Zwemles

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Diadeem, 1 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    Wie doet er ook zo lang over zijn A Diploma?
    Word er af en toe niet goed van, ben ik de enige die hier van baal. :(
    Vanaf volgende week krijg hij bijles met borstcrowl. :D

2. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    hou oud is je zoontje en hoe lang zit hij al op zwemles dan?

onze dochter wordt in december 6 en zwemt nu ruim 1 jaar. ze heeft ook moeite met de borstcrawl, en onder water vind ze ook 'eng'.
    sinds 2 weken kan ze door 'het gat'.
    dus die crawl komt ook wel goed!

3. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    Mijn zoontje word in december 7 en ik ben nou bijna 2 jaar bezig. Het eerste half jaar heeft hij 2 keer in de week een half uur gezwommen, maar dat heeft het zwembad veranderd in 1 keer drie kwartier. Wat ik zelf jammer vind, want toen ging het sneller. Hij mocht vorig jaar net voor de zomervakantie naar het diepe. Nu zit hij al maanden in het laatste bad, maar heeft niet genoeg kracht voor de borstcrawl. Tenminste dat is de reden dat hij steeds niet mag afzwemmen. Voor hem erg frustrerend want de andere kinderen mogen dan wel afzwemmen en dan komt er weer een nieuw groepje:rolleyes: Nou ben ik er van de week achteraan gegaan of ze er nog wat aan gaan doen want die kracht komt niet ineens aanwaaien want ze oefenen per les maar drie halve baantjes. Moet wel zeggen dat mijn zoontje klein van stuk is, dat schijnt ook tegen te zitten. Dus nou krijgt hij een half uur in de week bijles in borstcrawl. En wie weet mag hij dan over 7 weken ook wel mee afzwemmen. I hope so :)

4. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    2x in de week gaat idd sneller, en tijdens een zwemles doen ze alles een beetje oefenen,
    dus ook gewoon de schoolslag en rugslag.

hier ook maar 1 of 2x kleine stukjes borstcrawl,
    terwijl er toch wel meer kindjes moeite mee hebben.

maar met die bijles heeft hij vast zo zijn A diploma!
    (en dan nog door voor B en C?)

5. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    Ga denk ik nog wel voor B. Maar C weet ik nog niet hoor. Ik wil over een jaar met mijn dochtertje beginnen dus voorlopig mag ik nog. :rolleyes: :D

6. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Hmmmm, hier zijn we pas bij zwemles nummer 3. Ik ben benieuwd hoe langt het zal duren. Gelukkig krijgt ze zwemles in onze sportclub, de kleinste gaat dan naar de interne creche en ik ga sporten. Zo heeft mama er ook nog wat aan. Hoe langer het zwemmen duurt hoe slanker mama wordt ;)

7. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    Nou dat is ook ideaal zeg! Niet met een worstelend kind op schoot drie kwartier zitten zweten aan de kant. Wel zweten maar ook slank worden tegelijk. :D Dat heb je mooi geregeld.

8. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    Ik zie dat je dochter twee maanden ouder is als die van mij. Poeh wat begin jij vroeg zeg, heb ik bewondering voor. ;)

9. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Mijn meis is best groot voor haar leeftijd, ze wordt altijd een jaar ouder geschat. En daarom heeft ze een krachtig genoeg lijf zeg maar. Toen wij op vakantie in het zwembad tijdens de zomervakantie voor de lol haar voordeden hoe ze de schoolslag moest doen en zij vervolgens drie meter schoolslag zwom...tja, toen wisten we dat ze er wel aan toe was.

Maar ik denk dus dat er geen standaard ideale leeftijd is om te starten. Ze moeten het leuk vinden en qua bouw/spierkracht eraan toe zijn.

Ennuh ik weet niet waar je woont, maar die sportclub is David Lloyd (www.davidlloyd.nl). Die heeft meerdere vestigingen. Mijn vriend en ik gaan daar ook 1x per week samen tennissen (baanhuur betaal je niet, je betaalt een vast maandbedrag voor alle faciliteiten) en dan gaan de meiden daar naar de creche. Heeeeerlijk. En nee, ik heb geen aandelen van die club ;)

10. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Mijn dochter heeft 2 jaar en een maand over haar a gedaan, is eind augustus begonnen met b, daarvoor mag ze wrs in december afzwemmen.
    Vind het een hele bevalling! Kim wordt in december 7, ben met 4,5 begonnen .

11. Tink

Tink Niet meer actief

Hier ook een zoon van 7 die ruim 2 jaar bezig is. Gelukkig vindt hij het wel nog steeds erg leuk. Hij is gewoon niet zo heel erg handig :)

En.... er schijnt nu zicht op het A-diploma te zijn, hij mag over een paar weken mee proefzwemmen hoorden we. Als dat goed gaat, mag hij op voor zijn A. Eindelijk :)

Volhouden dus maar... als ze dat A eenmaal hebben, zijn B en C grotendeels een kwestie van meer uithoudingsvermogen.

12. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

@Evelien en Tink, ik met zwemles 4 achter de rug heb dus nog geen ervaring hiermee, maar hoe kan het dat sommigen een jaar nodig hebben en anderen twee jaar (of meer)? Is het geen interesse hebben, tengere bouw, slechte zwemjuf? Ben daar wel benieuwd naar eigenlijk, wat is jullie eigen gevoel daarover?

13. Tink

Tink Niet meer actief

Absoluut geen slechte zwemjuf hier en ook geen heel tengere bouw ofzo. Zoon is gewoon motorisch gezien niet zo'n hoogvlieger. Ook geen ster in gym bijvoorbeeld (net zijn moeder, haha!).
    En daarnaast is hij ook niet zo ambitieus, hij hoeft niet zo nodig sneller te zijn dan de rest. Was hij dat wel dan ging het misschien ook wat vlugger met die lessen. Want er zijn inmiddels al diverse kinderen van latere groepjes die hem voorbij gestreefd zijn. Maar daar zit hij gewoon niet mee.

En sommige kinderen pikken zoiets nou eenmaal sneller op dan anderen. Mijn oudste had in 10 maanden haar A, B en C maar dat is een heel ander kind.
    Het werkt denk ik precies hetzelfde als met schoolvakken. Je hebt kinderen die zou gauw ze het lezen ontdekken, meteen doorstomen en in no time AVI-uit zijn, en je hebt er die eind groep 4 nog steeds op AVI-2 hangen.

De volgende is net 5 en begint binnenkort ook met zwemles, die is zo bang van water dat alleen het watervrees overwinnen waarschijnlijk al een paar maanden gaat kosten. En ook die is motorisch niet zo'n held. Tja het zij zo! We zien wel hoe snel hij het gaat leren.

Ze komen er allemaal wel hoor, alleen ieder op z'n eigen tempo. En zolang ze er zelf maar lol in hebben maakt me dat ook echt helemaal niks uit :)

14. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Dat klinkt logisch wat je schrijft, heeft inderdaad ook veel te maken met interesses. Dat geldt voor volwassenen ook. Mij maakt het ook niet uit hoe lang ze erover gaat doen. Tot nu heeft ze wel de interesse, maar die kan morgen ook ineens verdwenen zijn.
    Heerlijk dat jouw kind geen last heeft van de drang om te moeten winnen enzo. Ik vind het dan ook karakter dat hij zich niet gek laat maken door anderen.
    Maar ik begrijp ook uit jouw verhaal dat je drie kinderen hebt, dan heb jij al aardig wat uurtjes versleten bij het zwembad ;)
    Knap dat je oudste in 10 maanden alles al had!

15. Tink

Tink Niet meer actief

Grijns, ik heb er zelfs 4 :). De jongste is nog geen jaar, dat duurt nog even voor die zwemles krijgt.

Ik zit al een hele tijd in dat zwembad ja, maar maakt mij het uit. Man en ik doen het om de beurt, hij de zaterdag en ik de woensdag, gaat prima. Er zijn altijd andere ouders om mee te kletsen (zo zie je nog eens iemand :)) en je kunt ook kijken naar de les.
    En aangezien er nu binnenkort weer eentje gaat beginnen en de jongste er nog achteraan komt, zullen we er ook nog heel lang zitten denk ik :)

Overigens dat de oudste het zwem-ABC zo snel had, komt ook deels omdat ze pas begon toen ze 7 jaar was. Dan is een kind al een stuk sterker, motorisch meer mans etc. Dat scheelt echt heel veel.
    Maar zoals ik zei het is ook een heel ander kind, eentje die wél die coördinatie heeft itt. haar broer. Ook als ze met 5 jaar was begonnen zou ze geen 2 jaar over het A gedaan hebben, schat ik in.

Maar ook broer komt er wel hoor, hij laat zich gelukkig niet gek maken. Karakter? Zou kunnen, ik vermoed eerder dat het hem gewoon (nog?) niet zo interesseert :)

16. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Jeetje, vier kinderen! Knap hoor, wij hebben nu twee schatjes en daar blijft het denk ik bij. Wij vinden dit al hartstikke druk ;)
    Het kan inderdaad ook gezellig zijn om te kleppen met de andere ouders, bij ons op de sportclub is dat niet. Daar zijn alle ouders aan het sporten. Kijken kan ook niet echt, dan zit je veel te ver er vandaan om wat te kunnen zien.
    Op zich wel handig om op latere leeftijd te starten met de zwemles. Alleen wij hebben zo ontzettend veel water in de wijk dat we dat een beetje eng vinden. En aangezien ze toch de interesse heeft hebben wij het nu wel gedaan.
    Maar nu hebben we het alleen nog over zwemles. Meid dat wordt wat als alle vier op tennis/voetbal/dansles/pianoles/turnen en weet ik niet allemaal meer zitten ;)

17. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ik hoor heel vaak dat kinderen van 4 er lang over doen, ik denk dat het "gemiddeld" kleutertje lang niet toe is aan afzwemmen, ik ben met de mijne allemaal rond de 7 jaar begonnen met zwemles en makkelijk binnen het jaar hun diploma's. Het heeft mij, in tegenstelling tot mijn zus, een heleboel geld en frustraties gescheeld.

18. Tink

Tink Niet meer actief

Hier beginnen ze dan ook met 5 jaar MamaDeluxe :). Maar ik denk dat er voor vroeg starten en voor laat starten wat te zeggen valt. Hangt ook weer van het kind af... voor onze zoon zou laat starten weer niet zo goed geweest zijn, hij heeft gewoon de tijd nodig om het op te pikken.

Dat onze oudste pas met 7 jaar op zwemmen ging was trouwens ook niet helemaal onze keus hoor, lag aan bepaalde omstandigheden die ik hier nu niet verder uit de doeken ga doen. Maar het liep nu eenmaal zo en voor haar was het prima.

Haha, MamaSon, 4 kinderen knap? Nee, gewoon mazzel ;). Maar serieus, die 3e doe je er al min of meer 'bij' en nummertje 4 helemaal... je krijgt ze gelukkig meestal niet alle 4 tegelijk :)

19. hardloper

hardloper Niet meer actief

mijn oudste had met 1 1/2 jaar haar a diploma, en na een week ook haar b. ze heeft een half jaar nodig gehad voor de schoolslag. de rest deed ze fluitend. het komt vanzelf, en als het meezit volgt de rest dan vrij vlot.

20. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Hahah dat zeg ik ook altijd tink, dat ik ze 1 voor 1 heb gehad en je er in mee groeit. Ik weet niet beter meer!

Deel Deze Pagina