Slechte suikertest..

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Sabrinakenneth, Jul 6, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sabrinakenneth

Sabrinakenneth Bekend lid

Sep 28, 2014
    565
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi

Ik heb net gehoord dat mijn suiker test slecht was, ik moet nu voor de lange suikertest gaan. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb ook nog een Gastric bypass ondergaan in 2013.
    En dit is ook de eerste keer sinds de operatie dat mijn bloedwaardes van mineralen en vitamine niet goed waren..

2. cactusje

cactusje VIP lid

Feb 12, 2015
    6,752
    1,993
    113
    ik heb em vorige week gehad.
    mijn waardes lagen na de test op 7,8
    zoals het nu is is dat net op het randje maar mijn vk zei dat ze bezig waren het te veranderen naar 8,5 dus dan zit ik mooi binnen de norm.
    of het gaat veranderen wist ze nog niet zeker maar daar zou ik nog van horen

3. Sabrinakenneth

Sep 28, 2014
    565
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wat de exacte waardes waren heb ik niet te horen gekregen alleen dat het niet goed was en ik de volgende test opnieuw moest doen

4. Fiora

Fiora Bekend lid

Jun 28, 2011
    932
    0
    0
    Wat vervelend zo'n slechte uitslag. Als je met de lange test, de test bedoelt waar je nuchter geprikt wordt, een glucosedrankje moet drinken en dan na 2 uur wachten weer geprikt wordt, dan zijn er hier best wel wat dames met ervaring daarmee. Ik had zelf ook een grenswaarde van 7,8 na die test maar ben wel doorgestuurd naar het ziekenhuis hiervoor. Hier wordt namelijk gezegd dat vrouwen zonder zwangerschapsdiabetes gewoon niet op die waarde uitkomen hoeveel suiker ze ook binnenkrijgen.

Hier in dit topic wordt meer geschreven over diabetes:

http://www.zwangerschapspagina.nl/onderzoeken-echos/542338-help-zwangerschapssuiker.html

5. Poppenkop

Poppenkop Fanatiek lid

Aug 2, 2011
    1,130
    1
    36
    Noord-Holland
    8,5 is te hoog hoor 2 uur na je eten of ogtt.
    Eigenlijk alles boven de 7, ook voor een niet zwanger persoon.
    Kan me niet voorstellen dat "de vk's" dit even besluiten op te hogen en dat mijn internist in een academisch ziekenhuis zegt dat ik insuline bij moet spuiten zodra ik boven de 7 zit.

On topic:
    jammer dat je je waardes niet weet.
    Als ze iets verhoogd zijn, is het meestal middels een koolhydraatarm dieet wel te corrigeren.
    In m'n vorige zwangerschappen had ik wel steeds suikers in m'n urine en wees de ogtt niets uit. Nu helaas aan de insuline, mijn waardes zijn hoog en alleen dieet bleek voor mij niet afdoende

6. Sabrinakenneth

Sep 28, 2014
    565
    0
    16
    NULL
    NULL
    even een update:

helaas weet ik ze inderdaad niet. Ik heb de lange test gehad

nuchter binnen
    bloed prikken
    suikerdrank drinken (ik heb een gastric bypass dus echt plezant was het niet)
    1u later bloed prikken
    2 u later bloed prikken
    3 u later bloed prikken
    en naar huis..

morgen zou ik de uitslag horen.

ik heb er toch wel bang voor. Niet alleen voor de gevolgen voor mijn kind maar ook omdat ze zeggen dat vrouwen die écht zwangerschapsdiabets hebben tijdens de zwangerschap zo'n 5 a 10 jaar na de zwangerschap suikerziekte type 2 ontwikkelen?

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,552
    527
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Of het echt definitief is dat vrouwen met zwangerschapsdiabetes ook daadwerkelijk type2 ontwikkelen binnen 5-10 jaar, dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.... er is wel een KANS dat je het alsnog ontwikkelt.

Ik heb het ook gehad in de zwangerschap van mn tweede dochter. Gelukkig kon ik het goed in de hand houden met een dieet en heb ik geen insuline nodig gehad.

8. Poppenkop

Poppenkop Fanatiek lid

Aug 2, 2011
    1,130
    1
    36
    Noord-Holland
    De kans dat je diabetes type II op latere leeftijd krijgt, is 50%.
    En daarbij maakt het niet uit of je insuline hebt gespoten of niet, de aanleg is er blijkbaar.
    Wat deze kans reduceert, is langere tijd borstvoeding geven en een gezond mogelijke levensstijl aannemen, dus bewegen en op voeding letten.

9. Sabrinakenneth

Sep 28, 2014
    565
    0
    16
    NULL
    NULL
    Merci voor de reacties. Ik hoop straks iets te weten( hopelijk goed) aangezien ik deze keer minder lang last had van de suikers (dumping)

Goh zou het toch echt erg vinden, ik heb namelijk de gastric bypass ondergaan om net gezonder te gaan leven. Ik kan al geen grote hoeveelheid suikers eten zonder ziek te worden (door de bypass) dus daarom vind ik het ook straf.

ik drink geen volle cola of frisdrank, vrij veel water, niet té veel suiker. Kan het wel verdragen maar niet meer in grote hoeveelheden.

Ik heb ook een lopende job (winkel) dus ik moet er echt wel vaart achter zetten zo een 8,5 uur per dag dat ik op mijn benen sta (nu ik zwanger ben natuurlijk minder he) en ik sleur ook met zakken dierenvoeding tussen de 7 en de 20 kg.. en dat zo'n 25-100 keer per dag in mijn niet zwangere periode dan :)

Dus een gezonde levenstijl denk ik wel te hebben.

Voor die het dieet hebben gedaan is het zwaar?
    wat houd het ongeveer in? Moeten jullie dan nog verdere testen ondergaan tijdens het dieet?

10. Poppenkop

Poppenkop Fanatiek lid

Aug 2, 2011
    1,130
    1
    36
    Noord-Holland
    Het is niet echt een dieet, je moet alleen heel erg letten op het aantal koolhydraten in je eten en vooral de snelle koolhydraten en geraffineerde suikers vermijden. En in plaats van 3 maaltijden zal je 6 kleinere maaltijden gaan eten.
    Of en hoe je nu eet of beweegt zegt niets over je suikerwaardes.
    Ik ben iemand die heel erg bewust met een gezonde levensstijl bezig is en alsnog heb ik nu zw-diabetes en ondanks een beperkte koolhydraatinname moet ik insuline spuiten. Het heeft te maken met je placenta die hormonen produceert welke je insuline aanmaak verstoren en waardoor suikers niet goed (meer) worden afgebroken door je lichaam.
    Een diëtiste zal je uitleggen wat je wel en niet mag. Tijdens "het dieet" zul je zelf je suikerwaardes controleren 1,5 tot 2 uur na je maaltijd. Alles onder de 7 is goed.
    Meestal overleg je deze waardes na een week en zal uitwijzen of een dieet voor jou afdoende is.

11. Sabrinakenneth

Sep 28, 2014
    565
    0
    16
    NULL
    NULL
    hoi

De uitslag is binnen. Ik heb géén zwangerschapsdiabetes maar zit wel op het randje...

Ik heb nog steeds geen waardes meegekregen maar de uitleg was

"je hebt 1 afwijkende waarde, en je moet er 2 hebben om echt zwangerschapsdiabetes te hebben".. ze raden me wel om de hoeveelheid suikers te beperken.

ik ben licht opgelucht maar toch nog aan het piekeren wat ik het beste zou eten.

12. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Dit klopt niet met het protocol. 1 afwijkende waarde tijdens de OGTT = zwangerschapsdiabetes. Als ik jou was zou ik dagcurves bijhouden. Je suikerintolerantie neemt toe tijdens het vorderen van de zwangerschap en het is écht gevaarlijk voor je kindje.

13. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

Jul 31, 2014
    4,944
    681
    113
    Helemaal mee eens!
    Hilly,helaas is het zo dat sommige ziekenhuizen deze nieuwe regel hanteren...voor mij zou dit ook meteen een reden zijn om een ander ziekenhuis te zoeken.Gelukkig zijn het er maar 2 in Nederland die deze gevaarlijke regel toepassen.

14. Fiora

Fiora Bekend lid

Jun 28, 2011
    932
    0
    0
    Wat Hilly zegt, 1 waarde op de grens alleen al is diabetes...

15. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,552
    527
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Waar je sowieso om kunt denken is: geen geraffineerde producten te eten, dus bij voorkeur zo volkoren mogelijk (volkoren pasta, donker brood) En op te passen met fruit, ik mocht maar een handjevol druiven per dag eten of bijv een appel verdelen over twee "snackmomenten"

16. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Bizar... En ook dat TS haar waardes niet te horen krijgt... Onbegrijpelijk.

17. Silverwings

Silverwings Fanatiek lid

Feb 18, 2014
    2,751
    918
    113
    Ze woont niet in Nederland, maar in België.. Ik zal haar er even op attenderen dat ze dit even moet lezen!

18. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

Jul 31, 2014
    4,944
    681
    113
    Ja,echt heel erg dit...
    Ik lees net dat ze in België woont...hoe het daar precies zit met de protocollen omtrent zwangerschapsdiabetes weet ik niet.

19. Poppenkop

Poppenkop Fanatiek lid

Aug 2, 2011
    1,130
    1
    36
    Noord-Holland
    Ik wil even als noot mee geven dat iedereen ook anders reageert op bepaalde voeding. Dus alle goed bedoelde voedingstips hoeven voor TS niet direct de beste keuze te zijn. Dat weet je eigenlijk alleen als je dagcurves gaat bijhouden.
    Heb zelf zw-diabetes welke niet onder controle te houden is met een dieet, zelfs met insuline is het een uitdaging. Ik reageer bijvoorbeeld wel goed op aardappels, maar weer helemaal niet op volkoren pasta of zilvervliesrijst, maar ook bij speldbrood en zuivel heb ik veel meer insuline nodig.
    Zijn ook dames hier op t forum die prima een taartje kunnen eten en daar niet of nauwelijks op reageren.

20. Sabrinakenneth

Sep 28, 2014
    565
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben net gebeld geweest door mijn eigen gynaecoloog en hij zei dat de test goed was en ik geen zorgen moest hebben, en als tip meegekregen dat het ziezo beter is om op je suiker te letten al was het maar om niet overdreven aan te komen maar dat zat bij mij voorlopig ook allemaal mooi en goed.

Ik ga ervan uit dat hij wel weet wat hij zegt dus ik ga me dus gerustgesteld voelen en verder toch opletten niet té veel suikers te eten.

Share This Page