Mijn zoon krijgt af en toe een frou frou koekje. En......schik niet......soms fruithagel op brood. En ook heeeeeeel veel gezonde dingen. Ook al hebben kinderen (en volwassenen) geen geraffineerde suikers nodig, het leven mag ook best eens bestaan uit iets lekkers en niet heel verantwoords. Lekker even verwennen. Heerlijk toch?
Ik wil mijn kindje geen producten met suiker aanbieden tot hij er zelf om vraagt, maar dat maakt mij echt geen betere of slechtere moeder. Volg je eigen weg, denk na over je beslissingen. Dan doe je het prima.
je moet doen zoals jij denkt wat goed is. de oudste kreeg hier ook vrij vroeg een koekje en af en toe een paar chippies. zolang ze verder gezond eten is dat echt geen probleem. niet teveel laten wennen aan zoet geloof ik zelf niet zo in. fles en borstvoeding is namelijk ook zoet. dus de eerste smaak die ze leren kennen is ZOET. het is dan ook niet heel gek dat kleintjes gek op zoetigheid zijn. nu zit er natuurlijk wel verschil in gewoon en miezoet maar ik heb er zelf nooit moeilijk over gedaan. als de baby oud genoeg is mag ze ook gewoon babykoekjes en diksap. doe waar jij je goed bij voelt en voel je vooral niet schuldig omdat een ander het anders doet. dan blijf je je de rest van je leven schuldig voelen want niemand doet net als jij
Je kunt natuurlijk wel proberen suiker zo lang mogelijk uit te stellen. Kijk wel uit met diksap, ik ken een peuter die altijd biologische diksap (want gezond) drinkt en dus last kreeg van peuterdiarree... Daarvoor hoeft een peuter niet eens veel diksap te drinken. En verder is het gewoon lastig, de een zegt dit, de ander dat. Melk? slecht! Suiker? zeker niet doen! Brood? Dat geef je je kind toch niet? Pff, je zou er toch niet goed van worden! Ik doe gewoon van alles een beetje: Melk of zuivel maar dan bijv 1x per dag Taksi, maar dan aangelengd met minstens de helft water Snoepje? Prima 1 om 3u na het fruit Biologisch? Jep, de ene dag wel, de andere dag niet. Enz. Je kunt het toch nooit goed doen, niemand heeft een pasklaar antwoord en elk lijfje is anders. Dus hier doe ik van alles een beetje, dan doe ik het in ieder geval een beetje goed
Inderdaad gewoon doen wat jij denkt dat goed is. Ons meisje van 1.5 blijkt nu overgevoelig te zijn aan calcium. Dat is de oorzaak van haar stoelgang probleem waardoor ze al maanden aan een stuk forlax kreeg. Haar darmen plakken helemaal dicht van de caseine en calcium. Nu mag ze dus geen melk meer (ook geen geitenmelk of soya). Enkel rijstmelk, haver, amandelmelk maar die vertikt ze dus heel koppig. Dus vanochtend heeft ze een beker druivensap gedronken (100% druiven zonder toevoegingen). Het is niet altijd regeltjes volgen maar ook zoeken naar wat werkt voor je kindje en waar jij als ouder kan achterstaan. Ik vind het ook jammer dat ze nu geen melk en zuivel producten meer mag, maar als het helpt voor haar vertering, dan vind ik het ok dat ze nu ipv melk een bekertje sap drinkt 's ochtends en 's avonds en voor de rest van de dag gewoon water. Niet mijn ideale scenario, maar het is niet anders. Ik vind het ook belangrijk dat ze voldoende drinkt. Als je kindje voor de rest gezonde dingen eet, vind ik een droog koekje per dag ook best kunnen. Alles gewoon met mate.
Hoi meiden, Wauw, wat een reacties. Super! Het is me wel duidelijk geworden dat ik me vooral niet schuldig moet voelen. Daar ga ik dus aan werken. Ik wil het gewoon zo goed mogelijk doen. Het is mijn eerste kindje en alles is nieuw. Dus wanneer ik hoor dat mensen bepaalde voedingsmiddelen afkeuren trek ik me dat dus persoonlijk aan, wat ik niet moet doen. Weet ook niet waar dat vandaan komt. Onzekerheid misschien. Hij krijgt voldoende groente, fruit en brood binnen en dan is een koekje en een beetje diksap inderdaad ook niet zo erg. Het is ook meer dat je in de supermarkt niet zoveel tussendoortjes kunt kopen op de babyafdeling. En omdat hij nog maar twee ondertandjes heeft en niet zelfstandig kan zitten, durf ik nog niet alle gezondere varianten te geven. Rozijntjes is hij nu nog te klein voor lijkt mij? Komkommer kan ik wel proberen? Stukje kaas, tomaatjes, dat kan nu toch ook nog niet? Ik vind het lastig te bepalen welke producten hij nog meer goed kan eten zonder dat het gevaarlijk is voor hem. En diksap ben ik gaan geven omdat er een fles af moest en hij toch ook vocht binnen moet krijgen. @Amdaa, moet er zeker niet aan denken dat hij straks alleen maar diksap wil drinken. Maar telkens als ik alleen water aanbied drinkt hij het niet. Ik zal toch moeten doorzetten. Ik drink zelf ook alleen maar water en thee overdag. Glaasje cola light in de avond vind ik wel lekker na al dat water en thee. Ik ben geen voorstander van al dat frisdrank etc. Dat gaat hij ook zeker niet krijgen. Maar soms een glaasje sap moet kunnen. @Manamana, ik ga die Hipp thee eens proberen. Thanks! @Ilz, je hebt ook helemaal gelijk. Vroeger werden wij bij opa en oma ook verwend. En de wereld vergaat inderdaad niet als je kind iets zoetigs krijgt. @Hilly1980, moest erg lachen om je reactie, heerlijk! Goed dat jij je nergens wat van aantrekt. Zou ik ook wat meer moeten doen! @Ailise: "Ik schrik er soms van dat dreumesen gewoon chips of snoep krijgen, of bij de Mac mee eten (op regelmatige basis) - of dat ze nog alle maaltijden uit kant en klare potjes krijgen...Maar ook daarvoor geldt; ieder zijn keuze..." -> Dat gaat ook zeker niet gebeuren. Lekker gezonde voeding met soms iets anders. De basis is in ieder geval gezond voor mijn kleine man.
Heb je wel eens die kleine rijstewafeltjes geprobeerd? Die ging bij mijn zoontje eigenlijk al snel goed, hij sabbelde ze gewoon op. Verder heeft goodies ook heel veel producten zoals: - kaas/ wortel/ paprika knabbels - verschillende soorten koekjes. Zijn vaak van die uitdeelzakjes. Maar ik deed gewoon alle zakjes bij elkaar in een trommel en hij kreeg dan elke keer 1 of 2 van die kleine koekjes. - rijstewafeltjes met appelsmaak Verder heb je bij de Jumbo, maar volgens mij ook bij de kruidvat zo'n grote doos met kleine volkoren babykoekjes. Vielen hier ook altijd goed in de smaak en nog steeds trouwens. Geen idee of daar suiker in zit hoor, maar dat vond ik dus nooit zo'n probleem. Aangezien dit soort koekjes in mijn ogen al veel 'beter' waren dan zo'n grote zoete liga.
Voor de ouders die hun kind bewust geen (toegevoegde) suikers geven, eten jullie zelf dan ook geen suikers of snoep of snacks?
Maar... Jou kindje is al een half jaar ouder als de 9 maanden oude baby van TS he! Dat vind ik wel een fors verschil, 9 maanden of een jaar en 3-4 maanden.
Toen we gestopt waren met borstvoeding (zoontje gaf met een jaar aan er klaar mee te zijn) begon hij ook beter uit zijn tuitbeker te drinken. Nu drinkt hij sinds kort in de middag een tuitbeker met diksap. In de ochtend thee of water. Dit gaat eigenlijk prima, mijn zoontje is niet zo moeilijk met eten of drinken (dit moet ik eigenlijk niet typen! ) Melk is hij nog verzot op dus in de ochtend en middag bij de boterham gaat alle melk nog netjes op. Ik moet wel oppassen dat ik hem niet zijn zin geef met eten vooral. Hij weet namelijk wel wat lekker is. Hier is het standaard een boterham met vleeswaren en in de middag 1 met appelstroop of pindakaas ofzo. Dit vind hij namelijk heel lekker. In de avond eet hij gewoon met de pot mee. Daar doe ik niet meer moeilijk over, hij eet met alles mee. Uiteraard geen snackfood, dus mijn partner en ik zijn er ook gezonder op vooruit gegaan! Patat vind ik idd nog te vroeg om te geven. Wel grappig ,want hij is vooral van de Hollandse kost; aardappelen met groente en een stukje vlees. Bij nasi of iets zie je hem altijd eerst even denken is dit wel lekker? In de ochtend nog steeds fruit en in de middag vaak een kaakje of zoals iemand hiervoor al zei die kleine rijstwafeltjes vind hij ook lekker. Maar ja, hij zal wel suikers binnenkrijgen van de diksap dan in de middag? Ik heb liever dat we diksap, en later limonade erin houden doordeweeks en niet cola of andere troep. Ieder zijn eigen idee hoor! Volg je gevoel, zolang je kindje het goed doet, helemaal prima lijkt mij!
Ik geef mijn dochter van nu 15 maanden regelmatig wat lekkers. Op brood of als tussendoortje. Vanmiddag een broodje met Nutella, of een keer hagelslag of vruchtenhagel, pindakaas en tussendoor een keer een Nijntje koekje. Soms een flesje met diksap. Laatst een keer chipjes op een feestje. Rozijntjes krijgt ze ook vaak. Daarnaast krijgt ze van mij meestal een bord pap 's ochtends (en anders een fruithap, zelf gemaakt) en avondeten uit een potje of ze eet met ons mee (als het kan eet ze met ons mee, heel pittig eten of als wij heel laat eten dan krijgt ze uit een potje). Tussendoor drinkt ze water. Als toetje na het avondeten meestal fruit. Ze eet overigens heel goed en ik moest haar van de arts vooral geven omdat ze wat afboog in de lijn. Heb dan ook een hele beweeglijke kleine dame Ik geloof in de balans zoeken qua eten. Ja, je mag wat lekkers maar niet meer dan zoveel en niet 5x op een dag bijvoorbeeld. Maat leren houden dus. Ik ken een gezin waar ze heel streng zijn met snoep. Zodra die kinderen de kans krijgen (op een feestje bijvoorbeeld waar het lekkers voor het grijpen ligt) gaan ze compleet los en proppen ze zich vol. Ander gezin dat ik ken heeft juist altijd snoep in huis en die kinderen pakken maar. Twee uitersten dus en zou beide niet mijn keuze zijn.
Joh, leven en laten leven en je vooral niet schuldig voelen hoor! Anderen vinden mij misschien weer overdreven, lekker boeiend. IK vind het niet nodig, nu al snoep, of koekjes, of chips, of sap als ze nog geen 1,5 zijn. Daar wordt in mijn omgeving soms ook wel raar naar gekeken, als ik weer eens een Nijntje koekje afsla, haha. En iedere dag een koekje? Dat doe ik zelf toch ook niet? Waarom mn kind dan wel? Ieder zn ding. Zolang je je kind niet volpropt met ongezonde zooi, is met mate toch ook prima?
Jumbo heeft idd een doos babykoekjes, 99 cent. Per koekje 11 kcal, zoontje eet er max 1 per keer, en dan alleen als het zo uitkomt, dus mss 3 x per week. Ben er mee begonnen omdat hij zo moest kokhalzen van brood en stukjes in fruit/groente. Deze koekjes worden zacht in de mond, en zo kon hij toch een klein beetje wennen aan iets anders dan een fles of glad papje in zijn keel Inmiddels lust hij wel brood (hij had vanmiddag zelf een broodzak gevonden en opengetrokken, hij had al een stukje in zijn mond...), alleen heeft hij nu hij brood eet al wel de hele week flink kramp helaas. Dochter van 9 vindt ze ook lekker trouwens
Ik ben wat dat betreft heel makkelijk. Overal waar te voor staat is slecht dus gewoon een middenweg in zoeken. Zoon eet gezond elke dag. Maar krijgt ook regelmatig appelsap (wel aanlengt met water) , dix SAP , bij schoonzus krijgt hij een pakje Taksi etc. Echt snoep krijgt hij niet. Wel eens een paar chippies van zijn zus in het weekend. Maar hij vind fruit zo enorm lekker dus daar verwen ik hem veel meer mee Eigenlijk geeft hij niet veel om snoep , koek of chips. Krentenbol vind die wel heerlijk bijvoorbeeld en krijgt die ook. Ik denk als de basis gezond is dat het echt niet zo kwaad kan. Ik voel mij dan ook niet schuldig
Nee, heeeuul zelden. Ik ben ook opgegroeid met heel weinig zoetigheid en snacks en vind zoetigheid (behalve sommige chocola of een zelfgebakken appeltaart) ed niet lekker.
Hier eet kleine man bijna alles, en ook suikers. Uiteraard niet elke dag en niet zoveel. Ik let nu nog alleen op kruidige eten en zout.
Zou je niet schuldig voelen! Iedereen heeft z'n eigen redenen achter dingen. Zo geef ik mijn zoontje zelf ook bijna geen dingen met suiker, maar niet omdat ik vind dat het nou zo enorm slecht is. Dat doe ik omdat ik zelf een slechte drinker was (lustte geen water en thee, enkel heel zoete drankjes), mijn stiefkids lusten ook niks behalve zoete troep, dus ik wil niet dat hij een kieskeurige eter en drinker wordt. Hij mag van mij straks ook gewoon wat aangelengd sap en koekjes, maar pas als hij uitgekeken is op water en thee, en tussendoortjes als een rijstwafel e.d. Want waarom iets anders geven als hij tevreden is met wat hij krijgt? En die fase begint bij hem trouwens zo ongeveer nu . Mijn doel was om hem alles te laten lusten, beginnend met de minst lekkere dingen. Volgens mij is dat gelukt, want hij eet en drinkt bijna alles. En dan vind ik dat hij af en toe ook wat lekkers mag. Zolang de balans er ook maar is. Zoals ik hier al eerder las; alles waar 'te' voor staat is slecht. Maar ik zal nooit een andere ouder veroordelen die het anders doet. Ik ken de achtergrond niet, ik sta niet in hun schoenen, en het is mijn kind niet. Live and let live