Blijven de kleine follikels netjes klein?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Inge1984, Jan 3, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

Sep 10, 2015
    1,809
    1,631
    113
    Even een vraag waar ik mee zit. Deze ronde moest ik beginnen met 100eh gonal f. Omdat dit zoals gebruikelijk op cd 10 nog geen groei opleverde ben ik net als de vorige keer toen opgehoogd naar 125eh. Drie dagen later op cd 13 nog steeds geen groei en ben ik opgehoogd naar 137,5eh.

Weer drie dagen later op cd 16 had ik 2 follikels van 12mm, 1 van 13mm en 1 van 17mm. Conclusie was die dag nog 137,5eh gonal f en dan de ochtend erna de pregnyl. Nou reageer ik altijd vrij traag op de pregnyl wat betekend dat ik pas op cd 19 mijn daadwerkelijke eisprong ga hebben.

Aan de gynaecoloog heb ik gevraagd over er een risico was dat er meer meegaan doen. Volgens hem kon enkel die 13mm misschien nog mee gaan doen. Maar als ik ga rekenen... Volgens mij groeien follikels op het laatst 2mm per dag? Dan kom ik op cd 19 uit op follikels van 23mm, 19mm en 2x 18mm.

Of ben ik me nou helemaal voor niets druk aan het maken en is het niets eens mogelijk dat die kleinste nog mee gaan groeien?

2. Groningse1983

Groningse1983 Actief lid

Nov 21, 2015
    172
    7
    18
    Ik snap het ook niet. De vorige ronde had ik op dag 13 een van 17 mm en drie kleineren. Volgens de gyn ging het alleen om die grootste. De focus lag niet op de anderen, zo zei ze dat echt.

Nu zit ik op dag 6. Gisteren weer in het zkh geweest, en ik blijk een lege vochtblaas (hetzelfde als een cyste volgens mij) te hebben van nu 27 mm. Volgende week maandag, dan dag 13, moet ik weer komen. Als die vochtblaas er dan nog zit (dat is dus een lege follikel, waarschijnlijk een niet gesprongen eitje van de vorige keer, vorig jaar ook een keer gehad) werd het lastig met andere follikels, zei de gyn. En kon hij ook moeilijk zien of dat dan een eitje was, of een lege follikel.

Je zou idd denken dat anderen, groter dan een mm of 13, ook mee zouden doen. Toch sowieso dat elke follikel dat zo groot of groter dan het zaadje is, mee zou doen.

3. Papallona

Papallona Fanatiek lid

Apr 9, 2016
    1,029
    247
    63
    Female
    Ik geloof dat als follikels onder de 14 mm zijn ze heel erg wisselen en ook zo kunnen "verdwijnen". Bij onze IUI hadden we 3 grote follikels. 1 hele grootte en die anderen waren 18 mm op het moment dat ik pregnyl spoot. Achteraf bleek dat die twee van 18 mm niet mee hebben gedaan.

4. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

Dec 8, 2014
    4,816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Bij 1 iui hebben we eens 2 eitjes gehad, eentje van 13 en eentje van 14mm. Tegen de volgende follikelmeting zat er maar eentje meer, dus ze kunnen ook plots nog verdwijnen.
    Pregnyl doet follikels nog een laatste groeispurt krijgen, maar ik veronderstel ook wel dat die laatste te klein zal zijn hoor. Succes in ieder geval!

5. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

Sep 10, 2015
    1,809
    1,631
    113
    Dank jullie voor de reacties. Je hebben me wel gerustgesteld :)

Share This Page