Ervaringen ICSI + AOA behandeling

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door SamaMari14, 10 nov 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SamaMari14

28 sep 2023
    68
    19
    8
    Vrouw
    Hallo,

Wij zijn net uit onze eerste ICSI behandeling gekomen met 1 verse tp (mislukt) en 0 overgebleven embryo's. Er was op de dag van de terugplaatsing nog 1 embryo maar die is niet verder gedeeld. Het gekke is dat ik wel 9 goede eicellen had en dat er bij mijn vriend gewoon goede zaadcellen zijn gevonden, ondanks de verminderde vruchtbaarheid. Een heel teleurstellende uitkomst qua embryo's dus...

We zitten bij het Diakonesseziekenhuis in Utrecht maar de bevruchting + terugplaatsingen worden gedaan in het UMC Utrecht. Daarvan hebben we helaas helemaal geen informatie gekregen over de behandeling en wat er mis is gegaan - ik ga hier nog wel achteraan.

Nu heb ik online en op dit forum gezien dat er hoopvolle verhalen zijn over ICSI behandelingen met AOA, na een onderzoek wat MOAT heet.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Voor zover ik kan vinden wordt het op het moment alleen in het UZ Gent gedaan. Ik hoor het heel graag!

2. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.797
    8.466
    113
    Vrouw
    Je bedoelt eicelactivatie denk ik?

Ik heb hier ervaring mee. Ik heb 4 puncties gehad. De eerste 2 zonder eicelactivatie en de laatste 2 met.

Ronde 1: 10 eicellen, 3 bevruchtingen en 1 verse tp
    Ronde 2: 8 eicellen, 1 goede bevruchting en 1 verse tp

Ronde 3: 11 eicellen, 7 bevruchtingen en 4 embryo's
    Ronde 4: 21 eicellen, 11 bevruchtingen en 8 embryo's

Niemand weet zeker of het door de eicelactivatie komt maar de kans is vrij groot. Wel heb ik die rondes ook meerdere supplementen geslikt die mogelijk ook hebben bijgedragen aan een betere eicelkwaliteit en betere bevruchtingen.

SamaMari14 vindt dit leuk.
  3. SamaMari14

28 sep 2023
    68
    19
    8
    Vrouw
    Ik heb het inderdaad over eicelactivatie! Wauw dat is inderdaad een hele mooie stijging van het aantal embryo's! Zitten jullie ook in Gent? En waren die supplementen door het ziekenhuis aangeraden of heb je dat op eigen initiatief gedaan?

Wat naar om te zien in je banner dat je onlangs een miskraam hebt gehad... hopelijk is het jullie heel snel gegund.

4. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.797
    8.466
    113
    Vrouw
    Nee, wij zijn onder behandeling bij Cuypers en Cuypers in Duitsland (Heinsberg). Ze hebben geen advies gegeven mbt supplementen dus dat heb ik zelf uitgezocht. Ze adviseren vaak alleen een multivitamine maar ik heb meer geslikt dan dat.

En dankje, dat hopen wij ook!

5. Madeline

Madeline Bekend lid

24 sep 2013
    775
    64
    28
    Zuid Holland
    Ik heb hier ervaring mee, is al wel weer even geleden :)
    Hoe was je intake?

6. SamaMari14

28 sep 2023
    68
    19
    8
    Vrouw
    Hoi Madeline, wat fijn om te zien dat het bij jullie met aoa gelukt is!

Bij ons ligt het waarschijnlijk weer net even wat gecompliceerder. We hebben het uitgebreide verslag gekregen van de ICSI resultaten en hieruit blijkt dat er wel bevruchtingen ontstaan, maar de meeste met 1 of 3 kernen (het moeten er 2 zijn) en veel fragmentatie. Maar 2 embryo's hebben dag 3 gehaald en waren toen ook maar 4-cellig, dat is niet top. Daarbij ook veel fragmentatie. Een heel technisch verhaal maar de conclusie is dat we geen perfecte aoa-kandidaten zijn..

De gynaecoloog die aoa doet liet weten dat als we een Belgisch koppel waren geweest met 6 vergoede behandelingen, ze net zoals in NL gewoon nog een normaal ICSI traject had aangeraden. Bij deze uitslag is AOA gewoonweg niet perse het wondermiddel, maar ze zei ook dat we het kunnen proberen. We kunnen alleen pas eind januari terecht voor de MOAT test en daarna moeten we 8 weken wachten, dus een volgende ICSI behandeling wordt pas eind maart of begin april. Ik zit erover te denken om tussendoor nog in NL een ICSI behandeling aan te vragen, maar ik weet niet of dat kan.

Al met al geen super hoopgevende berichten, maar er wordt ook niet gezegd dat het kansloos is. Ze zei, net zoals onze Nederlandse gynaecoloog, dat het een volgende keer heel goed zou kunnen gaan en er veel embryo's uit kunnen komen.

7. SamaMari14

28 sep 2023
    68
    19
    8
    Vrouw
    @Madeline wat mij opviel trouwens is dat jullie na 2x ICSI in NL uitbehandeld waren, wat was daar de reden voor? Dat lijkt me heel gek als je nog een derde poging had?

8. Madeline

Madeline Bekend lid

24 sep 2013
    775
    64
    28
    Zuid Holland
    Een hoop onzekerheid dus voor jullie, hoe frustrerend :(

Mijn advies aan jou is wel neem je rust, ik weet nog van mijzelf dat ik ook steeds zo snel mogelijk door wilde want elke maand voelt als een verloren maand. Maar de medische molen is gewoon zwaar, dus gun jezelf rust.

Jullie situatie is dan wel anders dan hij bij ons was.

Bij mijn eerste icsi had ik 9 rijpe eicellen. Maar de celdeling kwam niet of zeer traag opgang en stopte vroegtijdig. Op 1 na al had die ook niet de beste kwaliteit.
    De fertiliteitsarts vertelde dat ze dit nog nooit had meegemaakt en gooide het op pech.
    Volgende keer zou vast beter gaan.
    2de icsi, 11 eicellen maar geen enkel embryo.
    Conclusie er moest iets zijn maar niemand wist wat.
    Theoretisch had ik in Nederland nog een 3e poging mogen doen maar we wisten bij voorbaat al dat het kansloos zou zijn.
    Tot die tijd had ik ook geen idee wat er allemaal meer mogelijk was in België. Wel eens gelezen dat er stellen naar Gent gingen maar dacht beetje onzin om naar België te rijden als ze hier ook icsi behandelingen doen.
    Uiteindelijk wel de vraag gesteld aan de arts zelf wist ze het niet maar de laborant had connecties in Gent en hij heeft ons dossier doorgestuurd.
    Gent reageerde eigenlijk gelijk dat ze onderzoek konden doen naar het activerend vermogen van de zaadcellen. De moat test, en dat er een behandeling was aoa.
    En dat ze graag wilden dat we langs kwamen voor een intake.

SamaMari14 vindt dit leuk.
  9. Hanna1235

Hanna1235 Lid

7 dec 2023
    9
    0
    1
    Vrouw
    Hi madeline! Even een korte vraagje... weet jij of iemand anders natuurlijk waarom er altijd de moat test vooraf gedaan moet worden? Waarom kunnen ze niet gwn na een aantal mislukte pogingen met slecht resultaat gwn die aoa behandeling doen en dan kijken wat er uit komt? Naast deze icsi plus aoa os er nl niet heel veel anders toch behalve qua medicatie?

10. Madeline

Madeline Bekend lid

24 sep 2013
    775
    64
    28
    Zuid Holland
    De zaadcel zorgt ervoor dat de eicel gestimuleerd wordt om te gaan delen.
    Als uit de moat blijkt dat de zaadcellen hier gewoon toe in staat zijn dan zal aoa weinig zinvol zijn.
    De icsi behandeling is precies hetzelfde, alleen het lab werk is anders.

11. Madeline

Madeline Bekend lid

24 sep 2013
    775
    64
    28
    Zuid Holland
    Misschien nog wel even goed voor jullie om te weten. Mijn ervaring is inmiddels eentje van 8-9 jaar geleden. Aoa was toen nog een experimentele behandeling. Destijds waren er nog maar iets van 50 baby'tjes geboren dmv deze behandeling. Terwijl het al zo'n 10 jaar bestond. Dat zegt ook iets over hoe vaak deze behandeling wordt ingezet en hoevaak de problemen voor komen. Aoa is geen wondermiddel wat zomaar ingezet wordt/ werd bij slechte resultaten bij een icsi behandeling.
    Maargoed mijn ervaring is dus alweer van even geleden en misschien zijn de inzichten inmiddels veranderd.

12. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.273
    2.975
    113
  13. SamaMari14

28 sep 2023
    68
    19
    8
    Vrouw
    Hi Madeline, goed dat je dat er nog even bij vermeld!

@Hanna1235 ik denk dat de MOAT test juist ook altijd erg belangrijk is om te kunnen achterhalen of de AOA behandeling ook echt gaat aanslaan (als het niet aan de zaadcellen ligt dan kun je mogelijk die dure behandeling eruit laten) én ook om het wetenschappelijke onderzoek wat doorloopt te kunnen doen. Maar dat is een aanname.

Wij gaan 21 Maart in ieder geval weer naar Gent toe, dan krijgen we de MOAT uitslag en waarschijnlijk medicijnen mee om een tweede ICSI traject in te gaan. Ik heb nog wat meer onderzoek gedaan en wil eigenlijk gaan vragen of ze bij mij ook de standaard onderzoeken willen doen die ze vaak in Belgie aan het begin van het traject doen - het uitgebreide bloedonderzoek, schildklier check, en kijken of de baarmoeder een goede vorm heeft, etc.

Heeft iemand ervaring met het aanvragen van die extra onderzoeken in Gent? Hoe pak je dat aan? Ik wil ten alle tijde voorkomen dat we uit onze volgende ICSI wel wat embryo's komen, maar dat het daarna misschien spaak loopt omdat er nog veel meer aan de hand is bij mij wat innesteling of het voldragen van een zwangerschap in gevaar kan brengen...

Mocht iemand weten welke onderzoeken goed zouden zijn om aan te vragen dan hoor ik het heel graag. Bij ons lijkt het erop dat ze nu gewoon de MOAT afwachten en daarna zonder extra basis onderzoeken door gaan naar ICSI.

14. sendif

sendif Lid

26 feb 2024
    5
    0
    1
    Man
    Dag allen,

We hebben dezelfde ervaring gehad.

Vorige week hadden we onze eerste pick up. 7 mature eicellen die allemaal met ICSI behandeld werden. Dag erna het nieuws gekregen dat geen enkel eicel bevrucht was geraakt. We zijn helemaal van de kaart!

We zijn in behandeling bij het UZ Leuven, en eicelactivatie werd voorgesteld als volgende stap. iemand ervaring daar met eicelactivatie? We hebben gelezen dat UZ Gent hier vroeger pionier in was.

We zijn naar ICSI gegaan omdat mijn zaadstaal onvoldoende is. Bij mijn eerste test in mei vorig jaar was het onder de limiet voor alle parameters (hoeveelheid, motiliteit en morfologie). Na het nemen van een supplementenkuur, lijkt het wel verbeterd. Er waren 60 miljoen motiele zaadcellen. De morfologie was wel slecht: 0%. Na capacitatie loopt het dan fout, er blijven er minder dan een miljoen over. Ze zeggen dat morfologie de minst cruciale parameter is van de drie maar zou dit toch niet het probleem zijn hier en voor de gefaalde bevruchting?

Ik hoop dat de gefaalde bevruchting überhaupt aan een activatieprobleem ligt en dat de oorzaak bij de zaadcel zou liggen. Dan zou de extra activatiebehandeling meer kans op slagen kunnen hebben.

15. sendif

sendif Lid

26 feb 2024
    5
    0
    1
    Man
    Hoi SamaMari,

Hoe was je afspraak ik Gent geweest? We zijn daar in tussentijd ook langsgeweest

16. SamaMari14

28 sep 2023
    68
    19
    8
    Vrouw
    Hoi Sendif, wat lief dat je ernaar vraagt. We zijn inderdaad gisteren in Gent geweest en helaas was de uitslag niet wat we hoopten: het gaf aan dat mijn partner's zaad prima in staat is eicellen te activeren (in 94% van de gevallen) en dat we dus in Groep 3 zitten waarbij AOA het minst effectief is. Dat was dus weer een ontzettende tegenvaller.

Ondanks dit hebben we samen met de gynaecoloog Vanden Meerschaut besproken dat we toch volledige ICSI gaan doen op alle eicellen inclusief AOA, omdat daar toch in sommige gevallen wel meer bevruchtingen door komen. Maar we verwachten niet het goede resultaat van veel mensen waarbij het volledig aan de man ligt...

We hebben medicijnen meegenomen en beginnen bij mijn eerste menstruatie.

Al met al dus een domper, maar goed, we gaan moedig voorwaarts en zijn nog steeds heel blij dat we naar Gent zijn overgestapt. Het geduld, de empathische mensen daar en het meedenken (onze afspraak was bijvoorbeeld nog een uur later gezet zodat het allemaal beter op elkaar zou aansluiten) zijn echt fantastisch. De gynaecoloog denkt ook echt mee en geeft je de mogelijkheid om mee te beslissen op basis van de voor- en nadelen. Echt top.

@sendif wat is bij jullie het vervolgplan, blijven jullie in Leuven? Doen ze daar ook de MOAT en AOA behandeling?

Veel liefs

17. sendif

sendif Lid

26 feb 2024
    5
    0
    1
    Man
    Hoi SamaMari,

Ik hoop met je mee dat de krachtige activatieprotocol van UZGent jullie vooruit kunnen helpen! Ik heb gelezen dat in sommige zeldzame gevallen de zaadcellen wel muizeneicellen kunnen activeren maar niet menselijke eicellen. Hebben ze naast de MOAT test ook genetische testen gedaan enzo?

We zijn ook bij Dr. Vanden Meerschaut op consult geweest deze week. Ze zei dat als we nog niet met stimuleren waren begonnen in Leuven dat ze ons had aangeraden om direct bij hun te testen en te starten. Het protocol van Leuven kan ook werken maar Gent heeft gewoon zo veel meer ervaring met die methode en gebruikt een krachtiger activatiemedium. Ik heb ook direct een staal en speeksel mogen afgeven voor analyse

18. SamaMari14

28 sep 2023
    68
    19
    8
    Vrouw
    Hoi Sendif,

Ah dus jullie zijn al gelijk aan ICSI 2 begonnen in Leuven? Bij ons had ze ook gezegd dat als we een Belgisch koppel met 6 vergoede behandelingen hadden gehad, ze ons nog een keer een normale ICSI had aangeraden. Dus misschien is het niet eens zo erg dat jullie nog eens normale ICSI proberen? Ik weet niet hoe oud je partner is, ik ben zelf nog geen 32 dus het kan zijn dat het bij oudere koppels een ander advies uitkomt natuurlijk vanwege de hogere tijdsdruk..

Wel erg fijn om te horen dat ze zeggen dat Gent een heel krachtig activatiemedium heeft, dat wist ik niet. Wij gaan in ieder geval volgende week starten. Ik heb nog eens het onderzoek gelezen (de AOA evaluatie na 17 jaar) en daarbij hadden de MOAT Groep 3 vrouwen toch in een veel hoger geval (van 0% naar 20%) doorgaande zwangerschappen t.o.v. van het doen van ICSI zonder AOA. Dat schept toch vertrouwen...

19. Clad

Clad Bekend lid

11 aug 2020
    550
    462
    63
    Vrouw
    Wat een spannende tijd voor je!

Hier de 6e icsipoging in Jette met AOA gedaan (zonder MOAT test vooraf, want in Jette geven ze ook aan dat de resultaten bijna altijd toch beter zijn). En voor het eerst embryo’s in de vriezer en bijna uitgerekend van de eerste terugplaatsing.

hiervoor veel miskramen gehad en nu dus doorgaand zwanger. Ik hoop voor jou ook op zo’n succes verhaal!

sendif en SamaMari14 vinden dit leuk.
  20. SamaMari14

28 sep 2023
    68
    19
    8
    Vrouw
    Wat ontzettend fijn, gefeliciteerd! Voel je je goed?

Wat heftig zeg, 6 ICSI's en al die miskramen.... zo ontzettend fijn dat het is gelukt!

Deel Deze Pagina