(Slechte) recensies en de reactie daarop

Discussie in 'De lounge' gestart door An79, 4 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Recensies online vind ik persoonlijk een gevaarlijk iets. Mensen en bedrijven zijn zo makkelijk naar beneden te sabelen.
    Het is niet altijd een kwestie van de kwaliteit van de een bedrijf, maar ook vaak het wel of niet gunnen of mogen van personen/bedrijven.
    Wij hebben ook een eigen bedrijf en scoren gelukkig hartstikke goed, maar soms zit er weleens eentje tussen wat best jammer is. Dan heb je bijvoorbeeld totaal een 4,8 en dan geeft iemand een 3 met als reactie enorm tevreden te zijn; fantastische service, groot aanbod enz. Dat is dan toch een beetje balen.

Wat ikzelf ook enorm storend vind, is sommige reacties van “eigenaren” op lage beoordelingen. Zo’n enorme afknapper. Blijf ten allen tijde professioneel.
    Wij hebben een hotelletje geboekt en ik was de recensies aan het lezen en las bij iedere slechte beoordeling zo’n enorme slechte reactie daarop. Dat zou voor mij echt een afknapper kunnen wezen. Had al geboekt, maar anders toch verder gezocht.

Hebben jullie hier nog bijzondere ervaringen in?

2. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.170
    10.680
    113
    Ik schreef op bol.com ooit een slechte recensie over een Zebra rugzakje dat ik daar had gekocht. En die is gewoon gewist.

3. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.170
    10.680
    113
    Je ziet ook weleens dat mensen dan bv een restaurant recenseren met een 1 voor alles met als opmerking dat ze boos zijn dat ze niet konden reserveren. Oftewel er niet eens geweest zijn.

4. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Normaal kan dat toch helemaal niet? Maar zo’n grote organisatie zal wel ergens zijn contacten hebben.

Libelle82 vindt dit leuk.
  5. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Inderdaad, dat. Zo stom. Snappen die mensen niet dat dat echt schadelijk kan zijn. Ik kan daar echt boos om worden.

6. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.228
    28.194
    113
    Wij gingen laatst naar een pretpark en bij Google waren de recensies gemiddelde 3 sterren (/5), maar op de website van het pretpark zelf waren er enkel 4 en 5 sterren. Geen enkele negatieve recensie.

Door dat soort acties wil ik bijna zo’n dagje cancelen, gewoon omdat ik het irritant vind als bedrijven niet eerlijk zijn.

SAARC, Chillin, Jacky1988 en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.228
    28.194
    113
    Maar ik ken ook de keerzijde. Op mijn werk kregen we ook wel eens een slechte recensie over iets waar we niets aan konden doen. Dat in het park aan de overkant een vuilnisbak stond en die was niet geleegd of zo. Zulke dingen.

of inderdaad mensen die super tevreden zijn en dan 3 sterren geven. Die snap ik ook niet helemaal.

8. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Ik heb bij een bedrijf gewerkt waarbij ze personeel ‘vroegen’ (verzochten tijdens management meetings) om zelf goede recensies en beoordelingen te geven en dit ook te vragen aan familie en vrienden. o_O

Lies1611 vindt dit leuk.
  9. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.721
    113
    Ik denk dat het beide kanten op gaat. Mensen die met groot gemak maar allerlei ononderbouwde oordelen neerkwakken en bedrijven die zelf recensie plaatsen en zich ophemelen of negatieve recensies verwijderen.
    Ik probeer daar altijd doorheen te lezen. Een ononderbouwde recensie doet mij niet zoveel, zowel positief als negatief.
    En de ‘wij van wc eend adviseren wc eend’ recensies vallen voor mij ook in die categorie.

citroenrasp en Asil vinden dit leuk.
  10. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    ^^ edit: ik was na 7 maanden ook vertrokken. Zegt denk ik genoeg. Ik was de enige vrouw daar die niet operationeel bezig was en dat was blijkbaar ook erg wennen.

11. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Wij hadden eens een klant en die was echt onterecht zo vreselijk boos en gaf een 1. Het was iets waar we totaal niks aan konden doen. Later kwam hij erop terug en heeft daar tegenover, met de staart tussen zijn benen, een supergoed recensie gegeven. Zelfs zijn vrouw er nog een keer overheen. Maar ja, die 1 blijft staan en dat blijft best vervelend. Zelfs na 10 jaar. Ik krijg hem echt niet verwijderd.

12. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    Ik gebruik reviews erg veel. Ik denk dat ik in de loop der jaren wel erg goed ben geworden in het analyseren van reviews. Ik kijk dus nooit alleen naar het aantal sterren, maar lees ook de meest recente reviews. Ik lees bewust de positieve en negatieve, om te kijken waarom hij negatief is. Als er 1 ster op TripAdvisor wordt gegeven met als boodschap dat de openingstijden niet kloppen, zegt dat natuurlijk niets over de kwaliteit van het eten. Het ratio positief, gemiddeld en negatief is ook belangrijk.

Ik let er ook op of de mensen die een review geven wel echte accounts hebben. Vaak genoeg worden er 5 sterren uitgedeeld, zonder fatsoenlijke toelichting en dat is dat de enige review ooit. Niet zo betrouwbaar.

Zeebra, HappyRabbits, Asil en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Bizar!!
    Bij ons heeft er 1 vriend gereageerd met: Topzaak, omdat ik de eigenaar ken :roflmao:. Was ook een klant hoor en ongetwijfeld tevreden, maar daar zullen weinig mensen waarde aan hechten.

Nina Sanders vindt dit leuk.
  14. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Wij hadden vorig jaar via booking.com echt een verschrikkelijk slecht hotel (schimmel in het bad, rioollucht, airco die in het stopcontact lekte, groen zwembad etc), dus een slechte recensie geschreven. In de recensie als enige positieve punt het ontbijt genoemd. Krijgen we toch een paar privé berichten van de eigenaar of we deze recensie weg willen halen. Ze hadden mijn man zelfs op Facebook opgezocht en via messenger een bericht gedaan. :eek:
    Uiteraard de recensie laten staan en ook nog op Google een extra review geplaatst met daarbij de mail van de eigenaar. Toen werden we via een reactie van de eigenaar helemaal verrot gescholden. Uiteraard via booking.com contact gezocht en daar zijn ze van verwijderd.
    Had zoiets nog nooit meegemaakt.

GroeneBomen, Huismuisie, Vero0504 en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.228
    28.194
    113
    Vaak doen start ups dat ook, ja. Ik snap dat ergens wel. bijvoorbeeld in het geval van een (thuisbezorgd)restaurant bestellen mensen niet als er geen recensies zijn. Je komt ook niet hoog genoeg op de thuisbezorgd/uber eats/ just eat pagina zonder een gemiddeld aantal sterren. En om die te krijgen moet je tenminste X aantal beoordelingen hebben… cirkeltje.
    Ik ken restaurant eigenaren die daarom hun netwerk inzetten aan het begin. Niet eerlijk mja.. je komt er anders gewoon niet tussen. Lastig ook wel.

Maar bestaande bedrijven (met al een gem. beoordeling) die hun eigen personeel inzetten is wel eh… triest ja..

16. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Sterker nog, er werden ook zelfs nieuwe simkaarten voor aangeschaft. Ik begrijp niet helemaal waarom, maar het boeit me niet verder. Ik vond het sowieso al vreselijk om daar te werken. Toen ik door kreeg dat mijn contract niet verlengd werd vanwege de zwangerschap (ik was 10 weken zwanger van mijn tweede en de directie vroeg mij op de man af 1 dag voor mijn voortgangsgesprek of ik soms zwanger was - hoe dom dachten ze dat ik was) was ik zo vreselijk klaar met hen. Dat had ik op de website moeten zetten. :roflmao:

Top bedrijf. Zolang je man bent en vooral geen eigen mening hebt.

17. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Dit was een bedrijf die al jarenlang bestond. Even opzoeken.

Gevonden.
    opgericht in 1931. Ze zetten zichzelf neer als mensenbedrijf.

18. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.228
    28.194
    113
    Ik heb ook eens via Amazon een slechte recensie geplaatst over een product. Ik kreeg toen een bericht van de eigenaar of ik mijn bericht wilde aanpassen in ruil voor 5 euro korting. Ehhh… nee :roflmao:

19. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.228
    28.194
    113
    :roflmao::|

20. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191