Aurelie, dank je wel dat je bovenstaande nog even getypt en gedeeld hebt. Ik denk er precies zo over. Het is ieders eigen keuze en leven, en respecteer dat. Voor jou nog een paar daagjes en dan krijg je ook het verlossende 'woord' cq uitslag. Laat je wat horen? Ik zal een paar dagen niet online zijn, morgenochtend is de punctie en wil zowieso 2 dagen heel rustig aan doen, en waarschijnlijk breng ik die in bed door en niet achter de pc. Na woensdag zal ik wat van me laten horen. Anderen ook veel succes! Goed idee dat van de topic gelukkig zwanger zijn na vwp! Tot daar! Liefs Shel
Shel heel veel succes morgen bij de punctie ik hoop dat je het niet als te vervelend zal ervaren en dat de arts je gerust kan stellen. Alle dames die nog wachten op de uitslagen ik duim met jullie mee en wens jullie alle goeds.
Hoi Shel, Ik weet dat je vandaag niet online bent, maar heel veel succes vandaag! Doe het de komende dagen rustig aan en laat je lekker verwennen. En natuurlijk sterkte met de wachtperiode. groetjes, Aurelie
hallo allemaal, nog een paar dagen en dan heb ook ik mijn vwp, woensdag as. ik ga in het radboud in nijmegen en daar heb je de keuze uit 2 testen, een snelle test en dan heb je binnen 1 week de uitslag maar alleen voor de chromosomen 13,18 en 21. of de andere test, de volledige die 3 weken wachten duurt maar dan krijg je dus het hele chromosomenbeeld. Ik lees bij sommigen van jullie dat je na 1 week een voorlopige uitslag en na 3 weken de volledige krijgt maar ik moet dus kiezen. Weet tot op heden eigenlijk nog niet zo goed wat ik moet doen. 1 week wachten en dan weten we iig of het trisomie 13,18 of 21 is. de kans op een afwijking op de andere chromosomen is niet groter dan bij een ieder of 3 weken geduld (en bijbehorende stress) hebben en dan "alles"" weten? ik heb nog 2 dagen om te piekeren, wat is wijsheid? ik weet het niet. het is wel zo dat als je de snelle test kiest en de uitslag is goed en ze zien bijvoorbeeld bij de 20-weken screening toch nog iets dat afwijkend is, dan kunnen ze je vruchtwater van de punctie wel opnieuw laten onderzoeken, je hoeft dan dus niet een tweede keer zo'n punctie te ondergaan. zucht....keuzes....keuzes....keuzes. groetjes esther
Hoi Esther, Ik kon ook alleen maar kiezen tussen de snelle of uitgebreide test. Heb gekozen voor de snelle, en heb dus na 3 weken niet nog een uitgebreide uitslag gekregen zoals een aantal van hier wel hebben gehad. Keuze is aan jou, wij wilden echt geen 3 weken wachten, vond die 3 dagen al zoooo lang duren... Ons werd ook gezegd dat Trisomie 13, 18 en 21 de "meest voorkomende" zijn en dat de overige (van de uitgebreide test) zeldzaam zijn. Bij de 20-weken echo krijg je idd nog, mits ze iets raars zien de kans dat ze je vruchtwater nog verder gaan onderzoeken idd. Dat stelde mij weer gerust, en maakte de keuze "makkelijker" voor ons. Suc6 alvast!
Ons werd geen keuze gesteld maar omdat ik niet in de standaard risico groep viel (36 jaar of ouder) kreeg ik de snelle uitslag met 1 week van trisomie 13,18 en 21. De rest van de uitslagen kregen we na 3 weken. Wij hadden een combinatietest uitslag van 1 op de 15. Ik denk dat vooral daar het verschil hem in zit, of je bewust voor de vwp "kiest" (ivm leeftijd) of hem geadviseerd krijgt vanwege slechte uitslagen.
@mamalieske, dat zou idd kunnen wat jij nu zegt, ik ben idd 36 en wilde de vwp puur vanwege mijn leeftijd.
mamalieske, denk ook dat het waar is wat je zegt, wij hebben 3 weken gewacht op de uitslag, ook geen andere keus gehad. En ook wij hebben voor een vp gekozen ivm leeftijd ( was toen 38)
Wij hadden ook geen keus, maar ook niet een superslechte uitslag, 1:170. Eigenlijk wilde ik alleen de snelle uitslag, die wij binnnen 1 wk kregen. Degene die een keus hebben, zou ik aanraden alleen voor de snelle uitslag te gaan. Ik mag morgenmiddag bellen voor de uitgebreide uitslag en dan krijgen wij ook het geslacht te horen. Dit laatste vind ik nog steeds raar, omdat ik van iedereen hier begreep dat zij het allemaal meteen met de snelle uitslag al wisten, maar bij ons was "het"nog niet bekend. Ik denk zelf hoe korter de periode van onzekerheid is, hoe fijner het is. Wij weten sinds 12 januari dat wij een verhoogd risico hebben en vanaf 25 februari kunnen we dan echt ontspannen gaan genieten, want ik ga er voor 100% vanuit de uitslag morgen goed is, want anders waren wij al gebeld. Iedereen succes met het maken van de moeilijke keuzes en sterkte voor degene die vwp nog moeten ondergaan. groetjes, Aurelie
hallo allemaal, wij hebben gekozen voor de vwp naar aanleiding van een uitslag van de combinatietest 1:80 en niet speciaal obv mijn leeftijd (ben 36), maar leeftijd speelt natuurlijk wel een rol bij de bepaling van de uitslag van zo'n combinatietest. Maar als die uitslag buiten de "gevarenzone" was geweest had ik denk ik niet voor een vwp gekozen. ik vind het wachten nadat we die uitslag van de combitest hebben gekregen ook verschrikkelijk, je wil natuurlijk niets liever dan lekker op die roze wolk blijven zitten als je zwanger bent, en daar zijn we toch wel even afgelazerd. Hopelijk kunnen we binnenkort weer fijn op die wolk klimmen om de van de rest van de zwangerschap te genieten. En met ons hoop ik dat voor iedereen die nog een test moet ondergaan of een uitslag heeft af te wachten. ik hou jullie op de hoogte. groeten esther
Daar ben ik het niet hellemaal mee eens eerlijk gezegd. wij hadden een erg slechte uitslag 1 op 15 das nie niks.. ik was na de eerste uitslag er nog steeds niet gerust op dat ons kindje 100% gezond zou zijn, want ook die zeldzamere aandoeningen waren mogelijk. Wij kregen gelukkig na 1 week een soort van geruststelling maar de ontlading kwam echt pas na de volledige uitslagen bij 3 weken. Mochten wij dus een keuze hebben gehad dan had ik zeker gekozen voor volledig testen en uitslag na 3 weken. Ik had per slot van rekening ook al 5 weken gewacht op de punctie zelf terwijl ik ook voor de "snelle" vlokkentest had kunnen kiezen die ook niet 100% betrouwbaar is en dat is een half uitgevoerde vruchtwaterpunctie in mijn ogen ook niet.
Dag dames, bedankt voor de lieve woorden in de eerdere mails. ik ben inderdaad even niet online geweest na de punctie afgelopen maandag. Dit is goed gegaan, en tot nu toe valt het me allemaal mee. Heb wat krampgevoel gehad wanneer ik net even te snel opstond of bed in ging, maar verder alles ok. De verloskundige is ook nog 2x langsgeweest om even naar het hartje te luisteren en dat was ook super. De punctie zelfs was behoorlijk spannend, m'n vent was erbij en die heeft mij goed gesteund en alles goed in de gaten gehouden en bekeken. Op het moment van de prik durfde ik toch niet mee te kijken en hield m'n ogen maar dicht. Het voelde inderdaad als bloedprikken, maar dan met een samentrekkende baarmoeder erbij. Het was zo gebeurd, daarna nog een goed gesprek gehad met de gyneacoloog. A.s. vrijdag, en misschien zelfs eerder hoop ik, krijgen we een telefoontje met de voorlopige uitslag. en over 2 weken de volledige. Ik hoop en heb er alle vertrouwen in dat we goed nieuws krijgen. Aurelie, veel succes vandaag! laat je wat weten? Anderen ook veel succes en geluk toegewenst. liefs, Shel
Hoi MamaLieske, Het is alleen maar mooi dat wij allemaal verschillende meningen hebben, anders zo het leven maar saai zijn! Jouw uitslag was ook vele malen erger dan bij mij. Toch waren mijn man en ik ook erg geschrokken, maaar ik kan me goed voorstellen dat jullie ongerustheid nog vele malen groter was. En dan neem je het zekere voor het zekere. Mij is alleen verteld dat de volledig uitslag die ik vandaag te horen krijg, niks te maken heeft met de afwijkingen in mijn bloedwaardes die aangaven een verhoogd risico op een kindje met een chromosonenafwijking. De uitgebreide test doen ze in mijn geval, omdat ze nu toch al mijn vruchtwater hebben en dit kostbare goedje zo goed mogelijk willen benutten, zodat ik met de 20 wk echo niet voor nog meer verrassingen kom te staan, waardoor ik in een slecht geval nog een 2de vwp moet laten doen. Hadden zij mij verteld dat mijn bloedwaardes een verhoogde kans op "alles" gaven dan had ik zelf ook vrijwillig gekozen voor de uitgebreide test. Nu is dit in mijn ogen een periode van extra onzekerheid en komen er wellicht dingen aan het licht die ik nog niet wil weten. Je kan maar zoveel doen met de wetenschap dat je kindje een zeldzame ziekte heeft en misschien niet ouder wordt dan 5 jaar. Het is maar een voorbeeld. In mijn geval zou dit niks veranderen en zou ik de zwangerschap niet laten afbreken. Ik moet hierbij wel een kanttekening maken, omdat ik me niet verdiept heb op alles waar extra opgetest wordt bij de uitgebreide versie. Bij de intake werd ons verteld dat wij ons hier niet druk over moest maken en dan hebben wij ook niet gedaan. Is misschien ook een beetje struisvogelpolitiek Bij de snelle uitslag wordt je oa getest op 2 varianten waarbij je kindje niet levensvatbaar is en dan was voor mij, voor ons, de keus duidelijk. Maar goed, het is en blijft moeilijk. Ieder keus brengt consequenties met zich mee en iedereen moet voor zichzelf bepalen of hij/zij daar mee kunnen leven. De vlokkentest was voor ons geen optie en ook de gyn raadde deze ons ten zeerste af. Ten eerst omdat de kans op een miskraam veel groter is dan met een vwp en je bijna 5% kans hebt dat deze test niet volledig lukt. Alles bij elkaar vonden wij de vlokkentest de risiso's niet waard en zijn wij voor meer zekerheid gegaan, maar ook voor langer wachten. Het gaat mij wel te ver om te zeggen dat wanneer je kiest voor een snelle uitslag, je dan kiest voor een half uitgevoerde vwp. Je krijgt tenslotte wel uitsluitsel over de belangrijkste afwijkingen en met een nekplooimeting gecombineerd met de bloeduitslagen gaat het met name daarom. Je kunt met het vruchtwater nog op veel meer dingen testen en ook met de uitgebreide test zijn er nog blanco's. 100% zekerheid krijg je volgens mij nooit. Maar eerlijk is eerlijk, wanneer ik vanmiddag mijn definitieve uitslag krijg, waarvan ik uitga dat deze goed is, ben ik wel reuze opgelucht en kijk ik met plezier uit naar de 20 weken echo die ik volgende week heb. Ik ga er dan vanuit dat daar geen gekke dingen meer uitkomen en dat het gewoon genieten wordt. Kortom, het is persoonlijke keus die iedereen zelf moet maken. Dat kan niemand anders voor je doen. Verder hangt er denk ik ook heel veel af van de uitleg die je krijgt bij je intakegesprek, want als ik het hier zo lees, zit daar ook verschil in. MamaLieske, jij bent ongetwijfeld heerlijk aan het genieten nu. Het lijkt mij heerlijk om onbezonnen van je zwangerschap te kunnen genieten. En bedankt voor het delen van je mening en je ervaring. Die zijn altijd van harte welkom! Hoi Shel, Fijn weer iets van je te horen. En je bent vast reuze opgelucht dat het achter de rug is. Eerst even rustig aandoen en dan leuke afleiding zoeken. Dat heb ik in ieder geval gedaan en heeft mij geholpen bij niet continue te denken aan DE UITSLAG. En natuurlijk laat ik vanmiddag weten hoe mijn volledige uitslag is. groetjes, Aurelie
Hallo Allemaal, Hier één en al opluchting! Alle uitslagen zijn goed en het genieten kan beginnen! We weten nu ook wat het wordt, maar dat houden we geheim. Ten minste als mijn man zijn mond kan houden, want die heeft het er nu al moeilijk mee! Ik ga weer even verder zweven op mijn gelukswolk! groetjes, Aurelie
Hoi Aurelie, Wat een fantastisch nieuws, super zeg! Geniet van het nieuws en van je kleine! Als ik wat weet vrijdagmiddag laat dan laat ik wat horen. Of vrijdagavond of van het weekend, beetje afhankelijk van uitslag denk ik. liefs!
Hoi Aurelie, wauw, wat een supernieuws voor jullie! gefeliciteerd! weer fijn terug op je roze (of blauwe?) wolk en nu dubbel genieten om de schade in te halen bij mij is het lange wachten nu begonnen, heb gisteren de punctie gehad. ik heb toch gekozen voor de volledige test dus over 3 weken weten we meer. Geniet van jullie kleine wondertje, het is jullie gegund! Nogmaals van harte! groeten esther
je moet niet vergeten dat er verschillende dingen zijn op basis waarvan je een kansberekening krijgt. de nekplooidikte, de grootte van je baby, zwangerschapsduur plus jouw leeftijd.als ik jouw uitslag zo zie denk ik niet dat je je ongerust moet of hoeft te maken, en vindt het dan ook vreemd dat ze je in het ziekenhuis niet wat meer hebben gerustgesteld. gezien je leeftijd en de nekplooi zelf vind ik de uitslag wel meevallen hoor. je moet ook zeer zeker niet vergeten dat het echt geen garantietest is meis. hoevaak je wel niet hoort dat men geen verhoogde kans had en toch een kindje met een afwijking kreeg, of waarin een verhoogde kans op een afwijking aanwezig was, maar bij geboorte niets aan de hand, hoop ik dat je je minder ongerust voelt. ik had ook een verhoogde kans op, en de nekplooi was bij ons 2,8 en de uitslag meen ik iets van 1>180 hoewel het me niet lekker zat toen ik de uitslag kreeg, vertrouwde ik wel op de echoscopiste die me vertelde dat het maar een kansberekening is waar ik me nooit aan vast mag pinnen. liefs sjaan
Dag dames, Wij hebben net het verlossende voorlopige woord gehad, wat betreft de trisomie 13,18 en 21 hebben we een goede uitslag. Geen afwijkingen. Wat een fijn nieuws om te horen zeg! De definitieve uitslag duurt nog een week of 2. We hadden allebei al een voorgevoel dat het een jongen is in m'n buik, en inderdaad we krijgen een zoon! Anderen ook veel succes met het wachten op de uitslagen. Liefs, shel