Ik weet het niet meer (ft kolven)

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door azucena, 20 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Ik kolf sinds de geboorte van ons zoontje fulltime. Helaas heeft hij de borst nooit begrepen, dus fulltime blijven kolven.

Mijn productie is naar mijn idee nooit optimaal op gang gekomen. Ik heb geen toeschietreflex, stuwing gehad of andere bv 'kwaaltjes'. Ik kolf(de) wel genoeg, zo'n 600cc per dag en dat drinkt Q ook.

Nu heb ik alleen door de griep weer een giga productiedip. En ik wil gewoon niet weer een week 10x op een dag moeten kolven om mijn productie weer op peil te krijgen. Maar ik wil ook niet stoppen met de bv. Q doet het daar al vanaf het begin zo goed op! Ik weet het dus even niet meer.

Wat ook meespeelt is dat Q slecht aan het drinken is. Vl en sm opperde om dan kv maar te proberen. Zelfs de kinderarts heeft het over kv gehad! Dat we dat ook maar eens een flesje moesten geven (de reden waarom is mij niet duidelijk).

Ik wordt echt heen en weer geslingerd tussen een horde aan emoties en zit nu gewoon te tranen omdat ik het niet meer weet.. Het bv kunnen geven voelt goed, zo onwijs goed. Maar het kolven komt me ook zo ontzettend de neus uit.
    Vooral als we een dagje weg zijn of ik langer dan 3/4 uur van huis ben, kolven ergens anders zie ik al helemaal niet meer zitten, behalve op het werk.

Iemand tips?

(Overigens wil en hoef ik hem niet meer live aan de borst te krijgen! Daar hebben we te veel gepruts mee gehad en daar werd niemand vrolijk van. Hij kan het gewoon niet.)

2. Blemma

Blemma Fanatiek lid

11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige in de wijk
    Als ik je verhaal zo lees, denk ik dat je zelf meer baad hebt bij kv. Als het je zoveel stres en moeite kost helemaal. En je kindje heb je al bijna een half jaar bv gegeven toch? Ook al een hele prestatie, de meesten houden na een maand al op.
    Ik kolf maar een keerop een dag om de druk eraf te halen en daar heb ik al een hekel aan( het geven van borstvoeding vind ik prachtig)
    Dus vind het heel knap van je dat je het al zo lang kolvend vol gehouden hebt!

3. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Misschien kan je aan je HA om die neusspray vragen? Dit helpt wel om een toeschietreflex te krijgen. Dit is alleen op recept te krijgen.

Je hebt ook borstvoedingsthee, en fenegriek! capsules om de BV op peil te houden. Sinds ik dit neem is mn productie echt gestegen. (Maar bij sommigen helpt het niet)

Je moet er echt 100% achter staan om te stoppen anders krijg je spijt! Hier was ik ook gestopt, maar ben toch weer gerelacteerd. Ik kon het nog niet, stoppen.

En anders misschien een paar dagen relacteren? Je hebt verschillende versies, 1 daarvan kost per dag 1 uur. Misschien is dat wel haalbaar voor je?

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Wauw petje af, knap hoor full-time kolven! Vervelend dat je zo'n dip hebt.
    Als ik jou was zou ik contact opnemen met een LK, en bespreken of je niet tijdelijk domperidon kan gebruiken.Hierdoor krijgt je productie een behoorlijke boost! Ik heb het zelf ook kort gebruikt en echt waar, het werkt! :)
    Als je een huisarts hebt die pro-bv is, want dat zijn ze helaas niet allemaal, kan je ook bij hem/haar terecht voor een recept.Ik merkte na 2 dagen al verschil...
    Succes!!!

5. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Bedankt voor de reacties :)!

Oxytocine neusspray doet niets bij mij en ook domperidon heeft niet het gewenste effect. Ik kreeg mijn productie alleen omhoog door een paar dagen elk uur te kolven.

Ik kolf nu nog zo'n 400cc per dag en heb nog wel voorraad voor een paar dagen (denk 3 liter ofzo). Maar bleh, elk uur kwartier kolven kost veel tijd en ik moet drie taarten maken (bakken, vullen, bekleden) en een paar keer weg..

Ga sowieso een pak kv halen (denk ik). Er is ook angst dat Q niet goed reageert op kv. Dus als het nodig is, kunnen we 1 flesje proberen. Maar he, de gedacht om zo'n pak uit het schap te halen zorgt ook weer voor tranen ;).

Het kolven is gewoon een poos het enige tastbare wat ik voor mijn zoontje heb kunnen doen.. Daarom vind ik het zo lastig los te laten. Ergens voelt het als falen.

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Falen???Lieve schat...Je hebt je kindje de beste start gegeven, daar gaat ie de rest van zijn leven de voordelen van hebben!! Dus wees trots op wat je hebt gedaan/doet! Maar ik kan me voorstellen dat je verdrietig bent.Het is gewoon een emotioneel iets...
    Jeetje wat irritant dat domperidon niet werkte!Was de dosering correct?

7. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

6 feb 2012
    509
    0
    0
    Allereerst: knap dat je het zo lang vol hebt gehouden en het is geen falen als je het nu opgeeft/gedeeltelijk opgeeft. Hoe mooi en goed borstvoeding/moedermelk ook is, zowel mama als kind moet er blij van worden.

Je hebt het over het verhogen van je productie door elk uur een kwartier te kolven. Dit is een van de manieren van clusterkolven. Er zijn nog meer manieren. De manier die voor mij goed werkt is elke dag een uurtje kolven: 10-20 minuten kolven, 10 minuten rust, 10 minuten kolven, 10 minuten rust, 10 minuten kolven. Bij mij was na een flinke griep mijn productie na een dag of 3 met een uurtje per dag weer aardig op peil. Kost een stuk minder tijd en misschien werkt het voor jou ook wel goed?

8. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Zoe123, ben begonnen met 3x1, maar zelfs 3x3 per dag deed niets. Ik heb al vaker zo'n dip gehad (4de keer grieperig dit seizoen ;)) en hoopte de vorige keer dat domperidon zou helpen.

Miepmiep, die techniek heb ik als poging tot verhoging gedaan. Ik wilde meer voorraad maar na een week elke avond op die methode cluster kolven, was m'n productie nog niet hoger.

9. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    En het faal-gevoel ligt nog een heel stuk achter ;). Mijn lichaam heeft de zwangerschap al behoorlijk gefaald (7 weken in zkh gelegen ivm dreigende geboorte en uiteindelijk spoedks met 30 weken). Misschien dat ik de bv daardoor juist wel wil laten doorgaan. Om die 'veiligheid' wel te kunnen bieden.

10. Zweden

Zweden Bekend lid

14 nov 2011
    711
    79
    28
    wat zwaar zeg en wat knap dat je het kolven al zo'n tijd volhoudt! Ik heb niet echt tips voor je, maar wil je even sterkte wensen. Ik kan me zó voorstellen dat het idee om te moeten stoppen je aangrijpt, zeker met jullie geschiedenis. Waarschijnlijk heb je al eerder hulp van een lk gehad? Maar misschien toch nog eens bellen met iemand van LLL voor tips? Of anders uitwijken naar gedeeltelijk donormoedermelk? Er is hier een ander topic over een kindje wat al maanden op donormelk groeit. Echt fantastisch!

11. Harvast

Harvast Actief lid

10 jun 2012
    243
    0
    0
    Wat knap dat je het zo lang vol hebt kunnen houden. Bij de eerste heb ik 5 maanden fulltime gekolfd. Ik weet hoe zwaar het is!!

Wat bij mij helpt om de productie te verhogen is:

Vaker kolven 2 dagen achter elkaar. Ik weet dat het zwaar is, maar doe het bijv in de late avond of het liefst 's nachts, want dan is de productie sowieso hoger. JE haalt meer uit je borst, waardoor het nog meer gaat aanmaken.

Venkelzaad, Anijszaad, Karwijzaad van alles een theelepeltje, wassen in een mok doen, heet water erbij en 5 min afgedekt laten, vervolgens zeven en als thee drinken.

Probeer heel veel te drinken en het liefst iets warms ( thee, warme melk, enz).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Wens je veel succes toe.

12. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Wat super dat je het al zo lang hebt volgehouden!!

Bij mij hielp 3 dagen clusterkolven erg goed om productie weer op te krikken.
    3 dagen 1x een uurtje kolven. (10min kolven 10min rust om en om een uur lang)

13. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Mmmw...
    Moeilijk meis!
    Zelf 11 mnd ft kunnen kolven, maar ook altijd een mega productie gehad.
    Zelfs na 11 mnd vond ik het moeilijk om te stoppen met kolven... :)
    Dus wat dat betreft hoort het er ook bij denk ik, maakt niet uit hoe lang je bv gegeven hebt, denk ik.
    Achteraf had ik misschien eerder moeten stoppen.
    Manlief wordt helemaal geirriteerd als hij nu de kolf hoort.
    Daarnaast was ik toch 4 uur per dag bezig met het kolven.
    Daarbij de moeheid van de BV etc... Misschien had ik toen al meer tijd kunnen investeren in mijn kleintje door kv te gaan geven.
    Manlief heeft eerste pak KV gehaald, ik kon dat ook niet.
    Je hebt je kleine al een super goede start gegeven, dus als ik je mag adviseren; blijf hetzelfde kolven en start met af en toe een flesje KV.
    Daarna kan je evt afbouwen, als je dat dan prettig lijkt.
    Hier wilde ze alleen maar friso trouwens ;)
    Die schijnt qua smaak op de BV te lijken.

Sterkte,

14. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Heb bij mijn zoontje ook ft gekolfd tot een jaar en inderdaad na ziekte altijd een gigantische productie dip. Wat hielp was een kolfweekend inlassen en dan dus ook de nachten omde 2-3 uur kolven, echt de wekker hiervoor zetten. Overdag deed ik dan weer middagdutjes want anders was ik te moe van de nachten en kreeg ik door de vermoeidheid weer een dip (snap je hem nog ;) ). Verder ook neusspray en domperidon gebruikt. Ook viel het mij op dat ik na het douchen of een warme kruik op de borsten meer melk kolfde dan wanneer ik dit niet deed. Verder de gebruikelijke dingen zoals veel drinken, je rust nemen en vooral niet stressen!

Daarnaast faal jij in elk geval niet als moeder. De tijd die je in het ziekenhuis hebt liggen knokken voor Q, moet je ook zeker niet vergeten dat is ook erg zwaar en pittig geweest. Maar zoals we toen dachten, elke dag is er 1 en dat heb je toen maar mooi een paar weken volgehouden!
    Na een spoedks aan bv beginnen wat niet lukt en dan besluiten te gaan kolven, denk dat een hoop mensen alleen maar respect voor je hebben. Mocht het je niet lukken en toch (een gedeelte) kv moeten gaan geven, vergeet dan niet dat je zo ongeveer alles hebt gedaan wat je kon dus je moet je zelf niets verwijten!

15. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Harvast, bedankt voor je reactie :). 5 Maanden is inderdaad een beste poos. Ik drink vooral koud, maar probeer er in ieder geval op de letten 3 à 4 liter op een dag te drinken. Schenk nu steeds een 0,5 liter flesje vol met ranja/ijsthee oid zodat ik er ook daadwerkelijk aan denk te drinken.

Ukkie, fijn dat die clusterkolf techniek geholpen heeft! Helaas heeft die voor mij geen nut, heb dat een week volgehouden omdat ik mijn voorraad wilde ophogen, maar m’n productie ging niet omhoog (dus m’n voorraad ook niet :p).

Soefdeboef, wow, 11 maanden is ook lang! Knap dat je het zolang vol gehouden hebt. Ik ben (gelukkig!) maar 1,5/2 uur kwijt aan kolven per dag. Maar dat is ook weer waar ik dan mee bezig ben, want als ik stop met kolven, kan ik ook eens weer lekker terug m’n bed in na de ochtendfles of weer een keer een boek lezen in die 1,5 uur tijd die ik normaal besteed aan kolven.
    Ik heb vandaag een pak kv gehaald. Met knikkende knieen en klotsende oksels, dat wel. De etos medewerksters keken mij maar raar aan door m’n waterige oogjes. Ook kon ik de behoefte om te zeggen dat Q bv krijgt niet weerstaan. Alsof hun daar iets om geven ;).

(Even ot, volgens mij komen onze verhalen aardig overeen. Ik heb ook vroegtijdig gebroken vliezen gehad (wel pas later in het zkh, niet op het begin). Hoe gaat het nu met je nieuwe zwangerschap? En met S.?)

Cin85, wow ook al zo lang! Een jaar. Petje af :). Haha, ja ik snap hem.
    Ik ga alleen niet m’n wekker zetten ’s nachts. Dat heb ik nooit gedaan, ook niet toen Q nog in het zkh lag. Niemand wordt er vrolijker van als ik ’s nachts wakker moet worden om te kolven :p. Sowieso kan ik ’s nachts maar heel moeilijk opstaan. Misschien dat daardoor m’n productie ook nooit optimaal is geworden. Na de ks vonden ze in het zkh dat ik ’s nachts moest kolven, maar ik kampte toen ook nog met een infectie waar ik me niet goed doorvoelde + dan Q op de NICU. Nee, ik had m’n rust ’s nachts harder nodig.
    Dankjewel voor je lieve woorden :)!

16. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Wat ik je nog wil meegeven,althans dat is mijn ervaring,dat stoppen met bv geven zoiezo een emotionele gebeurtenis is.
    Ook als je,op welke leeftijd je kindje ook is,het besluit zelf hebt genomen. Het is toch een afscheid, het eerste "loslaten" van je kindje..Nogmaals zo heb ik het ervaren.
    Succes!

17. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Hai,
    Ben benieuwd hoe het nu gaat azucena!
    Bijzonder dat jij ook een dergelijk verhaal hebt...
    Gaat t verder wel goed met jouw kleine?!
    Als je nog vragen hebt PB me maar ;)!

Deze zw schap gaat goed gelukkig, 31 weken alweer morgen ;)!
    En heerlijk dat ik nog kan werken, lopen, fietsen en zwemmen :p
    Hoop echt dat deze kleine blijft zitten!

S. Gaat nu heel erg goed, is vorige winter veel ziek geweest en drink en eetproblemen gehad tot een jaar ongeveer ( met groeiachterstand )...
    We zijn erg blij, ze geniet nu zooo van lekker eten :), heerlijk om te zien!

Hoop dat t lukt met de nieuwe voeding! ( heeft hier twee maanden geduurd...)

18. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Wauw! 31 Weken al. Super goed zeg. Ben plaatsvervangend blij ;). Lijkt me zo'n onwijs goed gevoel. Ik hoop ook dat je nog een week of 7 heerlijk zwanger mag zijn en daarna een gezonde en gelukkige baby in je armen mag sluiten :)!

Wat fijn dat het ook met S zo goed gaat! En ook dat ze nu zo kan genieten van haar eten.

Q heeft ook best wat moeite met drinken. Gaat echt met periodes goed en slecht. Jammer genoeg heeft hij het waarschijnlijk een tijdje (binnen of buiten de buik) moeilijk gehad waardoor hij zuurstoftekort heeft opgelopen. Hij heeft een redelijk flinke hersenafwijking daar aan overgehouden en ze verwachten problemen met z'n motoriek. Maar behalve dat is het echt een heerlijk ventje! Bijna tijd vrolijk en hij doet het op het drinken ma super :).

Het kolven gaat ook weer beter. Toch besloten meer te kolven om m'n productie weer omhoog te krijgen. En tot nu toe werkt het :). Vandaag in ieder geval geen melk uit de vriezer hoeven te pakken. Ik kolf nog steeds niet genoeg, maar hopelijk is dat snel weer op peil. Het pak met kv staat goed in zicht en dat is eigenlijk een super stimulans om meer te kolven ;).

19. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Ja dank je!

Wat goed dat je t toch nog ff probeert vol te houden om te kolven!
    En jullie hebben dan ook nog wel wat meegemaakt met jullie zoontje zeg.
    Dus ook dat drinken met goede en minder goede periodes...
    Lijkt idd op ons verhaal...

Moeilijk ook van die hersenafwijking...
    Erg onzeker dus ook voor jullie hoe de ontwikkeling verder zal gaan?
    Goed om te horen dat hij zo vrolijk is, dat is heerlijk :)!

Grtz!

20. brilsmurfin

28 mrt 2013
    46
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heel herkenbaar verhaal, mijn kleine is 7 weken te vroeg gekomen en weigert mijn borst vanaf het begin. Zooo frustrerend, heb zelfs 3 keer een lactatiekundige laten komen maar tevergeefs. Hij drinkt met tepelhoedje niet zo goed als aan de fles maar ik houd stug vol, en kolf daarna de rest van mn borst leeg. Ik ga vanaf vanavond clusterkolven! Ik word al emo bij de gedachte dat het steeds meer terug gaat lopen (dat gebeurt nu al, sinds ik al die lactatiekundigen laat komen om hem aan de borst te krijgen zonder tepelhoedje). Vermoeiend en zo frustrerend! Mocht na een week dat clusterkolven niks uithalen ga ik ook aan de domperidon.

Deel Deze Pagina