuurlijk wil ik liever dat ze altijd alleen maar supervrolijk is daar maar ze mag van mij ook haar buien hebben en als dat op het kdv gebeurt is het het werk van de leidsters om daar iets leuks op te bedenken. Over het algemeen is ze gewoon een lief, zelfstandig en rustig kindje en vindt ze het onwijs leuk op het kdv.

13. Charlie0

Charlie0 Niet meer actief

Hallo,

Ook hier iemand die al jaren in de kinderopvang werkt.

Het is belangrijk om goed te kijken en luisteren naar het kind.
    Een ouder kent het kind het beste natuurlijk.
    Leidsters zullen altijd hun best doen om ervoor te zorgen dat de kinderen een fijne dag hebben, dit is ook het grootste doel in mijn ogen.

Leidster bellen echt niet om elk "wissewasje" zoals eerder genoemd. Er zal altijd in zulk soort situaties met ouders overlegd worden. De ene leidster zal het tactischer brengen als de ander, daar ben ik het mee eens. Verplichten om een kind op te halen is misschien niet de juiste woordkeuze maar ik neem aan dat het met goede bedoelingen is.

Misschien een tip voor een kind in het wenproces.... Als een kind heel moeilijk getroost kan worden kan het nog weleens helpen om een kledingstuk (shawltje bijv) mee te geven naar het kdv zodat het kind bij verdriet een vertrouwde geur bij zich heeft.

Voor een kind kan een kdv een hele omschakeling zijn en in het begin kan het helpen om het kind wat eerder op te halen.
    Een verdrietig kind een hele dag is niet te vergelijken met een ziek kind. Een kind met koorts kan zich nog beter voelen als een kind wat alleen maar verdrietig is omdat hij/zij niet gewend is aan de omgeving en zijn/haar ouders mist.

In ieder geval, veel succes!

14. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Charlie, je hebt gelijk dat het verschil in tact tussen leidsters erg groot is. Die van ons zijn trouwens heel goed hoor, die bellen altijd om 'even te overleggen' dus dan voel je ook geen verplichting. Maar nogmaals, dat kan gewoon niet iedere kdv-dag zo zijn.

Mini gaat al naar het kdv vanaf dat ze 3,5 maand was en ze heeft nu de éénkennigheidsfase waar ze doorheen moet. Vandaar dat ik me er ook niet te druk over kan maken en het soms wel een wissewasje vind als ze bellen van het kdv, het hoort en nu eenmaal bij. Afgelopen weekend was ze bij opa en oma logeren voor het eerst en daar had ze het ook moeilijk op momenten. Maar ze moet leren dat mama en papa haar altijd op komen halen: als ze even naar de plee zijn maar ook als ze een weekendje weg zijn of als ze gaan werken. En dat leert ze alleen maar als je ook weg gaat (en weer terug komt). Het is een fase...

Maar goed, misschien ben ik hier wel wat al te nuchter over hoor...

15. Charlie0

Charlie0 Niet meer actief

Miepie, ik denk dat jouw nuchterheid juist goed is in deze situatie.. jij kent jouw kind het beste en waarschijnlijk werkt dit ook het beste voor jouw kind. Elke situatie is ook weer anders, moeilijk om van buitenaf te oordelen natuurlijk ;)

Deel Deze Pagina