verstoord ritme s nachts

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by uil85, Nov 6, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. uil85

uil85 Actief lid

Feb 19, 2013
    320
    12
    18
    Hallo,

Ons zoontje is nu 17 dagen oud en krijgt flesvoeding. Hij woog bij zijn geboorte 4000 gram en zit nu net iets boven zijn geboortegewicht. Nu is het geval dat hij overdag iedere 4 uur komt voor een flesje. (Ik geef hem 120ml water+4 schepjes nutrilon= 135 ml melk) hij slaapt overdag ook echt van voeding naar voeding. Maar vanaf 's avonds is hij wat onrustiger en na zijn fles van 7 uur 's avonds begint hij soms om 9 uur alweer hongersignalen te vertonen. Gisteravond hebben we hem na 2,5 uur dus nog een flesje gegeven en deze drinkt hij dan ook echt gulzig leeg. Hij blijft dan nog een poosje onrustig, maar dit zal denk ik meer met z'n verstoorde dag-nachtritme te maken hebben.. Na de fles van 00.30 valt hij in slaap, maar hij wil wel de hele nacht iedere drie uur een fles. 's Ochtends na zijn fles pakt hij het ritme van iedere vier uur weer op. Hij krijgt op deze manier dus 7 flessen per 24 uur.
    Wat kunnen we doen om er gewoon iedere voeding 4 uur tussen te laten zitten? Hem meer cc per fles aanbieden?

2. Nestle

Nestle Fanatiek lid

Dec 30, 2012
    1,094
    1
    0
    Beste Uil85,

Het lijkt erp dat je kindje een omgedraaid dag en nacht ritme heeft. Door overdag niet meer dan 3-3,5 uur tussen de voedingen te laten, is de kans groot dat de lange slaapjes
    ’s nachts plaats vinden. Je mag je zoontje overdag wakker maken als er teveel tijd tussen 2 voedingen komt te zitten.
    Ga overdag veel naar buiten vooral daglicht in de ochtend kan helpen de biologische klok goed op gang te krijgen.
    Hou overdag tijdens de slaapjes de gordijnen open en ga gewoon je gang met de dagelijkse bezigheden. babý's houden van geluiden tijdens de slaap ze weten dan dat je in de buurt bent. Maak de voedingen overdag gezellig met praten en knuffels.
    Hou het ’s nachts stil en saai. Doe niet de lampen aan, een nachtlampje of het licht van de gang is genoeg.
    Door deze paar simpele maatregelen zal het ritme zich snel omkeren waardoor er in de nacht langere tijd tussen de voedingen zit.
    Wanneer je kindje 4 kilo weegt mag je ook iets grotere flesjes geven. Het aantal flesje moet dan wel worden afgebouwd.
    Succes ermee.

Groet,
    saskia

3. uil85

uil85 Actief lid

Feb 19, 2013
    320
    12
    18
    hallo,

heel erg bedankt voor het antwoorden. Ik heb sinds vandaag het idee dat we ons zoontje misschien toch iets kleinere porties moeten geven. Hij heeft vandaag bij allebei zijn flessen 50cc laten staan en spuugt meer dan anders. Echt een golfje spuugt hij, het zit hem nu, een uur later ook nog dwars en soms komt er nog wat voeding omhoog. Is het een idee om hem 90cc+3 te geven iedere drie uur? Hij weegt nu denk ik ongeveer 4 kilo..
    Nu is hij ook al een paar uur af en toe aan het persen en heb ik het idee dat er wat ontlasting in de weg zit. Kan dit er ook mee te maken hebben? Hij heeft vanmorgen wel een keer gepoept, dus echt verstopt zit hij niet. We gebruiken voor elke voeding infacol tegen krampjes.. heeft dit ook invloed op het kwijtraken van de ontlasting?

4. Nestle

Nestle Fanatiek lid

Dec 30, 2012
    1,094
    1
    0
    Beste Uil85,

Wanneer je zoontje 4 kilo weegt heeft hij ongeveer 600 ml per dag aan voeding nodig. Je kan inderdaad even terug gaan naar wat kleinere flesjes (van 90 ml en 3 schepjes).
    Hou het wel even in de gaten als hij vaker meer dan een mondje spuugt moet je het wel even bespreken met de huisarts of de arts van het consultatiebureau. Ook als hij last blijft houden van krampjes of het moeite heeft met de ontlasting.

Groet,
    Saskia

Share This Page