.. mijn geduld is op! Onze dochter wordt in februari 3. Eind van die maand ben ik ook uitgerekend van de tweede. Ik snap dat dat spannend is, zeker icm deze (drukke) feestmaand, Sintgekkigheid en nu weer een boom die in de woonkamer staat. Maar al drie weken lang, slaapt onze dochter dus niet 's avonds. Mijn man is (nog twee weken) heel druk voor zijn werk en examen, maar ik trek het niet meer! Bij haar zitten helpt niet (meer), in ons bed helpt niet (meer).. het is nu 2200uur en ze slaapt nog steeds niet. EEnige positieve is dat ze niet huilt... ze ligt nu gewoon stil naast me in mijn bed. Maar zodra ik naar de wc ga (en dat stel ik al giga uit..) staat ze naast me... Heb die wekkermethode geprobeerd, ging twee avonden supergoed daarna stond ze alweer krijsend naast me zodra ik dr kamer uitliep. En dat terugleggen telkens trek ik niet. Bij dr op bed zitten heb ik al weten te verschuiven door bij de deur te zitten en zij gaat dan gewoon op de bedrand zitten. Dat houdt ze rustig vol tot 2300 uur. EN ook dat is voor mij niet al te comfortabel met een dikke buik. Zo is ontstaan dat ze (naast mij) in mijn bed in slaap mag vallen ... rust voor beide. Mn man legt dr als ie thuis is dan in dr eigen bed.. maar nu dus de zoveelste avond dat ze ook naast mij niet gaat slapen. En ik ben best wel op... net als mijn geduld! ALs ze eenmaal slaapt, slaapt ze overigens (heeel) lang uit, dus wat dat betreft kom ik geen slaap te kort, maar een avondje voor mezelf zou ik ook wel eens fijn vinden. Volgende week past oma een keer op en ook s avonds en kan mn man het een keer doen, maar dat lost waarschijnlijk het probleem niet op...
Misschien haar in de ochtend niet laten uitslapen? Al snap ik dat dat wel lekker is natuurlijk. Maar dan is ze misschien wat meer moe en slaapt ze dan eerder? Slaapt ze overdag nog? Sterkte!
inderdaad, in de ochtend niet laten uitslapen, en toch terugleggen ook al is het lastig.. dit wil je nu niet horen.. maar doe steeds toe te laten heb je het er zelf ingewerkt.. dat helpt je natuurlijk niets dat ik dat zeg, maar het is wel goed om het jezelf te beseffen.. het is een heel lastige situatie zeker als je gewoon moe en op ben en zij er dan nog een spelletje van maakt.. ik denk dat je enige optie is vol te houden en in haar eigen bed terug te leggen..
Klopt, ik weet dat het ook mijn eigen schuld is, maar ik dacht.. liever nu allemaal rust, ook voor de kleine in mn buik.. dan blijven stressen vanwege dat slapen.. Ze slaapt s middags een uurtje (ook alleen als ik er bij zit als ze in slaap valt). Heb geprobeerd middagslaapje weg te laten, maar dan was het s nachts drie keer niks. Dan had ze gigantische nachtmerries, zag allemaal dingen die er niet waren (kleinenpoppetjes op de kast, water in de gang, de trap die instortte). IK dacht dat ze dr middagslaapje nodig had om haar rijke fantasie een plek te kunnen geven...
ik ken jou dochter natuurlijk niet, dus ik hoop dat ik niets zeg wat niet waar is, maar ik zou inderdaad ook het middagslaapje weghouden voorlopig, daar zal ze ook even aan moeten wennen, maar ik denk echt dat als je haar niet laat uitslapen, haar middagslaapje weghoud en volhoud om haar savonds in haar eigen bed terug te leggen en alleen weltrusten bijv te zeggen, dus geen verhalen of uitleg, maar gewoon slapen is slapen, dat ze het snel doorheeft.. als ze eerst uitslaapt en dan ook nog smiddags een uur naar bed gaat, heeft ze waarschijnlijk helemaal geen slaap savonds, dus dan kan ze ook wakker blijven. onze 3 jarige( is in oktober 3 geworden) komt er sochtends om 7 uur uit en gaat smiddags ook neit meer naar bed, enkel als ze naar de peuterspeelzaal is geweest wil ze meestal een half uurtje, savonds gaat ze dan om 7 uur/ half 8 naar bed..
Een beloningssysteem invoeren. Niet roepen of komen is een sticker. 7 stickers is een beloning. (ijsje, kiezen wat te eten, kwartiertje langer opblijven) Maar eerst dat middagslaapje eraf!
Mijn tip zou ook zijn middag tuk eraf . En zou het helpen om Sinterklaas uit te zwaaien ? Mijn dochter van 3.5 werd vorig jaar wakker in deze periode snachts en ook de afgelopen weken. Eergisteren via YouTube filmpje hebben we de Sint uitgezwaaid en warempel ze slaapt weer. De spanning is eraf blijkbaar. Misschien iets voor jouw dochter?
Middagslaapje niet meer doen, met drie jaar kun je best zonder middagdutje. Op zich wel logisch dat ze 's avonds niet moe is. En verder 's avonds consequent zijn met terug leggen en geen aandacht meer geven. Ze houdt vol omdat ze weet dat jij reageert. Ik zou ook niet meer naast haar gaan zitten of bij de deur. Zal moeilijk zijn in het begin, maar daar moet je even doorheen. Straks met de baby erbij is het natuurlijk helemaal geen doen meer zo. Succes!
Mijn dochter slaapt ook steeds 22.30 en slaapt niet uit. ( ze moet naar school) Ik ben maar weer begonnen met melatonine en ze sliep gister voor 20.30 en vandaag voor 21.15 😁
Het rare is dat ze bij de gastouder en bij oma (dus twee dagen in de week) 's middags gewoon zonder mokken gaat slapen en dan 's avonds ook meteen slaapt (als ik erbij zit). Maar wanneer we gewoon thuis geweest zijn is het drama. Ik ga het vanaf morgen maar proberen! Vandaag is ze met papa. Thnx voormde tips!
Misschien overdag meer uitdaging bieden. Veel mee naar buiten nemen zodat ze savonds om echt moe is? Is misschien lastig nu je zwanger bent maar hier helpt dat altijd erg goed. Even 2 keer 1 uur naar buiten doet wonderen. Toen de jongste bij ons een tijdje niet goed ging slapen heb ik zijn lamp eruit gehaald en zijn deur dicht met een kast sluiting zodat hij niet van zijn kamer af kon en het op zijn kamer erg saai was. Was donker dus ook niks aan om te spelen. Dit hielp voor hem heel goed. Maar het scheelde bij ons wel dat hij niet lag te huilen of gillen. Hij ging gewoon zitten spelen als wij niks deden.
Heel herkenbaar, wij hebben in soortgelijke situatie gezeten. Alleen sliep onze dochter sinds ze 1 jaar was niet meer overdag Gebeurde dat toch, was ze 's avonds tot na 22.00u op. Het is bij ons pas goed gekomen toen ze naar school ging. Toch een beter en regelmatiger ritme. En ook door de indrukken op school waarschijnlijk. Werkelijk sinds de eerste week van school geen enkel probleem meer gehad met het in slaap vallen. Heerlijk! Jij nog even succes met de laatste loodjes. Hopelijk kan je toch nog even genieten van je zwangerschap!
Hier is het ook herkenbaar die avonden pas laat slapen als mijn dochter (bijna 2.5 jaar) een middagslaapje heeft gehad. Maakt niet uit hoe kort dat slaapje is, als ze in de middag even heeft bijgetankt is het in de avond gewoon bal en slaapt ze niet voor 22 uur. Dus al een aantal maanden hebben we het middagslaapje geskipt, alleen als ze het echt niet trekt of heel vroeg wakker is (als ze op dinsdag bij opa en oma is en om 6.30 uur haar bed uitmoet) slaapt ze in de middag, de rest van de dagen niet. Ze heeft soms wel eens een inzakkertje aan het eind van de middag, maar dan gaan we vaak even naar buiten. Of ze mag in de middag even een uurtje met de tabblad op ons bed of op de bank zitten om toch even rust te pakken bij drukke dagen. En zonder middagslaapje gaat ze gewoon rond 19.30 uur slapen zonder problemen, heerlijk. Nou moet ik wel zeggen dat mijn dochter dan nachten van 12 tot 14 uur maakt, dus ook echt wel aan haar slaapuren komt, en geen nachtmerries ofzo krijgt van het middagslaapje skippen. Dus ik zou inderdaad toch proberen om dat middagslaapje over te gaan slaan en even aankijken hoe dat uitpakt.
Is ze misschien ook bang in het donker? Heeft mijn zoon van net 3 ook ineens vanuit het niets. Was voorheen nooit een issue en onlangs kwam ik er per toeval achter. Licht aanlaten (dat wil hij als we hem naar bes brengen) of een nachtlampje misschien proberen?
Wij hadden hetzelfde. De oplossing was hier. Ik bed leggen, verhaaltje ritueeltje oid. Kus geven en zeggen dat we met 5 minuutjes weer kwamen kijken. Had een klokje waarop ik elke x aangaf hoeveel dat was. De keer erop hetzelfde etc etc. De eerste keren moesten we heel vaak terug. We doen dit nog steeds, ook als ze er in de nacht eruit komt. En dan gaan we ook echt altijd kijken. Het is supervermoeiend maar hier loonde het.
Als ze last heeft van dromen etc - voor het slapen gaan de dag met haar doornemen, ook vooral alle leuke dingen benoemen. Ik zit 's avonds na verhaaltje voorlezen nog even met mijn zoontje op bed, hij wil dan nog wel vanalles kwijt als ik een aantal dingen aanhaal die die dag zijn gebeurd. Op die manier heeft hij alles al de revue kunnen laten passeren en is het rustiger in zijn hoofd.
Dat klokje hebben wij ook een tijdje gedaan ja.. van het liggen wachten en kijken op het klokje - vielen ze ook wel in slaap.
Voor het slapen samen de dag doornemen. Verder hebben wij de methode gevolgd van de kinderarts estevill. Deze staat in het boekje slaap kindje slaap. Absoluut een aanrader. Zorg dat je met je man op 1 lijn zit en dan volhouden. Ik zat er het meest doorheen dus de 1e 2 avonden heeft mijn man gedaan. Sterkte