Dus dit is de peuter pubertijd?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by This is me, Aug 22, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. This is me

This is me Fanatiek lid

Oct 15, 2010
    3,149
    0
    0
    Pfff even van me afschrijven hoor.
    had er veel over gehoord,de peuter pubertijd.
    Maar man man man wat kan dat heftig zijn zeg.
    Al 3/4 weken heeft onze zoontje last van woede aanvallen,meerdere malen per dag.
    Luisteren hoor maar.
    Daar bij is hij ook nog eens steeds kei vroeg wakker,waardoor je het gemopper al om half 6 mag aanhoren.
    Ben nu zelfs aan het aftellen tot de dag dat hij voor het eerst na de psz mag (9 sep)
    Nog meer dame's hier last van??

2. mamajojo79

mamajojo79 Fanatiek lid

Jun 2, 2012
    1,443
    6
    38
    Beneden NL
    He meid ik wilde net zon topic als jouw schrijven en zoek ook lotgenoten, dochter is bijna zo oud, van juli 2011 ( 26ste) dus ik zal wel even uitgebereid reageren ok?

3. mamajojo79

mamajojo79 Fanatiek lid

Jun 2, 2012
    1,443
    6
    38
    Beneden NL
    Nou hier zelfde dus, en ergste vind ik dat je gewoon onzeker word ( laat je natuurlijk niet merken) in de manier van aanpak.

Een voorbeeld zoals vanmorgen dus ging.( ik zit in zwangerverlof dus ben momenteel thuis-mama)

ze werd wakker, ging lief kletsen, geen probleem, ik ging haar halen en alles was gewoon koek en ei....maar ja toen wilde ze de trap af..op HAAR manier...los, 1 handje geven maar geen muur....nou dat mocht niet, mag best 1 handje maar dan ook 1 muur vasthouden, nee dat was niet goed voor haar...omgedraaid of op billen ook niet..dus bleef ze driftig staan...

uiteindelijk beneden op MIJN manier begon ze weer, ze wilde tv kijken " koe kijken" maar we gaan eerst eten....." klaar eten" zegt ze dan, dus bord voor neus kiepert ze om zonder een hap en draait driftig heen en weer........hier werkt Time out op kamer goed, dus ze heeft op kamer gezeten even 15 min, heel rustig, is ze lief gaan lezen, daarna gaan halen en uitgelegd wat er fout ging, nee nu was ze weer lief zei ze.....maar meteen op de trap begon het weer, maar nu wilde ze wel netjes luisteren, dus dat ging beter....beneden was het ene keer heel zielig roepen " eten" maar 2 sec later was ze " klaar ete" en wilde ze tv kijken.....dus duidelijk gevraagd wil je eten? nee zegt ze tv kijken, nee we gaan geen tv kijken voor de tandjes gepoets zijn,....maar daar was en is ze het niet mee eens, ze wilde geen tandjes poetsen en werd helemaal driftig en boos.....en weer heel zielig roepen...eten.....maar na 2 keer aanbieden is het klaar,,, het is hier geen hotel mama, heb namelijk weleens 5 keer eten aangeboden en werd 5 keer geweigerd....dus 2 aanbieden en als ze niet wil is klaar.....uitgelegd dat ze honger krijg en zere tandjes....en nu negeer ik haar, ze staat al alle tijd dat ik dit schrijf heel zielig te jammeren, met tussendoor even stil en kijken of er iemand reageert.

ze wrijft ook in ogen, dus ik denk dat ik haar zo weer op de kamer ga zetten en ze gewoon weer een periode heeft dat ze exstra moe of hangerig is.......

ze schreeuwt momenteel de boel bij elkaar, maar als ik vraag of er iets is dan reageert ze niet.

haren was hier ook een ramp, maar nu krijgt ze zelf last van dus dat gaat beter.

hier werkt het time out op kamer gelukkig wel, ze gaat dan lezen of spelen en komt tot rust, niet altijd succes verzekerd erna, maar ze verbouwt niet de boel gelukkig.

jouw dochter is ook van rondom 26 juli 2011 he?

ik moet eerlijk tussen mama-mama toegeven dat het me best pijn doet, als ze heel zielig ....eten...roept....maar al ik op me werk 2x roep dat ik niet meer wil werken word ik ook ontslagen en dan helpt huilen ook niet meer.....ze kan niet twee keer bord op grond smijten, alles weigeren en dan vervolgens verwachten dat mama iets anders voor schoteld.

nu, 36 weken zwanger, zal ze ook merken dat ze miss meer de zin krijgt, of ze voelt de bui al hangen, maar het is vooral uitproberen

momenteel kijkt ze me heel boos en ondeugend aan, en zodra ik kijk gaat ze huilen en ondeugend lachen.

ik neem aan dat, nu ze goed praat, ook kan aangeven als ze pijn of iets anders wil, drinken staat klaar, ze weet zelf bijna alles te vinden in keuken, en kan heel goed zeggen dat ze pijn heeft......dus ik moet dan even mijn hart op slot zetten en negeren.

wil dus graag met jou hierover kletsen.

Groetjes en jij ook succes.

4. This is me

This is me Fanatiek lid

Oct 15, 2010
    3,149
    0
    0
    Fijn om iemand mee te praten.
    Je kan idd behoorlijk aan jezelf gaan twijffelen,dus herkening is dan best fijn.
    Herken je hele verhaal (behalve dat hij helaas nog niet echt dingen kan verwoorden,en wij hebben een zoontje hihi)
    Wij gebruiken de box voor de time-out,hij speelt er eigenlijk nooit meer in.
    Op zijn eigen kamer trekt hij alleen maar zijn kasten leeg,en dat betekend nog meer werk voor mama ;)
    Ik zit overdag's thuis en sávonds werk ik.
    En moet eerlijk bekenen dat ik vaak blij ben als ik na mijn werk kan :)
    Lijkt me voor jou extra zwaar nu je ook nog eens zwanger bent.
    Ben je ook van plan om je dochtertje na de psz te doen??

5. mamajojo79

mamajojo79 Fanatiek lid

Jun 2, 2012
    1,443
    6
    38
    Beneden NL
    oei dat lijkt me ook zwaar, overdag mama zijn en dan nog moeten werken ook, al snap ik dat met zulke dagen het wel even lekker is even je te kunnen afsluiten.

het zware aan nu hoogzwanger is alleen dat ik erg emo ben en me dus best schuldig voel als ze aan 1 stuk blijft huilen en krijsen, voel me dan alsof ik haar mishandel, maar ja moet dan tegen mezelf zeggen dat het HAAR keus was zo te drammen, dat ZIJ niet wilde eten en ook ZIJ niet even lief ging spelen of bij mama zitten, en ik haar verder niets geweigerd heb.......maar is moeilijk.

psz ja wij zijn 2 vrdieners en hier in onze stad betaal je je dan scheel aan PSZ, soort monopolie bedrijf hier, das echt heel jammer, dus we hebben een groepje buurt mama's en dan doen we leuke dingen, en ik ga vaak weg met haar, zwemmen , koekjes bakken, heel veel zingen en op den duur ook boekjes kopen waar ze zich ontwikkeld, zijn nu bijvoorbeeld bezig met leren 1-10 tellen en dat gaat goed, dus probeer zelf maar wat.

zulke dagen als nu zijn gelukkig niet elke dag, want ze is nu al sinds ik mijn post schreef nog steeds bezig en zit al 15 min te krijsen boven......ik had haar op schoot genomen en toen vroeg ik " mama en nynke even samen knuffelen?" dus gaf haar liefde maar zij wilde alleen maar laptop, ik was niet interesant....ja dan heb ik gedaan wat ik kon, maar ze liep ook oogjes te wrijven, heb even koorts opgenomen, die was netjes 37 en liep langzaam op dus alles prima, ze was even vrolijk toen ze de themometer mocht vasthouden, maar heb haar even boven gezet, want al ze zo in oogjes wrijft moet ze even tot rust komen. dan maar even laten huilen.

knap dat de box werkt, snap dat je niet wil dat hij alles eruit trekt als hij boven is, wat dat betreft hebben wij geluk dat de kleding elders staat en ze niet bij kan ;) ze kan alleen speelgoed eruit trekken.

ga nu even naar boven, even knuffel geven en uitleggen en dan weer retour....

6. Shaida

Shaida Bekend lid

Dec 23, 2009
    561
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hi dames,

ben "blij" met deze topic. Onze zoontje is wel wat ouder, 2,5 jaar.
    momenteel heel erg bezig met grenzen te zoeken, uitdagen zelfs. bijv wie hem in bad stopt. Vorige week was het krijsen dat mijn man het niet mocht doen maar dat ik het moest doen. En dat terwijl mijn man hem altijd in bad stopt. Ik ga dan wel mee naar boven maar hij blijft maar krijsen. Gisteren wilde ik hem in bad stoppen was het ineens "papa doen" en weer krijsen en tegenstribbelen. Mijn man probeert met hem te praten en te kalmeren, werkte niet. Uiteindelijk werd man beetje boos op hem en toen was het ineens dat "mama hem in bad moest stoppen" ;) Hij wilt overduidelijk bepalen wie/wat/wanneer doet. Dat kan natuurlijk niet.

Slaapritueel bij ons is in bad, melk drinken en verhaaltje voorlezen. ondanks zijn buien bleven wij dit wel doen. Maar gisteravond had ie het zo bont gemaakt dat we geen verhaaltje hebben voorgelezen. Wij zijn wel bij hem gebleven terwijl hij zijn melk opdronk en over zijn hoofdje geaaid. Je wilt niet hebben dat hij zo overstuur en verdrietig gaat slapen.

dacht eigenlijk dat de straf wel zou helpen. maar nee hoor vanochtend begon het "discussieren" weer haha ;)
    als we hem uit bed halen, doen we hem eerst een schone luier om en dan naar beneden. Dat wilde hij vandaag niet. Met pijn en moeite is gelukt, maar pff ik vind het zwaar hoor. om de zoveel minuten heb je weer een discussie met hem. Hier hebben we een strafstoeltje, maar dat helpt niet altijd. Box hebben we niet meer staan. Wat hier helpt is negeren. En dat is heel lastig wanneer je juist wilt dat hij iets doet.

Overigens gaat hij 2 dagen naar de kinderopvang. Ik ben 1 dag thuis zoals vandaag. Ik moet zeggen dat ik nu al uitkijk dat hij straks een tukkie doet en ik even rust heb:p
    hij kan ook heel lief zijn hoor maar is nu gewoon een lastige fase.

Wie weet dames kunnen we elkaar hier doorheen slepen.

7. Shaida

Shaida Bekend lid

Dec 23, 2009
    561
    0
    16
    NULL
    NULL
    overigens aan jezelf twijfelen is hier ook aanwezig. Ik weet gewoon niet wat goed/fout is hierin. En toch ook weer schuldig voelen.

8. mamajojo79

mamajojo79 Fanatiek lid

Jun 2, 2012
    1,443
    6
    38
    Beneden NL
    shaida fijn dat jij ook herkenning ziet, en ik zie en herken weer herkenning in jouw verhaal...het is idd constant bepalen wat ze willen, en als niet lukt dan op ons gevoel in spelen, al dan niet onbewust, heel rot is dat.

kan me voorstellen dat je blij ben als je even rust heb......en dan denk je vast ritueel te hebben maar dan gooien zij het weer om, laat hij tandenpoetsen nog toe? en bij jou Agenes?

nynke is ineens omgeslagen van krijsen naar heel lief spelen, en dan zit in beneden me ook schuldig te voelen hoor, alsof ik misbruik maak om even rust te willen....haar tegen lunchtijd gaat ze er gewoon weer uit en dan probeer ik samen te eten. en frisse start te maken, ze zal wel honger hebben ;)

9. This is me

This is me Fanatiek lid

Oct 15, 2010
    3,149
    0
    0
    Hoi shaida welkom bij de groep zal ik maar zeggen :)
    Mijn man werd gisteren ook boos (en daar ben ik zelfs verbaasd over,want die heeft pas veel geduld) dat hij onze zoon al om half 7 op bed heeft gelegd (normaal 7 uur)
    Volgens mij heeft hij ook niet voorgelezen.
    Tandenpoetsen,verschonen allemaal een grote ramp,zichzelf strekken en hoofd weg draaien.
    Gelukkig ligt hij nu in bed en kan ik nog even rusten voordat ik moet werken.
    Sterkte dame's,ooit zal het wel goed komen toch :(

10. singa

singa Niet meer actief

Herkenbare verhalen hier. Alhoewel mijn dochter gelukkig iets later begon met haar grenzen opzoeken. Helaas slaapt ze ook niet meer 's middags dus ik ben mijn rustmoment op de dag ook kwijt.
    Gelukkig blijft ze hier wel goed eten want ik heb ook al verhalen gehoord dat het eten een drama is.
    Hier vraagt ze vooral naar papa dus soms is dat wel erg lekker.

11. mamajojo79

mamajojo79 Fanatiek lid

Jun 2, 2012
    1,443
    6
    38
    Beneden NL
    agnes: haha idd moet keer opgelost worden. bij jou poetsen dus ook ramp, hier vanavond geprobeerd en weer niets, dus gezegd, ok we doen 3 keer en dan mag mama 3 keer poetsen, dus zei 3 keer AAA gedaan en dan stop ik ook, dus we bouwen het weer langzaam op, ze vind de borstel gewoon erg vervelend in de mond.

Sinda: balen dat ze niet meer slaapt zeg, en ook op kamer even spelen lukt niet?
    fijn dat eten goed gaat, hier is dat idd moeilijker maar maak er geen strijd van, als ze netjes vlees en aardappels op eet en dan netjes bestek op bord en niet kliert is dat voor haar een goede prestatie en geef ik haar compliment, het meer en meer groente eten komt vanzelf wel.....

vanmiddag was het goed weer met haar gedrag , ze wilde niet slapen dus zijn we speciaal even voor haar hoeslakens gaan halen, ze deed het goed, alleen op laaste wilde ze haar mandje meenemen dat was even minder ;) maar daarna heerlijk geslapen, en ondanks late slaapje vanavond heel vrolijk en lief weer gaan slapen, ze was denk ik overdag gewoon moe.

12. Janna

Janna Fanatiek lid

Hoi meiden, ik herken het helemaal en word er horendol van! Ik vraag me momenteel af "hoe lang kan zo'n driftbui dúren??? Mijn dochter is nu al 30 minuten aan het krijsen en ik zie nog geen tekenen dat het bijna minder wordt! :):$:( Het begon omdat ze haar speentje niet mocht. Als we haar uit bed halen gooit ze na het aankleden altijd zelf haar speentje, tutdoekje en knuffel in haar bed. Die moeten we dan als ze het niet ziet weghalen en in de bovenste la van de commode leggen, want als ze die ziet, wil ze haar speen en dat mag alleen in bed, dus dan is het drama. Helaas was dat vandaag nog niet gebeurt, toen ze direct na het ontbijt een poepluier kreeg en ik die nietsvermoedend met haar ging verschonen... Ondertussen betwijfel ik of ze nog aan haar speen denkt. Ze is boos omdat:
    - ze haar schoenen niet zelf aan kreeg
    - ik haar schoenen probeerde aan te doen
    - ze haar sokken niet zelf aan kreeg
    - ze haar jas niet zelf aan kreeg
    - ik op mijn stoel ging zitten
    - ik niet op mijn stoel zat
    - ik in de keuken stond
    - ik niet de keuken in wilde
    - ik op de bank willde gaan zitten
    - ik niet op de bank wilde gaan zitten
    - het haar niet lukte om op mijn schoot te klimmen
    - ik haar op mijn schoot wilde hijsen
    - ...
    Ondertussen zit ze hartverscheurend te huilen. Hopelijk komt ze zo naar mij toe om te troosten, want ik durf haar niet aan te halen, omdat ik bang ben dat ze dan weer hysterisch gaat krijsen.

En eigenlijk moet ik vanochtend nog vanalles doen, te beginnen met de boodschappen, maar zo krijg ik haar echt niet mee! Ik had eigenlijk al een half uur geleden willen vertrekken. :(

Overigens is mijn dochter wat jonger dan jullie kindjes, want ze is pas 20 maanden. Als ik op internet lees dat dit kan duren tot de kleutertijd word ik wanhopig.

Het huilen is gestopt, ze loopt nu stil met wat speelgoed te zeulen. Dat heeft ze op een tafeltje gezet, dat ze nu aan het verschuiven is. Ik kijk af en toe vanuit mijn ooghoeken en hoop hoop hoop dat ik straks weg kan!

Nee, ze huilt weer... :(

13. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

Jan 17, 2010
    3,076
    0
    0
    Mijn dochter is nu ouder maar oh oh ik herinner het mij nog goed. Meestal duurde zo'n periode een maand en dan was ze weer poeslief. Wat hier goed werkte was:

- tanden poetsen mocht ik niet maar een handpop/knuffel wel. Er was ook een kikker bij die kon er niks van, die poetste haar neus en wangen (lachen!)
    - afleiden: eten als een koningin, bij zachtjes doen een slang nadoen sssss, sssss, bij opruimen 'die stoute blokjes hebben pootjes en zijn weg gelopen, kom we gaan ze pakken etc, wedstrijdjes doen
    - plaatjes maken van de structuur zodat ze kunnen zien wat de bedoeling is (google afbeeldingen dagritmekaarten)
    - het dagritme opschrijven en daarbij de dingen die niet lekker lopen. Kun je wat schuiven en veranderen?
    - consequent blijven en choose your battles
    - zijn ze echt heel vervelend? Stop ze dan even in bad daar worden ze lekker rustig en vrolijk van
    - mijn dochter is goed in taal en gevoelig voor gekke woorden. Ze moet altijd lachen om woordgrapjes
    - zachtjes doen want de knuffel slaapt al, werkt hier nog steeds

Succes allemaal!

14. singa

singa Niet meer actief

Het is even wennen dat je planning niet meer zo werkt als vroeger. Het was toch wel erg makkelijk. Hup maxi cosi mee en boodschappen doen.
    Helaas kunnen we onze dochter nog niet op haar kamer laten spelen. We zijn druk bezig met een grotere kamer voor haar maar door allerlei tegenslag is het nog niet af. Voordeel dat ze 's middags niet meer slaapt is wel dat ze nu half 8 nog maar net haalt. Voorheen konden we rustig tot half 10 met haar bezig zijn voor ze ging slapen.
    Dat van het tandenpoetsen herken ik ook wel. Gelukkig vind ze het nu niet meer erg en kan ik ook echt goed gaan poetsen. Hier is het nog wel een drama om haar haren te wassen. Ze wil niet onder de douchestraal.

15. mamajojo79

mamajojo79 Fanatiek lid

Jun 2, 2012
    1,443
    6
    38
    Beneden NL
    Goedenmorgen,

Mama van Meisje: idd die lijst is idd erg handig, alles beetje spelenderwijs, daar ben ik ook wel voor, lukt niet altijd maar werkt vaak wel ja.

Janna:ah hoest nu met dr? en heb jij je boodschap kunnen doen, ja je heb echt soms van die dagen dan is gewoon niets goed he :( pff zon dag heb jij nu volgens mij. succes ermee

Singa: ok als slapen beter gaat dan normaal is het idd een voordeel dat ze niet meer slaapt overdag ja. ... Dat douchen is/was hier ook, helpt het ook niet als jij de douc straal vast houd? ik doe het dan weleens door lege shampofles te vullen en die spelenderwijs over haar hoofd gieten, gebruik dan wel shampo die niet prikt in ogen, en dan dus soms ook gewoon in bad, want dat heeft hier ook duidelijk de voorkeur.

Balen dat het tegenzit de kamer, maar straks als die af is zal je er exstra van genieten, en miss werkt het voor haar ook om even tot rust te komen op haar kamer tijdens moeilijke momenten.

en ik zal idd straks ervaren hoe makkelijk het weer is met baby, die til je op, hup in de MC en die gaat wel mee ;) enige nadeel is dan weer dat je met voedings tijden zit, een peuter geef je in de stad een croissant en het is goed, gaat met baby lastiger ;)

@hier: ze is het aan goedmaken denk ik, want ze is bed nog niet uitgeweest en het is 10.50! om 8 uur hoorde ik haar even en toen werd weer stil, wilde ik weer later even kijken hoorde ik har weer even...maar als ze er echt uit wil gaat ze meestal echt kletsen of zelfs roepen en dat doet ze niet, voel me enerzijds best rot dat ik haar niet ga halen, maar zolang ze niet roept vind ze het blijkbaar prettig boven in bed. word laat onbijt, en dan ok geen middagslaap, we gaan straks dan wel gezellig samen wa boodschapjes halen....ze zal wel in een fase zitten dat ze lui is, nou prima toch, en ik heb even ochtendje voor mezelf, lang geslapen en nu even rustig eten. kan op me verlo-fdag wel gebruiken hoor ;)

iedereen fijne dag weer:D

16. singa

singa Niet meer actief

Ik heb mijn dochter vrij snel flesvoeding moeten geven omdat de bv niet lukte. Dus eten was nooit een probleem bij ons gelukkig.
    Ze is ook echt aan een grotere kamer toe. Maar ik ben al blij dat er nu eindelijk schot in zit want we bleven er maar een beetje tegen aan hikken. Na de vakantie dochter maar een dagje uitbesteden en we komen al een heel eind.
    Het helpt inderdaad ook niet om de douchestraal vast te houden. Ze gaat meestal nog in bad en ze wil gewoon geen water over haar hoofd. In het zwembad is dat trouwens weer geen probleem. Ook zelf de shampoo in haar haren doen en zelf laten uitspoelen werkt nog niet.
    Wel lekker dat je even tot rust kan komen. Even een beetje tijd voor jezelf en rustig ontbijten.

17. mamajojo79

mamajojo79 Fanatiek lid

Jun 2, 2012
    1,443
    6
    38
    Beneden NL
    ok das dan wel vervelend ja, gelukkig hoeven die peuter haartjes nog niet heel vaak, ivm geen haarlak enzo, ik was echt niet elke week, pas als vies is of ze zelf zou aangeven dat ze last heeft.......

met groot bedoel je ook echt qua ruimte? want onze meid heeft juist kleinere kamer gehad, maar wel en echte eigen, met haar speelgoed, mooi eigen hello kitty bed en gewoon alles roze en haar keuze.

maar ga nu naar boven want ze roept, begon al beetje ongerust te worden hihi

18. singa

singa Niet meer actief

Ja ze krijgt ook qua ruimte een grotere kamer. Op de kamer waar ze nu slaapt is gewoon geen ruimte voor haar speelgoed en een groter bed. Bovendien hoop ik dat we de oude kamer snel weer nodig hebben voor een tweede.

19. mamajojo79

mamajojo79 Fanatiek lid

Jun 2, 2012
    1,443
    6
    38
    Beneden NL
    spannend je bent dus bezig, ja zie nu je onderschrift :( ook Miskraam gehad dus, knuff :(

nou mijn kleine meid is niet fit en dat verklaart haar gedrag miss van gisteren en vandaag lange slapen ging bij haar kijken en ze was heel suf dus ging weer weg na schone luier geven op bed.

ging ik er weer heen want moet natuurlijk wel even in de gaten houden, ontbijt mee, lekker brood met groene thee met wat lekkers, was ze weer languit in slaap, werd wel meteen wakker en ging zitten. en riep KAAS, maar toen ik weg ging vond ze prima.....ze heeft nu alles wat ze nodig heeft, gordijn open, raam op hier voor frisse lucht, etem drinken en een schoon bed en schone luier, ik laat haar gewoon even met rust.

20. singa

singa Niet meer actief

Dank je. Zie dat jij het helaas ook hebt meegemaakt.
    Ze moeten rond deze leeftijd ook de laatste kiezen krijgen toch? Mijn dochter heeft sinds woensdag dat ze een beetje koorts heeft. Maar verder gelukkig geen last.

Share This Page