slechte kop

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by kaboutertje, Jun 11, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

Jul 10, 2008
    5,651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Hoi,

Meiden heb een vraag. We hebben net de uitslag van het zaad gekregen en de kop van de zaadcel is slecht. Dit is bij meer dan gemiddeld. De beweeglijkheid is wel goed.
    Dit is ook de oorzaak van de vele mk-en die ik gehad heb. We hebben wel een gezonde dochter en dat is dus echt een wondertje.
    Het had nl ook een gehandicapt kindje kunnen zijn. De kans is erg groot daarop. Maar weet iemand of er iets te doen is met ivf ofzo?

2. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

Dec 25, 2008
    5,486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Hey Kaboutertje...

Jeetje, daar heb ik nog nooit van gehoord! Wat vervelend zeg! En dan is jullie dochtertje inderdaad een wondertje!! Wat heerlijk!

Ik denk, (weet het niet zeker, ben ook maar een leek) dat ze eerder voor ICSI zullen kiezen. Bij ICSI zoekt de laborant namelijk de beste zaadjes eruit en spuit die in een eicel. Ook al is dat niet een garantie dat het dan goed gaat, want je kan niet altijd zien of je nou de beste zaadcel te pakken hebben.
    Omdat ze wel zwemmen heb je met IVF kans dat er een zaadje met een slechte kop naar het eitje zwemt en het dan alsnog niet goed blijft gaan.
    Anders gewoon het ziekenhuis bellen en ze alle vragen stellen die je hebt (even opschrijven)
    Kom voor jezelf op, anders hadden ze maar een andere baan moeten zoeken als ze het vervelend vinden!

Sterkte!

Liefs Loesie

3. Elmo

Elmo Niet meer actief

Bij ICSI kunnen ze inderdaad zelf het zaadje kiezen. Hebben ze je geen vervolggesprek aangeboden dan? Om de verschillende mogelijkheden te bespreken. Ik zou zeker nog even contact opnemen met je behandelend arts!
    Elmo

4. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

Jul 10, 2008
    5,651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Ja volgende maand staat er een afspraak bij de gyn. Het zelf zwanger worden laten we maar even zitten. Stel toch dat het lukt, dan is het dalijk een gehandicapt kind is. Is ook welkom, maar om het nu op te zoeken zeg maar

PS Elmo mijn dochter vindt dat konijntje bij jouw naam geweldig :)

5. Elmo

Elmo Niet meer actief

Hahaha....nou, blij dat ik hem heb gehouden na alle verhuisperikelen!

Fijn dat jullie een gesprek hebben. Ik kan me voorstellen dat je zelf nu even niks meer durft te proberen.
    Ik hoop dat ze een passende behandeling zullen voorstellen!

6. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

Jul 10, 2008
    5,651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Maar ICSI is dus de enige oplossing? Hoorde net wel van de assistente dat dat ook de meest heftige vorm is van behandeling.

7. Elmo

Elmo Niet meer actief

Heftig heftig...het is vaak een soort van laatste redding om tot bevruchting en terugplaatsing te komen (al ontwikkelingen ze in rap tempo andere en extra behandelingen).
    Voor de patienten (je partner en jij) is het precies hetzelfde als IVF. Alleen gebeurd er in het lab een extra handeling.
    Wij hebben een ICSI resultaat van 19 maanden rondlopen en 1 in het buikkie!
    Elmo

8. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ow, of het in jullie geval de enige oplossing is weet ik natuurlijk niet! Misschien is het te sorteren en via IUI te proberen??
    Geen idee hoor. Een gesprek met je arts lijkt me verhelderend!
    Elmo

9. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Eerlijk gezegd vind ik het wel raar dat ze je gezegd hebben dat je meer kans hebt op een gehandicapt kindje... dat heb ik ze in ieder geval nog nooit tegen ons horen zeggen, terwijl de kopjes van de zaadcellen van mijn man ook van een afwijkende vorm waren. Dat wil niet zeggen dat het natuurlijk niet zo is, maar het verbaast me alleen.

Ze zeiden tegen ons dat het voor de zaadcellen alleen heel moeilijk was om de eicel binnen te dringen, omdat de kop dan blijkbaar niet goed in de uitsparing van de eicel past. Bij ons is het ICSI geworden en zie de banner ;).

Laat je goed voorlichten meid en zet desnoods van tevoren al je vragen op papier zodat je niks vergeet...

Groetjes en succes!
    Josien

10. calani

calani Fanatiek lid

Jul 31, 2008
    1,347
    0
    0
    België
    hey
    ik heb hetzelfed probleem, allé mijn man
    99% van al zijn sperma heeft een slecht kopje, dat resultaat is natuurlijk wel slechter dan bij jullie
    dus bij ons begint de medische molen direct met ICSI...
    en inderdaad er is niets van gehandicapte kindjes gezegd maar gewoon dat de kans op spontane zw heel klein is...
    en inderdaad bij icsi gaan ze zijn 1% normaal gevormde spermacellen injecteren in mijn eicellen... zucht
    was in het begin nogal overweldigend, mag nu bijna beginnen met de eerste poging dus ben nu alweer blij en kijk vooruit met goede hoop
    maar jij hebt ook al een dochtertje, dat helpt toch wel denk ik
    wij verlangen zo naar een kindje... voorlopig krijgt onze kat al onze extra liefde... die is de laatste maanden heel gelukkig!

11. Elmo

Elmo Niet meer actief

Misschien is die kans op een kindje met een handicap alleen (of groter) als ze alsnog spontaan zwanger zouden worden (van zo'n gek kopje zeg maar....).
    Ik zou dit wel navragen inderdaad..nogal heftige uitspraak.

12. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

Jul 10, 2008
    5,651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Klopt het is een heel verschil dat wij al een wonder hebben.

Maar jullie denken dus niet dat er een gehandicapt kindje kan ontstaan door slecht zaad?
    De arts zei nl dat daar die mk-en ook door ontstaan zijn. Dus dan is er wel een bevruchting geweest met slecht zaad.

Wat moeten we nu? Deze maand nog even wel doorgaan. Of juist het risico niet nemen????

13. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

Jul 10, 2008
    5,651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Heb het net nagezocht op freya:

Bij hele slechte zaadkwaliteit worden soms afwijkingen op de chromosomen gevonden. Door bloedonderzoek kan dit nader worden onderzocht. Soms is er in dit geval een verhoogde kans op een miskraam of een kind met aangeboren afwijkingen.

14. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

Jul 10, 2008
    5,651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Mmm las dat bij IVF er geen afwijkingen zijn bij het geboren kind. Niet meer dan bij een normale bevruchting.
    Maar bij ICSI is die kans wel groter ( 1-3%), omdat ze echt iets kapot moeten maken

Nadelen ICSI
    nadelen.
    Een theoretisch risico is de beschadiging van het spoellichaampje waardoor chromosoomschade zou kunnen ontstaan. Tot nog toe zijn er geen aanwijzingen voor een dergelijk effect: mogelijk is dat de natuurlijke selectiemechanismen voor en bij de innesteling blijven functioneren, waardoor een dergelijk embryo zich niet innestelt. Uit de serie vruchtwaterpuncties en vlokkentesten van de VUB blijkt dat het totale percentage chromosoomafwijkingen in dezelfde orde van grootte ligt als in de natuurlijke situatie en bij IVF. Het blijkt dat het natuurlijke selectiemechanisme bij de innesteling normaal blijft functioneren. Vanuit Brussel zijn inmiddels meer dan 4000 kinderen geboren. Het percentage ernstige aangeboren afwijkingen is gelijk aan de natuurlijke situatie en bij IVF, ongeveer 3 %.

Onderzoek heeft aangetoond dat er een klein verschil bestaat tussen ICSI-kinderen en IVF-kinderen: de kans op bepaalde chromosoomafwijkingen is bij de eerste groep met ongeveer 1 procent toegenomen (chromosomen zijn de dragers van erfelijke eigenschappen). Het gaat vooral om een afwijkend patroon van de geslachtschromosomen X en Y. Dit kan het geval zijn als de vader ook deze afwijking vertoont. Om deze reden is het raadzaam om de man voorafgaande aan de ICSI-procedure te onderzoeken op chromosomale afwijkingen Dit onderzoek wordt uitgevoerd op witte bloedcellen.

15. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ik heb dat inderdaad laatst ook ergens gelezen, maar ik probeer dat toch ook steeds maar naast me neer te leggen. Je kan jezelfe er heel druk om maken, maar uiteindelijk doe je er niets tegen. Ieder mens heeft kans een gehandicapt kindje te krijgen. Of de kans nu 80-20% is of 99-1%. Als je bij de procenten zit die je een gehandicapt kindje brengen is het altijd enorm schrikken. En dat kan dus ook gebeuren bij een spontane zwangerschap.

Ik heb mezelf gelukkig geprezen dat er sowieso nog een mogelijkheid was om zwanger te raken. En ondanks de slechte kopjes hebben wij tussendoor gewoon geprobeerd zwanger te raken hoor. Je hoort regelmatig toch dat het ook spontaan nog lukt.

Overigens wilde ik ook nog even inhaken op dat chromosomaal onderzoek. Dat deden ze bij ons in het ziekenhuis standaard voordat we mochten beginnen met ICSI. Mijn man heeft daarvoor flink wat buisjes bloed in moeten leveren. Reken er trouwens op dat de uitslag lang duurt en je pas daarna met ICSI mag beginnen. Tenminste, dat was hier in het ziekenhuis wel standaard. De artsen gaven bij voorbaat aan dat er eigenlijk zelden iets uit dat onderzoek komt. Meest voorkomende uitslag is dus dat er chromosomaal niks mis lijkt te zijn. De daarna meest voorkomende uitslag is dat de man een extra stukje op het 23e chromosoom heeft zitten (ik dacht tenminste dat het zo was) of dat er juist een stukje ontbrak. Je zou dan meer kans hebben om, als je een jongen krijgt, een kindje te krijgen die later zelf ook problemen te krijgen met vruchtbaarheid. Het kindje op zich is dan gezond, maar kan wel dezelfde problemen tegenkomen als pappa.

Gelukkig kwam er bij ons niets uit het chromosomenonderzoek, ook niet bij mij toen men ook bij mij na herhaalde ma's een chromosomenonderzoek startten.

Ik ga niet zeggen dat er geen gehandicapt kindje kan ontstaan uit slecht zaad, want ik ben geen arts dus ik durf dat soort uitspraken niet te doen, maar ik vind het wel een hele harde en confronterende uitspraak die ze hier nooit gedaan hebben. Wel hebben ze aangegeven dat je kans hebt (dat zeiden ze trouwens vóór het chromosomenonderzoek) op een kindje met afwijkingen waardoor er in een heel vroeg stadium al een miskraam zou ontstaan. Ik heb begrepen dat jullie nog geen chromosomenonderzoek hebben gehad en daarom vind ik de uitspraak dat je kans hebt op een gehandicapt kindje een beetje voorbarig. Maar goed... dat is mijn bescheiden mening ).

'Probleem' is dat we tegenwoordig, en zeker als we in het stadium van de MMM zijn aanbeland, al extreem vroeg weten dat er sprake is/was van een zwangerschap. Er wordt voor de NOD getest en als het dan met 4 of 5 weken zwangerschap mis gaat, weten we ook dat dit een MA is geweest. Vroeger gebeurde dit natuurlijk even regelmatig als nu alleen waren er nog niet zo'n gevoelige zwangerschapstesten.

Als ik naar mijn tweede MA kijk, is dat een goed voorbeeld. Ik testte drie dagen voor mijn ICSI-NOD positief, maar verloor wel al bruine afscheiding. Ik zou in 'normale' omstandigheden waarschijnlijk niet getest hebben en gedacht hebben dat ik 'gewoon' ongesteld werd.

Nou... ik heb een heel verhaal getypt. Ik weet niet of je er wat aan hebt.......

Groetjes,
    Josien

16. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

Jul 10, 2008
    5,651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Nou zeker wel!
    Ben heel blij dat je de moeite hebt genomen alles op te schrijven.

Wij hebben na de 2e mk allebei chromosomenonderzoek gehad. Daaruit kwam dat we beiden "normaal " zijn. Maar heb ook weleens gelezen, dat niet alles gecontroleerd wordt.

Maar we hebben een besluit genomen. We gaan deze maand gewoon verder.
    Wij zeiden ook: er kan ook zoveel fout gaan tijdens en na de bevalling. Je kan dan ook een gehandicapt kindje krijgen. En we vertrouwen er maar op, dat mijn lichaam het gewoon afstoot. Dat is voorgaande keren natuurlijk ook al veel gebeurd.
    Dan in juli de afspraak met de gyn en dan zien we weer verder wat hij te vertellen heeft.

17. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Geweldig om te horen dat de chromosomenonderzoeken goed waren. In dat geval zou ik inderdaad ook gewoon doorgaan met proberen. Je weet maar nooit ;)!

Ik zou in juli nog wel eens navraag doen bij je gyn. Dat wat op de site van Freya staat is eigenlijk heel typerend. Áls er iets uit het chromosomenonderzoek komt heb je verhoogde kans op een kindje met een aangeboren afwijking, maar aangezien daar bij jullie niets uitgekomen is, vind ik het toch een beetje een vreemde conclusie. Persoonlijk zou ik het toch wel graag willen weten als ik jullie was. Al was het maar voor de keren tússen de behandelingen in. Dan kan je inderdaad een weloverwogen besluit nemen over wat je wilt doen.

Voor nu veel klusplezier gewenst en ik bid voor een groot wonder voor jullie!

Groetjes,
    Josien

18. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

Jul 10, 2008
    5,651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Heb vanochtend de waardes opgehaald en er is maar 1% normaal :(

Das wel heel weinig he.

19. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

Jul 10, 2008
    5,651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Hoeveel tijd moet er tussen 2 afgiftes van semen zitten?
    Soms lees ik 2 a 3 weken en soms 3 maanden?

20. calani

calani Fanatiek lid

Jul 31, 2008
    1,347
    0
    0
    België
    hey kaboutertje
    officieel 3 maand omdat dan de gehele voorraad wordt vernieuwd
    de ontwikkeling van één spermacel duurt 3 maand
    bij ons ook maar 1% normaal, wij hebben he ttweede onderzoek al na 1 maand mogen doen... was net hetzelfde...

Share This Page