Gisteren opende ik een topic, dat ik snachts 8 keer eruit moet om de fopspeen te geven. Ook op aanraden van cb gisteren, probeer ik de fopspeen te minderen. Net haar in bedje gebracht, en geen speen gegeven, hoorde haar paar tellen piepen, en toen sliep ze. Ik kijken, sabbelde ze op duimpje. Ben er zelf wel blij mee, want elke nacht 8 keer eruit breekt je op. Maar is dit nou echt zo slecht? xxx
Mijn dochter duimt ook. Ik gaf haar eerst ook de speen maar ze vind haar duim toch lekkerder. Tja ze zeggen dat het slechter is dan de speen omdat het onderkaakje ervan naar voren gaat staat. Maar je doet er helemaal niks aan hoor, als ze willen duimen doen ze het toch wel. Het grote nadeel vind ik op dit moment zelf dat ze door het duimen steeds met haar hoofd hetzelfde ligt, hierdoor word de kans op een afplatting wel groter. Wel heeeerlijk dat je er 's nachts dan niet uit hoeft voor de speen! Mijn oudste dochter had ook een speen en ook ik moest er constant uit voor die rotspeen. Maar ja de speen kun je op een gegeven moment wel makkelijker afleren, die duim is er altijd voor ze... Ach zoals je ziet zijn er aan een duim en een speen beide voor- en nadelen. Tja als je het duimen echt niet wilt hebben zou je misschien nog een sokje om de handjes kunnen doen. Ik laat mijn dochter lekker duimen hoor, ik deed het zelf vroeger ook en ben er niet minder van geworden (ik zoog op 2 vingers). Ik heb zelfs geen beugel nodig gehad.
Tot 8 maanden duimde mijn dochter totaal niet en een speen wilde ze ook nooit.... Toen ineens begon ze met duimen. Tsja je houd het toch niet tegen. Als ze daar lekker tevreden mee zijn, ik vind het prima! Speen heeft ook nadelen. Het is misschien wel iets makkelijker af te leren doordat je hem kan weggooien. Maar ik persoonlijk zie liever een kindje in de kinderwagen zitten duimen dan met een speen.
ik zou me er niet druk om maken. Hier ook een duimer. Met 2 maanden had ze hem te pakken zo ongeveer. En het is vanzelf verminderd, ze duimt nu alleen nog maar als ze erg moe is of even troost nodig heeft. En of het slecht is, daar zijn de meningen weer over verdeeld. Net als een speentje. Ieder zijn ding en als jij er blij mee bent gewoon laten gaan vind ik.
Idd, speen of duim heeft allebei voors en tegens. Hier heeft Lucas nog altijd een speentje voor het inslapen, volgens het cb hier hoef ik die pas vanaf een jaar of 3 af te wennen. Dat vind ik dan wel weer laat, maar goed, voorlopig laten we het zo. Denk idd dat je moet doen waar jij je goed bij voelt en waar je kindje rustig van wordt. Dingen zijn niet snel ECHT SLECHT voor je kindje hoor!
Onze zoon heeft ook een maand of 2 geduimd. Nu nog af en toe... Ik heb nooit getracht het af te leren.
Ik denk dat je duimen niet echt kan tegenhouden. Dus voor nu is het heerlijk voor jullie dat jullie er niet 8 keer uit hoeven toch?
Mijn zoontje duimt ook. Is daar mee begonnen toen hij 7 weken was. Hij heeft de speen nooit gewild. Beide manieren zijn in principe 'niet goed'. Maar als ik de verhalen zo hoor en lees geloof ik niet dat de duim nou per definitie slechter is dan de speen. Heel veel speenkinderen hebben een echt 'spenenbekkie', een mooi rondje tussen de tanden. Gewoon omdat ze veel te vaak en veel te lang met de speen lopen. Ook dat kun je horen aan het praten van een kind. Dus tja, het is kiezen tussen twee kwaden waarvan de een iets makkelijker af te leren is dan het ander.
Lekker laten gaan en heerlijk voor je nacht rust als ze haar eigen duimpje kan gebruiken. Denk dat de natuur er op in gesteld is dat een kind iets nodig heeft voor zijn zuigbehoefte om zich in slaap en of zoet te houden. Heb zelf geduimt tot me 15 en nooit een beugel of wat dan ook nodig gehad. En me ouders hebben genoeg geprobeerd om me het aftelaten leren. NIks hielp hihi.
mijn zoontje heeft af en toe ene speentje..als troost, maar vaak wilt ie em niet..huilt ook nooit om zn speentje...maar sinds hij zn handjes heeft ontdekt, wilt ie op zn handjes sabbelen...alleen hij balt zn vuistje met zn duim erin...dus nu issie af en toe een btj gefrustreerd dat ie niet goed ergens op kan sabbelen...dus denk dat ie eerdaags zn duimpje wel gaat vinden...
ik wilde juist niet dat mijn zoontje ging duimen. maar dit is per persoon natuurlijk heel anders. ieder zn eige mening. duim kan je niet afpakken en speen wel. vind het redelijk makkelijk om de speen te minderen bij mn zoontje. hij was bijna speenaf met 1jaar. toen werd ie ziek van die BMR prik, en daarna was het 24/7 met een speen leek het wel. nu gaat het een stuk beter. hij heeft niet zo vaak zn speen meer nodig. alleen als hij moe is. dus zoiezo bij het slapen. tip voor het verliezen van de speen: maak die vast aan een knuffel/doekje
Is misschien wel waar wat je zegt, dat je een duim niet afpakt. Maar helaas heb je dat niet voor het zeggen. Als je kind wil duimen, hou je dat echt niet tegen. Mijn dochter duimt ook. Die weigerde pertinent een speen of spuugde hem uit en pakte al vrij snel haar duim. Ik laat haar lekker, ze haalt er haar troost uit, dus ik vind het prima
ja klopt...hier ook een speentje soms/..maar hij vind t eigenlijk niks...wilt t liefst op zn handje sabbelen..dnek dat ie op zoek is naar de duim..
Hoi hoi, persoonlijk zou ik toch terug keren naar de speen! Zeker als ze die hiervoor ook al nam! Straks is ze oud genoeg om de speen zelf in en uit te doen en hoef je er niet meer 8 keer per nacht uit! Ik snap echt wel dat je liever hebt dat ze de duim heeft( geloof me ik heb ook periodes gehad dat ik dacht pak je duim dan maar!) maar na enig doorzetten doet ze hem nu zelf in de speen is inderdaad makkelijker af te leren...maar buiten dat...ik werk bij een orthodontisten praktijk en zie dagelijks wat duimen( als ze nog steeds duimen na hun 2e ongeveer) met het gebit doet....een overbeet krijgen ze ook wel van een speen of het is erfelijk dus daar zou ik me niet zo druk om maken maar blijven ze duimen na hun 2e en kan je het niet afleren dan heeft dat echt gevolgen!!! Ik had laatst een moeder met een meisje van 8 met een beugeltje die moeder was nog steeds bezig met het duimen afleren maar dat lukte nog niet helemaal en omdat deze vraag wel vaker is geweest ben ik dan altijd benieuwd naar wat ouders zeggen over duimen als de kinderen dus wat ouder zijn en deze moeder vond het dus echt een ramp....iedereen moet natuurlijk doen wat hij/zij zelf wilt en ik wil ook helemaal niet zeggen dat je het absoluut niet moet doen ofzo...maar dit is wel een andere kant die je ook moet weten voordat je je besluit maakt! Er word altijd heel makkelijk gezegd van ach...ze krijgen dan misschien een overbeet maar er komt zoveel meer bij kijken....maar ja das dus mijn orthodontisten praatje verder is de keuze geheel aan jou weeg voor jezelf af wat je nu belangrijker vind want de rest is een zorg voor later! Waarschijnlijk word je baby'tje er ook niet vrolijk van als ze 8 keer per nacht wakker word en als ze met duimpje wel doorslaapt is daar ook wat voor te zeggen natuurlijk! Moeilijk moelijk..... Succes in elk geval! Groetjes kylain
Ik zou me er ook niet druk om maken. Misschien is het niet goed en een speen is straks makkelijker af te leren. Maar een goede nachtrust voor mama en baby is ook belangrijk! Als je echt heel erg twijfelt kun je misschien iets aan de speen maken (spuugdoekje ofzo), zodat ze die zelf terug kan pakken. Succed!