Hoi, de naam zegt het al. Mijn zoontje word over 5 maanden 3jaar, hij is dus 2 en half. De ik ben 2 en nee periode!!! Nou is het zo dat het niet alleen eigenwijs gedrag is. Hij is zo erg druk, slaapt zo weinig.. Ik weet het niet meer afentoe denk ik aan adhd en ook daar heeft hij veel symptomen van. Nu las ik op internet dat omdat hij nog zo jong is zedat nog niet kunnen zeggen. Mijn zoontje is niet zomaar een uurtje druk en door het dolle heen maar echt de heledag! Zo gaat hier de dag; hij word rond 4 uur snachts wakker ( dan lig ij hem terug met de tv aan. Ik ga dan terug naar bed en hij gaat waarschijnlijk spelen want als zijn broertje wakker word ( 5 maanden ) dan komt hij en dan zie je dat hij heeft gespeelt. Hij is dus rond 4 uur wakker. Ik maak dan gelijk brood voor hem, dat eet hij op en dan begint het al gelijk. Hij kan niet normaal spelen ( ligt misschien aan zijn leeftijd ) hij gooit met zijn speelgoed trekt alles uit elkaar rijd erover heen met een loop fiets, pakt een speeltje bv een auto en gaat rondje rennen beneden rond mijn taffel. Geen paar rondjes maar zeker wel 100 x. Daarna stopt hij niet dan gaat hij nog even over de bank rennen springen gek doen een kikker na doen een tijger noem maar op. En zo gaat het de heledag door. ( en ik waarschuw hem echt wel als hij als een dolle tegen alles aan gooit met speelgoed en overal gevaarlijk op springt hij krijgt ook een time out. Maar dan komt zijn eigenwijze ik en 2 en ik zeg nee karakter!) Hij eet zijn brood sochtends op smiddags ook. Maat hij vertikt het om even stil te kunnen zitten voor avond eten. Word er gek van!!! Hij wil zelf eten gevoerd worden absoluut niet. Hij gaat wel zitten aan tafel. Maar zodra hij geen zin meer heeft heeft het ook echt geen zin om hem te voeden. Hij kan gewoon niet stil zitten, als ik uiteindelijk wel een hapje in zijn mond heb ( de laatste tid lukt het wel met als je je bord leeg eet mag je een cadeautje kopen ) dan gaat hij dus expres kokhalsen spuugt het niet uit slikt het niet door maar blijf ze eigen misselijk maken tot ik zeg spuug maar uit of tot hij zelf alles echt uitspuugt ( kotst ) na het eten gaat het rennen en springen gewoon door. Rond 6/half 7 in bad ( nog altijd dol ) rond half 7 7 uur knock out. Na bad mag hij altijd opblijven op de bank zitten een filmpje kijken en dan ligt hij al gelijk echt knock out. Heb middagdutjes geprobeerd later naar bed niks helpt hij word altijd rond 4 5 uur wakker! Nu zag ik in de drogist dus valdispert kids rust. Heb de bijsluiter gelezen en er zitten natuurlijke stoffen in en slaapmutsje. Is dat nu een soort medicijn of niet? Ik dacht eerst van niet maar ik heb het gister gekocht en het lijkt echt te helpen hij heeft geslapen tot half 7 ! Waarvan hij gisteravond half 7 op bed lag! Heerlijk dus maar nu vraag ik me toch af of slaapmutsje een medicijn is of niet? Kan ik het hem beter niet geven?
Misschien hebben jullie goede tips voor zijn drukke gedrag? Alvast bedankt! En ga alsjeblieft niet zeggen je drogeert je kind, ik wil dat absoluut niet doen daarom vraag ik voor tips!
Voor zijn drukke gedrag geen tips, maar wat hier werkte tegen het vroege wakker worden was/is een kidssleep wekker. Hij mag er voor 7 uur niet uit, eerder was het elke keer de grens opzoeken vanaf een uur of 5, maar nu blijft hij liggen en slaapt ook regelmatig langer door nu hij weet dat hij niet eerder uit bed mag.
Pff, word al moe van je beschrijving.. Tja, sommige kinderen zijn nu eenmaal druk. Ik zou eerlijk gezegd niet zelf gaan dokteren met middeltjes. Ook al zijn het 'maar kruiden en natuurlijke stoffen'.. Maar eerder de lamp/tv nog niet aan doen voor een uur of 6. Logisch dat ie dan niet meer gaat slapen. En van oververmoeidheid kunnen ze ook hyper worden. Maar goed, weet niet wat je verder al geprobeerd hebt met t slapen. Hier werkt een wekker ook heel goed. Mijn dochter mag pas om half 8 van dr kamer komen, voor 7 uur doe ik het licht niet aan, mocht ze eens wakker zijn.
Ik sluit me aan bij arevinol. Eerst kijken waar de oorzaak van zijn gedrag vandaan komt. Ik denk zelf oververmoeidheid, want daar worden sommige kinderen ook hyper door. Tips: - Als hij om 4.00 wakker wordt is het nog geen tijd om te spelen of televisie te kijken. Het is tijd om te slapen. Herhaal dat zachtjes. Zet een nachtlampje op een timer en zet deze op 6.30 uur. Maak er een beloningssysteem van. En maak van het goed slapen de eerste prioriteit. Niet toegeven, jij bent de ouder en jij vertelt hem wanneer het slaaptijd is. Ik denk zelf dat wanneer hij goed slaapt zijn gedrag al gaat verbeteren. - Breng structuur aan in de dag. Misschien kan je eerst samen met hem spelen? - voorlezen werkt hier rustgevend. - zo min mogelijk televisie/iPad. Maakt prikkelbare kinderen ook eerder hyper. - Voor het slapen gaan sowieso geen televisie. Maar na het bad naar bed en voorlezen. Als je dit alleen niet lukt dan adviseer ik je om hulp te vragen via het cb. 2,5 jaar is een pittige leeftijd (weet ervan) maar, ook cruciaal in het leren van grenzen.
Ik denk dat je grenzen moet stellen, structuur consequent en duidelijkheid bieden. Als hij idd ADHD heeft dan is structuur met schema's belangrijk. Heb je ook al eens geprobeerd om met regels en beloning te werken? Stel een paar regels op: niet gooien, niet springen op de bank en koppel er een beloningssysteem aan. Bij zoveel stickers dan een beloning waar hij gevoelig voor is. Dit hoeft niet een kado te zijn, maar kan ook een simpel uitje zoals kinderboerderij of gewoon een ijsje, een centje voor spaarpot etc. Probeer zo min mogelijk op straffen te zitten, probeer zo veel mogelijk positief gedrag te bekrachtigen. Geef hem ook dagelijks zijn moment om zijn energie kwijt te kunnen. Ga naar buiten, wandelen in het bos waar hij lekker kan rennen. Een speeltuin etc. Qua eten zou ik niet voeren. Hij heeft een leeftijd waar hij echt zelf kan eten. Wilt hij niet eten, dan niet, maar zou wel de regel stellen dat we blijven zitten totdat iedereen klaar is. Om het eten zelf zou ik geen strijd maken, geen aandacht aan besteden. Eet hij, nou prima, eet hij niet, dan niet. Hoe meer sttijd, hoe moeizamer het eten gaat. Een kinderwekker gebruiken mbt wakker worden.
En ik denk niet dat valdispert kwaad kan. Je moet het alleen niet langdurig gebruiken of dat als oplossing gebruiken, maar meer als ondersteunend. Je kan ook kijken voor hulp, dat iemand met je mee kijkt, hoe je kind te benaderen etc. Ook al kunnen ze nog geen diagnose stellen, maar handvaten gericht daarop kan wel.
Ben het met Antje eens. Ik heb ook valdispert gebruikt rond die leeftijd omdat 1 van mijn jongens slecht sliep. Hij sliep er alleen maar slechter van
Hier hele goede ervaringen met Valdispert Kids, maar dan alleen om uit een 'gewoonte' van wakker worden, gelijk huilen en uit bed willen te komen. Dit is meestal nadat m'n zoontje ziek geweest is. Dan krijgt hij meer aandacht 's nachts (normaal dus niet, alleen aai over z'n bol, speen en wegwezen). De periode daarna is vaak even lastig voor hem. Als hij wakker wordt 's nachts gaat hij gelijk huilen en wil eruit. Valdispert helpt dan om dat patroon te doorbreken. Na een weekje stoppen we dan weer. Bij jou is het ook een patroon/gewoonte geworden om om 4 uur wakker te worden en de dag te starten. Als Valdispert helpt om dit te doorbreken, prima toch! Na een week (of 2) of als het flesje leeg is weer stoppen en kijken hoe het zonder gaat. Succes ermee!
Bedankt voor jullie tips!! Heb er echt wat aan want denk afentoe dat ik gek word ( ik zou liegen als ik zeg dat het niet zo was en dat hebben we allemaal wel is hihi! ) ik zat er al aan te denken om een belongsysteem te doen met stickers. Maar werkt dat echt? Ik bedoel snapt hij dat wel omdat hij nog best jong is? Ik probeer inderdaad ook zo min mogelijk te straffen ( alleen als het echt te gek word) misschien kan ik ook inderdaad meer het positieve belonen. En dat van die tv aan zetten snachts als hij wakker word is ook erg fout, maar hij blijft er wel rustig door in zijn bed liggen ( nouja tot hij geen zin meer heeft) als hij vanacht wakker word ga ik proberen niet de tv aan te doen en zeggen dat hij moet gaan slapen ( dat doe ik ook als ik de tv aanzet nu zonder) misschien helpt het echt en is het gewoon oververmoeid dat drukke gedoe. Nu moet ik zeggen toen hij een maand of 8/9 was tot ander half heeft hij heel goed geslapen van half 7 tot wel 11 uur smorgens en dan nog steeds druk zijn. Waar kan ik zo een kinderwekker halen?
Hier zitten we nog niet in de fase,maar we hebben vrienden met een kleuter die ook zo druk is (nog altijd). Het kereltje slaapt 6 uur per nacht en vaart daar wel bij. Mij maak je niet wijs dat het gezond is, maar hij is nou eenmaal wakker en komt niet meer in slaap. Wel blijft hij rustig op zijn kamer, dus dat patroon hebben ze al weten te doorbreken. Ook hetzelfde gedrag, slecht eten, staan aan tafel, zelfs met eten gooien. Wat zij hebben gedaan: -absoluut geen aandacht besteden aan gekke bekken trekken, raar doen met eten. -ging hij aan tafel op zijn stoel staan, zetten ze hem terug zonder iets te zeggen/oogcontact. Dit tot in den treure herhalen. Ondertussen gewoon zelf verder eten. -als hij niet meer wilde eten (en dat was soms na een paar hapjes) had hij de gewoonte met eten te prutsen en zelfs te gooien. Gebeurde dat, zetten ze ogenblikkelijk zijn bord weg. Ben je klaar, mooi, maar je mag niet van tafel. -Als hij ging zeuren om eten kreeg hij het, maar bij de eerstvolgende speelmoment ging het bord weer weg. Het heeft ze heel veel tijd gekost, maar zijn gedrag is echt verbeterd (muv het slechte slapen dan). En een beloningssysteem werkt meestal wel bij 2,5 jaar. Ze begrijpen meer dan je denkt.
Met 2.5 moet een beloningssysteem wel lukken. Rond die tijd heb ik dat ook voor het eerst toegepast bij mijn zoontje. Geen idee in welke winkel je zo'n kinderwekker krijgt. Google eens op kinderwekker / slaaptrainer.
Ik sluit me aan bij Line. Verder ook accepteren dat je een drukker kind dan normaal hebt. Neefje is ook zo. Dus zijn ouders gaan heel veel met hem naar buiten, veel rennen, darren, voetballen etc. Verder zorgen voor duidelijkheid en structuur. Ik zou zelf mijn kinderen geen rustgevende dingen geven.
bol.com | Kidsleep - Classic Wekker - Blauw | Baby Deze wekker hebben wij. Als hij nog moet slapen, ligt het konijn ook nog in bed, op de tijd die jij instelt springt hij over naar het konijn dat buiten wandelt. Hier roept Nick: mama, konijntje is wakker! Maar vaak slaapt hij langer dan dat. Duurde rum een week, toen had hij het door.
Sluit me hier helemaal bij aan. Zou zo veel mogelijk structuur in de dag brengen als mogelijk is, tv en Ipad beperken tot 30 min per dag en een slaaptrainer aanschaffen. Google eens op babyzoo slaaptrainer... Sterkte!
TV van de kamer halen, dat is het eerste wat ik zou doen, dat is echt fout (gemakszucht), ik herken wel een aantal problemen, maar om 4 uur de tv aan, nee hoor dat gaat me te ver. Wat doe je zo al overdag, wat is je dagritme, gaat hij naar de peuterspeelzaal, (dat heeft hier enorm geholpen hier) verder overleg eens met het cb, valdispret kan volgens mij voor kortdurig geen kwaad, maar zou het max een weekje doen en dan weer een tijd stoppen.
ADHD of niet, uit jouw stukje maak ik op dat hij veel te weinig grenzen krijgt en dáarom zich zo misdraagt. JIJ bent de moeder, jij beslist. Wat goed kan helpen is een tijdje zero tolerance beleid: Je legt m nog 1x de regels uit (niet gooien, niet op de bank springen, etc) overtreedt hij de regel: direct time out. Ook ergens op bezoek of op straat: 1x misdragen is direct time out, géén waarschuwing vooraf. Wat eten betreft: niet laten uitspugen. Hij krijgt zijn zin op die manier. Als hij het uitspuugt moet hij toch de rest opeten. Spuugt hij zijn hele bord uit schep je opnieuw op. Hij gaat niet van tafel voor hij een normale hieveelheid gegeten heeft. Slapen: voor 7 uur gewoon geen ochtend. Je laat hem toch geen tv kijken om 4 uur?! Je gaat naar hem toe, zegt dat de tv uitblijft en hij moet slapen tot jij hem komt halen of tot de wekker het aangeeft (als je die gaat gebruiken. Hij gaat dan heel kwaad worden, drammen, huilen etc. Niet aan toegeven. Na een paar nachten is het gegarandeerd over. JIJ BENT DE BAAS NIET HIJ, en volgens mij geef je hem die macht nu wel. Je kunt me evt ook pb-en met vragen, ik geef professioneel opvoedingsadviezen.
Oh ja voor ik het vergeet: mijn oudste is ook zo en dat is pittig. Ik zie ook dat hij extreem druk en ongeduldig is. Maar juist dan moet je extra streng en consequent zijn.
Ik ben het met de meeste eens hier... Lees aan jou verhaal, dat hij zijn gang gaat en jij er beetje Achteraan hobbelt en zo grenzen probeert aan te geven... Slapen, koop een babyzoo kinderwekker. Heb de mijne van mp en werkt super, komt hij eerder dan last ik hem naar het olifantje kijken hij weet: oogjes dicht op kamer blijven. Om 4 uur id het geen dag, onderstoppen en zeggen dat hij moet slapen. Geen discussie voeren... Eten, hij kan zelfstandig eten, mijn motto: hij kan eten wat hij wil maar gij mag niet spelen en krijgt zolang de tijd als wij er over doen. Niet gegeten? Pech... Wel geven we altijd toetje omdat dat bij goed voedingspatroon hoort. Spelen, consequent zijn! En og man wat is dat vermoeiend! Maar hier tel ik tot 3. Bij 3 niet luisteren, naar de hoek. Uitleggen waarom hij er staat en als hij er uit mag, goed maken met knuffel en kus. Hier ook dagen dat hij vaak erin staat maar het heeft effect. Verder idd genoeg momenten zijn energie kwijt te kunnen Ben overigens wel overtuigd dat zijn druk zijn vooral door de weinig slaap komt... En ik vind 2,5 ook pittige leeftijd!!!