Beste verloskundige. Een aantal weken geleden heb ik hier mijn angst uitgesproken over het uitstijkje wat ze bij mij hebben afgenomen tijdens de zwangerschap. Ik was toen 9 weken zwanger en bang dat ik door het maken van een uitstrijkje een verhoogde kans op een miskraam kon krijgen Vandaag werd ik gebeld door het ziekenhuis, de uitslag van het uitstrijkje was niet goed: Pap 3A uitslag. Ik ben hier behoorlijk van geschrokken. Ik heb nu een afspraak op 23 december voor een vervolgonderzoek met " azijnzuur " vertelde de assistente. Nu mijn vraag, wat is dit in vredesnaam voor onderzoek en kan het kwaad voor de zwangerschap. Ben dan al bijna 12 weken zwanger en wil eigenlijk dit onderzoek NIET laten doen. Ik wil geen enkel risico lopen dat we hierdoor ons kindje gaan verliezen. Natuurlijk weet ik dat de uitslag ook niet helemaal goed is, en dat dit verder onderzocht dient te worden. Maar ik wil hier graag mee wachten tot na de bevalling. Ik hoop dat u mij hier het e.e.a over kunt vertellen. M.v.g Ilona
hoi waarschijnlijk wordt er nog een uitstrijkje gemaakt om deze uitslag te verifiƫren. Dat kan geen kwaad voor de zwangerschap, je loopt geen risico op een miskraam. De uitslag kan soms moeilijk te interpreteren zijn omdat de cellen in de zwangerschap anders kunnen zijn. Vandaar dat het wel belangrijk is om nu te herhalen en niet te wachten tot na de bevalling. Sommige behandelingen kunnen gewoon plaatsvinden tijdens de zwangerschap. Mirjam
Hallo Mirjam. Bedankt voor het snelle antwoord. Ik begrijp dat het heel verstandig is om verder onderzoek te accepteren. Alleen is het vervolgonderzoek niet nog een uitstrijkje, maar ze willen " iets " afnemen doormiddel van azijnzuur ? En dit maakt mij enorm onzeker. Bij mijn dochter is er tijdens de zwangerschap enorm veel fout gegaan, en is zij ook prematuur geboren. In deze zwangerschap wil ik gewoon kunnen genieten en niet telkens bang zijn dat er iets mis is of kan gaan met de baby. Kan een pap 3A uitslag kwaad voor de baby ? En is het misschien verstandig om eerst opnieuw een uitstrijkje te laten nemen, voordat ze allerlei andere trucjes gaan uithalen ? M.v.g Ilona
hoi Ilona, waarschijnlijk doe ze een biopt, dat betekent dat ze een beetje weefsel weghalen voor onderzoek, dat is betrouwbaarder dan nog een uitstrijkje. Als je je zo'n zorgen maakt zou ik bellen en vragen om een consult waarin het wordt uitgelegd. Bespreek je angsten en vraag of dit echt de enige manier is om hiermee om te gaan. Maak van tevoren een lijstje met je vragen. Succes! Mirjam