Rechts veel meer stuwing dan links

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Nala, 5 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nala

Nala Fanatiek lid

29 okt 2005
    1.236
    1
    0
    Groningen
    Ik ben bezig de borstvoeding af te bouwen. Ik doe heel rustig aan, want de keus voor het stoppen is vooral rationeel gemaakt. Emotioneel kan ik er nog helemaal geen afscheid van nemen. Zo lang ik twijfel, blijf ik bv en fv gewoon combineren. Niet het beste van het beste natuurlijk, maar zo kan ik voor mezelf de voordelen van fles en borst combineren.

Ik heb nu de borstvoeding rond 11:00 en rond 19:00 laten vervallen. Maar nu heb ik 's avonds steeds enorme stuwing aan mijn rechterborst. Als Julian dan weer gaat drinken tegen een uur of 22:00/23:00, drinkt hij rechts veel enthousiaster dan links. Logisch, want daar zit meer melk. Maar ik heb het gevoel dat ik daardoor de productie van rechts in stand hou of zelfs opkrik en dat de productie van links wel afneemt.

Hoe kan ik dit nou het beste regelen? Naast het feit dat ik nu met koude compressen op mijn borst zit tegen de pijn, begin ik ook aardig scheef te lopen. Het ziet er niet uit, één megaborst en één kleine!

Tips zijn van harte welkom :(

2. Merijn

Merijn Niet meer actief

Dat heb ik precies hetzelfde! Ik geef borstvoeding afgekolfd via de fles omdat ons mannetje mijn toeschietreflex niet aan kan (en nee het eerste beetje afkolven werkt niet want het blijft stromen) en hij zelf veel te gulzig is wat zijn maagje niet aankan. Maar ik kolf dus rechts veel en veel meer dan links :( Ik ben echt bang dat ik ongelijke borsten hier aan over hou ofzo :rolleyes:

3. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik geef trouwens nu ook half om half om precies dezelfde reden als jij... :(

4. Nala

Nala Fanatiek lid

29 okt 2005
    1.236
    1
    0
    Groningen
    Hmmm, nou hopelijk heeft iemand een oplossing voor ons MerleQ. Tot nu toe blijft het nog erg stil qua oplossingen haha.

5. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Nala: begrijp ik het goed dat je 2 voedingen in 1x hebt laten vallen ?
    En heel veel vrouwen hebben dat de ene borst meer produceert dan de andere. Dit trekt vanzelf wel recht. Let wel goed op dat je geen harde/rode/warme plekken krijgt !
    En mag ik vragen wat de reden is dat je af wilt bouwen ? Mischien is het een optie om toch gewoon door te gaan als jij eigenlijk nog niet wilt stoppen ?

@MerleQ: wat zou jij graag willen ? Je kindje weer "gewoon" aan de borst ? Of minder kolven ?

6. Nala

Nala Fanatiek lid

29 okt 2005
    1.236
    1
    0
    Groningen
    Nee, ik heb de eerst één voeding laten vervallen en na een paar dagen weer één.

De reden dat ik wilde stoppen was omdat ik een maand lang ziek ben geweest en de borstvoeding me zoveel energie kostte dat ik geen leuke moeder meer was. Nu er 2 voedingen af zijn, heb ik af en toe ook eens mijn handen vrij en daar haal ik veel energie uit. Helemaal stoppen wil ik nu niet meer, omdat de voeding verder wel heel goed gaat. Vandaar de combi :D

7. Merijn

Merijn Niet meer actief

In principe vind ik het kolven niet erg, alleen heb ik dus moeite om de productie op peil te houden. Aan de borst zie ik niet zo snel goedkomen aangezien ons mannetje er echt ongelofelijk ziek van was (hij lag werkelijk de hele nacht door te kreunen, steunen en persen en sliep gewoon niet - en ik jankte alleen maar uit frustratie, slaapgebrek en onzekerheid - terwijl hij nu echt is omgeslagen in een heel tevreden kereltje dat heel goed slaapt!). Ik kan me niet voorstellen dat er andere dingen zijn die ik zou kunnen doen om de borst wel te laten werken, maar ik ben wel benieuwd of er nog tips zijn! Dus die hoor ik dan graag (al is het maar om daar met een eventuele tweede kind rekening mee te houden).

8. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Nala: het beste is om eerst 1 voeding te laten vallen en dan na 5-7 dagen een volgende. Of in elk geval als je geen last meer van stuwing hebt. Mischien dat het bij toch net iets te snel is gegaan ?
    Ik zou het even rustig zijn beloop laten. Denk dat het vanzelf wel bijtrekt. Maar wel opletten op rode/warme/pijnlijke plekken. Die dan wel goed laten weg drinken/kolven omdat je anders kans hebt op een borstontsteking.

@MerleQ: Ik weet niet het naadje van de kous maar zoals ik het nu van jou hoor zou het wel eens kunnen zijn dat jij teveel melk hebt. Het is idd dan moeilijk verwerken voor zo'n kleintje zo'n gigantische melkstroom.
    Ik zeg dus niet dat het dat is, daarvoor weet ik gewoon te weinig maar dat het best wel eens zou kunnen zijn.

Syptomen te veel melk:
    Bij baby
    - kindje groeit heel veel of juist te weinig
    - baby geeft veel voeding terug
    - groene poep met stukjes
    - onrustig drinken omdat de baby de grote melkstroom niet aan kan
    - baby huilt na de voeding

Bij moeder:
    - veel lekken
    - stuwing ook na de voeding voelen de borsten nog vol aan
    - heftige toeschietreflex

Enkele tips bij te veel melk
    -Om een beter evenwicht te krijgen in het vraag en aanbod bij te veel melkproductie kun je gebruikmaken van de werking van het vraag-aanbodprincipe. Je kunt de volgende dingen proberen. Geef één borst per voeding: dit leidt tot mindere productie. Laat je baby drinken zolang als hij zelf wil. De andere kant mag niet te gespannen blijven (om kans op een verstopte melkkanaal/borstontsteking zo klein mogelijk te houden) Desnoods kun je deze andere borst een beetje afkloven totdat een beter evenwicht tussen vraag en aanbod is ontstaan. Dit kost soms 1 tot 2 weken om weer een nieuwe balans te krijgen. Controleer regelmatig of er geen harde plekken in de andere borst zijn.
    -Overweeg blokvoeden. Dit houdt in dat je gedurende een aantal uren steeds dezelfde borst aanbiedt en niet wisselt. Je kunt bijv. beslissen om 2 of 3 uur lang alleen de linker borst te geven, onafhankelijk van hoe vaak de baby in die tijd wil drinken. Op die manier blijft de andere borst wat voller en remt de productie.
    -Voed je baby op verzoek. Regelmatig voeden kan ernstige stuwing en een te krachtige tsr voorkomen. Laat in ieder geval niet meer dan 3 uren tussen de voedingen zitten. Huilt je baby binnen 1 uur na de voeding dan kun je hem proberen te troosten. Helpt dit niet leg je baby dan als troost aan de meest lege borst.
    -En ik weet niet of je deze keer ook een bvcursus hebt gedaan ? Ook altijd heel handig !

Kun je daar iets mee denk je ?

9. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ Nemo: ik gaf al maar 1 borst per keer maar dat werkte hier niet... En voeden op verzoek was al helemaal een ramp aangezien mijn mannetje onverzadigbaar leek. Hij wilde dus constant eten. En daardoor kreeg ie veel te veel binnen wat als gevolg had dat ie nog meer ging spugen. Ik moest dus juist mij strikt houden aan een schema zodat hij niet de kans kreeg om zich te overdrinken.
    Verder heb je wel gelijk, hij kreeg waarschijnlijk veel te veel binnen (ook toen ik me aan het schema hield). Hij groeide onwijs hard, zijn buik was groot en hard (vol met melk), onwijs veel plasluiers, groene poep inderdaad (maar dat heeft ie nog steeds), etc. Hij kreeg er echt krampen van en was tijdens het voeden ook onwijs onrustig. Hij trok ook echt aan mijn tepel omdat ie gewoon verkrampte tijdens de voeding. Hij verslikte zich vaak, etc etc. Symptomen genoeg dus ;)

Maar goed, ik blijf maar gewoon bij de fles want hij is nu een heel tevreden eter...

10. Nala

Nala Fanatiek lid

29 okt 2005
    1.236
    1
    0
    Groningen
    Ik heb eerst de voeding van 11:00 laten vervallen. Daardoor had ik maar 1 dag stuwing. De volgende 2 dagen had ik er totaal geen last meer van. Vandaar dat ik toen de voeding van 19:00 heb laten vervallen. Tot een uur of 20:00 hou ik het prima uit, maar dan begint het gevoelig te worden. Om een uur of 23:00 ben ik dolgelukkig als Julian gaat drinken :( . Ik heb wel harde plekken, maar die zijn na het drinken steeds weer weg. Ze zijn niet rood in elk geval, maar voelen wel beurs nadat mijn borsten weer leeg zijn.

Maar alleen rechts dus. Links heeft nergens last van. Ik zat te denken om hem links toch een keer extra aan te leggen of om steeds te beginnen met links. Maar ja, daarmee loop ik weer het risico dat rechts niet genoeg leeg gedronken wordt en dat ik daar een ontsteking ga krijgen. Andere oplossingen kan ik zo 1,2,3 niet bedenken...

Bij Hugo heb ik destijds in een week tijd afgebouwd. De reden was toen ook anders. Mijn productie was echt goed. Nu ben ik eigenlijk wel blij dat het wat langer duurt. Toen we besloten om te stoppen, wilde ik er ook zo snel mogelijk klaar mee zijn, maar nu het weer goed met me gaat, ben ik blij dat het niet zo snel is gegaan. Nu heb ik hem tenminste nog fijn 3 keer per dag aan de borst :D

Deel Deze Pagina