Kort na de geboorte had mijn zoontje spruw, wij zijn daar beide voor behandeld met nystatine en ketaconazol crème. In het begin had ik zelf nergens last van, de spruw in het mondje van mijn zoon was snel weg maar ik kreeg steeds meer pijn in mijn borsten, steken, brandend gevoel en erg pijnlijke tepels, vooral na het voeden, het voelde soms alsof er elastiekjes in mijn borsten/tepels zitten waar heel hard aan getrokken wordt. Bijna ondraaglijk. Ik heb toen nog een kuur nystatine gehaald en ik bleef doorsmeren met de ketaconazol. Het viel mij op dat ik soms net na de voeding of zelf een uur erna een witte tepel kreeg, maar dit trok meestal snel weg. Vooral iets warms op mijn borsten leggen of heet water over mijn borsten geen laten lopen is het enige dat helpt tegen de pijn. De pijn bleef, net na het smeren met de crème was de pijn het ergst, ik ben gestopt met smeren en de pijn werd snel minder, waarschijnlijk ben ik allergisch voor de crème. Ik ben vandaag naar de dokter geweest, heb fluconazol gehad. Ik had nog een vraag over de dosering en het wel of niet behandelen van mijn zoon dus heb ik mijn Lactatiekundige gebeld. Zij vroeg mij naar mijn pijnklachten, ik vertelde wat ik voel en over de witte tepels. Zij zei dat ik waarschijnlijk helemaal geen last meer heb van spruw maar dat ik het Raynauds Syndroom heb. Ik heb er op internet over gelezen en ik herken alles! het pijnlijke gevoel komt samen met een witte tepel en als hij weer rood wordt trekt de pijn ook weg. Het is eenvoudig te behandelen met vitamine b, calcium en magnesium. Is er iemand die ervaring heeft met dit syndroom? Hebben de vitamines geholpen? En wat zal ik nou doen? Ik heb net 60 fluconazol tabletten liggen...
Auw! Heb ik ook gehad, ze deden enorm pijn, werden wit en daarna knalblauw (als een braam). Wat hier hielp was: spruwbehandeling, vooral bij kind, super goed opletten dat er goed toegehapt werd (meteen los als het fout was, al moest het 10 keer desnoods), borsten goed warm houden (pijn werd veel erger als ik op de tocht zat of het koud had, calcium/magnesium tabletten.
Ja ik heb magnesium, calcium, teunisbloenolie en vitamine B6 pillen gehaald. En ik heb warmtekompressen besteld. Hopen dat dat wat uithaalt! Dirksmama, ben jij er vanaf gekomen? Hoelang heb jij die pillen geslikt?
Ja, toen de spruw weg was en hij wat gegroeid was was het snel over. Die pillen was ik niet dol op, daar ben ik maar week f drie mee in de weer geweest.
Ik heb het ook gehad. Doet echt enorm pijn. Bij mij ook begonnen met spruw en tepelkloven. Vervolgens alle middeltjes tegen spruw gehad die je maar kan bedenken met uiteindelijk flucanozol. Achteraf denk ik dat de spruw al veel eerder over was dan gedacht, en het gewoon het Raynauds syndroom al was. Aanleggen deed pijn en direct na het drinken werden mijn tepels spierwit, en tussendoor waren ze blauw, soms zelfs bijna zwart. Zag er best eng uit. Ik had trouwens ook tussendoor dat het ineens op kwam zetten. Wat hier goed hielp was mijn hand op mijn borst leggen na het drinken, warm houden dus. Uiteindelijk is het vanzelf over gegaan nadat de kloven en dergelijke geruime tijd genezen waren en het aanleggen een stuk soepeler ging. Dit was zo ongeveer toen mijn dochter een maand of 3 was. Maar ik moet zeggen dat ik echt enorm heb lopen aanmodderen hoor met de bv in het begin. Alles wat tegen kon zitten, zat ook echt tegen. Dus wellicht is het bij jou al veel sneller over. Succes!
Ik heb het gehad, heel pijnlijk! Ik slikte hooggedoseerd B6. Echt hoog: 100mg. Ging vanzelf over. Duurde wel even hoor! Heb overigens nooit spruw gehad hoor!
kleine toevoeging: Ik heb uiteindelijk maar een klein weekje die flucanozol pillen geslikt. Toen ben ik ermee gestopt. Een arts wees mij erop dat het best heftige pillen zijn, en over de combinatie met borstvoeding (de mate waarin het in de melk terecht komt) zijn de meningen verdeeld. Blij achteraf, want blijkbaar waren ze dus ook niet nodig.
Bedankt voor jullie reacties! Ik slik nu twee dagen oa een vitamine b pil waar vitamine b6 inzit maar ik krijg hier gele urine en gele melk van, dit zal toch geen kwaad kunnen voor mijn ventje? Ik heb trouwens wel het idee dat het slikken van vitamine b6, magnesium, calcium en teunisbloemolie wel echt werkt, heb al minder last!