Harde buiken 13/14weken?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door saartje1982, 27 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

2 mrt 2012
    1.324
    0
    0
    Sinds ongeveer een week heb ik (de ene dag vaker dan de andere) het gevoel alsof er een steen onder in mijn buik zit. Het is niet pijnlijk, maar soms wel gevoelig.

Tijdens de zwangerschap van mijn zoontje heb ik geregeld harde buiken gehad vanaf een week of 16. Moest toen ook iets rustiger aan gaan doen van de vk. Toen zat mijn baarmoeder al wat hoger, en kon ik duidelijk voelen dat het een harde buik was. Nu vind ik dat toch wat moeilijker te voelen.

Zouden dit nu weer harde buiken zijn? Al vanaf deze termijn?
    Heb het niet super druk, werk maar 3 dagen per week, maar natuurlijk wel 2 dagen + weekend met mijn zoontje van 14 maanden bezig. Gelukkig loopt hij nu, wat alweer een hoop scheelt.

Moet ik hier nu iets mee? Of heb ik "gewoon" een gevoelig baarmoeder?

2. BabyD

BabyD Fanatiek lid

30 jun 2010
    1.289
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had de tweede zwangerschap ook rond 13w harde buiken. Uiteindelijk bevallen met 36w...

3. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik had ook al vroeg harde buiken. Dat betekende dat ik vroeg ben gestopt met intensief sporten, want zelfs met stevig doorwandelen kreeg ik al last. Maar ook zonder te sporten kreeg ik het regelmatig overdag.

De verloskundige gaf aan dat ik een gevoelige baarmoeder heb, en dat ik vanwege een relatief slank postuur weinig ruimte had. Het groeien van de baarmoeder zorgde daarom al snel voor harde buiken. Zolang ze niet regelmatig waren, was dit niet erg, omdat er dan geen risico was dat ze over zouden gaan in vroegtijdige weeën. Wel proberen wat rustiger aan te doen (zoals iedere zwangere vrouw). Warme kruiken of een warm bad nemen kan ook voor verlichting zorgen.

4. Mam1988

Mam1988 Bekend lid

16 okt 2011
    725
    0
    16
    Dat steen gevoel had ik ook bij beide zwangerschappen..
    is normaal en zijn geen harde buiken!

5. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ik zou het toch even laten checken voor de zekerheid. Ik had vanaf week 10 harde buiken en dit bleek door een urineweginfectie veroorzaakt te worden. Helaas is er, ondanks dat de huisarts dit wist, niet tijdig ingegrepen en is de infectie in mijn bloedbaan en zo in de placenta gekomen. Hier heeft het een flinke infectie in m'n bm veroorzaakt, waardoor onze kleine trots Sam❤ geboren is met 18+4...

Laat wat urine op kweek zetten. Kan geen kwaad en dan weet je zeker dat er niks aan de hand is.

O nog even ter toevoeging: ik ben ook erg slank, en tegen mij is vanaf het begin af aan ook gezegd dat ik een gevoelige bm heb. Helaas bleek er toch meer aan de hand. Ik zou een vk nooit meer op d'r mooie blauwe ogen geloven...

6. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    @madelein: Goed dat je deze toevoeging maakt! En wat een nare ervaring. :( Bij mij is inderdaad ook voor de zekerheid de urine gecontroleerd toen ik vroege harde buiken had, maar daar kwam niets uit. Dat kan heel makkelijk bij de huisarts, met een dipstickje. Vandaar dat de conclusie getrokken kon worden "gevoelige baarmoeder".

7. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

2 mrt 2012
    1.324
    0
    0
    O wat een ontzettende ervaring zeg. Dank voor je tip.
    Ik heb thuis van die stickjes liggen, dus ga het zometeen even doen.

8. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    @micera: het stomme is dat die dipsticks bij mij negatief waren. Toen de harde buiken erger werden ondanks dat ik rust nam wilde de vk urine op kweek laten zetten.
    Daar kwam toen een GBS uit, dus had wel een infectie zonder symptomen. Wij hadden zelf ook geen idee hoe gevaarlijk dit kan zijn. Vandaar dat ik hoop dat ik door mijn verhaal te delen mensen wat alerter maak. Vk en huisartsen denken vaak te makkelijk weten we inmiddels :(

9. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Sorry, zie dit berichtje nu pas. Bij mij waren die sticks dus negatief, ook al had ik die bacterie in m'n blaas. Als je het echt zeker wilt weten moet je het op kweek laten zetten. Kan je gewoon aan je huisarts vragen, ivm je klachten. Dat is dan geen probleem als het goed is.

10. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

2 mrt 2012
    1.324
    0
    0
    Dank je voor de tip. Ga ik zeker even doen.

11. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

2 mrt 2012
    1.324
    0
    0
    Dipstick geeft wel wat leukocyten (witte bloedcellen). Verder negatief. Zal voor de zekerheid maar even de huisarts bellen morgen.

12. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    ja zou ik doen.

13. bubblybaby

bubblybaby Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.069
    1.037
    113
    Vrouw
    Ik heb ook al vanaf 13-14 weken voelbare harde buiken :).
    Volgens vk hebben best veel vrouwen dit en kan dit geen kwaad. We houden het wel goed in de gaten voor de zekerheid, maar ze ziet het heel erg vaak en meestal gebeurt er helemaal niks ;). Ze ziet het echt heel vaak.
    Als je het niet vertrouwd altijd gelijk bellen, al is het voor je eigen geruststelling :)

Sommige vrouwen hebben een gevoeligere baarmoeder. Ik heb mijn urine al 3x laten checken en tot nu toe nog steeds helemaal clean; heeft er dus niets mee te maken bij mij :). Wel goed dat je het gaat laten checken. Better safe than sorry ^^

14. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

2 mrt 2012
    1.324
    0
    0
    Even een korte update:
    Gelukkig geen blaasontsteking en urine ook negatief voor GBS.

Moet maar gewoon wat beter naar mijn lichaam luisteren en proberen toch iets meer rust te nemen :)

Deel Deze Pagina