Borstvoeding en bijvoeding, hoe en wat!?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Joveli, Feb 2, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Joveli

Joveli Niet meer actief

We gaan er nog lang niet aan beginnen, maar sinds mijn schoonmoeder gisteren een belachelijke opmerking maakte kwamen er wel wat vragen in mij op.

Hoe zit het nou precies met borstvoeding en bijvoeding? Wanneer is het beste om ermee te beginnen? Waarom zijn er potjes vana 4 maanden als (naar mijn weten) dit nog veel te vroeg is?

Zijn die potjes wel echt goed voor je kindje? Of kun je beter zelf pureren/rapleyen?

Mijn schoonmoeder vond het heel normaal namelijk dat een baby met 3 maanden aan de fruithap gaat :confused: ik zie hier het nut totaal niet van in maar blijkbaar was dit vroeger wel zo?

Wat is nu het beste om te doen bij borstvoeding?

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Zowel bij borstvoeding als bij kunstvoeding kan je het beste met bijvoeden wachten tot de kleine 6 maanden is. Dan begin je met langzaam wennen aan wat hapjes groente en fruit. Dat fruit en de groente kan je dan pureren, prakken, wat snijden of rapleyen ;). Daarin kies je gewoon wat je zelf en je kindje fijn vind. Of je je kindje de potjes wil geven of zelf gaat koken voor je kindje moet je ook even zelf bekijken. Wij hebben nog nooit potjes gegeven 1) omdat ik ze er niet echt lekker uit vind zien, 2) ik ze vind stinken, 3) ik het net zo makkelijk zelf vers gemaakt heb ;)!

Potjes vanaf 4 maanden zijn mi alleen op de markt gebracht door fabrikanten om eraan te verdienen. Pas met 6 maanden heeft je kindje naast de borstvoeding behoefte aan andere voeding. Pas dan zijn de darmen er eigenlijk klaar voor. Tot 6 maanden is je borstvoeding alleen, meer dan genoeg voor de kleine! Daarna is de borstvoeding nog steeds de hoofdvoeding maar doe je er bijvoeding (fruit/groente) bij. Pas met 1 jaar is de groente en het fruit hoofdvoeding geworden en de borstvoeding bijvoeding ;)!

Liefs, Hanneke!

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
  4. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

Sep 19, 2007
    2,535
    0
    0
    Precies wat Hanneke zegt.
    Vroeger gaven mensen veel eerder bijvoeding. In mijn eigen babyboek las ik ook dat ik met 7 weken geprakte banaan en sinaasappel kreeg. De norm was toen dat als je kindje het mondje open deed bij een lepel dat hij/zij eten kreeg.
    Daar zijn ze nu van teruggekomen, omdat er veel problemen van kwamen. O.a. allergien.

Er zijn idd potjes vanaf vier maanden. Maar het blijft het beste om pas met 6 maanden te gaan bijvoeden.
    (en wat klinkt dit simpel van iemand die twee weken te vroeg begon, hihi ;) )

5. Alita

Alita Niet meer actief

mmm ik ga dus wel nu al beginnen met bijvoeding.
    Je kunt ook niet alle kindjes over een lijn trekken, kijk naar je kindje en je merkt vanzelf wel of je kindje eraan toe is.
    Tja wat is beter, negeren dat je kindje eraan toe is of wachten tot de 6 maanden, want dat is NU de regel?

6. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Cindy, waar ik dan eigenlijk wel heel benieuwd naar ben is hoe je aan je kindje kan zien dat hij/zij toe is aan bijvoeding?

7. Alita

Alita Niet meer actief

ik ga hier dus nu ECHT geen discussie over openen!
    het zijn toch altijd dezelfde die hierover beginnen, heb er echt geen zin in.

8. Alita

Alita Niet meer actief

trouwens hoe weet jij dan of je kindje er met 6 maanden aan toe is, jij doet het dus maar gewoon omdat dat zo hoort?

toch weer een topic geopend he grrrrr

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Nouja ik vraag het gewoon hoor! Ik heb namelijk geen idee! Ik had met 6 maanden echt niet het idee dat ze meer wilden dan mijn melk. Ook met 8 maanden had ik nog niet het idee dat ze iets anders nodig hadden. Volgens mij waren ze ook prima tevreden zonder wat hapjes groente en fruit. Vandaar dat ik me dat af vraag.

10. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Nee hoor waarom zou je een topic openen? Je kan toch gewoon hier even erover praten, geeft toch niet om eventjes off-topic te praten? Tenzij je echt meningen van allemaal andere wil weten, dan open je er een topic over.

Maar wat ik dus al scheef, ook met 6 maanden had ik niet het idee dat mijn kindjes er aan toe waren. Ze deden het prima op alleen mijn melk. Maar omdat ze rond die leeftijd toch wat extra voedingstoffen nodig gaan hebben en aan vast voedsel moeten gaan wennen zijn wij met 6 maanden en een dag of 10-11 begonnen met 1x per dag ong 3 hapjes groente naast de borstvoeding. En een week of 3 later om en om de ene dag drie hapjes groente de andere dag drie hapjes fruit. Pas met ruim 8 maanden gaven wij elke dag wat hapjes groente en fruit.

11. Alita

Alita Niet meer actief

ja zo was het ook niet bedoeld maar ik wind me gewoon iedere keer op! je kunt hier niet gewoon vragen stellen over bijvoeding met 4 maanden of er is altijd iemand die zegt, pas met 6 maanden hoor. :evil: Er zijn hier gewoon verschillende meningen over, zeker geeft iedereen zijn mening maar je kunt er gek van worden haha.
    sorry als het grof overkwam is niet mijn bedoeling ;)

12. Noatje

Noatje Fanatiek lid

Apr 12, 2008
    3,488
    0
    36
    N-BR
    Laten we het nou bij topic starter houden ;)

Ik ben eigenlijk wel van plan om eerder dan 6 maanden te beginnen, ik geniet ontzettend van de BV en ben supertrots dat ik het geef maar Tygo is een uitgehongerd wolfje en ligt constant aan de borst.... ik loop hier al 2 weken mijn hoofd over te breken en heb nu een beetje het volgende bedacht (op gevoel en na diverse artikelen gelezen te hebben)

*4,5 maand starten met een flesje met rijstebloem ('s avonds)
    (Niet voor het doorslapen, dat doet hij al)

*5 of 5,5 maand starten met groentehapje wennen, 3 dagen lang hetzelfde smaakje...

*na 5,5 maand starten met fruit...

Maar goed makkelijk om nu te zeggen met 2 maanden maar ik dnek dat ik het zo wil gaan doen.

Persoonlijk ben ik niet voor rapleymethoden... ik vind het eng en snap niet dat het natuurlijk word genoemd

13. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,

ik vind het wat kort door de bocht om te zeggen dat je bij BV sowieso pas met 6 maanden met bijvoeden hoeft te beginnen.
    Wat ik begrepen heb, zowel van deskundigen als ervaringsdeskundigen, is dat kindjes op een gegeven moment zelf interesse gaan krijgen voor wat jij eet. Als ze het jou uit de mond kijken, kun je beginnen met bijvoeden, ook naast de borstvoeding hoor!
    Had het er zondag met een kennisje nog over: haar zoontje ging weer giga groeien toen ze met bijvoeden begon, maar daar was ze dus pas met 6 maanden mee begonnen, terwijl hij het haar al zo'n twee maanden de mond bijna uitkeek. Hij bleef gewoon evenveel drinken toen ze begon met bijvoeden, dus hij had het blijkbaar nodig.
    Ik ga dus zodra Thirza belangstelling voor ander voedsel krijgt, eens aan het uitproberen. Misschien is dat met 4 maanden, misschien pas met 6, misschien nog wat later (alhoewel ik voor mezelf dus wel gesteld heb om met 6 maanden bij te gaan voeden, maar dat heeft alles te maken met het feit dat ik 3 dagen werk en dus niet heel lang door kan gaan met kolven enzo, dat gaat me op den duur waarschijnlijk teveel energie kosten. Nu is Thirza een echte hongerlap, dus ik denk dat die wel redelijk vroeg belangstelling zal gaan tonen voor ander eten, ;)).
    Dat verschilt gewoon per kind dus, maar je kunt merken dat ze eraan toe zijn als ze belangstelling gaan tonen voor wat jij in je mond stopt.

14. Joveli

Joveli Niet meer actief

Mijn lactatiekundige vertelde juist dat DIT de grootste fabel is die er maar bestaat op gebied van bijvoeding.

15. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Na 6 maanden 'moet' je in Duitsland beginnen met bijvoeding omdat kinderen dan meer ijzer nodig hebben. Meer dan wat BV of FV kan geven iig. Mensen die bij 7 of 8 maand alleen nog maar BV geven krijgen hier gigantisch op hun kop van de kinderartsen. Gewoon omdat het groeiende kind nu meer mineralien nodig heeft.

16. Alita

Alita Niet meer actief

tja en in belgië zeggen ze weer dat je uitsluitend 4 maanden maar bv hoeft te geven zo zie je maar weer..... :D
    lekker doen wat jijzelf het beste vindt voor je kleintje

17. B en N

B en N Fanatiek lid

Sep 13, 2007
    2,532
    0
    0
    Toen ons meisje 6 maanden was zijn we begonnen met bijvoeden eerst groenten en daarna (redelijk snel) fruit erbij, hierdoor is ze alleen niet echt minder gaan drinken. In totaal misschien (als ik kijk naar wanneer ik kolf) 120 cc minder, maar ik moet nog gewoon 3x per dag op werk kolven om haar voeding voor de volgende dag te sparen.

Gelukkig duren de kolfsessies (evenals de live drink sessies) max 10a15 minuten dus ik heb er niet zoveel problemen mee.
    Denk ook dat dit mijn productie ten goede doet want zodra ik ga stressen komt er echt niets uit.

En zo gaat het eigenlijk ook met het eten bij ons, wil ze eten dan mag ze eten wil ze het niet dan niet. Zo heeft ze vaak genoeg een avond een groente gegeten omdat ze gewoon echt geen trek had, nou dan niet, zolang ze wel om de borst vraagt en daar genoeg uit komt om haar een vol buikje te geven ga ik haar niet verplichten haar bordje leeg te eten.

Het schema wat Noatje heeft opgesteld vind ik er erg goed uit zien voor moeders die besluiten tussen de 4 a 5 maanden te beginnen met bijvoeden.

En je moet niet vergeten dat over het algemeen ze in die eerste weken echt nog geen super hoeveelheden naar binnen krijgen dus tegen de tijd dat ze een goede maaltijd op eten ben je meestal toch wel een maandje verder. (uiteraard zitten er altijd snelle eters tussen ;))

18. Rups

Rups Actief lid

Jun 29, 2008
    304
    0
    0
    Den Haag
    Ik zou adviseren om er mee te w8ten en te beginnen met 6 maanden. Is ook het beste voor de darmpjes. Ik ga beginnen met bij voeden met zes maanden. Ik doe het eigenlijk omdat het bij de oudste mis is gegaan. Hij kreeg met 4 maanden eczeem dus ik moest ook per direct stoppen met bijvoeden.

19. kibi

kibi Actief lid

Dec 29, 2007
    470
    0
    0
    België
    Niet bij mijn CB hoor. Tegen mij hebben ze gezegd dat ik op 6 maanden moet beginnen omdat ze dan meer behoefte hebben aan ijzer. (die 4 maanden zou dat niet eerder te maken hebben met de 4-maanden dip die vaak voorkomt bij bv?).

20. Natasja

Natasja VIP lid

Aug 1, 2005
    25,784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    simpel zijn kinderen er lichamelijk pas na 6 maanden aan toe.. de darmen zijn gewoon nog veel te prikkelbaar ervoor.
    Dat heeft verder niks met fles of borstvoeding te maken, dat is biologisch.

Share This Page