Ik zit even helemaal in een dip. Wij hebben net onze eerste ivf behandeling achter de rug. En zitten nu in de wacht weken. Het resultaat tot nu toe is me zwaar tegen gevallen. Bij de 10e dag echo zag ze zeker vier rijpe eicellen en waarschijnlijk een vijfde. De punctie werd gepland. Tijdens de punctie was die vijfde vertrokken en zijn er nog vier eicellen aangeprikt. Hieruit zijn 3 eicellen gekomen. Erg weinig vind ik zelf. Nu is er 1 embryo uit deze 3 eicellen ontstaan. Toen we gisteren voor de terugplaatsing gingen kregen we de kwaliteit te horen. Niet heel erg goed zij die mevrouw. Ik vroeg ja wat is niet heel erg goed. Hij was 4 delig en van een categorie 1 t/m 4 viel hij in de gategorie 4. En dan is 1 heel erg goed en 4 slecht. Zo'n domper na alles wat ik er voor heb gedaan. Nu zijn er al mensen die vroegen waarom hebben ze geen escape iui gedaam bij zo weining follikels. Dit zit me nu echt niet lekker. We zijn nu wel al 1 ivf kwijt. Zijn er dames die dit ook hebben meegemaakt? En misschien dames die zwanger zijn geworden van een (slechte) embryo? Liefs Quinty
Meis toch.... hele dikke knuffel!!!! Kan me heel goed voorstellen dat je het even niet meer ziet zitten... maargoed wat ze al zeiden, bij geen kans wordt er niet teruggeplaatst! Meid houd moed, leef met je mee! Knuffel!!!
Quinty79, kop op, meid! Zoals laraxx schreef maak je ook kans met een 4-cellig embryo! Anders was er geen TP geweest. Misschien is de kans wel wat kleiner, maar ik weet wèl dat er al meiden zwanger geworden zijn met een slechte 4-cellige TP. Het kan ècht hoor, meid! Wanneer mag je testen? Heb ook PU gehad 29/4 en gisteren TP van 2 emmies. Ik mag vrijdag de 13de testen. Zou leuk zijn om samen af te tellen, niet?! Een eerste IVF is eigenlijk een beetje een test-case. Niemand weet op voorhand hoe je reageert op de hormonen. Van hieruit kunnen ze je schema aanpassen moest er een 2de poging nodig zijn. Hou er ook rekening mee dat je elke cyclus anders kan reageren. Het blijft onvoorspelbaar die mmm. Dat maakt het ook zo moeilijk. Ik begrijp je teleurstelling over het magere resultaat, maar hou er wèl rekening mee dat hieruit een mollig baby'tje kan groeien, hè!! Mijn duimpjes draaien alvast voor je!! Dikke knuf! Maritu
Hai, Ik had bij mijn laatste (en ook 1ste) IVF maar 1 eicel, die is wel bevrucht en teruggeplaatst maar is helaas niet blijven plakken. Deze embryo was ook 4 cellig maar verder wel prima. Een IVF poging geeft maar tussen de 20 en 25% kans per keer dat het lukt. Het lukt dus vaker niet dan wel. Bij mij is voordat we met IVF zijn begonnen mijn bloed geprikt op mijn AMH waarde. Deze waarde meet je eicelreserve. Bij een vrouw met een normale waarde ligt deze waarde rond de 1,5 en bij mij ligt de waarde op 0,1, heel erg laag dus. Ik weet nu dus dat ik een hele lage eicelreserve heb en moet dus blij zijn met elk eitje dat ze kunnen scoren. Misschien ligt bij jou de AMH waarde ook wel wat lager omdat je niet zo heel veel eitjes had. Is dit bij jouw onderzocht? Hopelijk blijft de emmy wel plakken. Veel succes en ik zal voor je duimen. Liefs Nataly
Bedankt voor jullie steun en op beurende woorden meiden. Jullie hebben helemaal gelijk. Maar het is af en toe zo zwaar om weer een teleurstelling te moeten verwerken. @ Maritu het is ook idd de eerste ivf waarschijnlijk is dit voor de artsen ook lastig. ieder lichaam reageerd weer anders. Wel lief dat je geschreven hebt. Dit had ik echt even nodig. Maandag 16 mei zijn we 14 dagen na de TP. Dus we zitten ongeveer rond dezelfde tijd dat we mogen testen. Ik heb trouwens ook Ultrogestan bolletjes 3 x daags twee opsteken. Laten we elkaar maar door deze tijd heen slepen. Jij ook heel veel succes! @ Nataly ik heb echt geen idee waarom ik zo weinig follikels had. Ik weet ook niet of mijn AMH waarde wel eens bekeken is. Tijdens de iui behandelingen had ik altijd op dag 10 een mooie rijpe follikel. Maar misschien is dit geen graad meter. Bedankt voor de tip. Moct het nodig zijn dan kan ik dit met mijn gynaecoloog bespreken. Ik zie dat jullie al een kindje hebben. Is deze ook door middel van de medische molen onstaan? Eind mei ga je weer starten heel veel succes alvast. Groetjes Quinty
Hey meid, ik had ook 5 follikels en uiteindelijk 3 eicelletjes waarvan er maar 1 goed genoeg was voor een tp. Deze was ook 4 cellig (2 dagen oud zeg maar).. ze hebben alleen gezegd dat we er een goede kans mee maakten. We hadden dan ook geen andere keus. Helaas is die emmy niet blijven plakken.. ik had/heb hetzelfde gevoel als jij.. al die pijn en moeite. Maar je weet het nooit! Voor hetzelfde geld blijft hij wel plakken! Het is een kans natuurlijk! Pobeer positief te blijven meid.. ik ga over een paar dagen beginnen met poging 2.. moest wel even huilen omdat ik het zo spannend vind en bang ben dat de opbrengst weer zo laag is. Misschien kunnen we elkaar wat volgen.. Liefs
@ Muppet helaas herkennen we elkaars gevoelens. Daarom vind ik het ook zo fijn om dit delen met mensen die echt weten hoe het voelt. Hebben ze nog en redenen gegeven waarom je zo,n slechte opbrengst had met de eerste ivf? Dit wil je geen tweede keer mee maken. Je wil alles uit zo'n ivf poging halen. Krijg je nu andere medicatie of hogere dosis hormonen? Heel veel succes met jullie tweede poging. Contact houden is idd wel leuk. Hebben jullie zelf gekozen om een aantal maanden tussen de behandelingen te laten zitten? Of gebeurd dit altijd dat je weet? Ik ga voor je duimen dat je mooie follikels krijgt.
Tjonge, wat naar als je zelf geen goed gevoel overhoudt aan je eerste poging. Ik sluit me wel aan bij de rest: de eerste IVF is altijd een beetje aftasten en hoeft zeker geen maatstaaf te zijn voor het geval er eventueel een 2e poging nodig is. Een escape-IUI had niet gekund in jouw geval. Bij vier follikels is er volgens mij geen 1 ziekenhuis die dat risico wil nemen. In ons ziekenhuis (UMC Utrecht) krijg je bij minder dan 6 follikels wel zelf de keuze: doorgaan of afbreken. Even een opbeurend verhaal: Onze over-buurvrouw had ook maar 1 embryo, van zeer slechte kwaliteit. Het resultaat daarvan gilde net nog over de oprit dat het naar de wc moest!!! Hou moed meid! It ain't over till it's over!
Bij mijn eerste IVF hadden we 12 goeie eicellen waarvan de helft bevrucht was. Bij de tweede IVF ging ik daar dus ook vanuit. Niks was minder waar. Uiteindelijk maar drie eiblaasjes die groeiden. Bij mij dan wel een escape iui, maar als er net als bij jou vier eiblaasjes hadden gezeten was dat ook niet gebeurd. Ik ga duimen voor je dat deze poging gewoon lukt en anders het omgekeerde als bij ons. Bij poging twee dus veel meer embryo's!!! Je weet nooit hoe het stimuleren gaat. Dat zie je aan mijn verhaal. De gym zei dat het blijkbaar een iets minder vruchtbare cyclus is geweest. En ookal controleren ze je bloed voordat je mag gaan spuiten, niet alles kunnen ze vantevoren zien. Sterkte met wachten nog even!
Ik heb inderdaad een kindje, een zoontje Luca genaamd. Ik ben van hem zwanger geraakt na de 4e IUI in april 2008. Toen had ik nog geen idee dat ik een hele lage eicelreserve had. Wij zijn toen met IUI begonnen omdat ik verklevingen heb ik in mijn eileiders. Ik heb ook van mijzelf (en via IUI) elke maand 1 mooi follikel van ongeveer 20mm rond dag 18. Dit was altijd goed voor een IUI. Door mijn lage eicelreserve lukt het alleen niet om waarschijnlijk meer dan 1 follikel te laten groeien met hormonen. Er liggen gewoon veel minder eitjes klaar elke maand om te kunnen stimuleren. Veel liefs Nataly
Quinty, herken veel van je verhaal. Wat Nataly zegt, daar zou ik wel op aansturen! Laat je AMH waardes checken en vraag de volgende ronde om menopur! Als je mijn blogje leest (IVF Dagblog, van omowit naar Arielcolour) en je leest mijn 1e IVF behandeling, zal je veel herkennen. Zoals hier gezegd wordt, kán het pech zijn, maar dat moet wel uitgesloten worden... Bloedonderzoek naar AMH moet aan het begin van je cyclus gedaan worden, dus MOCHT je ongie worden (ik hoop op een wonder, want het kan wel, zwanger worden met een 4 cellige emmy...!!! Hou die hoop!), dan zal ik direct bellen en aangeven dat je bloedonderzoek zou willen. Bedoel, liever dat ze dat uitsluiten dan onzekerheid. Bovendien kan er dan geanticipeerd worden op je volgende medicatie. Ik heb de 1e IVF Puregon en Deca gebruikt en had dus net als jij 5 follikels en 3 eicellen en 1 emmy, van matige kwaliteit (was 5cellig). IVF 2 kreeg ik deca en menopur, maar had slechts 1 ei! Dat werd dus escape IUI. En is mislukt. Had zelf een heel slecht gevoel bij de decapeptyl, had het idee dat het bij mij teveel platlegde en heb specifiek om cetrotide gevraagd (check mijn blog voor nadere uitleg) op advies van Maartje. Ook is er toen (eindelijk!) bloedonderzoek gedaan en uit mijn AMH bleek ik tegen een vervroegde overgang aan te zitten, want de weinige follikels en de matige kwaliteit verklaarde. Met Menopur en cetro reageerde ik een stuk beter en had de 2e officiele IVF dan ook 8 follikels, 3 bevruchtingen, waarvan 2 mooie emmy's. Deze zijn beide teruggeplaatst en ik was zwanger! Helaas zat het vruchtje op de verkeerde plek en was het een BBZ . Ga als ik nu weer ongie wordt op voor IVF3. Overigens, met IUI (heb ik 7x gehad) en daarvoor 12 maanden clomid geslikt: ALTIJD mooie follikels (2 gemiddeld) op de echo. maarja, een follikel zegt niets over de kwaliteit van de eicel erin, helaas... Dus lieve schat, als het niet raak is: bloedonderzoek vragen!!! Sterkte en dikke knuf! Duim dat de emmy die nu in je buikje zit mooi doorgroeit! xxx
@ Zeekhondje ja het kan idd alle kanten op en per maand kan je waarschijnlijk idd anders reageren. Bij een man kan het zaad ook erg verschillen. Wel geweldig dat je nu zwanger bent. Gefeliciteerd! Geniet ervan. @ Juulzon bedankt voor je reactie. Ik zal het straks even teruglezen in je ivf dagblog. Ik zeg vanaf we wisten dat het zo weinig follikels/eicellen waren dat ik dacht dat het door de Decapeptyl komt. En nu schrijf jij ook dat je het idee had dat dit bij jou een reden kon zijn. Ik heb eerste twee maanden de anticoncepie pil gebruikt en toen 4 weken Decapeptyl tot de punctie. En vanaf 3e dag menstruatie 150 e Puregon. Volgens mij is het met de medicatie niet goed gegaan. Maar ik ga ook zeker even vragen voor het bloedprikken mocht ik gaan menstrueren. Jeetje jij hebt ook al een lange weg achter de rug. Wel erg een BBZ na je 2e ivf. Nu gaat het gewoon lukken. Je hebt straks mooie emmy's en die gaat lekker in je baarmoeder innestelen. Gaan er twee teruggeplaatst worden? Weet jij of het nu echt ophoud na een 3e eventueel mislukte ivf. Dat idee maakt me zo bang. Voor me gevoel steeds dichter bij het einde. Maar mijn vriend zegt dan nee steeds dichter bij een kindje. Heel veel succes. En ik blijf je wel volgen. Liefs Quinty
ik had ook gedacht dat ze nu wel andere medicatie zouden voorschrijven.. had de eerste ronde nl van alles (deca/puregon en pregnyl) al de hoogste dosering. Mocht het komende ronde weer zo zijn wil ik ook graag nagekeken worden op eicel reserves (ben nl ook alweer 31) en kijken naar de mogelijkheid van andere medicatie..
@ Muppet ja ik zou het ook even goed na laten kijken. Ik ben ook 31. Is dit voor jullie ook jullie eerste kindje? Ik wil in ieder geval die Decapeptyl geen 4 weken meer spuiten. Kijken wat de gynaecoloog ervan zegt. Maar ik hoop natuurlijk dat het niet nodig is. Ik heb wel een beetje zitten zoeken op het internet maar uit 4 cellige embryo's komen ook kindjes via ivf/icsi. Dus ik heb weer een klein beetje hoop. Met in mijn achterhoofd dat er een grote kans is dat het niet gaat lukken.
via icsi zijn ze altijd wat kleiner dan met ivf.. bij icsi heb je meestal na 2 dagen een tp, met ivf rond de 3/4/5 dagen. Bij ICSI zijn ze dan vaak ook maar 4 cellig, maar dat betekend natuurlijk niet dat ze niet goed zijn. Voor ons is het ook voor een 1e ja. Ik wacht nu even af hoe mijn lichaam deze tweede ronde reageert, wellicht is het nu heel anders.. Ik denk dat je normale slagingskansen hebt hoor, de emmy kan ondanks dat hij niet heel goed is gewoon verder delen en zich gaan innestelen.. ik zal voor je duimen meid. Gebruik je ook utro?
Quinty79, fijn om te lezen dat je ondertussen toch al (voorzichtig) meer hoop hebt! En er zijn al weer 2 lastige wachtdagen voorbij!!!
???? Dit begrijp ik niet hoor. Er zit echt geen verschil tussen een tp na ICSI of na IVF. Het is de keuze van het ziekenhuis of de tp na 2, 3, 4 of zelfs 5 dagen is. Dit is niet gebaseerd op ICSI of IVF. Ik heb zelf helaas geen tips voor je. Hier inmiddels 16 mooie (van de buitenkant gezien) embryo's terug laten plaatsen waarvan de laatste 2 zelfs blasto's (ontelbare cellen) waren en helaas nog steeds niet zwanger. Kortom, een betere kwaliteit zegt ook niet altijd alles. Wat je wel kunt vragen is inderdaad of je de volgende keer het korte protocol mag volgen want volgens mij is bij een slechte stimulatie het korte protocol wel beter. Dan spuit je dus maar een dag of 10 deca ipv 4 weken. Bij het UZ Gent spuit je trouwens bij het korte protocol maar 7 dagen deca en ik heb de laatste 2 behandelingen zelfs maar een halve dosering deca gespoten. Ach en misschien heb je al deze tips en trucs niet nodig en blijkt deze emmy een gouden emmy!
Bij ons was er inderdaad ook geen verschil van dagen tussen punctie en TP met IVF en ICSI, zaten evenveel dagen tussen. Quinty: Ik begrijp je onzekerheid heel goed, je had al geen goed gevoel over de poging en in de wachtweken worden je emoties alle kanten op geslingerd. Ik had wel altijd genoeg eicellen dus daar kan ik je niet mee helpen, maar wij hadden de 1e poging IVf van 15 eicellen maar 1 bevruchting: een matige 6 cellige emmy. helaas is die poging ook mislukt. 2e poging ICSI, 6 eicellen, 3 bevruchtingen, 1 goed doorgedeeld maar weer een matige 6 cellige emmy. Dus je begrijpt dat we niet veel hoop hadden. Maarrrrr...die volgens het ziekenhuis matige 6 cellige emmy is het prachtige kindje in mijn banner!!!! het kan echt alle kanten op, en als de emmy niet goed genoeg is plaatsen ze m niet terug. Dat zeiden ze destijds ook tegen mij toen ik erom vroeg. Houdt moed! Liefs!
Ik benoemde ook al "meestal"... in het ziekenhuis waar ik ben is het nl wel zo. Maar omdat zij toch voor IVF gaat is het in die zin voor haar ook niet van belang.
Mijn collega is ondertussen alweer 30 weken zwanger van 1 matige embryo! Dus houd hoop, heeft zij ook gedaan! Ik ben helaas door schildklierproblemen weer aan de pil sinds vorige maand maar heb hiervoor twee IVF-behandelingen gehad waarvan eentje er een spoed-ICSI werd... Mijn "ongemak" buiten nu de schildklier om is een waarschijnlijk vervroegde overgang, er werd mij verteld dat mijn eierstokken er 10 jaar ouder uit zagen...dus meteen IVF en niet eerst IUI oid. Bij de eerste IVF zaten er 7 eiblaasjes waar ook 7 eicellen inzaten. Er waren er uiteindelijk maar 3 door naar de volgende ronde..van niet zo'n goede kwaliteit. Er zijn er twee teruggeplaatst maar niet blijven plakken. De 2e ronde had ik maar 2 blaasjes....manmanman, wat een gedoe, doen we t wel doen we t niet. Toch de gok genomen en er waren ook 2 cellen...Jammer genoeg was de kwaliteit van vriendlief ook niet denderend en is er besloten om ICSI te doen. Hier is niks uitgekomen dus een loze 2e poging... Ik heb bij de eerste twee keren de hoogste dosis Dec gehad en zou voor de 3e keer een flair-up krijgen. Dat betekende na 2,5 week al de punctie. De derde keer is na de derde dag spuiten afgebroken ivm de schildklier... Ik ga mijn duimen laten draaien op een plakkende emmy voor je!! Mij is altijd verteld dat het niet uitmaakt of het kwaliteit A/B/C is en dat er allemaal kindjes uit geboren kunnen worden! Hou hoop!! Want die weken wachten zijn helemaal niks....heb je genoeg afleiding?