met 1 jaar gemiddeld 5 woorden kunnen zeggen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Esli, 16 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esli

Esli Bekend lid

23 apr 2008
    830
    0
    0
    Groningen
    Ik kreeg laatst een of andere nieuwbrief in de mail en daar stond in dat kindjes van 1 jaar gemiddeld een woordenschat hebben van 5 woorden. De een wat meer, de ander wat minder. Nu hoort mijn dame duidelijk in die laatste groep, ze komt niet verder dan mama. Of mam, dus eigenlijk 2 :)

Hoe zit dat met jullie ukkies? Hoe groot is/was hun woordenschat op deze leeftijd?

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    Ook niet groot, dat is pas nu echt heel erg aan het uitbreidden.

Volgens mij kon Isabella ook rond de 3 woorden met 12 maanden. Mama, papa en mister ( de hond)

Nu kun je bijna wel met haar praten. Twee, drie en vier woorden achter elkaar lukt nu wel.

Maar die standaard kindjes die alles volgens het boekje doen ( of zoals ze denken hoe het moet) die zijn er volgens mij niet zoveel, :)

3. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.085
    3.869
    113
    Denk dat mijn dochtertje ook iets van 5 woordjes zei met 1 jaar. Met 13 maanden begon ze opeens woorden te zeggen en ondertussen ben ik werkelijk de tel kwijt geraakt met wat ze allemaal zegt. Eerst 1 woordje ofzo per week en toen steeds meer, nu zegt ze elke week wel ca. 4 nieuwe woorden. Maar goed, ze stond wel met 9 maanden, liep ook maanden langs meubels en aan de hand, maar ze is vorige week pas los gaan lopen, terwijl ze nu 16 maanden is, dat is weer wel wat later dan gemiddeld.

4. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Normaal is het pas met 18 maand dat ze mama, papa en drie andere woordjes moeten kunnen zeggen, dat zeiden ze toch tegen mij bij Kind en Gezin (CB in België), ik krijg ook elke maand een nieuwsbrief van de Gezinsbond en daarin staat eigenlijk net hetzelfde, dus je hoeft je helemaal niet druk te maken :)

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva wordt over 2 weken 1 en zegt 7 woordjes, tenminste, ze probeert het te zeggen en wij weten wat ze bedoelt ;): papa, mama (deze 2 heel duidelijk), dag (dah), daar (daa), draaien (daai), boem (boeh of bom), hoera (hadaaaaaaa).

Bij het cb zeiden ze laatst dat ze met 14 maanden 5 woorden zouden moeten kunnen zeggen, of in ieder geval duidelijk kunnen maken wat ze proberen te zeggen.

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.085
    3.869
    113
    Volgens mij is dat in Nederland ook zo.

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    Leuk he, die halve woorden.

Eerst was het hier ook dah en ba en Paa

Nu al echt Dag ( met de nadruk op G) en Banaan in plaats van Ba en Paard met de nadruk op T (D)

8. knor

knor Fanatiek lid

4 mrt 2007
    2.392
    0
    0
    Groningen
    hier niet verder dan papa en mama maar denk meer dat dit toeval is en dat hij er niks mee bedoelt.
    Komt vanzelf allemaal....

9. Esli

Esli Bekend lid

23 apr 2008
    830
    0
    0
    Groningen
    Oh ik maak me dr ook niet druk om hoor, welnee. Was gewoon nieuwsgierig. ;)

10. Marscha

Marscha Niet meer actief

het zoontje van mn vriendin is 15 maanden en zegt alleen MAAAAAMAAAAA en PAPAAAA en verder niets...

hij schud wel ja of nee en hij begrijpt heel goed wat je zegt maar hij antwoord niet anders dan schudden met zn hoofd hahaha...!

verder heel veel brabbelen...

11. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ze hoeven pas met 18 maanden minimaal 5 woordjes te kunnen is mijn vertelt. alciia kon een tijdje heel goed praten maar ineens ging ze zo hard met lopen dat ze dat even opzij heeft gezet en ze stopt nu met een woordje op 3 die ze gebruikt waaronder mama.

maak me geen zorgen erover en het komt vast wel goed. ze kunnen niet overal snel mee zijn toch :) . alicia heeft ook pas 2 kiezen en 6 tandjes :) en het melkgebit zou compleet moeten zijn tussen 20 en 24 maanden nou dan mag ze hier wel opschieten.

bergijpen doet ze echt alles en als ik vraag of ze der schoentjes pakt doet ze dit en als ze iets weg mag gooien is ze helemaal blij en loopt meteen met der prul naar de brullenbak. zo nog veel meer dingen en maakt alles gwoon duidelijk door te wijzen en "" tie" te zeggen :)

12. pollywol

pollywol Actief lid

14 aug 2007
    264
    0
    0
    Ons meisje van 12 maanden zegt nee, pappa, mamma, wawa (de katten), bumba, allerlei dierengeluiden, uit, dagdag, ra (hoera), ka (klaar). En vast nog veel meer dat wij niet begrijpen :D Dus een woordje of 7 a 8 zegt ze wel.

13. mj24

mj24 Fanatiek lid

7 jun 2006
    4.321
    0
    0
    Amsterdam
    hier word heel veel gebrabbeld, en ook met elkaar. en met wat fantasie kan ik eten verstaan. en ze zeggen mama en dada= papa. daar houdt het mee op

14. marianne1984

marianne1984 Actief lid

15 aug 2007
    402
    0
    0
    Esther is bijna 8maanden en zegt:
    - papa
    -oma
    - aai
    - mama
    - op
    - bah

15. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Vangelis zegt er al een aantal, maar niet helemaal zoals je het hoort te zeggen.

Hij zegt papa en mama wel goed
    bah bij een poepluier :)
    da ipv dag
    buba ipv bumba
    ema ipv oma
    poe ipv poes
    deb ipv debby
    tuut tuut ipv auto ;)

en gister na een bezoekje aan de mcdonalds wist hij het wordje natata heel goed te zeggen (in het grieks is het patata dus het komt overeen)

16. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    18 maanden en meneer komt niet verder dan dada (dag dag) aai, owa (oma) en dank.
    af en toe een verdwaalde mama of papa, maar echt praten doet hij zeker nog niet.
    Hij is dus wel laat, maar ik maak me er echt niet druk om.

17. loesie22

loesie22 Fanatiek lid

29 jul 2007
    3.228
    0
    0
    verstandelijk gehandicapten
    Nicky zegt papa, mama en ommol ( = Dommel onze hond)

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.427
    36.306
    113
    Jesper is nu 15 maanden en zegt het volgende:
    papa
    mama
    oma
    poes
    dag dag
    bah
    meer
    titten (=zitten)

Het gaat nu steeds sneller, daarentegen loopt hij nog niet. Elk kindje doet het in zijn eigen tempo en als hij 4 is loopt en praat hij heus.

19. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Mijn dochtertje zegt nu mama en soms papa, aai als de de hond van mijn ouders ziet. Wel doen ze veel gebaren vooral het pas op met haar vingertje als ze weet dat het niet mag.
    Ach ze kunnen niet overal snel mee zijn. Wel loopt ze al 2 1/2 maand

20. Lon enTijn

Lon enTijn Fanatiek lid

23 mrt 2007
    1.783
    0
    0
    Hier zegt hij nu: Bah, bij bijv. de kattenbak en een vieze luier
    iets wat op 'is dat' lijkt
    die
    dada- dag dag
    aa- aai
    titten-zitten
    ete-eten
    Hij gaat nu steeds beter praten, het klinkt steeds duidelijker. Hij begrijpt al heel veel.
    Met 14 maanden vonden ze het goed op het cb. En toen zei hij wat minder als nu.
    Hij liep al wel met zijn verjaardag, dus nu heeft hij tijd om het praten te leren.

Deel Deze Pagina