Nekplooi 'herkansing' met 14.6 weken

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Alva, 28 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Alva

Alva Niet meer actief

Vorige week hebben wij de combinatie test gehad. Kans op trisomie 21 was 1 op 519. (Voor mijn leeftijd was 1 op 825)
    Nekplooi was 3.1mm, icm de lengte van de baby zou hij max 2.0mm moeten zijn.

Ter geruststelling heeft de echoscopiste een geruststelling echo gepland met 14.6. Dan zou de nekplooi geslonken moeten zijn en zo niet kwamen we alsnog in aanmerking voor nipt.
    Ik ben blij dat ze zo mee dacht en vond het erg lief van haar..

Nu denk ik steeds, wat als het dan niet geslonken is? Wat betekent dat?
    En als het met 14 weken wel goed moet zijn, waarom dan niet elke nekplooimeting met 14 weken ipv 12?
    Behalve down en de andere 2 syndromen, wat kan een verdikte nekplooi nog meer betekenen?

Ik heb zo'n spijt van de combinatie test, zit door die getallen alleen maar in onzekerheid en hopelijk voor niks..

2. EnBee

EnBee Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.147
    9
    38
    Volgens mij mag een nekplooimeting tot maximaal 13.6wkn. Daarna is het geloof ik niet meer betrouwbaar. Ook bij trisomie-kindjes wordt de nekplooi dan kleiner. Ik denk dat het meer is om jullie gerust te stellen, dan daadwerkelijk een trisomie op te sporen.
    Ik weet precies hoe je je voelt. Wij hadden een uitslag van 1:52, en ik was 24. Nu direct gekozen voor een nipt test. Nooit wil ik meer die onzekerheid. Nu valt 1:519 ontzettend mee..! Zeker gezien het hoogstwaarschijnlijk alleen de nekplooi is die iets verdikt is (we praten hier over halve mm's he..) Bij mij week de nekplooi af (ik geloof 3.8) én m'n bloedwaardes. Na een goede vlokkentest met een, voor ons, positieve uitslag, zijn we nu ouders van een kerngezonde zoon.

3. Alva

Alva Niet meer actief

Gefeliciteerd met jullie zoon en de nieuwe zwangerschap 😆

Het is dat dit de laatste zwangerschap is maar ik zou ook nooit meer voor deze test gaan..

Ik vraag me af waar we dan naar gaan kijken woensdag.. ze had het hartje al uitgebreid bekeken, en wilde deze extra echo perse ook zelf doen.

De uitslag is inderdaad prima, al die cijfertjes maken mij gewoon gek 😯

Deel Deze Pagina