Slechte uitslag combinatietest

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Indogirl, Jun 9, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Indogirl

Indogirl Lid

Dec 27, 2007
    71
    0
    0
    Kreeg vanochtend een berichtje van het ziekenhuis. Onze uitslag van de combinatietest was 1:90 ! Ik schrok er behoorlijk van, omdat de nekplooi niet overdreven groot was (2,85), maar het ligt dus waarschijnlijk aan het bloedonderzoek.

Heb 4 weken terug ook al bloed af laten nemen (5 buisjes) voor het standaardonderzoek, daar heb ik verder niets van gehoord, dus dacht dat alles wel oke zou zijn.

Vorige week de nekplooi gehad en een week daarvoor weer bloed af laten nemen voor de combitest.

Heb morgen dus een gesprek bij de arts. We weten wel zeker dat we vervolg onderzoek willen, want we hebben liever geen kindje met down of een andere hele ernstige afwijking.

Ben doodnerveus voor zo'n onderzoek. Wat is beter? Vlokkentest of vruchtwaterpunctie. Dacht zelf de laatste, maar enige nadeel is dan wel erg lang wachten! En ben zo bang dat het pijn doet...

2. cyberwitch69

cyberwitch69 Actief lid

Jun 18, 2007
    114
    0
    0
    badmeester
    Limburg
    Kijk en lees op je gemak bij Vruchtwaterpunctie, wie heeft het laten doen. Deze topic heb ik in het begin van mijn zwangerschap geopend, en hier lees je veelal ervaringen en of tips.

3. agnes78

agnes78 Fanatiek lid

Oct 12, 2007
    1,460
    0
    0
    Ik heb er geen ervaring mee, maar ik wil je heel veel sterkte wensen, kan me voorstellen dat je van die uitslag schrikt. (al is het relatief gezien nog een kleine kans)

4. Patricia01

Patricia01 VIP lid

Oct 31, 2007
    6,577
    0
    0
    Office Manager/Freelance model
    Zuid Holland
    Dan zal je bloedwaarde afwijken van de normale waarde.
    Wij hebben dat namelijk ook gehad, de nekplooimeting was helemaal goed alleen mijn PAPP-A hormoon was extreem laag. Dit kan voor groeiachterstand zorgen en uiteindelijk een vroeggeboorte waardoor je meer kans op afwijkingen bij het kindje heb. Hierdoor kan je uitslag gelijk drastisch veranderen. Ik heb meer echo's gehad tijdens de zwangerschap maar tot op heden zit hij heel goed op de groeicurve..dus is het alsnog goed gekomen met de groei :)
    Ik zou eerst even het gesprek met de gynaecoloog afwachten, en daarna pas gaan zoeken naar de mogelijkheden..hij kan je precies vertellen welke waarden afwijkend zijn en wat dat precies inhoud.
    In ieder geval heel veel succes!

5. Merijn

Merijn Niet meer actief

Hmmm :( Veel succes met je verdere beslissingen! Hopelijk pakt het allemaal toch wel goed uit!

6. Puck70

Puck70 Bekend lid

Jan 6, 2008
    759
    0
    0
    Oei, dat is schrikken. Bij mij was het 1 op 85, terwijl ik overal om me heen vriendinnen hoorde met kansen van 1 op 20.000 enzo, dat is dan niet leuk om te horen dat je zo hoog zit.
    Maar het is maar een kansberekening!

Volgens mij ben je al te laat voor een vlokkentest, zo niet, dan heb je de keus (als je inderdaad tot een test besluit!) tussen een redelijk snelle uitslag en de kans dat je een miskraam van 1 op 200 door de test (de vlokkentest), of langer op de uitslag wachten en een kans op een miskraam van 1 op 300 (vruchtwaterpunctie).

Nadat ik de vruchtwaterpunctie had laten doen kreeg ik trouwens opeens van allerlei collega's te horen dat zij een nog veel grotere kans hadden gehad en dat alles goed bleek te zijn (eentje had zelfs een kans van 1 op 5 dat het kindje down had!).

Heel veel sterkte met je keuze!

7. moniek

moniek Actief lid

Jun 9, 2005
    365
    0
    0
    mama en huisvrouw
    tricht
    bij mij was de kans 1 op 40% dus is ook niet goed,we hebben een echo gekregen en geen down kindje,het is slechts een KANS berekening het wil vaak nix zeggen.

suc6 hoop dat het voor jou goed uit pakt.

8. Indogirl

Indogirl Lid

Dec 27, 2007
    71
    0
    0
    We hebben het vandaag nagevraagd tijdens het gesprek. Maar ze zei dat dat niet zo te zeggen was. Het is echt een combinatie van factoren waardoor de kansberekening gemaakt wordt. (leeftijd + nekplooi + bloed) en ze kon niet zo zeggen of het alleen aan het bloed was.

Nou ja, op zich fijn gesprek gehad met een hele fijne arts. Ze liet ons een kaartje zien met 1000 poppetjes erop en tekende dan de poppetjes in zodat het 1:90 was. En eigenlijk leek dat zo ineens een hele kleine kans idd. In je hoofd maak je zo'n uitslag bijna 50-50, of een goeie uitslag of een slechte uitslag, maar dat is natuurlijk niet zo.

Hebben een afspraak gemaakt voor vruchtwaterpunctie. Lang wachten dus, dat is wel balen en ik zie er best tegenop zo'n naald in je buik... Maar goed, meer dan gewoon maar afwachten en positief blijven kunnen we niet.. :rolleyes:

9. Puck70

Puck70 Bekend lid

Jan 6, 2008
    759
    0
    0
    Ik ben verschikkelijk bang voor naalden. Ik heb tijdens de vruchtwaterpunctie mijn ogen stijf dicht gehouden (tja, ontspannen lukte totaal niet). En uiteindelijk viel het erg mee bij mij. Je voelt die naald natuurlijk wel even, maar het deed niet verschrikkelijk pijn ofzo en het was, of leek in ieder geval, heel snel voorbij te zijn.

Oh, en weet je wat ik me bedacht toen ik de uitslag van de combinatietest kreeg? Nou ja, ik heb dus een kans van ruim 98% dat het allemaal goed is. Als ik te horen had gekregen dat ik een ernstige ziekte had, maar dat de kans op genezing 98% zou zijn, zou ik hele goede hoop hebben. Bij mij hielp dat wel.

10. bouchere

bouchere Niet meer actief

hoi hoi
    wij hadden een kansberekening van 1 op 8.
    maar het is en blijft inderdaad een kansberekening.
    maar dat je nu niet lekker in je vel zit?ja dat geloof ik graag.
    dat wachten op de uitslag duurt echt heel lang voor je gevoel.
    en wat dat tekenen van poppetjes aangaat?
    ik ging het toen aan mijn kids uitleggen door poppetjes te tekenen .
    en mijn toen 10 jarige dochter moest mij vertellen dat er 7 blauwe stonden en maar 1 rode.

succes met wachten meis,ik duim voor een goede uitslag voor jullie.

groetjes

diana

Share This Page