Slechter zien met bril?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Rapunzel, 4 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik begrijp het verhaal ook niet zo goed. Alle kinderen hebben toch een + afwijking?
    Ik zou het eens aan @nelta vragen.
    Is toch niet de bedoeling dat hij met een bril slechter gaat zien.

2. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Als de oogtest zonder beter ging dan met bril, zou ik willen weten hoe de dokter dat kan verklaren en waarom hij dan toch zou moeten kunnen wennen - ook al duurt dat wennen nu al lang én vindt hij de bril heel vervelend. Daar klopt dan toch echt iets niet. Is er geen andere oogarts die een tweede meting kan doen om te kijken waar die op uit komt?

Ik ben zelf van +5 ineens naar +2,5 gegaan binnen twee jaar - omdat het zo’n groot verschil was, ben ik toen 3x getest door verschillende mensen, alleen de eerste wist dat ik eerst +5 had, de andere twee wisten helemaal niks en hebben dus volledig blanco getest zonder enige voorkennis. Heel geruststellend dat ze alle drie op hetzelfde uitkwamen :)

3. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.478
    113
    Voor mijn gevoel heeft hij de bril al lang genoeg en kunnen zijn klachten niet meer onder wennen weggeschreven worden.

Zou toch kijken of ik ergens anders een second opinion kan krijgen.

4. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ja dat is helemaal normaal. Is een kwestie van wennen. Duurt een paar dagen. Wel
    Goed ophouden, anders begin je telkens opnieuw met wennen.

Edit, ik lees nu de rest. Hebben ze ook opnieuw gedruppeld en de bril zelf gecontroleerd?

5. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Dat is niet zo gek. Als kinderen net voordat ze bij mij binnenkomen pas hun bril opzetten.
    Ik heb het iig wel vaker. Test ook vaak niet zonder bril, omdat het niet veel zegt en alleen maar verwarrend is voor ouders.

In jouw geval zou ik alleen een druppeltest vertrouwen, want zo n groot verschil kan eigenlijk niet.

evaleana vindt dit leuk.
  6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Na zes weken zou hij wel gewend moeten zijn, mits hij hem regelmatig/veel op heeft. Ik zou inderdaad de bril laten meten (klopt de sterkte?) en als dat zou moeten kloppen een nieuwe oogmeting met druppelen vragen.

7. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Mijn sterkte is nu al weer 8 jaar stabiel, er is geen verklaring voor het grote verschil gevonden, maar de sterkte klopt wel.

8. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Je kan als kind toch ook gewoon een min-sterkte hebben? Ik heb altijd een min-sterkte gehad, vanaf m'n vierde al. Mijn dochters hebben ook een min-sterkte, wel vanaf iets ouder dan ik was, volgens mij vanaf een jaar of 8 ontdekt.

9. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ja, kan idd. Meeste jonge kinderen hebben plus. Min oog is te groot, dus komt vaak pas later, maar het komt inmiddels wel steeds jonger voor. Zag ik vroeger zelden kleuters met min sterkte, zijn het er nu helaas steeds meer.

10. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Mijn moeder heeft ook vanaf jong een min-sterkte gehad. Ik ben zelf 42 en ik was inderdaad ook een van de weinige in mijn klas. Je moet ook ergens beginnen als je met een behoorlijke sterkte 'eindigt' :roflmao:. M'n moeder had geloof ik -8, ik heb -7, bij die sterktes ben je vaak niet pas vanaf je twaalfde aan het verslechteren maar al veel jonger. Overigens waren er ook in de klassen van mijn eigen dochters nauwelijks kinderen met een bril, dat viel dus best mee. Toch hebben kinderen in onze vriendenkring die een bril hadden op jonge leeftijd (eentje al vanaf 3 jaar, eentje vanaf een jaar of 5 en eentje rond de 8) allemaal een min-sterkte. En mijn beide dochters ook (niet zo erg als mijn sterkte gelukkig).
    Er stond in ieder geval dat kinderen alleen naar + sterkte kunnen hebben en dat is niet zo, wel komt + inderdaad veel meer voor dan -.

11. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hogere minsterktes beginnen vaak vroeger, maar ik zie ook genoeg tieners die dan pas starten en toch hard achteruit gaan. Ook op jonge leeftijd zullen op ten duur wel meer minsterktes voor gaan komen. In China heeft sinds covid 1 op de 4 kleuters al min (daarvoor 1 op de 8). Voor kinderen is het allemaal niet zo boeiend, maar op middelbare leeftijd heb je met hoge minsterkte een redelijke kans op slechtziendheid en dat gaat een steeds groter probleem worden.

12. Leesteken

Leesteken Fanatiek lid

14 okt 2018
    3.698
    3.491
    113
    Een + sterkte kan idd nog verbeteren. Hou er wel rekening mee dat er bij jonge kinderen vaak een +sterkte wordt gemeten. Dit wordt later beter. Ik vind + 2,25 helemaal niet heel gek ofzo.
    Mijn zoon heeft +4 en +4,5. Hij moest ook enorm wennen omdat hij zelf zijn ogen heeft aangestuurd zeg maar. Maar draagt hem wel graag.

Is er gecheckt of er het juiste glas in de bril zit?

Deel Deze Pagina